Sähkölasin virrat ja kytkimen virrat

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja twincam6, 20.11.2018.

  1. twincam6

    twincam6 3rd gear

    Laittaisin kuvan heti jos antaisi tämä sivusto laittaa mutta vaatii jonkun oman ohjelman tms?
    Eihän tämä anna kuvaa suoraan liittää kuten face tms?
    Mutta: ei ole katkaisija tuon kaltainen ollenkaan, vaan 67 sa on oma paneelinsa johon kaikki härpäkkeet niitattu nippuun, en viitsi sitä koko johto rypäs paneelia 25 cm leveä käydä uusimaan tuon yhden katkaisijan vuoksi. Tuskinpa sitä edes saa mistään? Noita LTD:tä noilla sähköhiluilla aika vähän tehty, niissä ihan omanlainen lisäsähkö paneeli, taitaa olla tuollainen vain 67.
    Yksittäisen nippeliteppo/caprice classic kytkimen saa siihen vulksnoitua ihan ok. Kun tietäisi että montako napaa? Ja kuinka kytketään että tekee nuo toiminnot kaksi johtoa ja virta autosta?
    Ja siihen virta johtoon oma sulake vielä varoiksi.

    Tuollanen ehkä se katkaisija jos sen koko höskän purkaa, näyttää jotenkin niitattu kasaan?
    https://www.ebay.com/itm/1967-FORD-...T-WITH-SAFETY-CONVENIENCE-PANEL-/273177591500
     
    Muokattu: 20.2.2019
  2. testaaja

    testaaja Gearhead

  3. 3964

    3964 3rd gear

    Löytyykö katkaisiasta ford nro. Se numero kuukkeliin ja etsimään ennen kuin alkaa soveltaa mitään muuta sinne.
     
  4. twincam6

    twincam6 3rd gear

    Ei tuonne päinkään näköinen ole katkaisija hässäkkä. Tuohan on pelkkä GM tyylinen jota kasari yms autoissa. Kun olisikin Tillanen. Paneeli kojarin alareunassa ja siinä kaiken laista varoitus valoa liitetty samaan höskään.
    Yksittäinen katkaisija samanlainen kuin nippelit Tepon Ford 1981-90 Help Ford katkaisija. Mutta tässä mun hässäkäs kaikki niitattu samaan paskaan . Viitsisi räjäyttää sitä koko paskaa ton yhden kytkimen vuoksi
     
  5. twincam6

    twincam6 3rd gear

    Katkaisija niitattu samaan koko paskan kanssa. Ei näy numeroita. Kahdessa rivissä nastat yksittäisessä. Ihmetyttää kun kytkimelle ei tuu virtaa mihinkään? Eli millä vedetty ovelle alunperin virta?
     
  6. twincam6

    twincam6 3rd gear

    Aika harvinainen lisäpaneeli on kyllä, puolen tunnin googletuksella ei kuvaa löytynyt.
    On kuitenkin orkkis kun ohjekirjassa ja esitteessä löytyy samanlainen.
    Harmi kun tämä OD on kuvien liittämisen suhteen aataminaikainen, ei voi kännykästä
    liittää valokuvaa :(
     
  7. testaaja

    testaaja Gearhead

    No ei ihan oo gm eikä kasarilta, 69-71 Lincoln-Tbird kytkinpaketti.
     
  8. twincam6

    twincam6 3rd gear

    Tarkoitin siis että saman tyylisen näköinen kuin uudemmissa GM ssä. Mulla aivan erinäköinen varoitus yms valoineen.
    Mutta se ei nyt ole oleellista, täysin erilainen kuitenkin.
     
    Muokattu: 20.2.2019
  9. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Ei tää kuvaan mitään ohjelmaa tartte, sille on vaan etittävä paikka, mistä se linkitetään. Vaikka veispuukista. Avaa kuvas, paina hiiren oikeella napilla valikko, valitse "näytä kuva" ja siitä otat osoitelinkin. Sen laitat tänne tohon lisää kuvalinkki napista aukeevaan.

