IMS AC/DC TIG kokemuksia?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Työkalut, koneet ja tarvikkeet', aloittaja Silvarello, 6.2.2009.

  1. Gutless

    Gutless Gearhead

    mites kullan värinen neula alun kanssa? Niitä löytyy suoraan hyllystänikin. Käsittääkseni sama lantaani-seostus molemmissa; musta 1% ja kulta 1,5%.
     
  2. 930BiT

    930BiT 3rd gear

    Mä oon ollut sen verran tyytyväinen 2,4mm mustaan neulaan, ettei ole ollut tarvetta kullanvärisellä kokeilla. Hyllystä tosin löytyy 1,6mm sinisiä, joissa sama lantaani lisäaine, eri pitoisuudella vaan kun musta ja kulta.

    Valkoinen on ollut toinen mitä olen käyttänyt alun kanssa. Niistä ei yhtäkkiä huomaa suurtakaan eroa mustaan.

    Jossain työmaassa hitsattiin kullanvärisellä neulalla rosteria, eli DC:nä. Siinä huomasin, että neula "sotkeentuu" tai erottaa seosainetta neulasta ja aiheuttaa neulan puhdistamistarpeen usein, koska valokaaresta tulee epävakaa. Eli kulta neula ja DC ovat mielestäni huono yhdistelmä.

    Tässä jotain infoa aiheesta:

    http://www.binzel-abicor.com/FI/fin/tuo ... lektrodit/
     
  3. Tunaman

    Tunaman 3rd gear

    Yhtä tärkeää kuin kunnon tig on että elektrodia ei teroiteta smirkkellillä,nauhahiomakoneella tai rälläkällä vaan elektrodinteroituskoneella.
    Valokaari on aivan eri maailmasta kuin noilla ensinmainituilla rouhitulla elektrodilla.
     
  4. 2Smokie

    2Smokie 1st gear

    Rouhituilla?? Itse ostin joskus Gern nauhahiomakoneen, semmoisen pienen söpön jossa on kivi toisessa päässä. Luulin ettei sillä tee yhtään mitään kunnes äkkäsin että ainoa mihin se sopii on elektrodien teroittelu. Ei siihen puusepän karkeinta nauhaa ole pakko laittaa. Kivelläkin on hyvä teroitella pieniä poranteriä, pysyy kivi särmänä ja terät ei pala kun voima ei riitä kuin hellään hivelemiseen :)

    Tietty jos on oikein paranoidi niin vaihtaa timanttilaikan sen kiven tilalle ja rakentaa tällin elektrodille.
     
  5. Kolmekakkonen

    Kolmekakkonen 1st gear


    Kaikilla noilla olen elektrodia "rouhinut" enkä mitään eroa ole huomannut
     
  6. 930BiT

    930BiT 3rd gear

    On kyllä totta, että kun neulan teroittaa siihen tarkoitetulla timanttihiomakoneella, niin valokaari palaa kyllä huippuvakaasti neulan päästä. Mutta harvempi investoi usean satasen laitteeseen. Pääsääntöisesti tulee itsekin hieman karkeammilla tavoilla neulat teroitettua. Silloin erityisesti pienillä virroilla voi huomata miten valokaari palaakin neulan kyljestä ja voi myös vaikeuttaa valokaaren ohjailua.
     
  7. Gutless

    Gutless Gearhead

    mielenkiintoista. Itsekin olen hivassut neulat teräväksi 75x2000 nauhasantaajalla. Hyvää tulee, mukamas :)
     
  8. Rooroo1

    Rooroo1 2nd gear

    Hiontajälki elektrodin suuntaisesti niin pysyy kaari kunnossa vaikka millä hioo. Tosin liian karkealla hinkatessa tykkää elektrodin kärjestä lähteä paloja.
     
  9. 930BiT

    930BiT 3rd gear

    Juuri näin. Piikki vielä kiinni akkuporakoneeseen ja ns. vastavirtaan hionta nauhakoneella, niin pitäisi kyllä päästä riittävän hyvään lopputulokseen. Yx tapa on myös sellainen, että kulmurilla millin katkaisulaikalla hionta. Ei pure kovin paljon, mutta jälki aika siisti. Jos piikissä on kuitenkin jo rst-pallo osuman takia, niin millin laikalla hionta on tosi hidas. Sopii siis paremmin siistimiseen.
     
  10. Gutless

    Gutless Gearhead

    kovasti näyttää nuo tehtaanlaiset hiomakoneet kiertävän ja tuskin moista timanttilaikkaa irtomyynnistä löytää ellei osta varaosanimikkeellä.

    Joskus tulee sössittyä eli tumpattua piikki kiinni sulaan niin sen jälkeen tarvitsee reilummin aineen poistoa mutta kevyempään kunnostukseen pitää ottaa tuo millilaikka avuksi ja hioa tikun suuntaisesti.
     
  11. Filth

    Filth 3rd gear

  12. Turbiini

    Turbiini Gearhead

    Ei ole tuollainen, mutta väriä ja merkiä lukuunnottamatta aivan samannäköinen joten väittäisin samasta tehtaasta tulleeksi. on nyt ollu pian 5 vuotta ja tyytyväinen olen ollut, kaikki moitittavat hitsasujäljessä menee käyttäjän syyksi.

    edit katselin kuvia tarkemmin niin ylimmässä kuvassa oleva käyttöpaneeli on aivan samanlainen kuin omassa vameta merkkisessä, mutta miksi lähi kuvassa on erilainen?
     
  13. Filth

    Filth 3rd gear

Kerro tästä muillekin!