Dodge Ram 4x4 Cummins. FAQ sivulla 1.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja Mussemaan, 18.10.2004.

  1. Ranee

    Ranee Gearhead

    Seisontajarrua suosittelen käyttämään aina, pelaapahan ainakin ja pääsee parkkilukko vähemmälllä.

    Mutta ei pitäisi jarrujen ihmeempiä määriä alkaa hiihtämään parilla käsijarrun käytöllä jos muuten hilppeet on herkät ja jarrut toimii.
    Automaattisäätö on käyttöjarrun ja käsijarrun yhteispeliä.

    Edit, onkos kakkoskoppasessa full floater taka-akseli semmoista mallia että päästäkseen jarrurummuille pitää poistaa vetarit ja takanavan laakerit?
     
  2. Cumminski

    Cumminski Gearhead

    Haluat välttämättä sotkeutua tuohon sekamelskaan? https://photos.app.goo.gl/cCMcMrYav6gaQKsg6
    Oli suoranainen ihme että sain omani takaisin läjään, onneks tuli noita kuvia sillon räpsittyä urakalla ennen purkua :odroll: ku en jaksanu alkaa avaamaan sen takia toista puolta
     
  3. Ranee

    Ranee Gearhead

    Ompa melkoinen läjä ylimääräisiä osia ja jousia saatu upotettua tunne
     
  4. smgt

    smgt 3rd gear

    Kyllä jousille paikat löytyy helposti. Ja kannattaa kahtoa niiden lisäksi kummin päin kengät laittaa. Menee kummin vaan, mutta toinen on erimittanen. Ei mun ramista tarvinnu ainakaan akselia ja napaa purkaa että jarrut tulee näkyviin. Rumpu vaan navasta irti normaalisti. Eikös tuo akseli ole siitä erikoinen että vetoakselin saa irti mitää purkamatta. Rengaski saa olla paikallaan jos ei keskikuppeja ole.
     
    Cumminski ja exxcevy tykkäävät tästä.
  5. Cumminski

    Cumminski Gearhead

    Semmonen rekka-akselihan ramissa on, 1500:ssa on semifloatteri. Omassa vaihdoin stefan ku vuoti jarruille peräöljyä, samalla meni jarrusylinteri vaihtoon. En vain ennen rummun aukaisua osannu ajatella jenkin olevan noin viisas, että tommonen taidonnäyte :D

    On siitä aikaa jo ku tuon tein, en edes tarkasti muista mitä kaikkea sillon tein että joudun vielä käymään läpi koko taka-akselin. Oikea puolikin on vielä läpikäymättä kun perheellisenä kaikki muuttuu :confused:
     
  6. Cumminski

    Cumminski Gearhead

    Pitäis muuten vaihtaa ne taka-hangerit Ramiin, eli siis lehtijousen takariipukkeen kannakkeen joka niitattu runkoon. Rockautossa niitä on mutta ei pultteja, vai oliko yhdessä. Eli pitäs tietää arvata hakea pultit että saa ne runkoon kiinni. Jotkut on hitsanneet ne vielä saumalla kiinni runkoon mutta mulla tuo on seisonut jo niin kauan että katsuri epäilee varmasti että oon tehny siitä batmobiilin tässä ajassa tiemmä :rolleyes: Että yrittänee löytää hylkyperusteen vaikka mistä nii jättäsin sen sauman vielä pois. Vai? Rungon maalaan ja kaiketi massaan että piiloonhan nuo taitais jäädä silti.

    Flip kittiä myös suunnittelin mutta jääköön nyt vielä sille asteelle. Kärryn vedossa jenkit ei sitä suosi, ja näkyy noissa uudemmissakin olevan tämän 2gen tyyliset alaspäin olevat shakkelit. Tästäkin on sitten miljoonia eri mielipiteitä..
     
  7. 66monaco

    66monaco Gearhead

    flip kitti varmaan mukavempiu ajaa tyhjänä. oiskohan paras sillee et flip kit ja ilmapalkeet....?
     
