Rautaperseajo

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Kaksipyöräiset', aloittaja Vuppe, 8.2.2019.

  1. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    Onko täällä motoristeja jotka olis sen ajanut? Ja minkälaisella kalustolla.

    Taas kun kevät koittaa niin tämäkin on mielessä, jos koittais jaksaako/viittiikö/kestääkö pyörä. o_O

    Eli tämähän tarkoittaa sitä että ajetaan 1000 mailia 24h:ssa. Viralliset säännöt löytyy netistä.
     
  2. peto

    peto Gearhead

    Jollain vespalla ajaen siinä olisi jotain tyyliä, mutta muutenhan toi on jo tänä päivänä on ihan peruskauraa matkamotoristien keskuudessa.

    Tässäkin oli myös jo vähän yritystä:D

    Pyöränä dnepri 1300cc kuplan koneella.
     
    Muokattu: 8.2.2019
    pas2, Gary Grand ja Vuppe tykkäävät tästä.
  3. JoRkKiS

    JoRkKiS Gearhead

    Kokeiltiin muutama vuosi sitten kun minullakin vielä oli pyörä.
    Reittisuunnittelu hyvinkin tärkeässä roolissa ja kannattaa pyöritellä karttasovelluksilla huoltoasemia yms. niin saa kaikki kilsat täsmäämään. Oli aika suunnittelu, mutta onnistuin mielestäni hyvin. Ensin oli pitkät pätkät moottoritietä, jotta saa nopiaa siirtymää ja eipä sitä enää loppupäässä ainakaan itse olis jaksanutkaan moottoritienopeuksia enää ajaakkaan tähän tämän suunnitelman perustin.

    Meille jäi jonkun 7o kilsaa vajaaks kun vaasasta tultiinkin sitten suoraan turkuun ja sauvoon mökille kun olisi pitänyt tampereen kautta kiertää.

    Pidettiin palaveria vaasassa kun oli jo ties kuinka monennet kerrastot menossa kun koko hela matkan satoi alusta loppuun enemmän vähemmän niin alkoi olemaan jo joukkue vähän kypsä touhuun. No näin on vissiin monellekkin käynyt että satanut koko matkan, mutta oltiin sen verran vässyköitä, että mukavuus voitti ja se 70 kilsaa pois siit kaatosateestakin tuntui voitolta.

    Kokemus oli miellyttävä ja reittisuunnitelma on kaiken a ja o, että ei tartte reikäpäässä mennä vaan jää ihan oikeesti pelivaraa. Turussa kaljakaupassa ollessamme vielä olisi ollut aikaa kiertää vielä matkalla sauvoon, että kilsat olisi tulleet mut ei vaan siinä kohtaa jaksanut enää tuhrata niin paljoa ajatusta kun tuntui että huoltoasemia oli jotenkin hankalasti siinä.

    Uskoisin, että ehkä joskus uudestaan, jos luoja suo ja saadaan aika järjestymään.

    Vehkeinä oli Suzukit 750 ja joku tonninen, reilu tonninen kawasaki ja 950 KTM SM.
    En enää niin tarkkaan muista malleja ja oikeita kokoja mitä kaveruksilla on.:poff:

    Oma ktm sai mennä, jotta sain oman moottoriprojektin aloitettua.:oops:
    Sinällään ei kyllä harmitakkaan kun mitään juurikaan kerinnyt ajella ja ei ne vapaa-ajan/työmatkatkaan aina niin helppoja oo yrittää pyörällä kulkea kun monesti tarvitsisi vaikka ja mitä kantaa mukanaan.

    - Jussi
     
    Vuppe tykkää tästä.
  4. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    Ollut alustavasti kaverin kanssa puhettä jos ajettas. Itellä on Shovelhead ja kaverilla vähän tuoreempi härräkkä, evolainen.

    Kädet kyllä tuppaa tulemaan tärinästä tunnottomiksi lyhyemmilläkin siivuilla mutta on siihenkin jotain kikkoja millä sitä voi välttää.

    Laitteiden kesto on taas asia erikseen.

    Hampaat irvessä ei ole tarkotus lähtee, ja jos lähdetään niin lavettikyytikin on valmiudessa. :)

    Sääennusteisiin pitää vähän luottaa ja päivä tarkentuu sen mukaan.

    Reittisuunnitelmaan pitää paneutua kyllä juu, hyvä pointti sekin.
     
