Dodge Ram 4x4 Cummins. FAQ sivulla 1.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja Mussemaan, 18.10.2004.

  1. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    ”Minulla tulee ihan riittävästi ilmaa 2 ja 3 nopeudella.”

    Minulla ei. Olen vissiin suuruudenhullu. Eikä se suurinkaan nopeus maailmaani mullistanut. Tosin kuten totesin voi siellä fuskaamistakin olla kotelossa. Tälleen vanhempana valtiomiehenä ei viitti enää kärvistellä kylmässä talvella eikä kuumassa kesällä jos se on vehkeistä kiinni.

    Se releet menee kyllä täysin hukkaan muilla nopeuksilla jos resistorille mennessä on täysi jännite ja virta jota sitten kuristetaan ennen puhallinta että saadaan pienempi nopeus. Uskon tosin että ei tule, kaiken maailman kytkinten ja alimittaisten liian pitkien johtimien ansiosta. Sehän selviää mittaamalla ku ehtii ni sitte ei tarvi jahkailla pitempään ja loppuu minun vatvominenkin asian kanssa.

    Yleensä kyllä kai laitetaan aina sekä pitkille että lyhkäisille omat releet jos niitä releytetään vaikka ne toiset oliskin tehoiltaan ihan semi ok.

    Tästä se ajatus sitten lähti....
     
  2. ReDDot

    ReDDot 2nd gear

    Eikö riitä että releyttää sen katkaisijalle tulevan virran syötön, eikö se siitä jaa täydet voltit sinne minne nappulan kääntää?
     
  3. tappokinnas

    tappokinnas Gearhead

    Mulla ei oo valittamista puhalluksessa. Pidän yleensä toiseksi tehokkaimmalla asennolla.
     
  4. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Niin no, lähtökohtaisesti jos oikeaoppisesti toteutetaan niin sen katkaisijan pitäisi katkoa vaan pelkkää maata. Näinhän opetetaan lisävalotkin laittamaan. Tietysti voihan sen katkaisijan jos se kerta on jännitteelinen laittaa antamaan sitä kautta ohjausvirta releelle ja syöttö tulee suoraan sitten releen kautta puhaltimelle eri piuhaa myöten. Tarkoitushan olisi että mahdollisimman lyhyet paksut johdot ja mahdollisimman vähän liitoksia tai kytkimiä niin häviöitä olis vähän. Juuri tuon takiahan valokytkimet näistä kyrvähtää ja tehot menee muualle kuin valon tuottamiseen kun katkaisijan kautta menee isot virrat ja johdothan on yleensä aina liian ohuita kaikissa vehkeissä kun kupari on kallista ja tehtaat säästää. Ohut johto lämpiää ja taas tulee häviöitä. Noin niinku periaatteellisesti.
     
  5. tsipi

    tsipi Gearhead

    Mitäs tuosta maan katkomisesta on hyötyä? Sama määrähän siellä menee ampeereja maan puoleltakin..? toki turvallisempaa jos ajan saatossa nirhaantuu päällyste kuparin päältä...
     
  6. ReDDot

    ReDDot 2nd gear

    Onkos kukaan rakennellut ite ramiin jäähyttimelle sähkö-flektejä, Biilteemassa olis puhaltimia suht edukkaasti, mietin vaan että minkä kokoset sieltä hakis, 2x16 tuumaa vai mitä?
     
  7. Ranee

    Ranee Gearhead

    Mulla on biltemalaiset puhaltamassa läpi, kokoa en muista.
    Enemmän tuntuvat ilman sekoittajilta kuin puhaltimilta, eipä ole lämpöjen kanssa ollut ongelmia mutta kevyellä käytöllä tahtoo olla koko auto.

    Suosittelen aina niin isoa kuin mahtuu.
     
    ReDDot tykkää tästä.
  8. Rannis

    Rannis 3rd gear

    Mulla joku C-mersun flekti, hayden rele ohjaukseen.
     
  9. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    ”Miksi ohjauskytkimet ovat miinuspuolella? No siksi kun tasavirralla elektronien suunta
    on miinuksesta plussaan, vaikka virran sanotaan kulkevan plussasta miinukseen.
    Estää tehokkaasti sähköliittimien hapettumisen. Japanilaiset käyttävät tätä, on yksi syy
    miksi japseissa ei ole sähkövikoja.”

    On jääny tämmönen mieleen joskus...
     
  10. ReDDot

    ReDDot 2nd gear

    Sitte mulla on ollu vääriä japanialaisia :D
     
  11. ReDDot

    ReDDot 2nd gear

    Sitä just, että mahtuuko siihen 2 16" vierekkäin, mittaaminenki on mulla taas nii vaikeaa, pitäs putsata lumet, avata konepelti, katella koroketta että yltää, mittanauhaki on jossain.....
     
