Auttakee joku...

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja Timppa-Y, 3.2.2005.

  1. Timppa-Y

    Timppa-Y 1st gear

    Tuota noin osaisko joku vähän enempi tietävä sanoa että mikä nyt on rikki vai onko se ominaisuus, vanhuuttaan tuleva..

    -- Niin autohan oli gmc vendura 3500 6.2d th400 laatikolla mittari lukemasta ei mitään tietoo muutakun paljon, auto on tuotu joskus 92 jenkeistä entinen ambulanssi joka on vuosi malliltaan 87..
    -Ja ilmenee semmonen tasanen naputus ääni kun on parkissa auto käynnissä ja parkkivaihe päällä tai ihan sama mikä vaihe niin sama ääni kuuluu jostain en vaan ota selvää mistä?

    -Sitten kun tekee äkki jarrutuksen niin edestä kuuluu sellanen klonksahdus jostain, tukivarren kumit on hauraat että johtuu varmaan siitä vai onko isompikin vika?.

    -Ja kun pakin lyö päälle niin kuuluu jostain perästä tai vastaavasta sellainen klonks ääni että jossain on väljää mutta missä?.

    -Onko tämä ihan normaalia: Kyseessä alipainepumppu, ja kun auto on käynnissä niin siimapyörä vaeltaa poikittais suunnassa noin 1-2cm liikettä koko ajan, pysty suunnassa ei sitten ole kovin paljon väljää, saako tähän laakereita uusia tai sitten onko siinä jotain säätöjä, vai onko se pumppu vaan paskana?.
    ->Jos meinaatte että on niin lisätään tuo alipainepumppu siihen haku\ostoslistaan..

    -Onkohan kone tässä ihan kunnossa, käy sellaista epätasaista tyhjäkäyntiä, vedot on hukassa, 100kmh on melko tiukilla että saa sinne vauhdin, kulutus on jotain 17litran tienoilla 100km
    oljyn paineet on kylmä noin puolessa välissä sitä mittaria ja lämpymänä tippuu melkeen punaselle, ei syö oljyä kun noin 1litran vaihtovälin aikana mobilit on koneessa nyt, että joku tässä mättää mutta mikä kertokaa te kokeneemmat

    -Kertokaahan sitten mitkä öljyt olisi parhaat koneeseen vaihteistoon perään ja sitten se oljyn merkki ja malli?..
    Että sais nuo Öljynpaineet nouseen Tällä hetkellä on mobilit koneessa ne ei taida olla mailman parhaat jenkki koneeseen mitä olen ymmärtänyt.. Onhan niitä keskusteluja tuossa ollut mutta ei aina ota niin kaikesta selvää..

    --Sitten olisin kiinnostunut muutamista osista jos jollakin sattuu olemaan:
    -Läppärisivuoveen pitäisi saada terve oven alareuna
    -Olisin kiinnostun jos jollakin sattus oleen, kaaren levikkeitä, puskureita, helmalevikkeitä, karjapuskuria, lisävaloja, auton sisälle valovaijereita ja sellasta muuta..
    -Sattuisko kellään oleen ylimääräisiä kapteenin penkkejä tai sellasta "jenkkisohvaa" sinne perälle..
    -Myös th700 laatikko olis ihan kiva nuin matka ajossa niin ei kone huutas niin kovin hoosiannaa, jos jollakin pyörii jaloissa täysin toimiva loota jaloissa..
    Voi tietenkin laittaa sähköpostiinkiin nuista osista ja sun muista jos jollakin sattuu oleen edullisia: Timppa-Y@luukku.com

    Nämä kysymykset on nyt vähä sekavasti eikä nyt kaikki tosiaankaan ole tähän moottorit katekoriaan, että pyydän anteeksi jos siitä nyt hermostutaan, tämä laiskuus ajoi taas helpoinpaan ratkaisuun,
    Mutta kiitos jo etukäteen jos nyt joku vastailee näihin kysymyksiin, tässä olen just alottanut tätä jenkkiauto harrastusta joten oon vielä vähän kuutamolla osasta asioista ja apuhan on aina tarpeen, kun eihän sitä kaikkea voi aina tietää..

