Kevytkuorma-autoksi rekisteröitävät mallit

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja Jamon, 30.1.2019.

  1. Jamon

    Jamon 1st gear

    Olen katsellut jenkeistä pick-upin ostoa siinä mielessä, että rekisteröisi sen Suomessa kevytkuorma-autoksi, mutta suurimmassa osassa 1500/F150-luokan malleja tulee vastaan se, että GVWR (Gross Vehicle Weight Rating) jää alle 3500 kilon. 2500 luokan malleissa toki tuo raja ylittyy heittämällä, mutta jos tuollainen F150 olisi jo hiukan ylijäreä omiin tarpeisiin, niin F250 se vasta sitä olisi :)

    Kuitenkin taas kun nettiautoa selaa, niin siellä on lähes järjestään kaikki 1500 luokan autot kevytkuorma-autoina, vaikka kyseessä olisi käytettynä maahantuotuja yksilöitä. Osaako joku sanoa miten tuollaisen auton, jonka GVWR jää alle 3500 kilon (Esim. 3200kg) rekisteröiminen kevytkuorma-autoksi onnistuu?

    Toisena kysymyksenä kiinnostaisi tietää nopeusrajoittimista sen suhteen miten ne uudemmissa malleissa toimii. Kelpaako nykyään, jos esim. odb:n kautta rajoitettu nopeus alle 90:n?
     
  2. Sierra

    Sierra Double Gearhead

    Jos GVWR tarrassa merkattu paino ei riitä, niin vaaditaan valmistajalta tai sen edustajalta todistus että voidaan kokonaispainoa korottaa.
    Noin muistelen vastauksen joskus konttorilla saaneeneeni.

    Ja mitkä "järjestään kaikki 1500 luokan autot kuorma-autoja" esim. Chevyn 1500 avolavoissa ei painot riitä kuorma-autoksi.
     
    Muokattu: 30.1.2019
    minski ja Jussi289 tykkäävät tästä.
  3. 6PPC

    6PPC Double Gearhead

    Pitäneekö paikkaansa, että bensiinikuormurissa ei ole käyttömaksua
     
  4. Gary Grand

    Gary Grand Double Gearhead

    Pitää.
     
  5. lumimies

    lumimies 1st gear

    mun blazer 1500 on k-a, otteessa kok.paino 3510kg, auto painaa reilu 2.5tn en ole kokeillu tonnin kuormalla
     
  6. mikke20

    mikke20 Gearhead

    kelpaa rajotin obd kautta tehtynä mut leimal pitää olla todistus sen toimivuudesta.
     
  7. Jamon

    Jamon 1st gear

  8. Hai

    Hai Double Gearhead

    Veikkaan, etä mukaan tulee "toisen vaiheen valmistaja".
    Siis ajoneuvovalmistajaksi kelpaava taho, joka ottaa valmistajan vastuun siitä reilusta 300kg:sta.
     
  9. chevyjussi

    chevyjussi 2nd gear

    Tuo nopeudenrajoitin kiinnostaa itseänikin, kenen kautta olette rajoittimen ottanut, lähinnä haussa edullisin hinta.
     
  10. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    jostain kuulin huhun että suburban/escaladea ei saisi enää tuotua kuorma-autona vaan menee aina henkilöautoksi ja autoveron piiriin?

    pitääköhän tuo paikkaansa?
     
  11. Kowalski

    Kowalski Gearhead

    Voi olla, että vanhemmissa menee erilailla, mutta ainakin uusia Käkkylöitä saa Suomessa ihan kaupasta. Lupaavat vielä 4 viikon toimitusajan, tiedä sitten.
     
  12. Jamon

    Jamon 1st gear

    Monessa mallissa se jenkkien kokonaismassa GVWR jää alle 3500 kilon useimmiten 3000-3400 väliin. Tällaisia malleja (Mukaanlukien suburban ja escalade) on kuitenkin Suomessa rekattuina vaikka kuinka paljon kevytkuorkeiksi. Kysymys tosiaan onkin, että miten tuo onnistuu? Sääntöjenhän pitäisi olla kaikille samat, eli jokin keino on.
     
  13. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Ei kun kuulin sellasta että tuota tehtaan kokonaismassaa ei saisi enää korotettua mitenkään. Ennen olisi saanut.

    Mutta onko niissä uudemmissa sitten jotkut raskaat akselit jo tehtaalta tullessaan jotka nostaa tota gvwr lukua?
     

Kerro tästä muillekin!