  8. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Siitä 2gen cummins ramin kopin lämpimyydestä, ilmankierrosta ja huurtumisesta lähinnä sivuikkunoiden osalta näin talvisyvämmellä. Termarin vaihon jälkeen sellasta melko lämmintähän se nyt hönkii, 15 asteen kelilläkin tarkenee vielä. 20 taikka enemmän pakkasessa alkaa muuttua ääni kellossa kyllä. Kestää lämmetä kauan ja sitä lämmintähän ei suulakkeista paljon tule oikeen millään kelillä. No, Purin resistorin sekä puhaltimen pois ja tutkin ne. Kummassakaan ei vikaa ja mittasin voltit täyvellä teholla pyörivästä potkurista. 10,75 v oli ja tuumin mites sais jenkaa lisää. Eli jos tuota samaa lämpöä tulis vaan lisää suuttimista lisääntyneestä puhallustehosta johtuen luulis sitte tarkenevan. Ne ohjausläpätkin sulkeutuu ja avautuu myös ilmeisesti niinku pitää. Voihan ne läpätkin tietysti jo alkaa fuskata tai kotelokin jopa liitoksistaan. Tehokkaampi potkuri taikka sitte releytys jolloin akkujännite tulis potkurille ilman häviöitä ja ni lähtisköhän homma tai potkuri lentoon? Täytyy kokeilla potkurille laittaa vielä hyppyjohdoilla kuis se sitte hönkii ennen kuin suunnittelee etiäpäin. Täs olis ohje josta vois soveltaa ainakin tai voihan mennä 1:1 vaikka on 1gen.

    https://www.dieseltruckresource.com/forums/1st-gen-ram-all-topics-93/blower-motor-158400/
     
  9. smgt

    smgt 3rd gear

    Sullako ei ole ramissa puhaltimelle relettä? 2genissä on käsittääkseni tehtaalta tullu korjaus siihen. Mulla on rattiakselilla rele puhaltimelle ja se on kait laitettu jälkikäteen myyjän toimesta.

    Tuohon jousitus hommaan vielä että itellä on lehtijousista riipukkeet käännetty. Tyhjänä ajaminen on mielyttävempää ja 1000kg kuorma saa perän laskeen ehkä sen 6cm. Tänään ajoin 2kiintokuutiota polttopuita lavalla ja kyyti oli ihan jees vielä. Kuhan talli lämpiää vapun maissa niin otan lehen tai pari pois ja pussit taakse säätelemään korkeutta kuorman mukaan :D
     
    Saetkae ja ReDDot tykkäävät tästä.
  10. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Rupesin sitte varmistelemaan asiaa ku muistelin itteki että joku total recall liittyi lämmittimen potkuriin. Toden totta, omaani on tehty päivitys joten rele ja johtosarja on lisätty. Se vaan että ameriikan joe oli mitannu 1 gen puhaltimen jännitteeksi luokkaa 10,15v vakiona ja 12,92v releytyksen jälkeen kuten linkin lukeneet tietää. Omassa siis oli 10,75v vaikka tehtaan relepäivitys on tehty. Jotenkin luulen että omassanikin potkuri kieppuisi vinhemmin sillä vaikka 12,92 jännitteellä.

    Tarkistanpa vielä muuten mittasinko omasta lepo vai käynnissä olo jännitteen. Silloinhan se muuttaa tilannetta.
     
  11. Cumminski

    Cumminski Gearhead

    Kokeile laittaa jonkun kytkimen kautta akun suora sähkö täydellä teholla, sillähän tuon kuulisi näkisi että onko pyörimiseen vaikutusta.

    Riipukkeiden kääntö ei oo onkelma mutta sen akselin saaminen alkuperäiselle paikalleen tai ainakin lähelle sitä nii se tahtoo tuottaa pään raapimista. Lisäksi vielä pinionikulma on oltava oikein. Vähentääkö sulla smgt tuo modifikaatio taka-akselin kiertymistä jos vakioon vertaa? Vai onko sulla vielä tehtaan palikat välissä? Sen eliminoimista ja akselin joustoja silmällä pitäen tuo flip kitti on mielessä ollut.
     
  12. ReDDot

    ReDDot 2nd gear

    Tässä nyt liki 30c pakkasissa ajellu, ja kyllä tuossa ainakin lämmintä riittää, ei tarvii alle 20 asteen pakkasillakaan kolmos nopeutta suurempaa laittaa, ja termarikin pitää lämmöt ihan normaalissa.
    Tuohon pitäisi vaan tilata lämppärin hanan akselille se korjausosa, on väljä se holkki kääntömoottorin ja hanan välissä, alkaa tulla kylmempää kun kääntyy tiukasti vasemmalle, ja taas tulikuumaa kun kurvaa oikeelle, eli läppä elää omaa elämäänsä, eli siis tuollainen osa: http://heatertreater.net/dodge-ram-95-02

    Jos ei lämpö riitä, ja moottorin lämmöt on ok, tutkisin kyllä kuinka paljon lehtiä yms. paskaa on lämppärin kennon edessä, ja onhan nuo jotkut täälläkin huuhdellu sitä kennoo vedellä, eli voi se sisältäki
    paskaantunu.

