Autoala ja valtio ovat allekirjoittaneet yhteisen liikenteen päästöjen vähentämiseen tähtäävän...

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja ChevaMan, 22.11.2018.

  1. rb

    rb Double Gearhead

    Hemi kulkee viinalla.

    Hemi ukkokin joskus...
     
    Muokattu: 11.12.2018
    mcmies tykkää tästä.
  2. 454440

    454440 2nd gear

    Jep, ajan pääsääntöisesti pitkää matkaa, jolloin hybridi ei ole parhaimmillaan. Nurkka-ajot menee pääsääntöisesti sähköllä..
     
  3. ktech

    ktech 3rd gear

    Vihreät etenkin ovat kovasti ajamassa liikenteen sähköistämistä mutta sitten kuitenkin vastustavat mm. Talvivaaran kaivosta josta saadaan kobolttia sähköautojen akkuihin.

    Ilmeisesti Afrikasta tuotettu koboltti ei vie yöunia samaan tapaan kuin Suomesta louhittu.
     
    valpas, 1purehell ja jariha tykkäävät tästä.
  4. mcmies

    mcmies Gearhead

    Molemmat pitävät paikkansa!
     
    rb tykkää tästä.
  5. impala67

    impala67 Double Gearhead

    ärsyttää tuo puusilmäinen "kielletään"-asenne, mikä on tällä hetkellä esim. dieselautoja kohtaan. Hivenen eri asia on saksan keskustojen ongelmat -vaikka vertaisi helsinkiin. Olkoonkin että ilmanlaatu ei ole välttämättä parhaimmillaan ruuhka-aikaan meilläkään.

    Vaikken siis ole (enkä toivottavasti tulevaisuudessakaan-)diesel-autoilija. Tuo vainoaminen vain tiettyä polttoainetta tai moottorityyppiä kohtaan on typerää kohkaamista.
    Muutenkin säännöt joissa takautuvasti kielletään jotain on typeriä. Jos joku haluaa hinkata 2-tahti warrellaan töihin niin mitäs sitten, kyseessä on katoavat kansanperinteet, jotka kyllä hinnoittelulla poistuvat suuren yleisön käytöstä.

    En tosin tiedä kuinka nopsaan jakeluautot sähköistyy ja hybridöityy. Ehkäpä nopeastikin saksan esimerkin innoittamina. Tai sitten ne vain edelleen sallitaan saksassakin kun on muuta tärkeämpää ammattiliikennettä.

    Tänä päivänä herkästi ollaan sormella osoittelemassa kieltoja huutaen, milloin ne on liian iso moottorisia pyttyverojenkkejä tai pahoja nelivetomaastureita joilla ei kaupungissa saisi koskaan ajaa -tai sitten nyt pahoja riisseleitä.
     
    Roberto ja Pertti K tykkäävät tästä.
  6. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    Tähän asti ainakin on max. yksi auto ollut latauksessa mitä olen nähnyt, paikkoja kumminkin puolen kymmentä. Että vielä on varaa.
     
  7. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    Tänään Kiinan suomalaistaustaisilta matuilta kuultua: Kiinan suunnitelmissa on että päästäkseen Kiinan markkinoille autonvalmistjalla tulee olla vähintään 50% volyymistä sähköautoja (ei vain Kiinassa vaan globaalisti). Onkos muita kuin Tesla edes olemassa? Että en tiedä onko Suomen kaavailut edes hulluimmasta päästä.
     
  8. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Päästövähennyksissäkin se pointti on siinä että kenen pitää vähentää ja kuinka paljon. Ilman tuota ei oikeen päästä missään vähennyksissä eteenpäin. Perinteisesti nuo molemmat ovat muuttuneet mielivaltasesti suunnilleen koko ajan eka puhuttiin 1990- vuoden tasosta, sitten puhuttiin 2 asteen lämpenemisestä, sitten 1,5 asteen lämpenemisestä esiteolliseen aikaan verrattuna, välillä puuta saa käyttää päästöttömästi, välillä ei.


    Niin jonain päivänä se pensa loppuu. Onko se päivä sitten 20 vai 100 vai 300 vuoden päästä ei kukaan osaa sanoa jollon koko ennustus "joskus loppuu" menettää kaiken tarkotuksensa kun aikajänteenä on tästä hetkestä äärettömyyteen.

    Ei se ihan noinkaan mene että jos nyt varaudutaan aletaan pärjäämään paremmin. Voi olla tai sitten ei, koska kellään ei ole hajuakaan koska bensa loppuu eikä kukaan tiiä mitä uusia resursseja meillä olisi sillon käytössä kun se ajankohta joskus koittaa. Eli ihan täyttä rulettia jossa ei valtiotasolla pelaajat joudu mihinkään vastuuseen vääristä valinnoistaan vaan omat virheet voidaan verottaa/verottuu kansalta.

    Se pensan loppuminen voi tapahtua 150 vuoden päästä, ja suomi ei ole todellakaan pärjännyt paremmin mikäli jättää käyttämättä nyt 150 vuoden ajan halvimman polttoainevaihtoehdon ja tuhlaa rahojaan johonkin vaihtoehtoiseen ja taloudellisesti huonompaan vaihtoehtoon.
     
  9. peto

    peto Gearhead

    Eikös visiönäärit ole väläytellyt, että sen vedyn voisi sitoa johonkin muuhun kuin hiileen? Jopa sellun tuotannon jätevirtojen muuntamista polttoaineeksi? Eikös noissa olisi enemmän järkeä kuin pakko sähköistämisessä?
     