    -Odottelen pikaisia vastauksia..
     
  2. dumbovan

    dumbovan Gearhead

    mä alotan vaikka alipainepumpusta,sinne ei saa vaihdettua kun kalvon ja jos siinä on noin paljon päittäisvälystä niin uusiksi menee sitä ei saa säädettyä,toki joku huippu hitsarisorvari voi ehkä saada korjattua :eek:
    ja se lonksuminen peräpäässä voi johtua väljistä ristikoista ryömi auton alle ja pyörittele kardaania :-?
    ja siihen vauhtiin ,koska on naftasuodatin vaihdettu :odroll: ja joissakin vanhemmissa on sitten kahdet suodattimet . jos on vain yksi niin moottorikoppa auki ja se on melkein päällimäisenä siinä :p
     
  3. Timppa-Y

    Timppa-Y 1st gear

    Juu, sitä epäilinkin että uusiksi menee se alipainepumppu,

    ---Sattusko kellään oleen tätä alipainepumppua ehyttä?---


    Kardaanin ristikoissa ei ainakaan ollut sitä väljää kun tuossa viikkositten rasvasin jokapaikan alustasta ja vaihtelin öljyt, en sitten tiedä..

    Entinen omistaja meinas että suodattimet vaihdettu jokun aika sitten mutta pitää vaihtaa nyt viikonloppuna uuteen kun se olis tuossa hyllyssä, en sitten tiedä puhuko täyttä p.s..a niin tutkailee asiaa sitten...

    :oops:
     
  4. Anonymous

    Anonymous Guest

    "-Ja ilmenee semmonen tasanen naputus ääni kun on parkissa auto käynnissä ja parkkivaihe päällä tai ihan sama mikä vaihe niin sama ääni kuuluu jostain en vaan ota selvää mistä? "

    Diesel ronksottaa aina jonkin verran, kuuntelepa vaikka kuorma-autoa tai linjuria tyhjäkäynnillä ja 6.2 ei ole hiljaisen koneen maineessa.

    Välys aiheuttaa kuitenkin mekaanista kolkutusta, ja välystä voi olla jakopäässä, venttiilinnostimissa, venttiilikoneistossa ja kampikoneistossa, Dieselissä voi olla ruiskuvehkeissäkin väljää. Yleensä niillä voi silti ajaa, vaikka eihän ne omia aikojaan korjaannu nekään.

    Useimmiten kampivehkeiden kolkutus tulee männän puoleisesta päästä, joko männästä tai sen tapista, harvemmin kampiakselin päästä. Yleensä.


    "-Sitten kun tekee äkki jarrutuksen niin edestä kuuluu sellanen klonksahdus jostain, tukivarren kumit on hauraat että johtuu varmaan siitä vai onko isompikin vika?. ""

    Klonksahdus jostain voi tulla väljästä nivelestä, kuluneesta puslasta tai myös väljästä perästä. Perävälitys voi siis kulua väljäksi, ja kun välykset menee toiseen laitaan, kuuluupi klonks. Saman tekee ristikko. Lisäksi, jos moottorin ja laatikon kumit on löysät, nekin voi lonksahtaa.


    "-Ja kun pakin lyö päälle niin kuuluu jostain perästä tai vastaavasta sellainen klonks ääni että jossain on väljää mutta missä?. "

    Siis perässä, sen välityksessä, tasauspyörästössä tai lukkovehkeissä. Jenkkiperälle on kumminkin tyypillistä isohko välys, jolloin ääni ei vielä haittaa. Samoin jos koneen ja laatikon kumit on kuluneet, ne antaa toisen äänen, kun koko paketti heilahtaa toiselle laidalleen. Monessa jenkissä lonksahtaa kun vaihtaa vetosuuntaa nopeesti D-R tai R-D.

    Voithan koittaa kardaanista pyöritellä, että onko väljää. Samalla honaat, josko olisi kumminkin ristikoissa feilua.