  5. onoff road

    onoff road 2nd gear

    Tulihan tuo nuorena ja hulluna ajettua. Lähtö Helsingistä, Lieksan kautta koukaten nonnekin pohjois Norjaan.
    Pyöränä oli Honda XL1000 matka"enduro" ja matkaa tehtiin matkustajan kanssa. Ei tuo nyt isolla pyörällä mikään ihmeellinen reissu.

    Itse en vain oikein löytänyt homman ideaa. Ajaa vapaa-ajalla kelloa vastaan??

    Nyttemin tulee liikuttua pienemmällä pyörällä hiekkateitä pitkin, pidettyä niin pitkät tauot kuin huvittaa ja tarvittaessa virittelen riippumaton puiden väliin keskelle metsää :-D
     
    Sierra tykkää tästä.
  6. cdi

    cdi Double Gearhead


    Mun käsityksen mukaan pitää olla sovelias pyörä ,ei ne taida kaikki olla?

    Tuo rautaperse ei ole käynyt mielessäkään. Viime kesänä täältä velkaperältä itärajalle n 500 km tuntui kyllä käsissä mikkelin jälkeen panin sen ilmanvastuksen puutteen/pienen nopeuden tiliin.......mut saattoi se olla tuo tärinäkin tai niiden kombinaatio. Takaisinpäin erikautta että sai pitää nopeutta yllä ei moista tapahtunut.
     
  7. belair66

    belair66 Gearhead

    Ei ole tullut ajettua, mutta toissa kesänä ajoin Sportster 883R:llä 860 kilsaa yhtenä päivänä, ja melkein puolet siitä vesisateessa. Silloin mietin, että ei kai tuo nyt olisi pahakaan rasti loppusessaan ajaa Rautaperseet jos vaan haluaisi.
     
  8. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    Järjellistä tästä ei saa millään mittapuulla. Samaa pätee tällä foorumilla moneen muuhunkin asiaan.

    Itse pitäisin soveliaana laitteella sellasen jolla pystyy tuon ajamaan, ja keskeytyksen mahdollisuuskin pitää ottaa huomioon. Vanhemmalla kalustolla tietty enemmän haastetta mutta arvostan enemmän mitä vanhemmalla paskalla sen tekee.

    Vajaa tonnin oon ajanut päivässä maksimissaan tällä laitteella.
     
  9. cdi

    cdi Double Gearhead

    No js teoriatasolla ajattelee,ei ajoasento sais olla käsienpäällä vaan selkä mahdollisimman suorassa. Ei mun pyörällä onnistu kun ehkä koltain kotibodaajalta.
     
  10. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    Mulla on sellanen ajoasento että paino on lähes kokonaan perseellä, jos valittaa viittii niin hanuri puutuu, mutta en viitti.
    Nyrkit on olkapäiden korkeudella.
     
  11. Pande_K

    Pande_K Double Gearhead

    Meidän taloyhtiöstämme yksi hemmo on ajanut rautaperseajon Piaggio MP3:lla. Siis semmoinen kallistuva kolmipyöräinen skootteri jossa on edessä kaksi pyörää ja takana yksi. Tosin hän on ajanut sen myös usealla eri Bemarilla.

    Suomessakin rautaperseajo on ajettu 30-luvun prätkälläkin ja ex-kansanedustaja Timo Juurikkala on sen suorittanut -71 BSA:lla.

    Ei kai tuo vaikka tuolla avatar-kuvani pyörällä kovinkaan mahdoton olisi kun olen ihan normaalipäivän aikanakin ajanut yli 1000 km ja joskus ajattelin että josko se pitäisi ajaa, mutta ei ole kumminkaan niin paljon innostanut että olisin tarttunut tuumasta toimeen.
     
    peto tykkää tästä.
  12. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    En ole ajanut rautaperseitä, mutta oon useita kertoja ajellut päivämatkan 1000++ kilometriä soolona ja ajanut maininnan arvoisen 1160km päivässä rouva kyydissä. Etapin pituus oli seuraus funktio lähtö- ja maalipisteen etäisyydestä. Perille oli päästävä.

    Mut mä oon ajanut monen monta kertaa (poljettavalla) fillarilla liki 300km päivämatkan. Mökille on sen verran kotoa. Eikä ole ollut joka kerralla ns ”maantiepyörä”.
     
