LVM:n esitys: yli 40-vuotiaille ajoneuvoille katsastusvapaus

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja rocketman, 23.1.2019.

  1. -JJH-

    -JJH- Gearhead

    Mitä olet papereita plärännyt ja tilastoihin vasemmalla silmällä tutustunut, niin ihmisen ajokunto ja havaintovirheet rouhaisevat aika ison siivun onnettomuuksien juurisyistä, teknisten vikojen osuuden ollessa likimain marginaalinen. Ja samaa näyttäisi tukevan LVMn perustelupapereiden luvut kuolemien/onnettomuuksien kasvumääristä.

    Toki tilastojakin voi lukea miten haluaa, muun muassa joskus taannoin katsoin että vissiin turvallisin kombinaatio tien päällä olisi alaikäinen, huumeiden vaikutuksen alaisena, varastetulla vuokra-autolla ajava tyttö ... tällainen kombo kun ei ollut tarkkailujaksolla X mällännyt kertaakaan :D

    -JJ-
     
    Stang_81 tykkää tästä.
  2. Smirkelimies

    Smirkelimies 3rd gear

    Jos minusta ois kiinni, katsastusvapautta laajennettaisiin edelleen uudempiinkin autoihin liittämällä siihen kannustava elementti: useamman vuoden kutakuinkin rikkeettömänä pysyneen henkilön ajoneuvojen katsastusväliä voisi harventaa, varsinkin jos auto huolletaan määräaikaishuolto-ohjelman mukaisesti.

    Taustaoletuksena tässä on tieteskin se, että perushuolellinen kansalainen huolehtii kaikki asiansa suht hyvin kuntoon, myös auton.
     
    Muokattu: 25.1.2019
  3. Bluestone

    Bluestone Double Gearhead

    Katsastusvapaus ja omistajalle vastuu ajoneuvon kunnosta?? Ei tule onnistumaan; eikö se ole jo nähty monessa asiassa, että ei suomalaiset ihmiset pysty kantamaan vastuuta itsestään, tekemisistään ja päätöksistään. Kyllä siihen joku viranomainen aina tarvitaan. :(
     
    jariha tykkää tästä.
  4. peltsi

    peltsi Gearhead

    Kaikki perustuu tilastoihin ja faktoihin. Jos uusissa autoissa vikojen määrät vähenee, voidaan katsastusväliä pidentää.
    Jos yli 40v autoilla ajetaan olemattoman vähän ja niiden kunnossa on harvoin moitittavaa, voidaan niidenki katsastusväliä harventaa tai poistaa kokonaan. Tilastojen mukaan auton tekninen vika ei ole koskaan syypää kolariin tai kuolemiin.
    Paremmin valtio tienaa jos kytät narauttaa kuluneista renkaista ku jos katsastuksessa mittailtais kulutuspintoja....
     
    Vuokralainen tykkää tästä.
  5. DX

    DX Double Gearhead

    eikös noi oo yleensä maks parikytvuotiaita ehjänäkin muutaman satasen autoja, ei maksa vaivaa laittaa kuntoon myyntiä ajatellen, tekee senkin ajan jotain hyödyllistä, vaikka ryyppää,
    eli mieluummin kamuttaa ritsan veke vaikka ilmaiseksi tarvitsijalle,
    paitsi toki suomalainen toiselle suomalaiselle.
    niitä sopiikin katsastella edelleen, ite aatellut, että edes joka toinen vuosi

    ne autot joista ei huolehdita suunnilleen paremmin kuin omista kakaroista, ei kuunapäivänä selviä nelkytvuotiaaksi, 25 vuotta taitaa olla rajapyykki joka todella alkaa erotella jyviä akanoista, siitä on vielä 15 vuotta katsastusvapauteen, tuon ajan koslaa on saanut hyväillä liki työkseen jos sillä aktiivisesti on ajellut, tiedän kyllä ku omat koslat on kaikki täyttämässä ton 40 vuotta, akan kosla täyttää kolkyt ens vuonna ja on ollut meillä reilu parikytä vuotta ja viis vuotta sekin on ollut enemmän tai vähemmän jatkuva työmaa.

    eli poislukien latolöydöt.
     
    Muokattu: 25.1.2019
    rb, sdfsd, bbford ja 1 muu tykkäävät tästä.
  6. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    Ihan samaa aattelin kun DX. Hukkasin -78 passatin kun ostin -79 rancheron vuonna -95
    Volkkaria oli jo hitsattu sieltätäältä, ja tekniikka oli väsähtänyt kaikinpuolin. Sillä ei olis päässyt mitenkään näihin päiviin jolloin se olis leimavapaa, sillä ylläpidolla.

    Pointtina se että ei niitä -70 luvun autoja paljoa parkkiksella lahoina makaa jotka otetaan apuvirralla liikenteeseen.
     
    Muokattu: 25.1.2019
  7. 0rs0n

    0rs0n Gearhead


    Tämä taas lisäisi poliisin mielivaltaa. Ei sais ajaa millää vanilla tai muulla capricen romulla.

