Migin osto

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Työkalut, koneet ja tarvikkeet', aloittaja cuda69, 28.11.2015.

  1. Camino'79

    Camino'79 Gearhead

    Ei pitäs tarvita o_O
     
  2. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    ei kahta säädintä tartte
     
  3. Baxter

    Baxter 3rd gear

    Oon tässä uudesta hitsistä haaveillut. Nyt käytössä on vanha täytelanka valovirtakone, jolla saa kyllä kaksi metallikappaletta pysymään toisissaan kiinni, mutta siihen se sitten jääkin. Lisäksi omistan vanhan Wallius 401:n, mutta se on luisumassa kovaa kyytiä serkkupojan koneeksi, mutta onhan se vähän turhan ronkeli auton pellin hitsuuseen. Koneeseen en ole koskenut kohta kymmeneen vuoteen.

    Mun käyttöön riittäis varmasti ihan valovirtakonekin. Paikallisia olen kierrellyt ja tarjouksia kysellyt, mutta eipä noita tuntunut ikh:n lisäksi oikein kukaan myyvän. Aikansa kun tivasi, niin katsoivat listalta, et juu onhan täällä jotain koneita ja tilaamalla saadaan. Hö, ennenhän niitä hitsejä oli esillä lähes jokaisessa r-kioskissakin.

    Niin, ikh tarjoaa Migatronikia. Malli oli Rallymig. Synerginen yhdistelmä kone, jossa siis mig/mag, puikko ja raapaisu tig. Luonnollisesti tigillä ei voi alumiinia hitsata, mutta teräksiä toki. En tiedä onko tarvetta, mutta kiva olis joskus kokeilla. Luvataan voiman riittävän migillä 6mm asti. Ehkä puokolla sitten loput? Hinta vajaa tonnieuroa. Onko kellään kokemuksia laitteesta?

    Lisäksi paikallisella ikh:lla on tarjolla Wameta. Jostain tullut vastaan, että kyseessä olis oikeasti Ranskalainen Gys-merkkinen ,joka maalattu Walliuksella eri väriin. Malleja tarjolla mig/mag+puikko invertteri. Ei synerginen, mutta portaaton nuppisäätö langansyötölle ja "virralle"(jännitteelle oikeasti). Hinta noin 600€. Plussana euroliitin. Sitten olis se paree malli Wametalta, 250 Pro. Aika kallis jo, mutta sisältää kaikki hienoudet mitä ammattilaiskoneelta vaaditaan. Voimavirta. Pelkkä mig/mag.

    Gyssiä tarjos Lantmännen Agro eli entinen k-maatalous. Siis saisivat toimitettua, kaiketi. Onko jollakulla kokemuksia? Uskaltaako sekaantua? Wameta samaa sarjaa, ilmeisesti, ja IMS.

    Paikallinen Hankkija tarjosi Walliusta. Niiltä on tullut uusi malli keväällä, i1800. Yhdistelmäkone, jossa siis mikkimakin lisäksi puikko ja nosto tig. Plussaa euroliittimestä. Synerginen, mutta ei aivan täysin automaattinen. Ei osaa säätää arvoja, kun poltin liikkuu ylös/alas(vapaalangan pituus?), kuten ilmeisesti kuitenkin Kempin ja Esabin vastaavat tekee. Aika halpa siihen nähden mitä antaa, mutta laitteella ei ole käsittääkseni oikeutta lippumerkkiin eli ei ole Suomessa tehty. Onko tämäkin omaa sukua Gys/Ims tai jopa kiinan ihme? Tuskin kiinalainen kuitenkaan. Onko jollain kokemuksia? Hinta houkuttelee, alle 600€. Langansyöttö vain kahdella rullalla, mutta niin se taitaa useimmissa halpiskoneissa ollakin.

    Perinteitä kunnioittavalle olisi tarjolla muitakin malleja, kuten 2200.

    Sitten on nämä mainitut Esab caddymig ja Kemppi evo200. Hintaa on, muttei älyttömästi enempää, ainakaan Esabilla. Kaksi rullaa eikä euroliitintä, mutta toimivat automaattikoneeksi hienosti. Synergisiä, joo. Luotettavia, ainakin mielikuvissa ja pitävät hyvin arvonsa käytettynä.

    Hemmetti kun on hankalaa. Malleja on monia, mutta osa aivan tuntemattomia eikä niihin heti uskalla sekaantua. Kallis panostus, jos pitää uusia kone viiden vuoden päästä, kun vanha meni rikki tai tarpeet muuttui eikä nevöhöödiä kukaan halua käytettynä ostaa. Tietysti on sekin vaihtoehto, että parhaaseen J_J tyyliin tekee merkkiä tunnetuksi kaikilla mahdollisilla foorumeilla. :)

    Onko vetorullien määrällä harrastustoiminnassa käytännön merkitystä? Entä sillä kuinka suuren lankakelan saa koneen sisään? Perustele, miksi.
     
  4. moottorinlohko

    moottorinlohko Gearhead

    vajaa 2 tonttua kempin 253 4 veto on kuumennus toiminto,voi hitsata melkein millä,paksua rautaa hitsatessa sulaa leveällä ja sauma siistiä,ohueta peltiä hitsannu niin tosi pienillä säädöillä toimii todella hienosti,parin mm saumaa.ei voi kuin kehua konetta.nyt hitsaaminen on hauskaa.olisi pitänyt ostaa jo aiemmin kunnon kone.
     