    Masterkytkimen korjaukseen tarvitaan kytkin, jossa on neljä napaa jollain tapaa tehtynä. Kaksi sinne moottorille, plussa ja miinus. Muiden ovien kytkimet eivät kelpaa. Niputetuissa mastereissa plussa ainakin yleensä on kiskossa kytkimen takana, miinuskin voi olla.

    Edit: Saattaa muuten muidenkin ovien kytkimistä löytyä sopivaa tietty. Joutunee vaan muokkaamaan, jos ei satu löytymään 5 napasena valmiiksi. Nippelitepon kytkimistä saa varmaan ainakin tehtyä. Ford tarvike 6-napanen tai Gm tarvikkeessa 5-napasta on.
     
    Muokattu: 20.2.2019
    twincam6 tykkää tästä.
  10. twincam6

    twincam6 3rd gear

    Kiitoksia tuhannesti taas ohjeista :)
    Lasi nousee nyt ja laskee. Tosin kerran jouduin purkamaan oven vielä uudelleen kun ajoin suoravirralla vielä testausvaiheessa ikkunan vauhdilla alas että uskaltaako laskea ihan alatappiin niin rysähti jotenkin yli alas niin
    että joutui kiskomaan pihdeillä irti ja omatekemät tiivisteetkin meni uusiksi. Onneksi ei
    hajonnut mitää kuitenkaan.
    Vaikkei auto vaikuta kuluneelta jne niin jotenkin vaan meni yli tai siis ali alhaalla,
    tietääpä ettei aja alas vauhdilla, vaikken muutenkaan niin tee.

    Eli kytkin tuli viisinapainen tarvike ikkunannostin kytkin 20A ,jonka voi vaihtaa orkkiksempaan halutessaan. En tiedä mitä eroa 6 napaiseen, sellaista ei nyt tähän hätään olisi ollutkaan.
    En tajunnut aluksi pitkän mittailu session avullakaan että kaksi napaa pitää
    mennä maihin toimiakseen molempiin suuntiin ja viisinapainen pitää olla.
    Virrat otin vas etulasille ilmeisesti myöhemmin lisätystä virta johdosta johon vaihdoin 30A sulakkeen tilalle 15A sulakkeen jos menee oikariin.
    Oven oma kytkin ei kyllä toimi mutta vaikka ovelta testasin sen olevan kunnossa,
    no mutta ei vedä oikariin joka pääasia. Kytkentäni ei ilmeisesti ole sama kuin
    orkkis paneelissa, mutta ns. kiskosta tms muualtakaan en virtaa saanut
    Master kytkimen läheisyydestä eikä kytkimeltä jne.
     
  11. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Hyvä että toimii ainakin jotenkin.
    Selvennyksenä asiaan, se napamäärä ei suoraan liity asiaan, kun osassa kytkimissä on tehty "sisäisiä" yhdistämisiä karvoille valmiiksi, jolloin selvitään esim. neljällä näkyvällä navalla. Tai sitten 5 ja 6 napasissa pitää osa yhdistelyistä tehdä johtosarjassa.
    Siinä voi olla vielä joku kytkentäpuute/virhe, joka estää sen oven kytkimen toiminnan. Liittyen luultavasti siihen, että masterilla kummankin taakse oveen lähtevän johdon pitää olla maissa kun kykimeen ei kosketa.
     
