Tuontiauto Saksasta/Ruotsista

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja Kraisu, 1.2.2019.

  1. Kraisu

    Kraisu 1st gear

    Mitä on otettava huomioon,kun tuo autoo em.maasta?
    Esim,jos tuo 2000-luvun pick-uppia?

    Verot jne...
     
    Easy Go Car Export Dubai tykkää tästä.
  2. MarttiO

    MarttiO 3rd gear

    Valitset netistä auton, matkustat paikalle, tarkastat paperit ja auton valmistenumeron, tingit kilvet hintaan mukaan, lasket turkkilaiselle myyjälle yhdessä rahat pöydälle. Saksassa kilvet saa yleensä vasta seuraavaksi päiväksi. Ajat/purjehdit Suomeen. Suomessa marssijärjestys:
    https://www.vero.fi/henkiloasiakkaat/auto/autoverotus/kaytetyn_ajoneuvon_maahantuonti/
    Veron määrä pakuille löytyy sivun alareunasta:
    https://www.vero.fi/henkiloasiakkaa...aara/taulukoita_ajoneuvojen_sovelletuista_ve/

    Lisäkuluja tulee nasta-/talvirenkaista, lohkolämppäristä ja lumiharjasta.
     
    mikkis83, isalmela ja J.J. tykkäävät tästä.
  3. chevytb02

    chevytb02 Gearhead

    Hae siirtokilvet valmiiksi konttorilta nii ei tartte tinkailla kilpiä mukaan siis tää koskee vaan pohjoismaita.
     
  4. 0rs0n

    0rs0n Gearhead

    Jos pohjois Ruotsista hakee auton. Voi hyvällä tuurilla miinusta lumiharjan hinnan. Ja ehkä lämmitin. Mutta talvirenkaat ainakin...... jos ei oo loppu
     
  5. f34

    f34 Double Gearhead

    Harvinaisen selkeet ohjeet, noin työkaverinkin auton hankinta meni. Samalla kadulla tai alueella oli useampia aitauksia turkkilaisineen, autoja varmaan tuhansia, valikoimaa riitti, jos netistä valitut ei miellyttänyt. Oli kuulemma jännät paikat kun piti antaa karvakädelle rahat ja passi etukäteen. Karvakäsi sanoi, että tule huomenna samoihin aikoihin, niin auto on papereineen luovutus valmis. Huonosti nukutun yön jälkeen kohti häkkiaitaiuksia ja pelko persiissä, ettei äijää, rahoja tai passia enään missään. Helpotus oli suuri, kun kopista löytyi ystävällisesti hymyilevä turkkilainen ja kaikki asiat kunnossa. Ei ku mesen rattiin ja nokka kohti kotimaata. Autokin oli odotusten mukainen.
     
    Muokattu: 1.2.2019
    Pertti K, mikkis83 ja isalmela tykkäävät tästä.
  6. Sierra

    Sierra Double Gearhead

    Saksassa torikauppiaalta tais saada akuutisti lähes viralliset kilvet ostaa, ei tartte arkeen virastojen aukeamista odottaa.
    ... ja pääsee maasta karkuun....:)
     
    Muokattu: 1.2.2019
  7. zuinula

    zuinula Gearhead

    https://www.jokamies.fi/nain-tuot-auton-saksasta/

    Tolla yksi tollo pärjäsi ilman ylläreitä. Yleensä ruåtsissa kaikki on helpompaa jos riittää pomparnikkeliä.
    Saksan välimatkoihin kuluvaa aikaa ei kannata miettiä pohjoismaalaisittain. Bahn yllättää paitsi nopeudellaan myös hitaudellaan
     
  8. locogrin

    locogrin 3rd gear

    Miten onnistuu Saksassa 3500 kg pakun kokonaismassan nosto -> 3550 kg jotta sen saa rekisteröityä Suomeen kevyt-kuorma-autona? Missä kioskissa se hoidetaan... jossain Dekran asemalla vai siellä rekisteritoimistossa?
     
  9. Mopuristi

    Mopuristi Gearhead

    Vaikka tuossa linkissä sanotaan ettei keltapäisillä kilvillä voi ajaa kuin saksassa niin ne kelpaa kuitenkin suomessa hyvin ja ne saa saksasta nopeammin. Se pitää muistaa ettei autolla saa ajaa suomessa metriäkään ennenkuin tullille on tehty käyttöönottoilmoitus.
     
  10. mikkis83

    mikkis83 Gearhead

    Mites muuten, osaako nixmanni hyvin englantia?
     
