Leveät renkaat pickuppiin.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Renkaat ja vanteet', aloittaja Somppi, 3.1.2019.

  1. Somppi

    Somppi 1st gear

    Eli ajatuksena olisi tommoseen paripyöräseen gmc etsiä taakse mahollisimman leveet vanteet ja kumit että kesällä ois vaan ykkös pyörillä, löytysköhän 315 leveempiä kumia 17-18" koossa? Auto vasta hankinnassa mutta ajatuksena olisi samaan konttiin laittaa vanteet sen mukaan miten leveää kumia löytyy.
     
  2. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead


    19 tai jotain oli suomestakin saatavat perävaunujen renkaat ja ne tais olla 4-500 sarjasia leveydestä

    Muttas mites laki salliiko singlejen käytön pickupeissa?

    Kysyin et jos telille scaniaan laittais Supersinglen ja kuormaisi kantavuuden sisälle, niin eipähän kelpaa viranomaisille, kun on paripyörälle tarkoitettu akseli
    Ja ei kelvannut myöskään et miten jos tekisi saman homman vetävälle akselille, et ketjuttaminen ois helpompaa, niin se on jo pollarienkin mielestä kiellettävää toimintaa
     
  3. Rahikainen

    Rahikainen Double Gearhead

    Taitaa ainakin isoissa muuttua kantavuus. Paripyörälle isompi lukema.

    19.5 on vissiin se vannekoko mitä haet. Jakeluautoissa niitä on ja perävaunuissa. Harvassa taitaa olla yli 305 leveät.
     
  4. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    On noita 19.5" ainakin 435 ja 445 leveenä meillä kärryissä ja dolleissa...kantavuudesta ei ainakaan jää kiinni kun käytännössä 8 - 10 tonnia / akseli.
     
  5. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Katoin tosta perässä olevasta dollysta...445/45 R 19.5 ja kantavuus 4500kg.
     
  6. Rahikainen

    Rahikainen Double Gearhead

    No perkules. Taas on vähemmän tyhmä.
     
  7. Pertura

    Pertura Gearhead

    Rekkarenkaiden lisäksi leveitä löytyy LT-renkaistakin, esimerkiksi Intercolta. Mutta samoin kuin rekkarenkaissa, menee halkaisija noissa leveissä yleensä aika isoksi, eli pyöräkotelossa voi tulla ahdasta. Ja jos on nelikko, niin sitten pitäisi eteenkin saada samankokoiset, että voi sitä nelikkoakin tarvittaessa käyttää. Ja takapotkullakin ton kokoinen rengas vaikuttaa välityksiin jo melko tavalla. Laillistahan ei noin isoista renkaista saa millään, eli sinkkumuutos ei ole ainoa mistä virkavalta pääsee napisemaan. Ulkohalkaisijan kasvu on niin suurta noiden kanssa, että heikkosydämisempi konstaapeli saa slaagin heti auton nähdessään, eli voit vielä tuostakin joutua syytteeseen!

    Nuo miinuspuolet, sekä paripyörien parempi ulkonäkö huomioiden, pidä vaan paripyöräisenä ;)
     
  8. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Paljon on asiasta juttua mutta niukasti ratkaisuja.
    Hain "super single 4x4" ja katselin kuvia.
    Lopputulos lie jotain tollasta.


    [​IMG]
     
  9. Simon Templar

    Simon Templar Gearhead

    Olikos tuosta jossain laissa ihan maininta ettei saa laittaa paripyörien tilalle singlejä? Vai jonkun katsurin mielipide?
     
  10. Somppi

    Somppi 1st gear

    Täälähän oli kommenttia tullut, en usko että mitään ongelmia tulee pickupis paripyörien single muutoksen kanssa kun niitä tehtaaltakin tulee singleinä. Se on varmaa ettei kuorma-autossa saa vaihtaa singlejä parien tilalle kun semmosii kantavuuksii ei yksillä renkailla saa.
    400 leveät 17.5" kokoa jos löytyisi voisi olla hyvä ratkaisu ja ei nelivedon kanssa ongelmaa pienestä erosta ole kun ei kuitenkaan kesällä ole tarvetta, ja jos on vauhti on pieni. Talveksi tulee eteen nastat ja taakse ehkä nasta/karkea kuvio kitka tai sit vaan 4x nastaa.


    E. Vähä tommosta powerstroken kuvan tyylistä mutta auto matalaksi ja matalemmat kumit/vanteet ja ehkä vähä leveempi pinta.
     
    Muokattu: 6.1.2019
  11. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Kyllä ne kantavuudet riittää sinkuissakin, eihän niitä muuten voitaisi käyttää.