    Edit: linkki
     
  13. Cumminski

    Cumminski Gearhead

    Mun omassa ei lämpöä juuri tuu kuin sisäkierto päällä mutta sitten alkaa alipainekellolta suhina ja alipaine puttoo liikaa. Sisäilmakosteudesta puhumattakaan.. kai täytyy purkaa kojelauta pois ja se boksi että näkee mikä vaivaa. Saattaa olla että kennokin tulee olemaan aivan joku muu kuin mitä noihin tarjotaan. No sen näkee sitten. Taakse harkinnut myös lisäkennoa ja puhallinta.

    Hyttiä hitsatessa kaveri ihmetteli ja repi mun autosta irti miltei kaikki tehdas"eristeet". Jotakin sellaista pesusienen tyylistä, pehmeää ja sitkeää ainetta oli laitettu. Vai onko ne edes tehdasvärkkiä? Lisäksi sieltä täältä löytyy pieniä, suljettuja mustia pusseja joiden sisällä oliko lasivillaa?? :confused: Niitä on myös vojakkerissa totesin.
     
  14. Joonnaz

    Joonnaz 1st gear

    Miten onko kellään kokemusta noista rahtiyhtiöistä, millä tulee oma postiosote jenkkeihin? Sais vaan aika edullisesti tulemaan isommankin läjän tavaraa Jimien maasta?Esim JetCarrierin kautta?
     
  15. smgt

    smgt 3rd gear

    Sen korotus palikan poisto oli osasyy riipukkeen kääntöön. Akselin ja jousen välissä on kiila jolla pinjoni kulma tuleee kuntoon. Se samalla siirtää akselia taakse päin ku jousien kallistuma tois akselia tuuman suunnilleen eteen päin.
     
  16. Cumminski

    Cumminski Gearhead

    Muistatko pitikö paljonko tuoda akselia taaksepäin? Siis lehtijousessa? Jostain 1.5" nuo jenkit puhuu, mahtaako riittää?
     
  17. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Minulla on joku vuosi sitte vaihdettu molemmat kennot ja tyhjennetty kotelo roinasta, luulen. Tossa on kait vaihdettu vanhemman kotelo ku siinä on mekaaninen se säätö vaijerilla eli -94 sen boksin kai pitäs olla. Uudemmissa -95> Sitte se säätömoottori johon heatertreaterin alumurikka käy.

    Nyt ku kaivelin, ni löyty tietoa siitä puhaltimen releyttämisestä. Recallin mukaan kovimmalla forcella saattaa todennäköisesti aiheuttaa kuumememistä joka saattaa johtaa vielä aiheettomaan erilaisten merkkivalojen syttymiseen ynnä muuhun hässäkkään.

    No sitten ne laitto tehtaan maksamana releen ja johtosarjan sille. Tämä antaa ns. täyvet tulet korkeimmalla nopeudella jolloin potkurikin pyärii mukavasti. Näin on myös siinä linkkaamassani 1gen päivitys linkissä tehty. Muut nopeudet eivät ei sitte muutu kummassakaan mihkään ku ei niitä olekaan releytetty. Ei ihme ettei ekalla nopeudella edes kuule onko se päällä eikä tunne ilmavirtaa. Irrotettuna sen näkee mutta hiiri juoksis tsiljoona kertaa nopeemmin juoksupyörässään. Sepä pitäskin toteuttaa neljällä releellä eli joka nopeudelle oma ja kolme alinta syöttää resistorin läpi ennen puhallinta. Sitte ne vois ne alemmatkin olla vähän tehokkaampia. Vähä niiku näi:



    Sitte vois olla kätsä tehdä toi linkin modi ettei se a/c pyöris aina kun puhallin on päällä ja defrost asento säätimessä.

    http://dodgeram.org/tech/repair/HVAC/Defrost_AC.htm
     
    Muokattu: 28.1.2019
  18. smgt

    smgt 3rd gear

    Mää en ymmärrä miks haluut releyttää joka nopeuden? Minulla tulee ihan riittävästi ilmaa 2 ja 3 nopeudella. En ole suurinta käyttäny ku joskus huurteen poistoon. Eikö ne releet pienemmillä mene vähä hukkaan kun vastuksilla hiljennetään vauhti.

    En muista paljo akselia piti siirtää mutta parin sentin luokkaa se oli. Tilaa valmis setti siihen flippiin niin tulee kiila mukana.
     
  19. 66monaco

    66monaco Gearhead

    saiko niitä flip kittejä muualta ku dodge offroadista? ja kohtuu rahaan?
     
  20. Pässinpää

    Pässinpää 1st gear

Kerro tästä muillekin!