  11. zuinula

    zuinula Gearhead

    Oma fiilis on että ei ainakaan leveällä rintamalla. Dubbaus tappaa ainakin osaltaan passiivisen oppimisen. Kyllä sillä kuitenkin pärjää ihan ok
     
    mikkis83 ja Pertti K tykkäävät tästä.
  12. zuinula

    zuinula Gearhead

    Tämä on helppo tehdä netissä vaikka laivan karaokessa. Suomen rajalla ei erityisesti syynätä. Paitsi jos et tuo yleisesti hyväksyttävää konsernin tuotetta vaan turkkilaisten takapihalta löydetyn alumiini v8 koneisen auton jonka merkkiä en tässä mainitse:rolleyes:
     
  13. f34

    f34 Double Gearhead

    Turkkilaiset osaa.
     
  14. MarttiO

    MarttiO 3rd gear

    Tuossa yllä onkin jo aika hyvin vinkkejä. Muutamia juttuja olisi vielä varmaankin hyvä tietää ainakin Saksaa koskien.
    Kun netistä (mobile.de tai autoscout24.de) etsii autoja, kannattaa keskittyä vain liikeiden (händler) ilmoituksiin. Yksityiset ovat todella nihkeitä myymään autojaan ulkomaalaisille. Voi sekin onnistua, mut sitten pitää myyjältä saada apuja rekisteröintiin. Ilman apuja rekisteröinti on todella hankala ja monimutkainen operaatio.
    Autoja kannattaa katsella mahdollisimman kaukaa. Frankfurt on hyvä paikka. Ei lunta, suolaa eikä sorateitä. Lisäksi puolalaiset ja virolaiset tyhjentää pohjois- ja itä-Saksaa.
    Saksan matkaan pitää varata rahaa noin 1000 € per nenä lentolippuihin, hotelleihin, syömiseen ja lauttaan.
    Kun auto löytyy netistä, voi kauppiaalle laittaa sähköpostia ja kysyä puhuuko englantia. Pitää myös katsoa, että liikkeesä on ainakin enemmän kuin kymmenen autoa. Mitä isompi, sen parempi.
    Saksassa ei oikein pääse koeajolle. Pienemmillä yrittäjillä ei taida olla edes mitään ylimääräisiä kilpiä, joita käyttää julkisilla teillä. Ainoastaan liikkeen pihalla voi hieman pyöritellä ja tutustua autoon.
    Kun auto on löytynyt ja hinnasta on sovittu, tosiaankin tulee maksun aika. Viimeksi vaimo oli mukana, ja hän otti kännykällä videolle maksutapahtuman vitsaillen, ettei ole koskaan nähnyt noin paljon käteistä. Toki se naurattaa myyjiäkin, mutta onpahan jokin todiste siitä, että rahat ovat todellakin laskettu ja luovutettu. Silmiä ei irroiteta selelipinosta ennen kuin myyjäkin on rahat laskenut ja hyväksynyt.
    Niin kuin f34 kertoi, passi pitää antaa myyjälle paperin tekoa varten. Lisäksi myyjä tarvitsee osoitteen, joka on hyvä olla jo valmiiksi lapulle kirjoitettuna. Jos olisin yksin matkassa, ottaisin ainakin kuvat setelien sarjanumeroista.
    Myyjä ottaa ja antaa kopion passista, niin esim. pääsee majoittautumaan hotelliin.

    Olen varannut paluumatkalle lauttapaikan jo ennen matkaa, ja siinä varausta tehdessä kysytään esim. auton rekisterinumero. No sitähän ei tietenkään ole vielä siinä vaiheessa tiedossa, mutta olen kirjoittanut siihen kohtaan "unknow".

    Saksalaiset ovat olleet ainakin minulle olleet hyvin avuliaita ja ystävällisiä. Jos hotellissa ei ole tilaa, he ovat soittaneet naapurihotelliin ja kysyneet mahtuuko sinne ja neuvoneet tien. Jos hotellin ravintola on jo kiinni, niin hotellin respa tilaa haluaman pitsan suoraan hotellihuoneen ovelle. Erään kerran myöhään illalla kadunvarresta lähtiessä jalankulkija vislasi ja viittelöi jotakin, muuta en ymmärtänyt mistä oli kyse. 50 meriä ajettuani liikenneympyrään edessä ajava auto pysähtyi ympyrään ja kuski hyppäsi ulos autosta ja osoitteli minun auton keulaa. Silloin älysin. Valot eivät olleet päällä. Peukuteltiin puolin ja toisin. Ja yleensä englannilla on pärjännyt. Eräässä autopurkaamossa ei juurikaan puhuttu englantia, ja se on ainoa paika, jossa oli hankala asioida. Halusin paikkapakkauksen ja kompressorin tilalle oikean varapyörän.
    Paras aika matkustaa on syksyllä ja keväällä. Kesällä lautat voi olla varattu pitkälle eteenpäin. Kerran piti ajaa Tanskan ja Ruotsin poikki Tukholmaan. Voihan siinä pistäytyä ohikulkiessa Euroopan suurimmassa amerikkalaisten autojen purkaamossa Bildelar Osby.

