Ram e-hyväksytyt valot vaiko joku todistus?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja EeroO, 6.2.2019.

  1. EeroO

    EeroO 1st gear

    Terve, kyllähän meillä onneksi täällä nuo dot valot hyväksyttiin amerikan malleissa mutta mulla tuli tämmönen pieni pulma kun toin dodge ramin ja kun käytin leimalla alkoivat kitisemään kun dodge ei ole amerikan eikä kanadan malli vaan EXPORT malli joka lukee ovessa olevassa tarrassa (Tuotu uutena eurooppaan). Yleensähän siinä tarrassa lukee "This vehicle conforms to all applicable federal motor vehicle safety ja theft standards..." ja tässä lukee siis tuon tekstin tilalla EXPORT VEHICLE.

    No katsastus mies alko sitten vaatimaan e hyväksyttyjä valoja ja valojen korkeuden säätölaitetta. Sekä sit jotain turvallisuus lappusia polttoaine tankista ja jarruista...

    No sit se vielä valitti tämmösesta "kuormakorin kiinnitystodistus puuttuu, estoseinä" eli tää ei oo avolava vaan on carryboyn lavakate. Mitähän siihen pitää tehdä ja hankkia vai onko helpoin tehdä avolava ja lavakaari vai täytyykö senkin olla jonkun hyväksymä?

    Niin että saakos tätä dodgee ollenkaan suomen kilpiin ja jos niin onkos kellää ideaa minne konttorille täällä etelä suomessa kannattas suunnata tai mistä saisi jonkun kivan hyvän lapun missä ilmeisesti valmistaja totee että tämä vastaa usa mallia?

    Pikkusen alko taas kiukuttaan nää lakikoukerot, kaikkee p**kaa ne taas on menneet keksimään...
     
  2. Stang 72

    Stang 72 3rd gear

    Mikä vuosimalli tai VIN?
     
  3. 1purehell

    1purehell Double Gearhead

    No jos se on uutena maahantuotu Eurooppaan, niin eikös ne hyväksynnät ole silloin tulleet automaattisesti? Ei noita E-umpioita ole missään muualla vaadittukaan, kun täällä Suomessa, eli kyllä ne on ne, mitkä siihen on tehtaalla ruuvattu. Inssi ei tiedä, mitä haluaa, oletan.

    En nyt hoksaa, mikä toi carryboyn kate on, mutta pitää siitä kuormatilan etuseinän kestävyydestä olla vissiin joku todistus. Tai sitten se verkkoseinä. :confused:
     
  4. EeroO

    EeroO 1st gear

    Vuosimalli papereissa 2005 mutta runkonumeron ja ovitarran mukaan 2003. Voiskohan tällä verukkeella päästä nopeuden rajoittimesta eroon jos päästöt vaan tarpeeksi matalat?

    Laitoin sulle vin koodin yv:nä

    Toi carryboyn kate on siis lava kuomu / kate. Eihän sinne katteen sisälle kai mitään verkkoseinää tarvii väkästää?

    No mä en osaa tosta valo ja e hommasta mitään sanoa muuta kuin peukku meni suuhun että mitä tehdä? Jos kerran tuota mieltä olet pitäsköhän mun mennä vaikka valtion konttorilta kysymään / tarkistamaan selvennystä että onko tosiaan näin.
     
  5. Sierra

    Sierra Double Gearhead

    Pieni spray suhu ja export vehicle katoaa. :)
     
  6. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    EeroO tarvitsisi Ramiin kuskin oven lainaksi katsastusta varten.
     
  7. EeroO

    EeroO 1st gear

    Isälläni on samanlainen rami saman värisenä muttakun siinä tarrassa on vin koodi. Tosin sekään ei ole ongelma. Ja "EXPORT VEHICLE" tilalla pitäs olla tuo teksti "This vehicle conforms to all applicable federal motor vehicle safety ja theft standards..."

