Vanerisisusta?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Verhoilu ja sisusta', aloittaja Jopas_jotakin, 14.12.2018.

  1. Jopas_jotakin

    Jopas_jotakin 3rd gear

    Ootteko miettiny minkälainen tulisi jostain 6mm vanerista kunnolla lakattuna.
    Ja siihen sitten valkopohjaiset mittarit.

    Samallalailla voisi laittaa rivin mittareita lakattuun vaneriin.

    Jos tekis 3mm levystä, se olisi kevytkin, sen voisi petsata tummemmaksi.
     
  2. lohko400

    lohko400 2nd gear

    Riippuu vanerin kuosista ja puulajista. Koivuvaneri petsattuna vanhan ajan vesipetsillä, esim Herdin mahonki, (vaikea löytää tavis rautakaupoista), lakattuna neljään- viiteen kertaan välihiontoineen, antaa kyllä näyttävän pohjan mittareille. Itse kyllä kiinnittäisin ainakin ohuen vanerin takapuolelle jäykistelistat kosteusvihteluissa taipuilun vähentämiseksi.
     
  3. tinareki

    tinareki Double Gearhead

    Riippuu autosta, rakentelutyylistä ja sisustuksen yleisilmeestä.

    Joku 30, 40 tai 50-lukuinen kaappiauto tai kanttikupee saattaisi olla maukas lentokonetyyliin esim. siniharmaaksi tai harmaanvihreäksi maalatulla taivutetulla vaneerilla sisustettuna, jos se olisi tehty kunnolla - alumiinilistoilla rajattuna ja kauluslaatat ruuvien ympärillä, if y'a know?
    Sellainen sota-aika karu tyyli.
     
    Filth tykkää tästä.
  4. Jopas_jotakin

    Jopas_jotakin 3rd gear

    Joo, mun pitää miettiä, mittaristona tuo voisi ollakkin varsin tyylikäs.
    Nimenomaan tummaksi petsattuna ja sitten kunnolla lakattuna moneen kertaan.

    Mä voisin työpaikalla tehä nuo, me entisöidään vanhoja huonekaluja, joten kaikki tarvittava löytyy. myös petsit ja lakat.
     
  5. viikinki75

    viikinki75 Double Gearhead

    Sanoisin, että HYI VITTU.
     
  6. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Tarvittaessa siihen vaneriin saa vielä jalopuuviilun liimattua päälle.
    Koivuvanerissa voi monesti olla hienoa loimua jo valmiina mutta reunojen viistäminen tietysti paljastaa vanerin.
    Mutta tarvittaessa saa hyvännäköisen ja se kestää säävaihteluita paremmin kuin umpipuu.
     
  7. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Vaneri on helppo käsitellä sealerilla sillai, että kosteusvaihtelut ei vaikuta. Kun sen saa kestämään ulkona veneessäkin. Ja pintaviilujahan saa vaikka minkälaisena. Vaan askeettilookki varmaan vaatii sen koivuvanerin.
     
  8. lpr

    lpr 2nd gear

    Veneveistämöiltä löytyy viilutettua koivuvaneria vaikka millä puulajilla. Kirsikkapuu on aika näyttävä, samoin Honduras mahonki. Hondurasin saanti saattaa olla hieman vaikeaa, kun se alkaa olla vissiin maailmalla suojeltua. Muutama vuosi sitten ainakin sai vielä vanhoja varastoja tuurilla. Afrikkalaisia mahonkeja kyllä löytyy, mutta ne ei ole niin punaisia. Toki niitäkin voi kevyesti petsata.

    Kysy vaikka Veneveistämö Risto Kristeri / Degerö Yachts Inkoosta. Sieltä olen saanut mitä olen tarvinnut. Ennen oli Haminassa Neuvottomassa hyvä liike, mistä sai jalopuuta lankkutavaranakin, mutta se meni konkurssiin. Haminan suunnalta olevat varmaan tietävät, jatkaako kukaan Seppälän Venetarvikkeen toimintaa nykyään.
     