    Kuorma-auton tai perävaunun pyörien kohdalla kannattaa huomioida myös niiden hinta ja että sen jälkeen sellainen kuin "kiihtyvyys" on jokseenkin pois luettu ominaisuus.
     
  12. Remmiveto

    Remmiveto Gearhead

    2 vuotta sitten tutkin noita semi wheelssejä kun omani hommasin.

    Noita singleistä, vain yhdenlaista vannetta, offset ei käy lähellekkään. Ja ei toivoakaan et löytys matalempaa kantavuudeltaan sopivaa.

    Järkevinä vaihtoehtoina on 19,5, 22,5 tai 24,5. Kaikkia sorvaavat tasatuumaisiksi. 19, 22 sekä 24 ja niihin saa "matalaprofiili"-renkaita.

    Omat 305-25-24 ja niissäkin runkokorkeus on 3"/ 76mm

    Sitten on vielä oma jumppa löytää hyväksytyt adapterit joilla ekan vanteet leimaat.
     
  13. Somppi

    Somppi 1st gear

    Kummien hinnalla ei väliä kun firman auto ja muutenkin 17.5 kumia kärryssä.
    Leimata autoa ei tarvi noilla renkalla kuitenkaan niin sille ei väliä ole eikä mitään spaceriä ym tulisi vaan suoraa pultattava vanne.
    19.5 vanne on liian iso kun auto madaltuu tehtaan säädöistä.
     
  14. Pertura

    Pertura Gearhead

    Rekkarenkaiden hinnat eivät ole kovin paljoa kovempia kuin vastaavan kokoisten LT-renkaiden, sen sijaan kulutuskestävyys on ihan eri luokkaa. Mulla on ollut samat renkaat omassa Ramissa vuodesta 2010 asti, Bridgen M749 koossa 315/60R22,5. Toki viime vuodet auto on ollut vähällä ajolla, mutta varovaisesti arvioisin että noin nelinkertaisen määrän saa suhata LT-renkaisiin verrattuna, eli hintaero tulee kyllä takaisin. Mulla on 2500, eli sinkkupyöräinen.

    Kiihtyvyyskin on ihan ok, en huomaa mitenkään älytöntä eroa saman kokoisiin LT-renkaisiin verrattuna. Halkaisijaan nähden välitys pitää vaan saada kohdilleen, niin silloin toimii. Mulla on 4.56 perät, vakioilla 3.54 välityksillä olis varmasti inasen rauhallisempi ajettava. Ketjun aloittaja on hommaamassa käsittääkseni Duramax-koneista autoa, eli voima riittää kyllä pyörittämään vähän raskaampaakin kumia. Mun pyörät painaa aika tarkkaan 100 kiloa per nurkka, leveämmät tietysti vähän enemmän.

    Vanteen koko taas taitaa väkisinkin mennä minimissään 19,5-tuumaiseen, seitentoistapuolikkaalle en ainakaan ole nähnyt 245:sta leveämpiä kumeja myynnissä. Noita 19,5-tuumaisia vanteita saa 0-offsetillä, siitä pitäisi aika helposti saada taikinoitua sopiva vanne, kun keskireikään saa suoraan hitsattua oikealla jaolla olevan keskiön kiinni.

    445/45R19,5 on halkaisijaltaan 910 millin kantturoissa, eli tuumina pikkusen vajaat 36. Toi onkin pienempi kuin luulin, varmasti takana mahtuu pyöräkoteloon. Ton kokoset renkaat on kärryn renkaita, eli pikkuisen joutuu rengasleikkurilla tekemään uraa, että saa jonkinlaiseksi vetopinnaksi, mutta tuo nyt ei ole kuin parin tunnin homma.

    Eli jos auton löytää 4.11 tai siitä läheltä olevilla perillä, niin lienee aika hyvä välityksenkin puolesta. Madallettuun tuskin eteen mahtuu samalla halkaisijalla olevia kumeja, ainakaan ilman rälläkkää, eli se kannattaa huomioida tuossa.

    Mulle tuli renkaat ja vanteet silloin Viron puolelta Oscarrenkailta, voin suositella tuota mestaa.
     
  15. Remmiveto

    Remmiveto Gearhead

    No suoraan pultattavia vanteita saat ainoastaan American Forcelta mut ne on 4000$ sarja alkaen.

    Kaikki muut on semi small bolt circle. Ja ne ei käy mitenkään pick uppiin ilman adapteria.

    Minulla renkaat 30" korkeat, auto 4" madallettu F-350 ja hyvin mahtuu. Takana vain tuli ulos lokarista et piti tehdä 70mm levike. Enemmän haluis madaltaa ni runkomuutoksen joutuis tekee.
     