    twincam6 tykkää tästä.
  12. Bukero

    Bukero Gearhead

    tuossa yllä kun jussi289 on yrittänyt parhaansa mukaan selittää ja neuvoa tuollaista perus ideaa tuollaisen napaisuuden vaihto kytkennän perusteista niin voisin sen verran lisätä vielä keitokseen että ilman releitä tuollainen kaksirivinen 3-asentoinen peruskytkin,
    mitä noissa nyt yleensä on käytetty,
    niin siitä tulee väkisinkin kulutustavaraa koska nuo ikkunakoneiston moottorit ottaa virtaa ihan reilusti ja varsinkin vanhemmiten kun paikat hieman kuluu ja rämppääntyy ja akkunat kulkee kiskoissaan sopivasti kanittamalla niin virran tarve ei ainaakaan pienene.
    jenkit varsinkin aika laiskasti releitä ennenaikaan viljeli mutta aika helppo noita on muuttaa rele ohjatuiksi 2:lla 5-napaisella releellä releet vaan on yleensä sijoitettava oven sisään niin ei tarvi lisäillä johtimia oven ja korin väliin.
    sen jälkeen se auton oma , joskus hankalastikin saatava käyttökytkin kestääkin isältäpojalle.
     
    twincam6 ja Jussi289 tykkäävät tästä.
  13. Bukero

    Bukero Gearhead

    ja vielä lisäten että sillä rikkoutuneella alkuperäis kytkimelläkin saa sen relekytkennän
    tehtyä koska silloin tarvii vaan sen ehjäksi jääneen "rivin"siitä kytkimestä jolla releitä ohjataan,
    koska se varsinainen napaisuuden vaihto hoituu siellä tuplareleissä.
    http://www.masinistit.com/keskustelupalsta/viewtopic.php?t=46546
    tuolla ainakin turinaa ja pari kuvaakin moisesta....
     
    Muokattu: 22.2.2019
  14. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Jos se alkuperänenkin kytkentä tuottaa vaikeuksia, niin toi relehomma ei yhtään helpota. Vaikka hyvä oliskin...
     
    Bukero tykkää tästä.
  15. twincam6

    twincam6 3rd gear

    Joo löysin tuolta jostakin sivulta hyvän ohjeen miten tehtäisiin kahdella esm huomiovalo releellä.
    Olen ihmetellytkin aina että miksi noissa Jenkeissä vittuilee nuo sähköikkunat sähköikkunnan katkaisijat usein. Mutta nyt kun suoravirtaa tuota moottoria testailin niin huomasi miksi. Sellaiset tulet ja räpsäykset lyö kahden neliön johtoonkin että varmasti katkaisijat palaa.
    Kun ostin ton auton niin valoissa sama juttu, ne räpsytteli koko aika kun katkaisija kuumeni. Laitoin pitkille ja lyhyille omat releet kun löysin bolt on abiko ohjeen. En ymmärrä miten se valokatkaisija on yli 50 vuotta ilman releitä toiminut, vai liekö välissä jo uusittu.
     
  16. Bukero

    Bukero Gearhead

    no totta tuokin, mutta sillä vaan tuo tuli kirjoiteltua koska muutamaan laitteeseen tullut releistyksen avulla loihdittua rikkonaisella kytkimellä systeemi henkiin.
    (esim.jommankumman kärkiparin ollessa kaput, yleensä noston kärjet palaa pilalle...)

    ja ne originali katkaisimet ovat usein varsin laadukkaita niisson jopa hopeapinnoitettuja kosketinkärkiä, mutta sitten kun ostaa tilalle sen kiinalaisen aftermarketti paskan niin ennuste on heikko...
    sopivasti kosteutta ja pölyä ja vielä vähän reilummin niitä amppeereita polttaa viimein laadukkaankin kytkimen.
    nämä samat jorinat passaa ikkunannostimien lisäksi penkin säätömoottoreille ym. esim kattoikkunan moottorit haukkaa aika lailla virtaa ja on viimein siinä aukiasennossa:D
    jumissa..
     
    Jussi289 tykkää tästä.
  17. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Juu, kyllä siinä vaiheessa kun huomaa omistavansa auton, johon uusia kytkimiä ei enää meinaa löytyä tuo releistys muuttuu ihan järkeväksi tehtäväksi. Sen jälkeen ei tartte uusia ku halpoja releitä, jos edes tarvii.
     

Kerro tästä muillekin!