    "-Onkohan kone tässä ihan kunnossa, käy sellaista epätasaista tyhjäkäyntiä, vedot on hukassa, 100kmh on melko tiukilla että saa sinne vauhdin, kulutus on jotain 17litran tienoilla 100km
    oljyn paineet on kylmä noin puolessa välissä sitä mittaria ja lämpymänä tippuu melkeen punaselle, ei syö oljyä kun noin 1litran vaihtovälin aikana mobilit on koneessa nyt, että joku tässä mättää mutta mikä kertokaa te kokeneemmat "

    Mättää siinä nyt joku, pitäisi sen kulkea jopa 110 km/h tutisematta. :-?

    Tyhjäkäynti noissa voi tuntua vähän rankalta, mutta vedon puute viittaa ongelmiin joko polttoaineen syötössä tai koneen kampikoneiston tiiveydessä. Aloita vaihtamalla ilman- ja polttoaineen suotimet ja syötä sille jotain injektorikliineriä, ja jos edelleen rykii, vie jonnekin missä syöttöä säädetään. Voisi olla myöhäsellä, jos kuluttaa muttei kulje. Siis vois olla, mistä sen tietää, voi olla niin väljäksi kulunut, ettei enää tule puhtia ulos saakka.

    Toi kuumana tippuva öljynpaine nimittäin voisi viittata siihen, että kun öljy lämmitessään notkistuu, kone on sen verran kulunut, että paine ei enää pysy. Yleensä se viittaa kampiakselin laakereihin, eli että olis kuluneet ja falskaa ja silloin voi olla sylinterinkin tiiviydessä toivomisen varaa. Voi tietysti olla jotain muutakin...

    Mitäskös itse tekisin... Jos se on katsastettu ja todettu olevan kunnossa, tekisin normaalia vähän raskaamman huollon ja perusteellisen tarkistuksen, ehkä koittaisin viskositeetiltaan "paksumpaa" moottoriöljyä ja ajelisin, jos sielu sietäis sen mitä mittarit alkaa näyttään. Jos ei sietäisi, niin pitäis sitten kiikuttaa tohtorille.
     
  5. Timppa-Y

    Timppa-Y 1st gear

    --Juu ei ole, että ei se dieselin roklatus ole, vaan jokun sellainen terävä naputus jostain se kuuluu pitäs paikantaa kunnolla paikka niin osaatte opastaa vähän paremmin jatkotoimen piteissä..

    --Pitää vielä tarkastella tuota voiman siirtoa..

    Tyhjäkäynti on vähän sellaista ihan vähän nousevaa ja laskevaa, en sitten tiedä onko se tyhjäkäynti liian pienellä, ei lähde käyntiin ilman ihan pientä kaasunpainatusta, kaikki muut vanit ovat startanneet ilman lisäkaasua millä oon ajellut, kone kyllä huohottaa vähän tyhjäkäynnillä mutta kun lisää ihan vähän kieroksia niin se lakkaa..

    --Pitää nyt viikonloppuna vaihtaa nuo suodattimet, missä ne suodattimet sijaitsee kun en ole paikallistanut kun yhden ainakaan minun autostani?..

    Voiskohan sitten tämä tippuva öljynpaine johtua epäkuntoisesta öljypumpusta,

    --oiskohan se viisasta leväyttää koko kone nyt kun vielä liikkuu paljon tulisi maksaan täydelliseen koneremonttiin täydelliset osat jos ite väsäis koululla sitten purun ja kokoamis toimen piteet?..
    Antakaas joku vähän vinkkiä ja sitten että mistä sais osat halvimmalla vai pitäskö heti pistää vanha tai kunnostettu 6,5 turbo mallin moottori keulille, missä hinnoissa nämä moottorit pyörivät ja miten sitten katsastus????... jos jollakin on tietoa niin olisin kiitollinen siitä..
     
