LVM:n esitys: yli 40-vuotiaille ajoneuvoille katsastusvapaus

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja rocketman, 23.1.2019.

  1. hzemax

    hzemax Double Gearhead

    Mites tää muuten etenee? En oo ehtiny seuraamaan, ko oon vaan painanu duunia ja maksanu veroja pää painuksissa.:)
     
    valpas, xarper ja peltsi tykkäävät tästä.
  2. peltsi

    peltsi Gearhead

    sama juttu :D koska tulee päätös? tilasin vanhukseen levyjarrusetin taakse mut jos tää menee läpi niin tilaus vaihtuu remmiahtimeen..
     
    Roberto, Vuokralainen ja xarper tykkäävät tästä.
  3. xarper

    xarper Gearhead

    Ja itellä taitaa mennä tuplaturbokitti tilauksee jos menee läpi tää. Tosin eikai se ongelma ois nytkää leimata.
     
    peltsi tykkää tästä.
  4. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    Mä aattelin riplakittiä. :rolleyes:
     
    peltsi tykkää tästä.
  5. hzemax

    hzemax Double Gearhead

    No voivittu. Ajattelin että eduskunta, tai hallitus ois jotain saanu päätettyä. Mullonvaan Imperialin peltsarit tossa seinällä (hirmu hienot rosteriset) koristeena, ko lintta ei viime jouluna ottanu ko 217 GPS ään moottoritiellä. Ajattelin, et lisää höökiä.:)
     
  6. jariha

    jariha Double Gearhead

    taian ostaa soliferiin kaasarin....
     
  7. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    osta siltä kellä oli se bingi sulamassa
     
    jariha tykkää tästä.
  8. Harri S

    Harri S Double Gearhead

    Tämä tulee menemään läpi ajoneuvojen osalta esitetyssä muodossa, O2 jää katsastusvelvoite 4 kertaa vuodessa. Siitä aiheuttuu mm. seuraavaa...
    Samalla viranomaisanarkia valtaa kadut. Poliisi repii kilpiä rotta-rodeista, kaikista mattapintaisista autoista tai jos takajousi on poikki ja auton perä roikkuu. Rokkitukat saa etälamauttimesta, jos autonavaimia (vast) roikkuu vyölenkissä.
    Samalla erilaiset viritykset lisääntyvät ja ihmisiä kuolee solkenaan ajokelvottomien autojen vuoksi. Jalankulkijoiden raajoja silpoutuu ahtimen remmien välissä suojateiden lähellä, joita on 5m välein.
    Pelastuksena toimii museoajoneuvojen omistajat jotka saavat läpi esityksen missä kaikille harrasteajoneuvoille määrätään pakollinen museotarkastus jossa ikäraja on 70 vuotta. He perustavat Soldiers Of Pussihousu järjestön, joka työntää yöaikaan perunoita harrasteautojen pakoputkiin ja napsii sivuleikkureilla ahtimen remmit poikki. He myös maalaavat lisää suojateitä ja pulttaavat 20cm korkeita betoniporsaita kaupunkien keskustoihin ja moottoriteille harrasteajoneuvoliikennettä rajoittamaan.
    Kaikki muut (paitsi sähköautot) saavat pienen veronkorotuksen, jossa vähimmäisvero on 1500€ vuodessa ja bensan hinta heille on lisäksi korotetun veron alaista 3€/litra.
    Ja koska kaikki kusettaa viranomaisia, niin verotuksen työmatkavähennykset poistuvat kokonaan. Vain juoksu, kävely ja pyöräily saavat uusia kulkuväyliä, maantieverkko rapistuu venäjän tasolle, jolloin nopeusrajoitukset pitää laskea 60km/moottoriteillä ja taajamissa 20km/h.
    Harrastekenttä järjestää mielenosoituksia liian pienten verojen, väljien katsastussääntöjen sekä helpon autoilun vuoksi.
    SMOTO, FHRA jne. lopetetaan ja Malmin lentokenttäalue muutetaan katetuksi ruukkupuutarhaksi täyttämään salaatin syönnin räjähdykseomaiseen nousun.
    Kesäisin on hallayöt ja talvella pakkasta 50 astetta.
    Harrastajat tappelee netissä, somessa ja päiväkotien pihoilla edelleen periaatteellisista syistä ja koska aina jollakulla jää ylimääräistä rahaa harrasteautoiluun tulee Taficom ilmaiseen ilmianto-osoitteeseen jatkuvasti ilmoituksia veronkierrosta tai harrastajista, jotka ovat käyneet vapaaehtoisesti katsastamassa harrasteautonsa aikomuksena käyttää sitä liikenteessä.
    Hyvin me tää vedetään - Välillä tosin vähän hävettää.
     
    Dataviilaaja, FuryIII '71, jariha ja 4 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  9. auburn

    auburn Gearhead

    Lausuntoaikaa on 20.2.2019 saakka

    Aikamoista tuubaa tuolta lausuntojen antajilta näkyy tulevan, tämäkin ihan omalla nimellään, ( suuri osa autoilijoista pitää autonsa kunnossa vain katsastusta varten :eek: ) :

    Olen toiminut katsastajana kohta 20 vuotta. Tuona aikana olen katsastanut 100 000 ajoneuvoa ja tehnyt tuhansia rekisteröinti- ja muutoskatsastuksia. Väitän että käsitykseni Suomen teillä liikkuvasta kalustosta on kattava ja totuudenmukainen.

