Kaasuttimen oikea mitoitus

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja coupe, 31.12.2018.

  1. MadMax

    MadMax Gearhead

    Enpä malta olla kommentoimatta, kun näin itselle tärkeä pohdiskelun aihe tänne sattui ilmestymään...Itse sotkisin vielä kyllä mukaan imusarjan tyypin, amerikanihmisten termein single plane vaiko dual plane. Elikkäs, hengittävätkö kummatkin kurkut samaan ilmatilaan, vai onko imusarja tavalla taikka toisella jotenkin "jaettu". Ensinmainitussa tapuksessa, valitsisin tuon pienemmän vaihtoehdon. Vaan tuossa jälkimmäisessä taasen isompi voisi olla harkinnan arvoinen myöskin. Ymmärtääkseni tuollainen kaksiosainen imusarja juurikin pienillä kierroksilla "sietää" isomman kaasuttimen. Tokihan tuo pienempi kaasutin on "aina" varmempi vaihtoehto, vaan toisaalta taas jos se sen isommankin kanssa toimisi...Ja jos vielä lisää hämmennetään, niin Autolite/Motorcraft-osastoltahan löytyy kokoja vaikka jos jonkinlaisia. Ja ovat ymmärtääkseni kaasuttimien parhaimmistoa, kunnossa ollessaan. Eikä ole montaa liikkuvaa ja siten kuluvaa osaa.

    No, luultavasti aivan joutavaa pohdintaa tämä(kin) viestini sisältää, se on tapani.

    Ja Second Strike:n laskurit olivat todella hyviä, pääsivät kirjanmerkkeihin...
     
    Muokattu: 3.1.2019
  2. xarper

    xarper Gearhead

    Dual plane spacerin kaa on erinomainen kompromissi, tai sit tekee sen hahlon siihen väliin mikä muutamasta dual planesta jo löytyy valmiina.
     
  3. coupe

    coupe Gearhead

    Eipä ole joutavaa pohdintaa. Itsekin tuota hetken mietin. Zilin imukansi on "dual plane" eli molemmista kaasarin kurkuista virtaa seos omaan erilliseen imukanavaan. Kävi hetken mielessä että nyt kun osat on irti niin nuohan olisi saanut helposti avattua yhdeksi isoksi kanavaksi jos siitä olisi jotain etua. Mutta käsitin niin että dual plane tarjoaa paremman väännön joten on siinä jokin ajatus ollut kun tuommoiseen ratkaisuun tehtaalla päätyivät.

    Youtubessa oli tästä hyvä pätkä:
    Jos jaksaa kaiken mainospuheen kuunnella niin siinä seassa oli tätäkin vähän avattu.
     
  4. coupe

    coupe Gearhead

    Holleytä varten löytyi kiva alumiininen korotuspala mikä säilyttää tuon "dual plane" ominaisuuden ja mikä on tarpeeksi paksu jotta siitä saa tehtyä adapterin. Zilin orkkiskaasarin pultit kun ei suoraan osuneet Holleyn mittoihin:

    [​IMG]

    Imukanavan reijät olivat lähellä Holleyn reikiä mutta hieman isommaksi joutuu alkuperäisiä työstämään:

    [​IMG]

    Niin... isommat imukanavathan sitten tietysti pienentävät virtausnopeutta mikä oli huono juttu. No, eiköhän siitä kuitenkin ihan hyvä tule ;)
     
  5. coupe

    coupe Gearhead

    Thanks! Nämä käytännön kokemukset vahvistavat hyvin uskoa noihin laskureihin. Eipä saa Zilistä kutitelua lähellekään 330 heppaa joten eiköhän se 350cfm riitä hyvin! :odcool:
     
  6. Pietsi

    Pietsi Gearhead

    Venerlevystä vielä työstät laipan mallin mukaa eristelevyn, niin kakistele kuumana.
     
  7. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Kyllä toi adapteri kannattaa avata pikkasen tosta keskeltä. Tolla tavalla joka pytyllä on "vain" 175cfm kaasari kun avattuna joka pytyllä on 350cfm kaasari.
     
  8. MadMax

    MadMax Gearhead

    Tuo irtolaippahan voi olla jo valmiiksi tuolle isommalle kaasuttimelle. Ei kuvasta hahmota, mittamallahan se tietenkin selviää. Ja sehän ei mitään haittaa, jos on varaa nuo imukanavat imusarjasta tuonkokoiseksi isontaa. Jäisipähän sitten vielä "kasvunvaraa", jos tarve tulee...Tärkeimmät asiathan kait lie että imusarjan portaat, joita näissä sovelluksissa useimmiten tuppaa tulla, ovat tietenkin niin päin että kanavat isonevat aina moottorin suuntaan mentäessä. Toisinpäin voi turbulenssi tehdä vaikka mitä kummallista, tästä on ihan omakohtaisiakin kokemuksia. Toinen mielestäni mainitsemisen arvoinen seikka on, että kaasuttimen kurkku on se pienin kohta ilmanpuhdistimen ja venttiilin välissä. Että saadaan sitä imua ja virtausta. Tämän teorian todennee oikeaksi kaikki, jotka ovat joskus mopon kaasuttimen liian isoksi poranneet...