  6. Minnapiru

    Minnapiru 1st gear

    Meilläkin kauppakassi (GMC vandura 6.2) vähän huohotti tyhjäkäynnillä :oops: mutta kun painoi kaasua niin ei mitään pilveä näkynyt keulan edessä...eipä muuta kun kone auki ja ihan pikku vikahan sieltä löytyi Mäntä halki :cry:

    Kone on nyt palasina ja viat olivat seuraavat
    -kannessa halkeemia
    -jakoketju loppu
    -ruiskusuuttimista yksi täysin toimiva (lieneekö pikku nakutus johtunut tuosta)
    - Sitten tuo jo mainuttu halennut mäntä
    - moottorinkorvakon kumit (hytkyi ja kolisi)
    - samalla uusittiinkin laakerit ja männänrenkaat, laturin hiilet ym pientä

    Mitä maksoi???
    Taisi mennä kokonainen tonni euron kolikoita :odroll:

    Mutta toivonkin että nyt pääsen muutaman kerran kauppaan ja takaisin

    ps. jos tarviit uutta kantta niin onnea etsinnälle, meillä kesti kuukauden löytää käytetty ehjä kansi.
     
  7. Sikailija-Vilho

    Sikailija-Vilho 1st gear

    Sekalaisia vastauksia epämääräisessä järjestyksessä:

    Naputus voi kuulua periaatteesa ihan mistä vaan, jos et ole tarkemmin paikallistanut syytä, joku osa ottaa kiinni johonkin tai joku resonoi, ei välttämättä konevikaa.

    Jarrutuksen kolina vois olla vaikka löysällä oleva jarrusatula jos et nivelistä löydä väljää.

    Klonks ääneen on tottunut muutaman vuoden aikana ettei siihen kiinnitä mitään huomiota, luultavasti perässä vähän löysää, ei vakavaa. Jos ristinivelissä väljää niin se yleensä täristää jossain nopeudessa.

    Pelaakos se alipainepumppu muuten, eli toimiiko vakionopeussäädin hyvin ettei seilaa nopeus ja lämmityslaitteen saa puhaltamaan myös jaloille?

    Peltiosia saa aika edullisesti, muistaakseni oven alareunojen korjauspalat on jotain luokkaa 50e.

    Toinen naftansuodatin on auton alla takaosassa ja toinen koneen lähellä tai päällä takaosassa, kyllä ne sieltä löytyy kun vähän katselet.

    Tuo kulkupuoli vaikuttaa pahasti heikolta, pumppu ei ole säädöissä?
     
  8. Harri

    Harri 1st gear

    Tosta naputuksesta, mulla pitää ilmastoinnin kompura(?)n siimapyörässä oleva "kapistus" kilkatusta kun puhallus on tuulilasille tai bi-lev asennossa, syytä en tiä enkä ole vielä ehtinyt syventyä kun en kuiteskaan tajuu siitä mithän :odroll:
     
  9. wili

    wili 3rd gear

    ja yleinen naputuksen aiheuttaja on polttoaineen paluulinja, jonka aiheuttama räpätys on ainakin molemmissa vaneissa alkuun hämännyt. Ääni tuntuu kuuluvan jostain apukuskin penkin takaa.
     
  10. Timppa-Y

    Timppa-Y 1st gear

    Vaihdoin tuossa viikonloppuna nyt sen polttoaineen suodattimen ja ei kyllä minun vanista löydy kuin yksi suodatin ja se sijaitsees siinä koneen päällä..
    Ei ne menohalut lisääntynyt vaikka vaihtoi suodattimen saman lailla, ei nouse nopeus sen 100 yli vaikka kuinka hehkuttaa, kone hönkii vain semmosta harmaata usvaa vaikka kuin polkee..
    Ei se siitä ilmastoinnista ainakaan johdu kun ei itselläni ole sellaista autossa..
    --Tämä autohan on tuotu vuonna 1992 jenkeistä vanha ambulanssi kuormauto ja laitettu vimpan päälle, kuulemmite, voisko vaan olla mahdollista että mulla on vaan niin hiasperä autossa tai jotain mistä perästä näkee että millä välityksellä se on?..

    Onko vanin koneen irrotus kuinka iso ja vaikee operaatio ja vielä se takaisin laitto kans?..