    Suuri osa autoilijoista pitää autonsa kunnossa vain katsastusta varten. Ajoneuvot tuodaan katsastukseen viime tingassa tai myöhässä. Samat korjauskehotukset roikkuvat rekisteriotteella vuodesta toiseen ja vain pakolliset hylkäykseen johtavat viat korjataan.....................................
    -----------------------------------------
    Hyväkuntoisten museoautojen lisäksi liikenteessä on myös varsin heikossa kunnossa olevia cruisailupelejä, joilla lähdetään viikonloppuna kaveriporukalla ajamaan korttelirallia. Aika vaarallista peliä liikenneturvallisuudella olisi jos tällaisten autojen kuntoa ei tarkastettaisi millään lailla.

    Tärkeä asia mikä kannattaa myös muistaa on se että vanhojen autojen rakentelu ja virittäminen on myös yleistä. Jos määräaikaiskatsastus poistuu, kuka valvoo että autoihin ei tehdä tieliikennelain vastaisia muutoksia. Teillä alkaa liikkua enenemissä määrin ehkä vaarallisestikin rakenneltuja autoja. Poliisilla ei ole resursseja eikä ammattitaitoa näiden valvontaan.

    Mutta jos kaikki yli 40 vuotiaat otetaan mukaan, liikenneturvallisuus kärsii liikaa. Sen sijaan harkitsisin mieluummin katsastusvelvollisuuden laajentamista myös O1 luokkaan.

    LLLLLLLLLLL
    Katsastaja


     
  10. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Konttorin väen täytyy olla työpaikoista huolissaan. Alalla on hintakilpailusta päätellen viimeinkin tarpeeksi yrittäjiä ja kaikki, mitä ei konttorille tarvitse tuoda on heidän työnantajansa liikevaihdosta pois. Liikevaihdosta, liikevoitosta, katteesta, kannattavuudesta. Lopulta tietysti joidenkin työpaikoista.
     
    Nikuzai tykkää tästä.
  11. juhapih

    juhapih Double Gearhead

    Lausuntojahan on aina työstetty ihan vaikka tilauksesta. Niin kuin jokunen vuosi sitten se "tutkimus" Trafin sponssaamana autojen rakentelusäännöistä eri maissa ja niiden soveltamisesta trafiSuameen.

    Tutkijan päätelmä oli se, että autoja rakennellaan ja muutetaan vain niiden ominaisuuksien huonontamiseksi... Ja tämähän on varmaakin ihan totta, kun se on "virallisesti ja tieteellisesti tutkittu"... tosin trafin tilaamana ja pääsihän tuo paperin ulostaja trafille töihinkin heti ja varmaankin "kohtuullisella" palkalla..

    No joillekin nuo "asiantuntijan" lausunnot ovat kuin jumalan sanaa... hallelujaa ja aamen.
     
  12. xarper

    xarper Gearhead

    Oikeesti?
     
  13. tammercity

    tammercity Gearhead

    Täälä hehkutetaan jo niin saatanasti katsastusvapautta, niin eiköhän tuo koko homma kuse jossain vaiheessa.
    Ei tämmöisiä "vapauksia" Suomessa vaan yksinkertaisesti kenellekään anneta.
     
    xarper ja jariha tykkäävät tästä.
  14. jariha

    jariha Double Gearhead

    tiedän monta kanssaharrastajaa jotka ei korjaisi harrastekasaansa jos ei ois pakko viedä leimalle vuosittain/ museoleimalle parin vuoden välein.... hyvä juttu mutta... just tollaset sen kusee?
     
    Nikuzai tykkää tästä.
  15. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Ja käyttöautojakin uudempiakin korjataan vain leimalle ja kirotaan.
     
  16. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Ittepähän ootte äänestäneet niinkun ootte äänestäneet viimeset sata vuotta. Holhous voittaa vapauden. Jos nyt olis 2 poliitikkoa vastatusten, toinen vapautuksen puolesta ja toinen vastaan, niin jokainen tietää kumpi voittaisi.
     
  17. Harri S

    Harri S Double Gearhead

    Tuossa Trafin valmisteluun liittyneessä tutkimuksessa ei missään kiistetä lieveilmiöitä.
    Onnettomuudet ja riskit on tilastoitu, muutettu euroiksi ja vertailtu tulevaan. Lopputulemana nykysyteemi ei maksa vaivaa ja siksi se halutaan lopettaa.
    Katsastukseen kuluvat varat jää kotimaahan, eikä valu ulkomaille.
    Plussana jopa mahdollisesti saadaan jepareita lisää tienpäälle joka on pelkästään hyvä asia nykyliikennettä ajatellen.
    Jos taas laput lähtee "harrasteautosta" tai muuta vastaavaa on sekin harrastekentän etu että asennevammaset, omiin muroihin kuseksijat pistetään valvontakatsastukseen.
    Ehjästä autosta ei laput irtoa eikä muutetustakaan, jos hommat on tehty pykälien mukaan.
     
    Nikuzai, rb, atobee ja 7 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  18. peltsi

    peltsi Gearhead

    mä en tunne ko harrastajia jotka pitää autonsa kunnossa....

    en tunne ketään joka olisi kuollut yli 40v auton rattiin teknisen vian takia.



     
  19. Catiska

    Catiska Gearhead

    Kyllä Suomessa on niin mukavaa kun joka asiaan löytyy aina nippu väkeä ketkä osaa muistuttaa että kannattaa mieluummin ottaa negatiivinen lähestymiskulma asiaam. Eikä siinä auta että vastaavissa asioissa on monta positiivista esimerkkiä ihan muutaman viime vuoden ajalta.
     
    atobee tykkää tästä.
  20. atobee

    atobee Gearhead

    Naurattais jos ei itkettäis kuinka moni käsittääkseni harrastaja on esittystä vastaan. Eikö tää kyykyttäminen riitä vai onko pelkkää katetutta jos oma harrasteajoneuvo ole yli 40 vuotias?
     

Kerro tästä muillekin!