    Semmonen tapaus oli aikanaa. Kaveriporukka oli liikenteessä. Ja olivat sillä hetkellä parkissa matkahuollon pihassa. Ku Maija kurvas paikalle. Poliisi käveli muina miehinä autoon istui ja painoi jarrua. Auto sammuksissa Tokas ettei ole jarruja autossa kilvet pois.

    No ei siinä Poliisit vei kilvet ja anto sakot. Auto jäi niille sijoilleen perjantai iltana. ja vietiin siitä maanantai aamuna katsastus konttorille ja kilvet takas. Ei ollu jarruissa vikaa.

    Ainoa vika. Et oli pinkki väriltään. Ja mustasta karvasta tehty rannut katolle ja konepeltiin. Ei muuta.

    Mites sit ku poliisi sanoo et ei saa mustalla vanilla missä pari ruttua ni saa ajaa? Siitähän ne mulle huuti aikanaan vaikka oli katsastettu. Tommosella autolla pitäis kukaan ajaa.

    Saatikaan jollain -54 mallin foortilla. Oli poliisi sitä mieltä.
     
  8. 0rs0n

    0rs0n Gearhead

    Meitä kävi hetki sitten poliisit jututtamassa ku oli se kuolon kolari siellä Oulussa. Semmosella Tt Audilla. Kunnon. Pommi. Ei aikonu laittaa ku oli myynti auto......... no onneks omistaja kuoli..... eikä kukaan muu. Vaikka ei itse ajanutkaan.

    Tulee näitä vaihdossa yli 40v. Autoja missä on vaikka mitä. Ku ei jaksa laittaa leimalle.

    Jos katsastus pakko jää pois. Nousee niitten hinnat. (Oma lehmä ojassa)
     
  9. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    tulee niitä leimattujakin "missä on vaikka mitä", kaikki täällä täytyy perata läpi että uskaltaa ajaa kun on auton ostanut kun leima ei ole tae yhtään mistään.
     
  10. talonmiehen vapaapäivä

    talonmiehen vapaapäivä Double Gearhead

    Ainoa pelko tässä uudistuksessa on juuri tuo, että poliisit ottaa asiakseen alkaa suorittaa katsastuksia tien päällä. Eli pystyvät perustelemaan katsastusvapaudella mielivaltaisia pysäytyksiä ilman todellista syytä. Prätkien osaltahan tällaista on ollut havaittavissa. Toivottavasti olen väärässä ja poliiseilla olis tärkeämpääkin tekemistä
     
  11. J.J.

    J.J. Gearhead


    Sais nykyään makean jutun johonkin iltapaska lehteen.
    Toki kaikki pistää tänä päivänä kännykän kuvauksen päälle, kun asioi konstaapelien kanssa.
     
  12. PetteriT

    PetteriT Gearhead


    Sivusta vuosia sitten seuranneena kun huoltoaseman pihassa oli parkissa mattamusta chopattu 4-ovinen valiantti. Virkavalta ajoi ohi ja sitten maija ympäri ja takaisin huoltoaseman pihaan tekemään paperien ja auton tarkistusta. Jäi vaan itselle sellainen kuva että suurin kimmoke huoltoaseman pihaan saapumiseen oli auto, joka poikkesi (aika radikaalistikin) perus savolaisen perheenpään harmaasta corollasta.

    Se saattaisi olla että jos vanhoilta autoilta tuo katsastus poistuisi se virkavallan syynääminen tien päällä lisääntyisi. Ongelmaahan ei ole, jos siellä puututaan vaan asiattomuuksiin ja laittomuuksiin, mutta kuten kaikissa ammattiryhmissä niin myös virkavallan edustajissa taitaa vielä olla niitä turhasta nipottajia ja kun tuolla virkavallalla on lain suomat edellytykset poistaa heidän mielestään laittomista viritelmistä kilvet ja jakaa niitä maksukehoituksia...niin mikä onkaan mukavampi kohde kuin massasta poikkeavat vanhat kulkuneuvot.

    Mutta eipä noita +40v kalustoa (ainakaan näin rapsakkana pakkaspäivänä) ihan riesaksi asti pyöri liikenteessä, eikä pyöri vastaisuudessakaan oli katsastusta tai ei. Pääasiassa tuon ikäisillä liikkuu vaan tietyllä tapaa omanlaista harrastuskatsantoa omaavat henkilöt, joiden kalusto taitaa pääasiassa olla ihan liikennöitävässä kunnossa oli katsastusta tai ei.
     
  13. rb

    rb Double Gearhead

    Noin minäkin asian näkisin.
     
    Camino'79 tykkää tästä.
  14. north

    north Gearhead

  15. rb

    rb Double Gearhead

    Hauskaa.

    Äänestin, mutta silti ääniä on nolla..

