UPS itsetullaus

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja Inlinee, 9.1.2019.

  1. Inlinee

    Inlinee Gearhead

    Ilmasta mainosta, taianpa huvikseen pistää kuluttaja-asiamiehellekkin tietoa, palo taas käpy ihan huolella.

    Eli, ostin tavaraa jenkeistä, ja olin vahingossa klikannu UPS:än kuriirifirmaks, vaikka henk.koht todennu että usps:llä toimii parhaiten, ja kaikenlisäks mulle sen on silti kotomaassa UPS kuskannu pihaan, eli ovat niiltä ostaneet sitten täältä toimituspalvelua.

    Itse asiaan. UPS:ältä tuli sähköpostia että tämmöinen lähetys tulossa, tarvittais sotu tullausta varten. Tämä nyt on toissijainen seikka sinänsä, mutta kirjeessä lukee että itsetullaus on maksuton. Peruja siitä vuoden-kahden takaisesta hommasta kun tuontifirmat yritti siitäkin laskuttaa.

    Nyt päästäänkin hauskaan, dokumentit joita sain, oli vajavaiset. Pyysin lisätietoja tullaukseen ( rahtitullaus), ja jotain sainkin.

    Ensinnä, kun rahtitullauksessa kysytään rahtikoodia, on se lyöty paperiin välilyönteineen sellaisessa muodossa, että lyömällä se tullin palveluun sellaisenaan, ei sitä löydykkään. Oikea lyöntimuoto millä meni läpi, oli ensimmäiseen sarakkeeseen lyödä UPS y-tunnus, ja välin jälkeen varastokoodi. UPS antoi tiedon muodossa Y-tunnus+ pätkä varastokoodia, väli, loput varastokoodista. Hetki meni hoksata tämä, ja senkin virheen löysin jostain excel-taulukosta josta löytyi Suomessa toimivien tuontiyritysten varastokoodeja. Kyrpä otsassa, check.

    No sitte ollaanki kummassa kohdassa, kun kysytään (701) MRN-numeroa, tai vaihtoehtoisesti AREX-MRN:n numeroa ja edeltävää varastonumeroa.

    Olin saannut pelkkiä ihmeellisiä numerosarjoja missä ei mitään mainintaa mitä ne edes on. Nyt sitten vasta saikin googlailla. Lopulta alko selkenemään, kun UPS:än seurannasta tarkemmista tiedoista ( oletusarvoisesti näyttää karkeat liikkeet, josta tätä ei edes olisi nähnyt) löytyi että UPS on jostain syysyä käyttänyt sitä tullin hoivissa Tanskassa, vaikka eurooppaan oli tullut paketti Saksassa alunperin. Ja tulli taas neuvoo mrn-numeron täytössä kertomalla miten suomalaisen MRN-numeron osaa identifioida.
    Minulle annettu numero olikin Tanskan MRN-numero lähetykselle, jonka perässä oli kauttaviivan takana minulle vieläkin mysteeriksi jäännyt numeroyhdistelmä pilkkuineen. Mutta näillä tiedoin se lähetys sitten tullin palvelusta löytyi ja sain maksettua, ynnä luovutuspäätöksen etiepäin pistettyä UPS:älle.

    On kyllä tehty jo niin hankalaksi yksityiselle tullaus UPS:ällä että jossei vapaata ois ollu ja aikaa viettää koneella, tekemättä ois ite jäänny.
    Muistuu mieleen parin vuoden takanen keissi DB Schenkerin kanssa kun tiedot lopulta löytyi swissportin rahtidokumenttipalveluista, ilman mitään mainintaa silloinkaan mihin saamani numerokoodi ylipäänsä käy.

    Semmosta..
     
  2. mcmies

    mcmies Gearhead

    Mulle kävi äsken vastaava episodi Fedexin kanssa. Sähköpostilla piti erikseen vielä kysyä AREX-MRN koodit. Vastasivat kyllä niihin.

    Näyttää olevan strategiana se, että tehdään itsetullauksesta mahdollisimman vaikeaa, jotta saataisiin myytyä tullauskeikkaa uunoille. Tähän sopinee tämä: :wc:
     
  3. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    Eli jos on runsaasti joutilasta aikaa, niin kannattaa kysyä jokainen pikku juttu erikseen vaikka ne jo tietäiskin. Niin että firmalla menee itsetullaajan palveluun enemmän aikaa kuin menisi jos tekisivät sen itse.
     
    Rotten ja Nikuzai tykkäävät tästä.
  4. Inlinee

    Inlinee Gearhead

    Tuo on muuten näppärä, mut jos puhelinpalvelusta et pääse läpi ( seki taitaa maksaa), ja sähköpostilla vitkuttelevat vastausta ( niinkun mulla kun kysyin eilen puoliltapäivin lisätietoja, olivat vastanneet tänään aamulla), alkaa kolmannen varastointipäivän jälkeen juosta säilytysmaksutki..

