5.7 hemi kierrokset kyykkää ilmastoinnin kompuran tahtiin.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Incidious, 18.11.2018.

  1. Incidious

    Incidious 3rd gear

    Moro. Autona -09 R/T challenger ja ongelmana on että aina kun ilmastoinnin kompura lähtee päälle niin kierrokset käy tuhottoman alhaalla tyhjäkäynnillä. Pienen kierrosten muutoksen kyllä ymmärrän mutta kierrokset käy todella alhaalla joten onko ajatuksia mikä tuon aiheuttaa?
     
  2. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Kompuran laakeri kovilla? Tai sensori joka nostaa tyhjäkäyntiä kompuran käydessä.
     
  3. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    Vakiomoottori varmaankin kyseessä.

    Ilmastoinnin kompuran vaikutusta moottorin väännöntuottoon hallitaan hyvin todennäköisesti sähköisen kaasuläpän avulla. Alla kuvakaappaus vakiosäädöistä, joissa toisena akselina on moottorin imuilman lämpö.

    Säätöihin sinänsä ei pidä sattua vakiomoottorin ollessa kyseessä. IAT-sensori sytyttää myös vikavalon, joten vika tuskin on siinä.

    Tarkista ettei moottorissa ole alipainevuotoja.

    [​IMG]
     
  4. jorkkeri72

    jorkkeri72 Gearhead

    ei harmainta hajua,mut mun tietokone kun tekee jotain outoa niin yleensä auttaa kun ottaa akun irti vähäks aikaa :D
     
  5. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    Ei se kyllä yleensä vikoja korjaa.
     
  6. jorkkeri72

    jorkkeri72 Gearhead

    eipä kai mut kyl se poikittaiset bitit välillä oikoo.
     
  7. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    No niitten kanssa kyllä pärjää, mut kierojen bittien kanssa ei. :)
     
  8. T.Hell

    T.Hell Gearhead

    Onko akku kunnossa? Itse huomannut joskus, kun akku alkaa olemaan jo vähän finaalissa, niin tuommoinen äkillinen rasitus pistää akun kyykkyyn.
    Autossa oli silloin oma jännitemittari, mistä huomasi miten varaus notkahti rasituksesta.
     
  9. fennia

    fennia Gearhead

    Joko kompurassa on ylimääräistä vastusta (laakeri tms), tai sitten tyhjäkäynti moottori ei reagoi riittävän nopeasti. En tiedä millainen tyhjäkäynnin säätö tässä on? Mulle on uusissa tullut vastaan vain sellaisia "ruuvi" tyylisiä jota tyhjäkäynti moottori pyörittää ja säätää sillä kierrokset sopiviksi. Näihin menee joskus paskaa sisään ja saattaa jumittaa.
    Vanhoissahan on se solenoidi systeemi mikä tökkää kaasuläppä auki kun ilmastoinnin tökkää päälle, mut tuskin tässä nyt sellaista Jeesuksen aikaista systeemiä on, vaikka Mopari onkin.
     
  10. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    Toi se voisi olla.

    Näissä on sähköinen kaasuläppä eli ei siellä ole IAC-moottoria.

    Sillekin (tyhjäkäynnin korjaukselle) on raja-arvot, eli jos on alipainevuoto niin voi siltikin vähän nyykähtää sähköisellä kaasuläpällä kun kompura menee päälle.
     

Kerro tästä muillekin!