4 x Dellorto + SBC

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja hot1930, 26.12.2018.

  1. hot1930

    hot1930 Gearhead

    Mulla on hyllyssä tällainen käyttämätön SBC:n imusarja/4 x Dellorto DRLA-setti, joten Dellorto-kaasareiden asiantuntijoilta tarvittaisiin hieman jeesiä.
    Ainakin seuraavanlaiset kysymykset:
    - tönärillä mitattuna rungon kurkun halkaisija on n. 45 mm, joten DRLA 45 vai miten/miten tää määritellään...?
    - mihin saakka (max. hp?) tällaiset kaasarit riittää?
     
  2. 930BiT

    930BiT 3rd gear

    Kyllä, DRLA 45:set. Hewoswoimiin en ota kantaa, kurkkukokokin vaikuttanee.
     
  3. Ihan kamala pitkälle noi 45:set ei riitä. Mutta johonkin pieneen rodin myllyyn kylläkin. Tässä on laskukaava:

    These formulas are based upon one throttle bore per cylinder:

    Throttle bore diameter: D = (.8 to .9) x (V x n)^.5
    Main venturi diameter: d = (.7 to .9) x D
    Where:
    D = Throttle bore diameter, mm
    d = Main venturi diameter, mm
    V = cylinder displacement, liters
    n = engine speed, RPM

    Sama asia nomogrammina:

    [​IMG]
     
  4. hot1930

    hot1930 Gearhead

  5. dbltrbl

    dbltrbl Gearhead

    Vähän asian sivusta, hommasin tunnelram imusarjan ja 1050 dominaattorit, ajattelin jättää tuon yläkammion pois ja välilaipalla kaasarit suoraan kiinni imusarjaan samaan tyyliin kurkku/sylinteri. Noissa on muistaakseni 2" läpät eli ehkä hieman pieniksi nekin jäävät.
     
    hot1930 tykkää tästä.
  6. 3964

    3964 3rd gear

    Onko dominaattorissa kaikkikurkut ns.saman arvoisia ja läpät samanverran auki?
     
    hot1930 tykkää tästä.
  7. dbltrbl

    dbltrbl Gearhead

    Muokattu: 26.12.2018
    hot1930 tykkää tästä.
  8. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Tolleen niinku teoriassa jokainen pytty imee 8x2" lävestä bensaa ja ilmaa kun on plenum kaasarien alla. Jos otat plenumin "pois" niin joka pytty imee "vain" 2" tuuman lävestä. Toi lorttosysteemi lyhkäsillä runnereilla ei oikein toimi kasissa ellei muuta pakopuolta melkoisen "radikaalisti".
     
  9. hzemax

    hzemax Double Gearhead

    Tiijän että tiijät asioista paljonkin, mutta,, HÄH?
     
  10. Väpsy

    Väpsy Gearhead

    Niin jos kaasareiden alla/jälkeen on yhtenäinen tila (plenumi), niin ei se ilma tiedä mennä vain yhdestä kurkusta yhteen pyttyyn, vaan jokainen pytty horii vuorollaan kaikkien kahdeksan reiän kautta ilmansa. Taas jos imari on sen mallinen, että jokainen kaasarin kurkku on suoraan yhteydessä vaan yhteen imukanavaan, saa jokainen imukanava oman ilmansa yhden kurkun kautta.
     
  11. Jopas_jotakin

    Jopas_jotakin 3rd gear

    Kyllä pikkulohko chevy tarvii jotkut 55mm weberit ja vaakaimusarjat, jossa jokaiselle pytylle on nimenomaan oma 55mm kurkkunsa, imusarja olisi sitten tällainen:
    [​IMG]
    Tuommoinen ratkaisu hyvien kansien kanssa voisi osoittautua aika tehokkaaksi ja herkäksi tapaukseksi. Lisäksi setuppi on varsin näyttävä.