  13. hzemax

    hzemax Double Gearhead

    2010 Ajoin parin kaverin kanssa saddle sore 1000:n -86 jammun vmaxilla. Reitti suunniteltiin niin, et aamulla varhain lähtö ja mahdollisimman vähän vasten auringonpaistetta.
    Kalusto koostui uudesta GT bemarista, bomberoidusta gixseristä !!! ja omasta vmaxista. Jammulla pääsee 200km tankillisella, joten bensikset kuittiperseilyineen tuli tutuksi.
    Alkuun polteltiin sikareita 100 kilsan välein, kunnes puolessa välissä älysin, et saattaa tulla kiire loppupäässä, kuten sitten tulikin.
    Gixerimiehellä oli tarvikeosastolla ainoastaan roudarinteippirulla :) joka yllättäen tulikin tarpeeseen, ku sillä teipattiin huoltsikalta ostettuja auton pesusieniä satulan pehmikkeiksi. Ittellä oli 3 litraa bensaa ja ikkunanpesuainesuihkupullo visiiriä varten. Bemarikaveri tosin käytti sitä pyöränsä kiillottamiseen, koska matkabemari.
    Aamuyöllä iski sitten vilu, ku olin lähteny dannyshow -releet päällä matkaan. Päätin kuitenkin sinnitellä, koska aika oli jo kortilla. Vilu vie voimat siinä määrin, et viimenen 50 km moottoritietä ajeltiin aika rauhallisesti, koska ei meinannu uskaltaa rekkaa ohittaa. Noh loppu hyvin, kaikki hyvin.
    Reissusta jäi mieleen se, että koska ajoin keulassa koko matkan, ni mopon keulassa oli 3 cm kerros ötökänraatoja (mitattu) .
    Vmaxin matkamittari näytti 1626km matkalla 1,5km vähemmän, ku GPSn matkamittari:eek:
     
  14. fxsts

    fxsts Double Gearhead

    Jos tuon reitin suunnittelee hyvin, niin ei tuo varmaankaan kovin vaikea rasti ole. Joskus tuli ajettua 24h putkeen (lauttoineen) Englannin SuperRallystä saksaan kun ei löytynyt yösijaa hotellista ennen Dortmundia.
     
  15. Inlinee

    Inlinee Gearhead

    Joskus huvikseni sääntökirjaa lukiessani, jäi mieleeni ettei baltian läpiajo ole sallittu reitti? Miksi näin?
     
  16. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    Mulla on Tomtomin rätkänavi mutta se meni vanhaksi viimevuonna, ei saa karttoja enää. Harhailin sen kanssa viimekesänä Vaasan seudulla vanhalla kartalla. Samaa tilannetta ei toivois jos olis kiire.

    Uus ikikartallinen navi on kallis mutta olis kätevä, toisaalta taas tarve on loppujen lopuksi aika vähäinen.
     
  17. fxsts

    fxsts Double Gearhead

    Ei se Garmin niin kallis ole sadepussin kanssa jos ei halua ostaa sateen kestävää mp-versiota.
     
    Vuppe tykkää tästä.
  18. hzemax

    hzemax Double Gearhead

    Mulla oli sillo 2010 iha paperi gps tankin päällä. päivitty sivua kääntämällä. GPS oli ihan semmoi Magellan meridian kyttämalli jeesuksen vanhalla karttapohjalla. Se ei neuvo mihkään näyttää vaan missä oot eksyksissä.
     
    Vuppe tykkää tästä.
  19. fxsts

    fxsts Double Gearhead

    Juu, mitä enemmän"perseelleen" menee sitä parempi reissu jälkikäteen muistella!
     
    onoff road tykkää tästä.
  20. Bluestone

    Bluestone Double Gearhead

    "Päätin kuitenkin sinnitellä, koska aika oli jo kortilla. Vilu vie voimat siinä määrin, et viimenen 50 km moottoritietä ajeltiin aika rauhallisesti, koska ei meinannu uskaltaa rekkaa ohittaa."

    Tässä on juuri tuon rautaperseen älyttömyys. Moottoripyörällä on liikenteessä aina vaarassa ja heikoilla, vaikka olisit miten hyvä kuski. Ei ole airbageja ja turvavöitä ja -rakenteita. Sitten itse saatat itsesi turhaan vaaraan jonkun "diplomin" vuoksi. Niinä viimeisinä tunteina ei varmasti ole tarkkaavaisuus ja reaktiot kohdallaan.:confused::oops:
     
    pas2 ja Gary Grand tykkäävät tästä.

Kerro tästä muillekin!