    Mudracer tuossa varsin hyvin selvittikin sen, jota en itse osannut sanoiksi helposti pukea. Eli monestako kurkusta yksi sylinteri imee. Jos on mahdollista, erilaisia välilaippoja kokeilemalla voisi tulla varsin mielenkiintoisia testituloksia. Vaan tässä tapauksessa ehkä itse jättäisin nuo yhdistämättä. Vedoten siihen, että kun ovat nuo suunnitellut kierrokset aika alhaiset. Vastaväitteitä perusteluineen kuuntelen kyllä mieluusti...Testeistä puhumattakaan.

    Ja toisaalta, olipahan itselläkin vähän aikaa 600 cfm Holley 250 cid suoran kutosen kyljessä kiinni, ja kyllä sekin toimi ihmeen hyvin. Ja kaikki sylinterit samasta plenumista imivät. Siitä ehkä joskus johonkin toiseen keskusteluketjuun lisää...

    Kuten itsekin toteat, eiköhän siitä hyvä tule. Vaikkei kaikkia hifistelyitä toteuttaisikaan.
     
  9. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead


    Optimaalinen imukanava on sellainen että koneeseenpäin mentäessä kanava pienenee. Tolleen saadaan seokselle vauhtia lisää ja painovoimaista "ahtoa" hieman.
     
  10. MadMax

    MadMax Gearhead

    Kyllä, noinhan asia on. Vaan lähinnä yritin selventää ajatuksiani näihin "välilaipallajotainmuutakuinsiihentarkoitettu" sovelluksia. Joita olen kyllä itsekin joskus tehnyt. Ja luultavasti pihinä tulen toistekin tekemään...Näissä ei voitane todellakaan optimaalisista olosuhteista puhua mihinkään suuntaan. Vaan kun ajattelee hieman, ja sitten tekee ajatuksen kanssa, tulee toisinaan ihan toimiva.
     
  11. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Kuuslitrainen 6:1 puristuksilla oleva 150 heppainen sotakoneen moottori tuskin on kovin herkkä säädöille. Laippa ja kaasari kiinni. Tyhjäkäynti käynti korvakuulolla passeliksi ja koeajojen perusteella pääsuuttimia +/- pari numeroa riippuen siitä miltä tuntuu. Paljon muuta 350cfm Holleylle tehdäkään.

    Mä jättäisin kaksiosaisen imusarjan yhdistämättä. Alavääntöönhän se on alun perin kehitetty ja tommosella kun kulutuksen saa ajosta riippuen 30-100 litraa per 100km niin halu on varmaan saada sitä alavääntöä ja taloudellisuutta tai mistä mä sen tiedän...
     
    artsiracing tykkää tästä.
  12. MadMax

    MadMax Gearhead

    Ääh, taidan taas ilmaista itseäni huonosti. Ei ole ennenkuulumatonta. Eli käytännössä ajan takaa tilannetta, joka on tällä sivulla olevassa kuvassa missä on sekä imusarja että laippa. Eli vain otettaisiin ja tavalla tahi toisella istutettaisiin tuo laippa tuohon imusarjan päälle, eikä mitenkään kanavia käsiteltäisi. Ei pyöristyksiä tai mitään muutakaan. Puhumattakaan että isonnettaisiin nuo imusarjan kanavat vastaamaan laippaa...Tuota porrasta ajan takaa. Nimittäin juuri noinkin noita näkee tehdyn. Valitettavasti. Tuo porrashan ei niin haitallinen olisi, jos virtaus menisi toiseen suuntaan. Ei positiivinenkaan juttu, ainakaan useimmiten, vaan tuskin mitään oireitakaan aiheuttaisi.

    Tässä ei ole kyse siitä, että topikin aloittajan olettaisin juurikin noin tekevän. Kunhan naputtelen, aikani kuluksi.
     
  13. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Juu kyllähän näissä jo esille tulleissa six pack imareissakin 4 pyttyä imee yhdestä kurkusta ja silti ruutia riittää. Vaikutusta on helppo kokeilla paksulla "vohveli"tiipparilla joka on keskeltä auki.
     
  14. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Kun ovat noin kauniisti samankeskeiset idän ja lännen kaksikurkkuisen kurkut toisiinsa nähden, niin tuonne adapteriin voisi joku sorvari pyöräyttää "supistimet" kuten haulikon piipussa. Siellä pysyisivät sopivan kokoiset holkit imusarjan ja kaasuttimen välissä adapterin rei'issä ilman mitään ylimääräisiä kiinnityksiä. Ja halutessaan saisi kokeilla, onko niilläkään yhtään mitään mitattavaa merkitystä.
     