    Vaan voi kauheus, kun noita pitää alkaa synkronoimaan ja säätämään. :)
     
  12. Baxter

    Baxter 3rd gear

    Ei tuossa ole sen enempää synkattavaa kuin mopottimen neljässä kaasuttimessa. Tietysti vanhemmissa kaasuttimissa hyvä tarkistaa, ettei läppäakseli ole mutkalla. Vaakakaasuttimiin saa onneksi hyvin osia, mutta pystyihin ei niinkään, siis webereihin. Dellortoon ei taida saada oikeen mitään osia.

    En tarkkaan tiedä pystykaaduttimien kohdalta, mutta vaakoissa 40 dellorto virtasi lähes yhtä hyvin kuin 45 Weber ja 45 dellorto vastasi 48 Weberiä. Joka tapauksessa kahdella 45 webrulla pääsee yli 200 hepan eli neljällä yli 400. On siinä mun mielestä jo aika paljon tehoa rodiin.
     
  13. Jopas_jotakin

    Jopas_jotakin 3rd gear

    Ja pitää muistaa että Webereitä saa myös 55mm koossa.
     
  14. peto

    peto Gearhead

    Ei idf/drla jaolla. 48mm isoin tuolla jaolla.
     
  15. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Niin mikä meni mielestäsi pieleen?
     
  16. Tohon virtaavuuteen vaikuttaa kurkkujen koko. Minun mielestä toi mittaus pitäisi tehdä siten, että molemmissa kaasareisa olisi saman kokoinen kurkku, niin silloin saataisiin vertailukelpoista tietoa.
     
  17. Jopas_jotakin

    Jopas_jotakin 3rd gear

    Ei ole jos käyttää tuommoista imusarjaa mikä on sivun yläosassa. Eli tämä.
    [​IMG]

    Tähän saa varmaan 55setkin veberit, voi olla että imusarjaa pitää portata, mutta tuohan on pitkällä terällä ihan portattavissa.
     
  18. 401

    401 2nd gear

    Vanhemmissa vaaka webereissä ei ainakaan se 45 ja 48 rungon ero ole minkäänmoinen ku se siitä läpän takaa yhtä ahdas ku 45 runko.mutta sitten se dco runko on jo iso läpejään.voisin kuvitella semmosella neljän 48 ida weberin setillä jollae 44mm kurkuilla johonkii pikkulohkon päälle että ei monelle jää pieneks ne.ja ego kasvaa varmasti kanssa.
     
    peto tykkää tästä.
  19. Baxter

    Baxter 3rd gear

    Yritin nopsasti kuukkeloida, mutta käsiin jäi vain tämä taulukko. Kurkkujen koosta ei mainintaa, luulisi mittaajien ymmärtävän asiansa. Eiköhän nuo ole max virtauksia suurimmilla kurkuilla ilman muokkausta.

    Samalta sivulta selvisi, että kaksi 48 ida weberiä virtaa enemmän kuin yksi 1150 holley dominator.

    Mainitulta sivulta kun 45 dellorton tuloksen skaalasi laskimella domin kanssa samaan, niin virtaavuus jäi hiukan alle. Tarkoittaa siis, että 4 kpl 45 drla tellervoja riittäisi sen mukaan vähän isomallekin pikkulohkolle.
     
    Muokattu: 27.12.2018
  20. No miten tuota sitten tulkisee. Itse katselisin näin:

    Dell'Orto 48mm DRLA 388.5cfm
    Weber 48mm IDA 372.1cfm


    IDA:lla ja DRLA:lla ei ole kovin suurta eroa (mikäli on mitattu saman kokoisella kurkulla).

    Dell'Orto 40mm DRLA 266.4cfm
    Weber 40mm IDF 212.8cfm


    Mutta IDF:llä ja DRLA:lla on jo aika paljon eroa (mikäli on mitattu saman kokoisella kurkulla).

    Minua kyllä tuossa mittauksessa häiritsee tämä:

    Source: CB Performance 1991 catalog- no flow specs or venturi sizes


    Tuohon Dominatoriin on turha verrata, kun Weberit ja Dellortot on melkein aina individual runner -asennuksia ja Dominatorit plenium -asennuksia.
     

Kerro tästä muillekin!