    Kyllä mulla on siihen jo uusi tarrakin tehtynä mikä on oikean näkönen mutta kun katsastus on kesken niin eivät toisella konttorilla suostuneet enään aloittaan katsastusta ja samalle konttorille ei viittis mennä kun tarrassa yhtääkkiä onkin oikeat tekstit...

    Yks vaihtoehto olis jos jollain olis tiedossa joku jenkki auto ystävällisempi katsastus asema tässä kanta hämeen lähi seuduilla? Riihimäki valkeakoski forssa tms?
     
  8. 1purehell

    1purehell Double Gearhead

    Kyllä katteen pitää kelvata. Kaverille sanoivat just, että joko kate tai se verkko. Eli tuo inssihän on ihan kujalla koko laitteen leimaamisesta.
     
  9. Ck

    Ck Gearhead

    https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1982/19820940

    Kohta 5.
    Edelleenkin kuormasuoja ohjaamon korkuinen ja levyinen. Uusinta uutta vuodelta 1982. Eli verkko sinne katteen sisälle.

    Onko se joku etelä amerikan malli kun on export?. Niitähän tässä taannoin joku pulju toi maahan, väärensi tarroja ja jäi kiinni. Trafikin jotain noottia siitä anto muistaakseni. Vai onko se joku kanadan malli kun export, kanadan cmvss tarra kelpaa kyllä täällä. Laita kuva
     
  10. Ck

    Ck Gearhead

    Kysyitkö saisko se konttorilla tilattua vastaavuustodistuksen niin sais sen sillä kilpiin. Parempi maksaa vähän rahaa kun jättää peltoautoksi :)
     
  11. DslCat

    DslCat Gearhead

    Mahtaako Rami tulla kuorma-autoksi N2, vai paku N1? Vaatimus ohjamosuojasta on erilainen.

    Kuorkissa pitää saada todistus sen lujuudesta (10% kantavuudesta ja väh. 5kN). Korkea lavakate ei periaatteessa riitä, ellei siinä ole umpiseinää koppia vasten. Hassua sinänsä, että heppoinen verkkohäkkyrä pitää olla vaikka ohjaamossa on suojaa enempi. Lähinnä se ikkuna osuus pitää varustaa ohjaamosuojalla.
     
  12. mcmies

    mcmies Gearhead

    RAM:eissa lukee "Export vehicle" aina silloin, kun on tehtaalta myyty johonkin muualle kuin Yhdysvaltoihin tai Kanadaan. Tästä seuraa, että todistusta FMVSS- tai CMVSS-vaatimuksista ei ole, jolloin I-osoittamistavasta ei ole apua ja joutuu vastaavuustodistuskaupoille. Dot-valot kelpaavat edelleen N1-luokassa EU-asetuksen 183/2011 mukaan, mutta joutuu myös sumarin ja keltaisten vilkkujen asennukseen.
     
  13. EeroO

    EeroO 1st gear

    N2 eli kuormaauto. Oliskohan siis helpointa laittaa verkko sinne katteen sisälle vai pitäskö vaa heivaa se kate pois ja tehdä putki verkko sysyteemi siihen niinkuin muissakin pickupeissa...

    Sumari löytyy jo valmiiksi takapuskurista. Ja takana ny siis tietenkin punaset vilkut :(

    Katsastus setä sanoi ettei mukamas kelpais tuv todistus vaan täytyisi saada valmistajalta. Tuosta I-osoittamis tavasta se puhukin mutta multa tosiaan meni hieman ohitte kun oli taas niin hienoja sanoja ja lyhenteitä.

    Voisin kait poiketa siellä puljussa ja kysästä vähä selvennyksiä näihin hommiin
     
  14. -71 MoPar

    -71 MoPar Gearhead

    Käy vain siellä katsurilla ja ihan nöyrin mielin , niin tulos on aina parempi. Samoin mun mielestä kannattaa kysyä mitä maksaa heidän kautta tilattu todistus , on ainakin sen jälkeen käypäinen jos auto vaatimusten mukainen ja kun katsastus aloitettu niin kaikki viat tai puutteet näkyy jo Trafin tietokannassa kaikissa katsastuspisteissä , eli ei kannata mitään tarroja vaihdella , tulee vain turhaa harmia.
     
