Rumpujarru remontti

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Jarrut ja jousitus.', aloittaja Luckyluke, 14.1.2019.

  1. hantta

    hantta Double Gearhead

    Korjaamossa oli tapana isoimmissa huolloissa kurkata jarruihin, ja hommaan kuului rummun irroittamisen jälkeen tökkiä suojakumia, ennenkuin vuotaa kengille, kerää suojakumin sisään, eikä näy päälle.
     
    Powerstroke ja Rotten tykkäävät tästä.
  2. Rotten

    Rotten Gearhead

    Juu, en tuota epäillyt, mut et näkykö kuvista onko märät tai kuivat!
    .no mie yllättäin opin taas uutta, minkä voin joko pätee tai ottaa käyttöön, kun joutuu jonkun tai omia jarruja rassaa!
    Yleensä siellä oo ollut kuon muistot tiivisteistä! Kyllä ne pysähtyy kolmellakin jarrulla!
     
    Nikuzai tykkää tästä.
  3. hantta

    hantta Double Gearhead

    Ja lisäyksenä, Huomioni ei kuulunut tähän kuvaan, jota käytännön syistä en näe, mutta kommenttini oli yleisellä tasolla, eli jos tässä tapauksessa sylinteri kuvassa näyttää kuivalta, ei puolto varmaankaan johduvuotavasta sylinteristä ;)
     
    Rotten tykkää tästä.
  4. Cocco Bill

    Cocco Bill Gearhead

    Mun mielestä rummut on kohtuuhalpoja ostaa uusina,missälie ovatkin nyt tehtyjä mutta uusi on kumminkin uusi eikä sorvaus niin halpaa hubaa ole tai lopputulos taattukaan jotta uskoisin edes säästöä tulevan, on katoavaa osaamista siinä kuin jousien takomiset jne vanhan kansan hommat.
    Luulisin jotta Skylarkin rummut ihan peruskauraa ellei kyse mistään erikoisista kooltaan tai materiaariltaan alumiiniset tms optiovaihtoehdot?
    En siis avannut noita linkkejä .
    Takarumpujen kanssa kengät on myös voineet tahriutua peräöljyyn,eroa ei välttämättä heti huomaa ellei ne nyt ihan läpimärät.
    Tähän outoon ilmiöön taasen voi olla syynä pelkästään tukossa/jumissa oleva huohotinventtiili tai vääränmoinen peräöljy,tästä on kokemusta ja uskokoot ken uskoo tai ei mutta merkinvaihto ja peruslaatuun paluu ei enää rumpua sotkenut.
    Tahriintuneet kengät on mieluusti uusittava,eikä tarvikekengät tyyriitä ole syynä että ei se liukaste niistä pois lähde vaikka joku toki toisin väittääkin ja voi toki koittaa ja tutkia josko jopa onnistuisikin.
    Turvallisuudesta ei kait kannata tietoisesti tinkiä ja kukin tekee sitten omia ratkaisujaan heikentääkö tahallaan muutenkin huonoja jarruja vippaskonstein jolla "säästöllä" voi aikaansaada kunnon peltiremontin tai pahempaa.
    Ainakin minä kokeilin kuumentaa pariinkin otteeseen,myös rätillä+jarrucleanerilla yritin hinkata mutta vaikka niistä muka ihan hyvän näköiset tuli niin käytössä, kun kenkä kuumeni ,alkoi sisuksista tihkua pintaan öljyä ja sottasi taas rummunkin tietty=samassa lähtökohdassa taas .
    Olisi heti pitänyt suosista uusia kengät niin olisi tullut kerrasta kuntoon eikä eestaas availla ja putsailla itseään huijaten.
    Rumpujarrut on riittävän hyvät ennakoivaan normaaliajoon ,hyväkuntoisissa rumpujarruissa puoltaminenkin vähäistä jos ollenkaan ja suljettu rakenne plussaa,jos nyt pölyt poistaa ja samalla pyyhkäisee rumpujen sisäpinnat joskus kun tsekkaa muutenkin jarrujensa perusjuttuja.
    Mun tehostamattomat 4 pyörärummut jopa lukkiutuu kun kunnolla polkaisee eikä puolla kuin korkeintaan kylmänä,jarrunesteenä silikonit jo 90 luvulta pariin kertaan nekin vaihdettuna,ei ollut ikinä takertelua/vuotoja mutta ajotyylikin toki rauhallinen.
     
    Muokattu: 16.1.2019
  5. north

    north Gearhead

    Toi ny on persaus puoli,mut ihan ebaystä tilasin kokosarja uuta on kans Buick.
    [​IMG]
    Se on ikuinen projetti kun alkaa vanhoja korjaileen.
     
  6. Rotten

    Rotten Gearhead

    Kuumennuksesta joskus luin ja unohdin!?
    Oliks siinä joku tietty aste ja kuin kauan??uuni vai töhö!? Et oikeesti ne öljyt ja rasvat poistuu, eikä tihku enää käytössä???
    Mut mikä sen sit tekee, kun ajat katsurille, jarrut laahaten, tai katsuri itse kuumentaa niitä, et pitää paremmin!? Mikä siinä ollut ongelma??

    Tässähän "kohta" oltiin vaihtaa levyihin??

    Jarrut joo!?
    Monaco ei mennyt läpi, seiso 10 min polkimella, ja poljin painu pohjaan!?
    Enpä ikinä oo huomannut vaara tilannetta, jossa joutunut yli kymmenen minuuttia painaa jarrua, jos ne sit ei pidäkkään!
    Riittänee varmaan, et auto pysähtyy ja puolto, korjataan pois!
     
  7. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Rumpujarruissa, ja varsinkin vanhoissa etusissa on jostain syystä sellanen ominaisuus, että vaikka teet kaikkikin "by the book" ja osat on ehjiä ja kuivia, niin silti aina väliin puoltaa.
    Antiikkivehkeet osaava katsuri ymmärtää hieroa jarrut puhtaaksi ja kuumaksi dynossa, niin kyllä ne lukemat usein tasottuu. Vähän ajettu harrastepeli on aika arka tekeen jännää jarruihin.
     
  8. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    varsinkin sillon jollei kengät ole vielä kuluneet kehälle voi olla mitä sattuu tuloksia.

    Toki turvallisuudestaan huolehtiva harrastaja vie kengät hiottavaksi.
     
  9. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Ite huomannu et aina ei kengät ota kunnolla koko pinnaltaan

    Carinaan joutu viilalla kevyesti pyyhkimään kengistä kiiltäviä kohtia pois, kunnes rumpua pyöritellessä koko kenkä alko olemaan pinnaltaan tasaisen kiiltävä

    Sillä tuli jarrut jotka pitikin, niin lujaa ei jaksanut jarrua polkea et ois hidastunut riittävästi
     

Kerro tästä muillekin!