Kokemuksia Nissan Leafista käyttiksenä

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja Harri S, 2.2.2019.

  1. peltsi

    peltsi Gearhead

    Toivottavasti ei oo koskaan asiat niin huonosti et pitää ajaa nissan leafilla. Aivan saatanan ruma ja ylihintanen auto. Elämä on vaan liian lyhyt pilattavaksi tuollasessa kopissa istumisella.
    Harri ilmeisesti tykkää ku hullu puurosta ku täytyy autoa mainostaa useammalla foorumilla....
     
    PilsnerBil ja Custom_Rod tykkäävät tästä.
  2. Harri S

    Harri S Double Gearhead

    Kyllä tykkään!
    Ei mitään kaipuuta bensa-auton rattiin.
    Mukava ammuskella tässä ohessa myös noita omiakin uskomuksia alas, aika kujalla oli perinnemoottorimies ennen kuin pääsi itse kokeilemaan.
    Empiiristä kokemusta kun ei kukaan voi muuksi muuttaa ja jollakin ulkonäköasialla ei terveen itsetunnon omaavalle ole oikeastaan mitään väliä.
    Toiset tykkää (pääosa tuolla naamatuste vastaan tulevista) ja toisia ärsyttää mutta itsepähän vastaavat tunnetilastaan.
    Parilla foorumilla pidän pikku päiväkirjaa, ihan sen takia että asia kiinnostaa kuitenkin näemmä aika monia.
    Ja aika monella jenkkiharrastajlla on hybridi ja kohta myös sähköauto niiden harrasteautojen ohessa!
    Eikä tää mietenkään kallis ole tuolla harrasteiden seassa.
     
    t.t.tammi, Custom_Rod ja exchevelle tykkäävät tästä.
  3. zuinula

    zuinula Gearhead

    Ihan outsiderina kysyn tuosta Leafin omasta laturista, että onko se yksivaiheinen kuten vaikka jagulaarin sähköhärvelissä vai teslamainen kolmivaiheinen? Kun se voi vaikka okt asujalla olla kortilla 1×32A syöttö autolle.

    Tai löytyykö matolaatikkoa jolla taiotaan laturille jerkkua?

    Normi yksvaihelataus kotioloissa lienee verkkainen 1×8A?

    Jos ei vaikka ole mahdollista lypsää pikalatureista tai työmaalta tuota eliksiiriä akuille
     
  4. Harri S

    Harri S Double Gearhead

    Yksivaiheinen SUKO.
    Ja virtaa tuo matkalaturi ottaa kutakuinkin 8A ja kun tulen iltapäivällä töistä takas kotiin, on akussa on 25% jäljellä, jonka lataamisesta täyteen riittää 8,5 tuntia tuolla hitaimmalla latauksella.
    Klo 01-02 on akku jo täynnä seuraavaa aamua varten.
    Tuolla 25% latauksella käyn vielä helposti kaupassa yms. jos en töistä tullessa ehtinyt käydä ja sielläkin auton voi lattaa laturiin, jos on muutakin menoa sen jälkeen.
    Latailu menee silloin kutakuinkin 10km/20minuutissa.
    Itse käytän parempilaatuista auton lämmityskäyttöön tarkoitettua 2 x suko kaappia jossa molemmille on omat 16A automaattisulakkeet.
    Tavan rasia alkaa lämmetä pidempiaikaisessa lataamisessa tuolla virralla.
    Mullakaan ei ole talossani kolmivaihepistorasiaa kytkettynä, mutta sellaiseenkin saa sovitetta, johon käy tuo type 1/2 kaapeli.
    Sähköautoilu vaatii päivän ajeluiden etukäteissuunnittelua mitä, tein kyllä jo aina tavan diesel- ja bensa-autojenkin kanssa, koska koen sen aika helpoksi ja tehokkaaksi tavaksi säästellä polttoainekuluissa.
     
  5. zuinula

    zuinula Gearhead

    Juu ihan kiva mutta onko siinä autossa sen kannnen alla olevassa reikeliinissä vastatapit type2 tökkelin L2 ja L3 nartuille?
    Vai onko siinä vain ns. paikat niille?
    Kysyn vain koska en tiedä ja yllätyin jaguarin ratkaisusta
     
  6. Harri S

    Harri S Double Gearhead

    Latausjohto on vain adapterijohto, laturi on fyysisesti autoon rakennettu.
    Siksi taitaa tuo auton ac laturi käyttää kolmivaiheisestakin vain sitä yhtä vaihetta. Itse laturi tasasuuntaajineen on koneen päällä ison metalliboksin sisällä.
    Omassa on asennettuna teholtaan pienempi laturi mutta silläkin pärjään hyvin. Suuremman teho on tuplat eli ~7Kw luokkaa.
    Tasavirralle eli pikalataukselle on oma liitin, mutta sitä en käytä koska se syö nopeammin akun kapasiteettia.
     