  15. Hai

    Hai Double Gearhead

    Oleellisin kysymys ei ole mitä sinne laittaa, vaan kuka sen kuittaa.
    Vaikka laitat 10mm teräslevyn pystyyn, se ei kelpaa ilman, että kuormasuojan valmistaja tekee siitä dokumentin.
    Käytännössä pitää olla jonkun yrityksen kuittaama dokumentti, että ko. kuormasuoja täyttää vaatimukset. Sama koskee myös kuormakiinnityspisteitä.
     
  16. Galaxie500

    Galaxie500 Gearhead

    Saa sen etuseinän tehdä itsekkin, vaatii vaan sopivan firman kuittauksen tai sitten tekaisee itse lujuuslaskelman sille omatekoiselle etusuojalle.
     
  17. cuda69

    cuda69 Gearhead

    ei minulta kyllä mitään lujuuslaskelmia vaadittu kuormasuojasta,ja auto -08 ram 3500.todistus autoliikkeeltä riitti.
     
  18. impala1968

    impala1968 Gearhead

    Todistus pitää juu olla, ei mitään laskelmia, ja se on ihan sama onko avolava vai umpipaku, kuormatilan etuseinän pitää kestää 500kg tasainen kuorma.
     
  19. mcmies

    mcmies Gearhead

    Tämän kuormakoriasetuksen kohdalla käytäntö on aika hassua. Säädöksessä on ohjaamon suojalle vaatimus, jonka mukaan sen pitää kestää auton kantavuuden perusteella määräytyvä voima. Se ei ole aina 500 kg, vaan määräytyy kantavuuden mukaan.

    Jotta tämän vaatimuksen täyttyminen voidaan oikeasti todeta, se pitäisi tietenkin testata. Käytännössä noita ei ikinä kuitenkaan testata, vaan joku taho kirjoittaa asiasta todistuksen, jossa vakuuttaa kautta kiven ja kannon että vaatimus täyttyy.

    Jos hyväksytään nakkikioskin vakuutus kautta kiven ja kannon, niin miksipä ei hyväksyttäisi myös itse kirjoitettua vakuutusta - kautta kiven ja kannon? Ei kai sillä pitäisi olla väliä, kuka sen lapun kirjoittaa, vaan väliä pitäisi olla sillä, mitä siinä lapussa lukee?
     
  20. Remmiveto

    Remmiveto Gearhead

    Lakihan sanoo:
    Etupäädyn ja ohjaamon suojan tulee murtumatta ja repeämättä kestää päädyn tai suojan alalle tasaisesti jakautunut eteenpäin suunnattu kuormitus, jonka suuruus on:

    1) umpikorisessa....

    2) muussa ajoneuvossa vähintään kolmannes ajoneuvolle sallitusta kantavuudesta, kuitenkin enintään 60 kN

    Kyllä teräsrakenteen lujuuden saa laskettua, ei tarvitse mennä testaamaan.

    Kyllä sen todistuksen voi ja saa itsekin kirjoittaa. Mutta siinä piilee vaara.

    Vapaamuotoinen jossa lukee että kuka vastaa, mikä ajoneuvo ja minkä pykälän täyttää.

    Siinä annat vakuutuksen omalla henkilötunnuksellasi ja se sinun vakuutus siitä verkon kestävyydestä on voimassa niin kauan kuin se auto on kilvissä tai joku antaa uuden vakuutuksen.

    Et jos se tehdään huonekaluputkesta ja seulaverkosta sit kolaritilanteessa tavaraa tulee sen lävi hyttiin ja katkee 2 päätä ni sinä henkilökohtaisesi vastaat siitä.

    Vaikka olisit myynyt auton 10v sit.

    Milläs todistat että ei ollut sinun tekemä?

    Minä idenfioin aina tekemäni verkot ja otan tarkat valokuvat verkosta ja sen kiinnityksistä.
     
    KajS ja Saetkae tykkäävät tästä.

Kerro tästä muillekin!