  10. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Valtio+muut eka ainakin 15 vuotta aivopesi ihmisiä siihen että diesel on ympäristöystävällinen vaihtoehto ja kaikkien tulisi ajaa dieselillä. Sitten yllättäen alkavat puhumaan dieselin kieltämisestä suht lyhyillä aikajänteillä koska se saastuttaa eniten. Aika jakomielitautista menoa, eikä ole ainut asia missä noin. Esim. samat jakomielitautiset hoki ensin että talon sähkölämmitys on ekoteko ja vähän ajan päästä että sähkölämmitys on pahinta.
     
    impala67 ja Pertti K tykkäävät tästä.
  11. 1purehell

    1purehell Double Gearhead

    Juu, mutta mites sitten, kun koko henkilöautoliikenne on sähköistetty?
     
  12. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    Latauspaikkoja on enemmän.
     
  13. J.J.

    J.J. Gearhead

    Tukkirekallisesta puuta saa tiristettyä 20-30 mottia löpöä. Suoraan ilmasta saa eroteltua hiilidioksidin nestemäiseksi hiilivedyksi.

    Kyllä polttomoottereilla ajetaan vielä pitkään.
    Toki politiikka nämä asiat osaltaan määrittää, järjen kanssa oikein mitään tekoa.
     
  14. mcmies

    mcmies Gearhead

    No sitä vartenhan meillä on kaikenmaailman Pariisin sopimukset sun muut, joissa sovitaan, että Kiina ja muut kehitysmaat saavat kaksinkertaistaa päästönsä, kun taas Suomen tulee leikata niitä 110 prosenttia.:poff:

    Sehän tässä suurin ongelma on, kun nuo poliitikot päästetään päättämään asioista. Erityisesti Suomen poliitikoilla on kummallinen taipumus nokitella sillä, kuinka äkkiä täällä joku asia kielletään - olkoon nyt vaikka dieselautot. Toisin sanoen nokitellaan sillä, kuinka paljon kansalaisia ja kansantaloutta kehdataan korulauseissa kuristaa. Silloin tällöin korulauseet muuttuvat myös todeksi. Huonompi homma se.

    No aika selvää on, että ennustus ei ylety äärettömyyteen. Valistunut veikkaus on 100 vuotta, mutta jo paljon ennen sitä alkaa hinta pompsahtaa niin, että tulee kusi housuun.

    Ei mun pointti ole se, että pitää suin päin kieltää fossiilisilla kulkevat vekottimet. Pointti on se, että kaikesta huolimatta on hyödyllistä ryhtyä pohtimaan muita vaihtoehtoja jo nyt. Eivät ne ole toisiaan poissulkevia asioita.
     
    sdfsd ja 454440 tykkäävät tästä.
  15. juhapih

    juhapih Double Gearhead

    On se ihanaa kun miettivät meidän puolesta kaikkee...
    Työmatkatkin julkisen liikenteen puuttuessa menee mainioisti kuulemma sähköpyörällä ja dronella...
    Mut mut kun on tuo korkeen paikan kauhu...
    Pitää varmaan jäädä työttömäks ja vaan rakennella Ramblereita lainsuojattomana.
     
    riviera56 tykkää tästä.
  16. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    juuri ton vuoksi se tulevaisuuden pohtiminen pitäisi jättää yrityksille/yksityisille, jotka itse maksaa "väärien" toimiensa kustannukset. Tollanen poliitikkojen pohdinta on korkeintaan haitallista kuten itekkin toteat dieselauto- jutussa.

    Että aika samoilla linjoilla kai ollaan.
     
    mcmies tykkää tästä.
  17. Dataviilaaja

    Dataviilaaja Gearhead

    Kauppapolitiikkaa. Kiinalaisilla valmistajilla tuo on helpoiten saavutettavissa, kun Kiinan ulkopuolisten isojen automaiden osuus kiinalaisten valmistajien markkinoista on olematon, ja Kiinassa puolestaan on vahvasti panostettu sähköön.
     
  18. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    Hanki nojasähköpyörä, siinä persaus viistää tietä.
     
  19. darpen

    darpen Gearhead

    Ja tohon vielä sellanen, että parhaiten toimivat ratkaisut on yleensä kehitetty yrityksissä jotka ei ole sidoksissa valtioon.
    Eli kun on epäilty että voisi olla palvelu tai tuote jolle on kysyntää, on osattu sellainen suunnitella ja ihan ilman poliittista tukea.
    Tuotteen suunnittelua useimmiten järkevöittää se tieto ettei rahaa voi loputtomasti kupata jonkun toisen taskusta, vaan että siitä on saatava tehokkaasti toimiva kokonaisuus myyntiin.

    Valtion IT-järjestelmien(esim. trafi) sekoilut on yks hyvä esimerkki tosta kun rahaa saa niin paljon kun kehtaa pyytää. Eli tehdään jotain pohjalle ja sit otetaan lisähintaa toimintojen parantamisesta, mitkä olis pitäny olla kunnossa jo alunperin.

    mcmies on kyllä oikeassa tossa että meidän poliitikoilla on hirveä tarve päteä.
    Toi ei vaan pitkällä tähtäimellä tee mitään hyvää kansalle. Epävarmuus vaan lisääntyy ja sit lehdissä ihmetellään että miks ihmiset ei lisäänny ja kuluta...
     
    sdfsd ja mcmies tykkäävät tästä.
  20. mcmies

    mcmies Gearhead

    Amen, brother.
     

Kerro tästä muillekin!