    Mut niinkun mcmies totes, yrittävät selkeesti tehä siitä niin hankalaa ettei kukaan siihen enää ala ite.
    Tai sit, niinko Wahlrooski sano, haluavat päästä hiekasta lattiallaan eroon..
     
  5. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Onneksi ebayssa ja rockautossa voi maksaa tullauksen etukäteen. Taitaa olla muuallakin yleistymään päin?
     
  6. Inlinee

    Inlinee Gearhead

    Scummitilta tilatessa voi ainaki valita sellasen kuriirin joka hoitaa tullauksenki, mut mitä kattonu ni ottavat iha sopivia preemioita mokomasta palvelusta.
     
  7. dbltrbl

    dbltrbl Gearhead

    Meneekös näissä global shipping programmeissa tullit ja alvit suomen verottajan ohi kun UPS&Co tullaavat amerikan paketit vaikka saksaan tai mihin rahtikone nyt sattuukin laskeutumaan?
     
  8. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    En tiedä mihin ne menee, mutta mitään jäätävää välistävetoa asiakkaan kannalta en ole huomannut + säästyy se vaiva, että joutuu tappelemaan kuriiriyhtiön kanssa tai paketti viipyy pari lisäpäivää matkalla itsetullauksen takia
     
  9. Inlinee

    Inlinee Gearhead

    Joskus oon huvikseen laskenu että tullaavat ainaki gsp:llä ( ainakin joskus) johki alemman veroprosentin maahan, ku ei o täsmänny Suomen veroihin verotettu summa. Tai sitte kusettavat kuljetuskustannukset nollaan, nekin kun vaikuttaa.
     
  10. dbltrbl

    dbltrbl Gearhead

    Ite miettii että se jäätävä välistäveto tapahtuu siinä vaiheessa kun verot menee jonkun merkkelin takataskuun. Toimii kyllä hienosti kun suomen tulli ja postihölmöilystä jää yksi vaihe pois.
     
  11. maxvo2

    maxvo2 Double Gearhead

    Edelliset rokkiautosta tullasin itse. FED EXin ohjeet s.postilla oli kyllä selkeät. Riippuu varmaan toisessa päässä olevasta työntekijöistä kuinka tarkat ohjeet tulevat asiakkaalle. Usein soitto esimiestasolle auttaa.
    Saattaa motivaatio ja tarkkuus parantua....
     
  12. stana

    stana 3rd gear

    Juup. Joulun alla seurasin yhtä globalshipping pakettia. Tuli usasta saksan kautta ja seurantanumerotkin vaihtui matkalla. Melko sekavaa. Tällä kertaa olisi samassa kaupassa postikulut nousseet järjettömiksi jos ei olisi ottanut gsp:tä, muutenkin näyttää olevan että sama kauppa myy tuotetta gsp:llä tai ilman, loppuhinta on kuitenkin kassalla sama, toisen postikulut vaan "veron" verran pienemmät, ja gsp tasaa hinnan. Näin olen ainakin ebayssä luuppaillut.
     
  13. bootsi

    bootsi Gearhead

    FedEx:in paketteja ite tullannut, eikä kyllä enää helpommaksi voi menneä. Tarkat ohjeet tuli sähköpostissa.
     
  14. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Voi. Laittamalla sen rastin pre pay customs jos mahiksia :D
     
  15. markoyt

    markoyt 3rd gear

    Juuri samanlainen tapaus oli minullakin ennen Joulua UPS:n kanssa....aikani tullin sivulle tunnuksia ilman tuloksia syöteltyäni meni hermot ja annoin UPS:n tullata lähetyksen...olin työreissulla eikä ollut aikaa olla koneella.Aiemmin olen n 10 kertaa tullannut kaikki saapuvat kamat itse.Kusetusta ja rahastusta koko UPS
     
  16. Sama homma UPS:n kanssa ja kyllä Fedexkin haluaisi vain rahastaa näissä.
    Siksi itse käytän UsPs kun otan jenkeistä tai nyt eilen Kanadasta kotiin paketteja. Halpa hinta ja hinnat voi katsoa netistä jos kaveri toisessa päässä yrittää kusettaa rahtien kanssa ja menee täällä automaattisesti postitulliin ja saa itse tullata ihan rauhassa silloin kun haluaa.

    Toki jos kiire, niin UPS , Fedex,...express ja antaa heidän tehdä hommat, tulee paketti kotiin 2-3businessday aikana.
     

Kerro tästä muillekin!