  9. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Mistä sä ton luulon kaivoit, että honduras on punasta? Kyllä ne on ne afrikkalaiset valemahongit punasia, honduras ei niinkään. Tosta kuvasta kun katsot, niin siinä oikeen puolen varvaslistan honduraksessa on pieni kolmionmallinen korjauspala afrikan mahonkia, ensimmäinen pätkä keulasta.
    [​IMG]
     
  10. lpr

    lpr 2nd gear

    Kyllä Afrikan mahongeistakin varmaan punaista löytyy, mutta suurin osa on ruskeampia. Mahonkeja on satoja eri lajeja ja ja jokainen on hieman eri sävyinen ja kuvioinen. Yleisesti olen puuvenepiireissä kuullut puhuttavan, että Afrikkalaiset ei ole niin punaisia. Ja kyllä noista vanhoistakin parraslistoista se punainen löytyy, kun uv-säteilyn vaalentama kerros hiotaan pois. Saattaa vaan noin iäkkässä veneessä olla jo aika paksu kerros hiottavana. Omassa 20 vuotta vanhassa veneessä oli ovien peilit Honduras viilutettua vaneria ja niitä ei saanut enää hiomalla kuntoon, kun viilu oli kellastunut jo läpi asti. Oli aika koomisen näköinen, kun muuten punaiseksi hiotussa ovessa oli kellastuneet peilit.

    edit. On muuten hieno vene:).
     
  11. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Noi on ollu hiottuna vuosi ennen kuvaa. Täysin puhtaana, eikä ole mitään viilua. Toi khaya-pala oli tuoreeltaan ihan saman värinen hiottuna, kun myös lakattuna. Aurinko vaan kellastaa hondurasta ja punastaa useempia khaya-lajikkeita. Eikä auta lakan lisääminenkään, jos se saa aurinkoa. 12 kerrosta uv-suojattua lakkaa ei estä hondurasta kellastumasta. Ikkunalasin ja esm. pressun varjossa se kestää jo paljon paremmin.
    Mutta siis, honduraksen suosio venepuuna ei johdu väristä, vaan ihan muista syistä.
    Mahongin päälajeja taitaa olla viitisenkymmentä.
    Mulla on muuten hondurasviilua, jos joku sattuu haluumaan...
     
    lpr tykkää tästä.
  12. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Se on sitä hondurasta kokonaan. Vähän kerkesin tutustua aiheeseen. 20 vuotta paapoin tuota.
     
    lpr tykkää tästä.
  13. lpr

    lpr 2nd gear

    Tuosta khayan punastumisesta auringossa en ollut tietoinen.
     
  14. viikinki75

    viikinki75 Double Gearhead

    Itse en ole ollenkaan veneihmisiä, vaikka kaveripiirissä niitä onkin. Jopa ihan PRO harrastajia.
    Mutta ton tyylinen vene olis mun hankinta, jos veneen hankkisin. Tykkään!
     
  15. hantta

    hantta Double Gearhead

    Meillä oli -80 ja -90 luvuilla 9 m. hondurasmahonkinen moottorivene, jonka hioimme puupuhtaaksi, minä nauhurilla edellä ja muori epäkeskolla perässä, ja kyllä se oli ennen lakkausta,- hionnan jälkeen- melko punainen ;)
     
  16. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    On se nättiä puhtaana, mutta ei vaan auringossa pysy oikeen hyvin. Mutta ei sen punasempaa ku ne toiset lajit, löytyy paljon punasempaakin.
     
  17. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Vanerisisusta ois ihan hieno oikeesti.
     
    hantta tykkää tästä.
  18. hantta

    hantta Double Gearhead

    Putosin sängystä :d
     
  19. KajS

    KajS Gearhead

    Tein vuonna 1979 Miniin mittaristopanelin mahonkivanerista. Lakattiin Lindspar-venelakalla.
     
    Karpov tykkää tästä.
  20. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Avattaren autossa on pitkän Simon sanoin ”parketti seinillä” mikä tarkoittaa muutaman millin sekavanerista tehtyjä ovi- ja takapenkin sivupahveja. Ne on olleet noin jo liki parikymmentä vuotta. Lakkasin aikanaan kalustelakalla. Nykykokemuksella lakkaisin liuotinpohjaisella venelakalla. Sporttisen kevyet ovat ainakin!
     
    KajS ja Karpov tykkäävät tästä.

Kerro tästä muillekin!