    Niin ja vielä kun tuossa viikonloppuna tutkin autoa tarkemmin niin sielä on seinien välissä karhunvillaa tai jotain saman tapasta onko tämä ihan viisas ratkaisu ollut jollain asentajalla aikoinaan?..
    Ei ainakaan omasta mielestä sehän on kuin pesusienet pitemmän päälle, vai motä ootte mieltä??__
     
  11. bandit_1

    bandit_1 Gearhead

    luulen että sulla on ajoitukset pielessä tai kansi halkki, hukkaako nestettä, tuleeko järjestelmään painetta ?

    jos ajoitukset tosiaan vaan pielessä, niin niitä voi myös kokeilla itte säätää löystämällä ruiskutuspumpun ja kääntämällä sitä, en nyt muista vaan kumpaan suuntaan, tai vie dieselkorjaamolle.

    pieni huohotus on ok, nää yleensä on kuiteskin aika paljon ajettuja, en huolestuisi :odroll: öljynkulutus vaikutti kans olevan ihan ok, ei liiallinen

    koneen irroitus on aikas työlästä, tilaa ei oo liikaa...
    keulan pellit ym. ainakin veks, joku oli muistaakseni ottanut koneen pois alakauttakin ?

    onko ne äänieristysvillat alkuperäisen näköistä vai ihan tavallista vuorivillaa?, ns. bussimalleissa on käytettynä verhoilujen takana (sivuverhoilut, katto) äänieristettä. itselläni on vielä lattian allakin, auton alustassa välipohja, jossa on äänieristettä. en ole huomannut, että toi olisi vettä imenyt.

    öljylaaduista senverran, että ainakin 85 suositellaan api sf/cd tai api sf/cc luokitukset täyttävää oljyä ohjekirjassa. itse olen ajanut mineraaleilla ympäri vuoden, talvella 10/30 ja kesällä 15/40, mutta jos autossasi on käytetty synteettisiä öljyjä, niin niissä kannattaa pysyä, joku ehkä voisi kertoa lisää ???
    vaihteistoon dexron 2 tai 3
    perään suositellaan vm.85 sessa sae 80w gl-5 or sae 80w-90 gl-5 lubricant. for those vehicles driven in canada, use sae 80w gl-5, eli vissiin 80w on notkiampaa ja soveltuu paremmin kylmään.
    öljymerkillä lienee ole mitään väliä, kunhan luokitukset täyttyy...

    peltiosia kannattaa kysyä southwesttradelta tai usaosalta (heinolasta)

    siltakylässä oli vaninraato myynnissä nahkasisustalla ja ehjän näköisillä ovilla n. 900 euroon, katso nettiautosta lisää...
     
  12. Timppa-Y

    Timppa-Y 1st gear

    Ei hukkaa nestettä eikä oljyt ja nesteet ole sekasten menneet vaihdoin nekin tuossa viikonloppuna uusiin, peinetta en voi nyt mitata sekin kyllä onnistus koululla..

    Ajattelin jos lopputyöksi käyttäs kumminkin koneen irti ja auki katsos koneen kunnon ja uusisi mitä tarvisi niin olisi huolettomimpia kilometrejä kun kumminkin olen ajatellut ajaa tälllä autolla pitempäänkin, niin jos jollakin muullakin olis enempi tietoa tuosta koneen irrotukseseta, ja onko osien saanti sitten kuin helppoa tai oikeestaan nopeaa kun koneen leväyttää ja katsoo tarvittavat udet osat ja tilaa niin kauan niissä yleensä kestää??..

    En minä sitä sillain tarkemmin katsonut kunhan vaan vilasin, on sitä minullakin sielä lattian välissäkin ja seinien muttei kattokorotuksen ja verhoilun välissä ollut sitten mitään?.
    Pitää nyt tarkistaa se että onko se kuin kosteena..

    Onko se katto korotus teillä miten kiinni, kun minulla on vaan vedetty itsestään porautuvilla ruuveilla entisen katon reunoihin kiinni?..
    itellä varmaan sillon korotettu kun on suomeen jenkeistä tuotu tai sitten jotain en osaa sanoa..

    Pitääpä kaydä katsastaan nettiautossa tuo auto..
    Olikohan sisä kuvia?..