    Camino'79 tykkää tästä.
  5. urho3

    urho3 Gearhead

    44 kg kone,varmaan jo menee auton takapenkillekkin että vois olla jopa 200a invertteri valovirralle vaihtoehto.
     
  6. f34

    f34 Double Gearhead

  7. Baxter

    Baxter 3rd gear

    Entisellä työpaikalla (amis) oli käytössä parikin kemppiä. Toinen oli 2530 ja toinen joku omilla pyörillä kulkeva isompi laite, jonka mallia en muista. Kemppi sekin. Pieni oli, niin, pieni, ja näppärä. Siitä vain meni muutamaan otteeseen kaapeli/euroliitin rikki, kun se törrötti ikävästi ja oppilaat tökkivät sitä milloin mihinkin. Idioottivarma laite menee kyllä amiksessa hajalle. Ammattikouluvarmaa ei ole tehtykään. Toinenkin oli aina silloin tällöin kuralla. Ehkä vikaa oli enemmän käyttäjissä kuin laitteissa.

    Aiempi kirjoittaja tais kyllä tarkoittaa 253 mallia, joka on sellainen pystymallinen? Tuo 2530 on vähän halvempi ja vanhempi malli. Mun tän hetkiseen rahatilanteeseen liian kalliita.:(
     
  8. Camino'79

    Camino'79 Gearhead


    Miggi on semmonen investointi että ota ennemmin vaikka tooloutletista osamaksulla/klarnalla tms. Se kemppi niin ei kaduta se muutaman satasen säästö jälestäpäin :)
     
  9. Baxter

    Baxter 3rd gear

    No se. Kemppi on aina varma valinta jo jälleenmyyntiäkin ajatellen. Ehkä päädyn kuitenkin evo200-malliin, kun sitä niin kovin kehutaan ja riittää mun tämän hetken tilanteeseen. Tulevaisuudesta ei koskaan tiedä, mutta ei sitä kannata nyt kovin paljoa miettiä. Kempistä kun pääsee helposti eroon.
     
    Camino'79 tykkää tästä.
  10. food 8

    food 8 1st gear

    tuosta wametasta 185 valovirta ja puikko. ei huono on ollu toistavuotta vähäisellä käytöllä tosin .tuossahan on tuo din liitäntä poltinkaapelissa mikä on kaikissa ammattikoneissa varaosienkannalta hyvä..valua vähän puikollahitsannu ja jopa alumiinia .rst varmaa mennee myös eri kaasulla..kemppi on varmavalinta tehdaskäytössähän noita on kaikkialla.
     
  11. Baxter

    Baxter 3rd gear

    Onnea wametan hankinnasta. Varmaan hyvä peli, mutta mulla tipahtaa kyllä listalta armotta pois. Samaan hintaan saan walliuksen i1800-mallin, jossa siinäkin on euroliitin ja lisänä vielä nosto tig. Lisäksi kun wametan arvoja katsoo, niin 100% kuormitettavuus on vain 90a, kun se i1800:lla on 120a. Mitä tämä käytännön työssä tarkoittaa, en tiedä. Ehkäpä joku viisaampi osaa kertoa.
     
  12. generalo

    generalo Gearhead

    Kempille ääni, reilun vuoden ollut käytössä ja tyytyväinen olen ollut!

    [​IMG]
     
    Camino'79 tykkää tästä.
  13. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    En ole kyllä ikinä tykänny Kempin hitsattavuudesta, joten ihmettelen hinkua niihin. Tosin mun kokemukset on jo kaikki ikäloppua kamaa, muuntajavehkeitä sillon kaikki.
     
  14. Camino'79

    Camino'79 Gearhead


    Kokeile jonkun tutun luona tota evoa ni huomaat kuin hyvä valovirtakonekkin voi olla :)

    Ja oon mä tykänny tosta jeesustakin vanhemmasta migomagistakin mikä porukoilla on ;)
     
  15. wiwwe

    wiwwe 3rd gear

    Annoit mulle just idean kärrystä :D
     
  16. karhu01

    karhu01 2nd gear

    [​IMG][/url][/IMG] [​IMG] [​IMG] [​IMG]
    Pinterestis on hitsikärryä poikineen mistä saa hyvin ideoita.
     
  17. urho3

    urho3 Gearhead

    4v sitten sai esabin 200i valovirta mig maggia 500e,Kemppi vastaava oli yli tonnin. Hyvin on toiminut mitä oon vähän hitsannut.
     
  18. VilleTre

    VilleTre 3rd gear

    Gys´in koneet ollut ihan hyviä,toimineet korjaamolla vuosikausia mitättömillä huolloilla kun vrt esim Esab. Meillä on laidasta laitaan Gyssin koripuolen koneita. Viimeisin duokone,Mag-hitsaus /kaarijuotto/alumiini. Aikas kiva vehje,hinta jää alle 2k. Autorobot Finland myy ja moni muukin.
     
  19. meteor

    meteor Gearhead

  20. Jopas_jotakin

    Jopas_jotakin 3rd gear

    Taas on Jopasmies mainittu, mähän olen suosittu jo... :)
     

Kerro tästä muillekin!