  15. coupe

    coupe Gearhead

    Vähän kommenttina ja vastauksena kaikkiin yo postauksiin: Noista edellisistä kuvistani ei ehkä ihan selvinnyt tuon imukannen ja adapterin "suhde" joten otin yhden kuvan lisää mikä vähän selventää aloitustilannetta. Tässä Holley korotuspala/adapteri ja alkuperäinen kaasarin kiinnityspiste rinnakkain:

    [​IMG]

    - Tarkoitus oli siis upotetuilla kuusiokoloruuveilla kiinnittää tuo Holleyn korotuslaippa alkuperäiseen imukanteen (väliin tulee tiiviste/eriste)
    - Ennen sitä imukannen nykyiset imureijät koneistetaan samaan mittaan Holleyn korotuspalan reikien kanssa
    - Tuon Holleyn korotuspalan päälle istuu suoraan Holley 2bbl 350cfm tai 500cfm kaasari, se on suoraan bolt on siihen.
    - Imukanavia ei ollut tarkoitus yhdistää eli ne jäävät tuollaiseksi "dual plane" tyyppiseksi. Uskomukseni on että niin saisi parhaan väännön.

    Veikkaan että auton alkuperäinen kaasari on luokkaa 250cfm. Siinä ja nykyisen imukannen mitoituksessa on varmasti huomioitu täysi lasti ja peräkärry. Eli haettu ihan maksimi alavääntöä (mitä tuosta nyt sitten ikinä pystyy ottamaan...) Niitä max kuormia oma laitteeni tuskin tulee koskaan enää näkemään joten pieni askel "racing suuntaan" isontamalla imukanavaa hieman ja laittamalla 350cfm kaasarin varmastikin toimii riittävän hyvin.

    Ja joo, eihän näiden vanhojen "sotakoneiden" hifistelyssä mitään järkeä ole ja tuskin edes tarpeen mutta ihan yhtä hauskaa se on kuin Pontiacin, Dartin ja Letukan ruuvaus. Yllättävän paljon näistä on yhtäläisyyksiä löytynyt ;)
     
    Gary Grand, tooke, NorthElite ja 1 muu tykkäävät tästä.
  16. coupe

    coupe Gearhead

    ....niin ja erikseen vielä kiitos kaikille tosi hyvistä kommenteista, vinkeistä ja keskusteluista. Varsinkin noista tosielämän kokemuksista ja esimerkeistä on aina hyötyä.
    Tulikin opittua tässä paljon uutta kaasareihin liittyen, hyvä homma! Tän harrastuksen kanssa ei varmaan koskaan ole ihan "valmis" ;)
     
  17. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Nyt kun tota imaria kattelee niin näyttää siltä että GM 2-bbl rokkiorkka sopeis tohon suoraan. Päälle 400 kupikkia olevia koneita on ruokittu melko pienillä 2bbl kaasareilla.
    Taitaa muuten aika moni autoliten 2-läpinen istua samaan jakoon kuin 2-läpinen hollikka. Vaikka voort on niitä käyttäny niin ne on silti ihan hyviä.
     
  18. Inlinee

    Inlinee Gearhead

    455 oldsiaki ollu tehtaalta 2-bbl:nä. Päällä tais olla 2GC Rochester.
     
  19. MadMax

    MadMax Gearhead

    Tuo jos joku on muuten nerokas idea. Täytyypä pistää korvan taakse, jos vielä joskus tuohon tilanteeseen joudun. Jääpähän samalla joko vesi- taikka pakokaasukanavan puhkaisun vaara pois. Niitähän sieltä joskus näissä hommissa voi yllättäen löytyä. Ja jos kaasuttimen reikä onkin vain himpun verran isompi kuin imusarjan, niin tuohonhan voisi ainakin teoriassa kartionmalliset holkit tehdä taikka teetättää. Asia erikseen, onnistuuko käytännössä. Voi olla aika inha koneistettava...

    Ja aloittajalle: uskallanpa väittää että tuolla kirjoittamallasi reseptillä siitä kyllä toimiva tulee. Viimeistään suuttimien ja power valven kanssa askaroinnin jälkeen...Ja enitenhän mieltäni ilahduttaa se, että nyt kun tuosta laipasta tulee irroitettava niin sehän mahdollistaa varsin helposti esimerkiksi vaikkapa tuon kanavien yhdistämisen kokeilun. Jonka jälkeen sitten voikin sitä isompaa kaasutintakin ruveta katselemaan. Sitten, kun uteliaisuus voittaa...
     
  20. Lassi

    Lassi Gearhead

    Ostin ebaysta jonkin kiinan kopion rochesterista. Se voisi käydä suoraan tuohon imusarjaan. Ainakin ite jouduin poraamaan uuden isomman jaon kun alkujaan oli hyvin pieni. Taisi olla jopa 350cfm ja maksoi noin 150€ kotiin tuotuna
     

Kerro tästä muillekin!