    Matka kannattaa ottaa loman kannalta. Aikataulun pitää olla väljä, niin ettei tule hätä ja tule ostettua vain jokin pakko-ostos juuri ennen lautan lähtöä.
    Lyypekissä on tajuttoman iso ostoskeskus Sitti. Sieltä voi ostella paluumatkalla juomiset. Se on ihan kuin Ikean varastonouto-osasto, mutta huonekalujen tilalla on viinikanisteteita ja mäyräkoiria.

    Travemyndessä lautan lastaus alkaa joskus ilta ysin kieppeillä. Silloin on ruuhkaa. Me ajettiin puoliltaöin ihan suoraan ilmoittautumiskopille ja parin minuutin pysähdyksen jälkeen päästiin lauttaan. Ilmoittautumiskopilla merkkasivat puuttuvaan auton rekisterinumeron kohtaan silloisen rekisterinumeron.

    Matkan kohokohta on varmaankin se, kun kurkkaa autoehdokkaan alle. Autojen pohjat ovat todella hienossa kunnossa ja siistejä jos ei ole ajettu pahemmin kiville.
    Ja matkan pilaa viimehetkillä lautalla se venäläisseurue, joka on levittäytynyt etukäteen varaamaasi pöytään.
     
    miguelo, mikkis83, isalmela ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  15. ramman

    ramman Double Gearhead

    Nykyistä edeltävän mersun ostin saksasta. Oli oikein helppoa. Etsin auton itse mobilesta ( ei ihan perusmersu niin ei ollut ihan hirveästi vaihtoehtoja edes saksassa)

    Palkkasin suomalaisen asiamiehen tarkistamaan ja koeajamaan auton. Kun tuo asiamies oli tarkastanut auton ja koeajanut sen soitti miulle siitä auton vierestä ja tulkkaili kaikki kysymykseni myyjälle.

    Saatiin hinta tingattua kohdalleen siinä puheluna aikana ja lyötiin kaupat lukkoon.
    Asiamies hoiti maksun. En tiiä maksoko käteisellä kai kamelinnahkoilla.

    Auto tuli kuljetusrekalla suomeen ja oli juuri sellainen ku pitikin.

    Helppoa ku heinän teko. Ei miulla ollu mitään mielenkiintoa/aikaakaan lähtee käteisnippu taskussa jonnekkin saksaan autoa ite etsiskelemään.
    Ei varmasti ainakaan yhtään kallimaksi tullut kuin jos olisin itse matkustellut päiväkaupalla saksassa autoa hakemassa.
     
    mikkis83 ja Pertti K tykkäävät tästä.
  16. guru

    guru Gearhead

    muistutuksen vuoksi siellä ei poliiseilla ole välttämättä huumorintajua (ex gestapo)
    katkenneesta pakoputkesta lähtee kilvet
    wolkkarin vanteita ei voi laittaa skoodaan ym
    halkinaninen tuulilasi on onglma monen maan rajalla
     
  17. TiedäHäntä

    TiedäHäntä 3rd gear

    Kävin viime viikolla hakemassa itselleni pakun Ruotsista.

    Ainakin tässä bulkkivehkeessä helppous, ruotsiauton kunnolliset nastoitetut talvirenkaat ja Webasto teki sen, että Saksasta hakemista ei kannattanut edes harkita.

    Aamulento Tukholmaan maksoi reilut 70 eur, siirtymiset junalla, iltalaiva autoineen ja hytteineen samana päivänä Tukholmasta Turkuun alle 70 eur. Ja tosiaan Suomen tarrasiirtokilpi käy sellaisenaan, kuten tässä jotkut onkin jo kirjoitellut.
     
    mikkis83, tinareki ja Pertti K tykkäävät tästä.
  18. simeoni

    simeoni Double Gearhead

    Onko tämä suomalainen kontakti muidenkin käytettävissä vai joku kaveri vaan?
     
  19. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    Ottoauto.de ainakin olen kuullut kehuttavan. Ja IS automotive varsinkin jos jotain erikoisempaa etsii.
     
  20. Mopuristi

    Mopuristi Gearhead

    Jos kilpien hankkiminen tuntuu hankalalta niin tuolta saa hankittua netin kautta:
    http://www.transit-plate.com/
    Nopea toimitus.
     

Kerro tästä muillekin!