    Ota kantaa
    Onko pakollisten määräaikaiskatsastusten poistaminen esitetyllä tavalla mielestäsi hyvä idea?
    On 33% Ei ole 33% En osaa sanoa 33%
    Ääniä yhteensä 0
     
  16. north

    north Gearhead

    Mä houmasin saman.
     
  17. spinout

    spinout Gearhead

    >kun huoltoaseman pihassa oli parkissa mattamusta chopattu 4-ovinen valiantti.

    Ei mitenkään ennenkuulumatonta, että mattapintaista matalaa linttavehjettä tai sitä muistuttavaa kävi virkavalta syynäämässä. Jos se Vallu olisi ollut kiiltäväpintainen ja normaalikorkuinen, niin tuskin olisivat kääntyneet takaisin.

    Epäilen, että jatkossakaan syynäävät tarpeeksi wanhoja katsastusvapaa-autoja sen enempää kuin nytkään, jotka näyttävät ulospäin "normaaleilta" ja hyväkuntoisilta. En nyt väitä, että se auto oli huonokuntoinen.
     
    PetteriT tykkää tästä.
  18. peltsi

    peltsi Gearhead

    On teillä vittu tarinat.. .
    Oikein satusetiä...
    Katsastus pakon muuttaminen muuttaa poliisin käytöstä. . Ei saatana.
    Yli 40v autoista yli 95% on harrasteautoja.
    Nyt jos katsastuspakko poistuu, muutatteko te yli 40v vanhat autonne hengenvaarallisiksi pommeiksi?

    Muutama ruma läpimätä mattamusta mopari ei viellä riitä syyksi jatkaa katsastuspakkoa. Nyt järki käteen... moottoripyöräilijät puhalsi yhteen hiileen katsastuspakon edessä mutta ns. Jenkkiautoharrastajat on tässäkin asiassa melkoisia nihilistejä.

    Kyllä te voitte niitä linttojanne käydä katsastamassa vaikka pakko poistuisiki.
     
    Catiska, Harri S, Diktaattori ja 1 muu tykkäävät tästä.
  19. mcmies

    mcmies Gearhead

    Tämä on varsin realistinen pelko. Jos konttorille ei tarvitse mennä pakosta ikinä sen jälkeen, kun auto on täyttänyt 40 vuotta, valvonta jää yksinomaan poliisille. Poliisilla taasen ei ole oikein resursseja mokomaan ja ammattitaitoa arvostella auton tekniikkaa rivigyyforsilta löytyy sitäkin vähemmän.

    Määräaikaiskatsastuksella on muitakin tavoitteita kuin liikenneturvallisuus. Siinä valvotaan myös identiteettiä (%-säännöt) ja teknisiä muutoksia (esimerkiksi sitä, ilmestyykö sen valtterin konehuoneeseen kiukkuinen 500 cid möhkäle puhaltimella varustettuna). Kummassakin asiassa on myös eräänlainen kuluttajansuojanäkökulma: mahdollisen ostajan pitäisi periaatteessa voida luottaa rekisteriin merkittyihin tietoihin.

    Motskariosaston kohdalla tämä on todellisuutta tälläkin hetkellä: koska määräaikaiskatsastuksissa ei tarvitse käydä, ei käydä myöskään muutoskatsastuksissa. Ei se liikenneturvallisuustilastoissa näy, mutta muuntyyppiset ongelmat ovat arkipäivää. Virkaintoisen gyyforsin kanssa tulee tien päällä ohjelmaa ja züclen hyvässä uskossa ostanut heebo ihmettelee, mitä pitäisi tehdä, kun kaupanteon jälkeen on osoittautunut, että paperit ja pyörä eivät kohtaakaan toisiaan.

    On tullut jokusenkin kerran oltua teknisessä tienvarsitarkastuksessa sikakopterilla. Sattuneesta syystä olen selvinnyt niistä yhtä (ensimmäistä) kertaa lukuun ottamatta huomautuksitta, mutta epäilen, että kaikki eivät selviä.
     
  20. PetteriT

    PetteriT Gearhead

    Jäi tuohon edeltävään viestiini laittamatta että vaikka tässä katsastuksen poistossa on tiettyjä mahdollisia risikitekijöitä , enemmän siinä on positiivisia puolia kuitenkin. Eli mielestäni se olisi positiivinen muutos.
    Ja niinkuin moni on minä mukaan luettuna on todennut kyllä ne +40v autot on valtaosin harrastuskalustoa jo. Harva kaivaa sen -75 vm Corollan liikenteeseen sieltä navetan takaa maatumasta (joka jäi sinne katsastuksessa tulleen hylsyn vuoksi vuonna 90) sen vuoksi että nyt sitä ei tarvitse leimata.
    Tuolla muutoksella olisi luultavasti se vaikutus että sellaista kalustoa joka seisoo (syystä tai toisesta, esim useita auotoja käytössä ja kaikkia ei viitsitä katsastaa) tallissa näkyisi liikenteessä nykyistä useammin.
     

Kerro tästä muillekin!