    Niin se kalkatus/naputus kuuluu niinkun vänkärin penkintakaa, ja vauhdissa sitten jossain 80 tiennoilla alkaa edestä kuskin puolella kuuluun sellainen tärräys ei johdu ainakaan kojelaudasta vaikka kuinka yritti painottaa niin ei äänet loppunu..
     
  13. Minnapiru

    Minnapiru 1st gear

    Koneen irroitus käy näppärästi (näytti ainakin sille kun isäntä irroitti) :p kun otat etuakseliston ja koneen pois samassa nipussa.

    Osat tilattiin American import- nimisestä kaupasta ja toimitus kesti noin viikon. Toi kauppa oli hinta vertailussa halvin, netin kautta, täällä kun ei saa hyllystä tuollaisia osia.
     
  14. wili

    wili 3rd gear

    Kyllä se silloin on tuo paluulinja, kuuluu nimenomaan kylmällä koneella ja lämmettyä vaimenee. "Don't worry, be happy"-> normaali ääni.
     
  15. jumani

    jumani Gearhead

    Se tärräys vois johtua kartaanin takaristikosta onko vedättäessä pahempi kun vapaalla lasketellessa?
     
  16. bandit_1

    bandit_1 Gearhead

    ei tainnu nettiauton vanista olla sisäkuvia, ulkoa päin ihan siistin näköinen, vuosimalli oli 84:nen.

    osia löytyy näihin ainaskin uspartsilta hyllystä, ainaskin ne mitä itte oon tarttenu, muualta voip muutaman roposen säästää, mut voi mennä tilaamiseksi ja ootteluksi

    äänieristeet taitaa sulla olla sitten originaalit, kun on samallatavalla kun mullakin. ei kait ne vettä ime.

    kattokorotuksesta en tiedä, kun ei oo

    tärinää voi aiheuttaa (se 80kmh) kardaanin ristikot, rengas (tasapaino, kiero vanne), voisko se sitten liittyä siihen huonokäyntisyyteen jos ajotukset mettässä, täristäis tossa nopeudessa?

    epäilen että jos on vanha ambulanssi, niin on ns. tehdaskorotettu, työnjälki vaan ompi roisia. onko korotuksessa hälyytysvalojen paikat tai jälkiä hälyytysvalojen kiinnityksestä?
     
  17. dumbovan

    dumbovan Gearhead

    Niin se kalkatus/naputus kuuluu niinkun vänkärin penkintakaa, ja vauhdissa sitten jossain 80 tiennoilla alkaa edestä kuskin puolella kuuluun sellainen tärräys ei johdu ainakaan kojelaudasta vaikka kuinka yritti painottaa niin ei äänet loppunu..[/quote]
    katoppa vielä apparin pakosarjan ja startin välissä oleva lämpösuojapelti
    se yleensä repee takapäästä ja naputtaa ilkeästi startin kylkeen
     
  18. Anonymous

    Anonymous Guest

    --Ei ole mitään jälkiä valoista, näyttäs ihan siltä että siitä on rälläköity joskus katto pois kun katon reunoilla on 5-8cm jätetty vanhaa kattoa vai onko tämä ihan normaalia?..
    Kertokaa te tietävämmät..
    Pitää tarkastaa nuo jutut kun pääsee vanin kimppuun..
    Missä muuten on tai olisi vanin oikeat nostokohdat esim: renkaitten vaihdossa tai kun nostaa autonosturilla ilmaan?..
     
  19. bandit_1

    bandit_1 Gearhead

    nostella kannattaa perämurikan alta tai jousen korvakkeen kohdalta, eessä etupalkin tai jousen alta
     
  20. Timppa-Y

    Timppa-Y 1st gear

    Kiitos paljon tähän mennessä tulleista tiedoista..
    Ja pitää nyt viikonloppuna tarkastella nuita saamiani ohjeita jos ehtii..
    Tohtiikohan tuolla vanilla paljon ajella jos se jakopäänketju nyt on venynyt ja jos sen saisi pikapuolin vaihdettua?..
    Olisiko teillä hyviä vinkkejä sen vaihtoon?..
     

Kerro tästä muillekin!