  7. zuinula

    zuinula Gearhead

    Ok ja se DC laturin liitin lienee sellainen iso alahuuli, jossa kaksi liitintä.

    Tuleeko pikalatauksissa paljon boottauksia, kuten kuulemma tämän jagulaarin tapauksessa tulee? Siis laturin tai auton uudelleenkäynnistyksiä
     
  8. Harri S

    Harri S Double Gearhead

    En ole kuulu ongelmista Ze0 Nissanin latauksessa. Pikalatausta en ole edes kokeillu.
    "Alahuulilatauspistoke" on type2 liitin.
    Tuossa kuva Nissanin latauspistokkeista.
    Vasen pikalataukselle ja oikeanpuoleinen type1 lataukselle mitä itse käytän pelkästään.
    [​IMG]
     
    Muokattu: 27.2.2019
  9. zuinula

    zuinula Gearhead

    Aa toi on siis merkittävästi erilainen, luulin että ne olis kaikki samiksia. Täytyypi koittaa vielä viisastua aiheesta, kiitokset!
     
  10. Harri S

    Harri S Double Gearhead

    Ollos hyvä.
    Aamulla tihkua nollan kieppeillä ja pienillä pelleilyillä tehty työmatka, jonka olis voinu ajaa fiksumminkin. Auto ajastettuna lämpimäksi ennen lähtöä.
    [​IMG]

    Lämppäri otti osansa nollakelillä ja käyttöön jäi vielä 82 kilometriä, josta kiihdytyskaistojen kilvanajoa vähentämällä saa helposti lisättyä.
    [​IMG]

    Töiden jälkeen kylmään autoon ja kulutuksesta näki että ensimmäiset minuutit nappas aika pian 10 kilsaa pois auton lämmittämisen vuoksi. Mitään latailuja ja esilämmityksiä autoon en nähnyt tarpeelliseksi laittaa. Kotiin tultiin 29 km jäljellä, 20% akkuhälytys vain hieman ennen kotia. Lämmintä nelisen astetta ja tiet pääosin kuivat.
    [​IMG]

    Huomenna pitää aamulla koettaa olla provosoitumatta ja hillitä kaasujalkaa paremmin, jotta pääsisin tavoitteeseeni, eli auton mittaamaan alle 100km päiväkulutukseen tuolle vajaan 90km työmatkalle, vaikka nollakelit ei sellaista vielä oikein suosikaan.

    Tilasin autoon kierroksen 205-17" kesärenkaita jotka menee nyt alla oleville Tekna-vanteille. Mukana tulleille 16" aluille sitten syssyllä uudet kitkat.
     
    Muokattu: 26.2.2019
  11. Harri S

    Harri S Double Gearhead

    Ponkaisin tuntia aikaisemmin töihin ja auto ei siten ehtinyt lämmetä ollenkaan ennen starttia.
    Siispä aamun koe oli ajaa kylmiltään akkuasäästellen ilman esilämmitystä töihin. Keli kuiva ja lämmintä nollan molemmin puolin.
    [​IMG]

    Kymmenen kilsaa katosi käytännössä ekan kilsan matkalla ja loppusaldo oli 55km kulutus 43 kilsan matkalla.
    Akkua meni ~40% lähes täydestä. Akkuprosetit näyttää kulutuksen realistisemmin kuin tuo ajotilanteeseen sidottu km lukema, joka saattaa nousta ja laskea huomattavastikin esim. mäkisellä tieosuudella tai ajonopeuden muuttuessa 20kmh.
    [​IMG]

    Paluumatkalla, samalla tavalla kylmiltään ilman esilämmitystä, toimintasäteestä katosi 46 kilsaa 45 km matkalla ja akkuprosenteissa vajaa 40% lämmintä pari astetta aamua enemmän ja keli kuiva.

    Kyllä, töistä paluun teen kehätien ruuhkan takia aina eri kautta, joka tekee kotimatkaata kolmisen kilsaa pidemmän, mutta jossa eri nopeusrajoitusten suhde matkasta pysyy lopulta likipitäen samana.

    Josko huomenna nukkus tunnin pidempään ja autokin ehtis lämmittää itsensä valmiiksi, koska vertailukelpoista sääolosuhdetta on tiedossa ennen loppuviikon pakkasia.
     