    Muokattu: 8.1.2019
  16. Pertura

    Pertura Gearhead

    Niin, mä siis meinasin että kärryn teräsvanteeseen leikkaa laserilla sopivan keskiön ja sinisellä kuumaliimalla kiinni, silloin tollanen uutena satasen hintainen ET0 vanne kävis kuin isä äitiin. Kekireikäkin on sen verran iso, että 8x6,5" keskiön saa siihen mahtumaan ilman ongelmia. Tai voihan kylän seppä takoa myös 8x6,5" -> 10x335mm spacerin tuolle vanteelle, toki kummallakaan tavalla ei tule mitenkään päin lain kirjainta täyttävää ratkaisua.
     
  17. Remmiveto

    Remmiveto Gearhead

    Toivottavasti tiedostat myös että jos suunnitelmasi pettää ja johonkin sivulliseen osuu niin sinä olet henk.koht kovausvelvollinen.

    Tuollanen rengas-vanne yhdistelmä painaa paljon ja tekee pahaa jälkeä henkilöautonkin keulaan..
     
  18. Pertura

    Pertura Gearhead

    Näin varmasti korvausvelvollisuus menee, ja kuten sanoinkin, ei kumpikaan tapa ole lain kirjaimen mukainen. Sen sijaan käytännössä pidän riskiä kummallakaan tavalla toteutettuna melko vähäisenä.

    Spacereiden tapauksessa ei mielestäni ole mitään ihmeellistä, noita rekkarenkaita on spacereillä kiinni maailmalla jos kuinka ja monta, aika harvassa on tapaukset kun rengas on lähtenyt irti. Ainakaan minä en ole ikinä interwebsissä törmännyt tapaukseen jossa olisi rengas irronnut, toki tuo ei vielä sitä kerro etteikö niin olisi joskus käynyt. Mutta joka tapauksessa harvinaista tuo on.

    Ja mitä tuohon uuden keskiön hitsaamiseen tulee, niin siinä on toki enemmän riskejä. Kuitenkin osaavan tekijän tekemänä pitäisin tuota tapaa hyvänä. Suomessa on kuitenkin hitsareita jotka tuollaisen hitsauksen pystyvät tekemään vähän joka kylässä, siinä vaan hitsataan kaksi puolen tuuman rautakappaletta toisiinsa kiinni. Jos keskireikään hitsataan pienempi keskiö kiinni, tulee tuohon molemmin puolin hitsattuna yhteensä noin 1,2 metriä saumaa. Tuollaisen sauman pettäminen on jo melko epätodennäköistä, eiköhän se vanne hajoa jo muutenkin, jos sellaiset voimat siihen kohdistuvat että toista metriä saumaa antautuu.

    Jokaiselle toki jää itselleen mietittäväksi minkälaisen riskin on valmis ottamaan. Kuten totesit, ovat seuraukset vakavia jos homma menee munilleen. Kerrottakoon sen verran, että mä olen ajanut vuodesta 2010 kaverin tekemillä 22,5" vanteilla, puuta koputtaen on sanottava että ilman kestävyyteen liittyviä ongelmia. Noissa on koko keskiö sorvattu irti ja uusi, laserilla leikattu keskiö liimattu kiinni täydellä saumalla molemmin puolin. Heittoa on vähemmän mitä oli tehtaan jäljiltä ja muutenkin ihan soivat vannekset kyseessä. Vanteiden tekijä tekee päivätyönään konepajahommia, eli koneistuksia ja rautarakenteiden hitsaamista jne., mutta samalla tavalla se vanteeseenkin tuleva rauta tottelee.
     
  19. Amerikassa ne on tehnyt noita keskiön vaihtoja. Tässä yksi video:

     
  20. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Kuvaajan ei kannata alkaa ainakaan tekemään elokuvaa, heiluu niin ettei tahdo saada mitään tolkkua :odconfused:

    Hitsaillut vanteet ovat kyllä melkoisia pommeja tuolla tiellä, sellanen kun pettää niin siinä ittensä lisäksi tappaa jonkun.
    Muutenkin vähän kyseenalaista hommaa, kun ei tahdo uudet tehdastekoisetkaan vanteet aina kestää...tullut halottua niitä vuosien mittaan vino pino, tietenkin painojakin on monin kerroin johonkin pick up:n nähden.
    Koskaan ei ole itse keskiö lähtenyt, mutta muuten ne repeilevät ja halkeilevat valsseista ja saumoistaan...joten ei kannata hirveästi hehkuttaa niiden materiaalin kestävyyttä.
     

Kerro tästä muillekin!