  12. Pertura

    Pertura Gearhead

    Menee kaksi kuustoistatuumaista sinne aika kivuttomasti. Jos orkkistuulitunnelin kanssa niitä asentaa, niin joutuu vähän tunnelia leikkelemään. Ja jos laittaa suoraan rinnakkain, niin kartturinpuoleinen flekti tulee niin lähelle hihnankiristäjää, ettei kiristäjää pysty löysäämään ilman flektien irrottamista. Ei nyt ole iso miinus, mutta joutuupahan hihnaa irrotellessa ottamaan flektitkin irti. Noi biltsun flektit vaatii sen verran tilaa syvyyssuunnassa, että montaa senttiä ei saa jättää syylärin ja flektin väliin tilaa.

    Mulla oli aluksi 2x12" flektiä, mutta niissä ei hönkä riittänyt hellepäivinä ruuhkassa istuessa, vaan lämmöt alkoivat hiipimään ylöspäin. Noilla 16" ropelleilla on pysyneet lämmöt kurissa niin ruuhkissa kuin luntakin auratessa. Ohjauksesta mulla huolehtii alavesiletkussa oleva 77/72-asteinen kytkin, se on just eikä melkeen.
     
    ReDDot tykkää tästä.
  13. smgt

    smgt 3rd gear

    Jos mittaaminen on nuin hankalaa, niin entäs se asennus :D
     
  14. ReDDot

    ReDDot 2nd gear

    :odsmile: Periaatetasollahan se on jo suunnitelman asteella alotettu, hintoja on kateltu, ja netistäki kyselty, nii osatki voi olla jo ostettu ennenku auto on myyty....
     
  15. ReDDot

    ReDDot 2nd gear

    No sitä tuulitunnelia tuossa kans suunnittelin, että jos tekis sitte kokonaan uuden, nuo mitä tutkin bteemassa, oli aika matalia, ehkä 50-60mm?
     
  16. tsipi

    tsipi Gearhead

    Mä laitoin pari vuotta sitte yhen isoimman motonetin flektin ja se kyllä aidosti siirtää ilmaa. Tosin eipä oo koskaan ollu lämmöt semmoset et flekti ois termarista lähteny käymään... nii nirkosesti tekee tuo cummins lämpöä... tai sitte toi mun supran täysalu syyläri vaan ajaa asiansa...

    Caballerossa on spal tuplat, mutta ne ei kyllä minusta ollu läheskään samaa tasoa ku tuo yks motonettiläinen... on kyllä varmaan kaikkein matalimmat mallit. Flekteissä tuppaa tuo mataluus syömään ilmamäärää mitä ne siirtää... saa nähä riittääkö kesäkäyttöön koska toi mersun pata tekee ihan aidosti lämpöä verrattuna cumminssiin...
     
  17. Pertura

    Pertura Gearhead

    Eiku nyt muuten täytyy mun sanoa että vähän taisin läpiä puhua päähäni äsken, taitaa sittenkin olla motonettiläiset noi mun flektit... Parikin senttiä matalammalla flektillä saattaisi saada jo väännettyä kiristintä löysälle, eli ei ole isosta kiinni. Se flektin moottori vaan osuu just eikä melkeen siihen tielle, vähän epäkeskeisellä asennuksella saanee parempaan kohtaan.

    Kokonaan uusi tuulitunneli on varmasti sata kertaa parempi kuin orkkiksesta käpistelty, eli ilman muuta kannattaa tehdä kokonaan uusi. Flex-A-Liten tekelettä kannattaa apinoida, toi vaikuttais aika hyvältä tunnelilta. Helpoin tietysti olis ostaa toi valmis kitti, mutta toi reilun 500 taalan hinta tietysti on vähän hapokkaan oloinen.
     
  18. ReDDot

    ReDDot 2nd gear

    Tuo hinta se just syletääki, tuossa näyttäs olevan kaks 15" flektiä, eipä tuo tunnelikaan niin erikoinen oo vaikka tekis uuden, ja tuleepa siitä halvat 27 hp Paukkujaki lisää, helppo sitten vaihtaa vanha takas, kun on vanha tunneli ehjä.
    Edit. Typot
     
    Muokattu: 31.1.2019
  19. kiljunen

    kiljunen 2nd gear

    Tuos viskon mutteris on varmaan vääränkätinen kierre?
     
    smgt tykkää tästä.
  20. smgt

    smgt 3rd gear

Kerro tästä muillekin!