    Muokattu: 27.2.2019
  12. Harri S

    Harri S Double Gearhead

    Keliolosuhteet oli aamulla samat kuin eilen ja pääsin vertaamaan tarkemmalla ajotyylillä suoritettua aamun työmatkaa.
    Nyt esilämmitys käytössä ja ajo nopeusrajoitusten mukaan ohituksia välttäen ja motarilla 90kmh.
    Lähdössä lähes täydellä akulla 134 km toimintasäde keli nollan kieppeillä, tie kuiva ja ilma tyyni.
    [​IMG]

    Motariosuuden alussa, ~10km kotoa, toimintasädettä oli vielä 106km joka sitten tippui 10 km motariosuudella 90kmh nopeudella 91 kilometriin ja viimeisellä hitaalla 50-60kmh osuudella 84 kilometriin.
    Akun prosentit putosi tuolla matkalla vain 38 prosenttia (99%->61%:iin), mikä oli juuri ja juuri uusi ennätys.
    [​IMG]

    Iltapäivällä vesisade, ruuhkaan juuttuminen yms. joten siltä matkalta ei lopulta vertailukelpoisia arvoja irronnut.
    Lopputulemana on, että erityisiä hypermiling kikkailuja ei aamun ajojen perusteella tarvitse käyttää, lähinnä auton esilämmitys ja motarilla -10kmh riittää perussuoritukseen, eikä se satasella paahtaminenkaan kauheasti eroja suoritukseen tuo.
    Ajotyylini on siis sähköautolle passeli ihan nykyisellään. Ehkä se B ajotila voisi myös jotakin etua tuoda, mutta valitettavasti se unohtui tänään kokonaan.
     
  13. Custom_Rod

    Custom_Rod Gearhead

    oletko ajatellut nipponin virittämistä?
     
  14. Harri S

    Harri S Double Gearhead

    Ei tarvi, kun tää jättää 0-80 kmh pääosan autoista tuolla rampeilla ja valoissa.
     
  15. urho3

    urho3 Gearhead

    Paljonko se tuo auto maksoi ja montako kWh menee per 100km?
     
  16. Harri S

    Harri S Double Gearhead

    Näiden autojen hintataso selviää kyllä ihan tarjontaa selailemalla.
    Nää on yksilöitä kaikki ja omani ei ole sieltä hintahaitarin alapäästä.
    Katselin auton energiakulutuksen historiatiedoista että alle 20Kwh menee 100km:lla. Toki kylmä vuodenaika -8c tekee tuohon lisänsä ja parhaimmillaan itse olen päässyt reiluun 17Kwh mikä on helmikuussa ihan hyvä tulos. Kuvasta näkee myös että kyllä mä välillä ihan "happeakin" annan ja ettei ihan pintakaasulla mennä.
    [​IMG]

    Näissähän ei uutenakaan ole sitä 24Kwh kapasiteettia, vaan jotakin 22-23Kwh johtuen laskutavasta.
     
  17. Custom_Rod

    Custom_Rod Gearhead

    meinasinkin lähinnä muita virityksiä kuin tehon lisäämistä. alla pari esimerkkiä. jälkimmäinen range extenderiratkaisuu saattanee hieman muuttaa auton balanssia:rolleyes:

     
  18. Harri S

    Harri S Double Gearhead

    Ok. My bad.
    Just eilen katselin itsekin tuon range extender boksin esittelyvideon ja kieltämättä sillä saisi etuja kun voisi rullailla vapaalla. Tuo "moottorijarrutus" on varsinkin B moodissa melko raju ja rullaaminen ei edellyttäisi niin tarkaa kaasupolkimen hallintaa.

    Lisäakkuvideoita löytyy tuon lisäksi useita mutta ne on "overkill juttuja" minulle. Halvemmalla pääsee kun päivittää koko auton suurempiakkuiseen malliin.
    Tuohon energian takaisinottoon liittyen se vakkarikin varmaan vie useita kilsoja toimintasäteestä pois, kun tietsikka mäkisessä maastossa kaasua pumpatessaan energian liikuttelu eestaas akusta ulos ja takaisin tuppaa aina häviöiden takia kääntymään enemmän kulutuksen puolelle.
     
    Custom_Rod tykkää tästä.
  19. Custom_Rod

    Custom_Rod Gearhead

    mitsun outlander phevissä saa nykivässä kaupunki yms. ruuhka-ajossa tai muuten ripeämmässä ajossa aika paljonkin etua tuosta energian talteenotosta. ratissa on lirputtimet kannustamassa "moottorijarrutehon" aktiiviseen rukkaamiseen. aniharva varmaan käyttää sitä ominaisuutta aktiivisesti, sillä suurin osa ajelee liikenteessä muutenkin aivot narikassa.
     
  20. kustomkuuppa

    kustomkuuppa Gearhead

    Taisi olla juuri tämän linkin video:

     

Kerro tästä muillekin!