Renkaat 2019

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Renkaat ja vanteet', aloittaja Karpov, 19.2.2019.

  1. mikka

    mikka 3rd gear

    Juuri tätä tarkoitin, vanhoilla kesiksillä kevät.

    Urautuminenhan ei johdu pelkästään nastarenkaista vaan myös painavista kuormista. Vai miten selitätte lentoaseman uraiset ajoväylät ja lentokonepaikat?
     
    dart -66 tykkää tästä.
  2. dart -66

    dart -66 Gearhead

    Tai erityisesti pääkaupunkiseudulla esiintyvät paripyöräurat... Paripyörissä ei yleensä (pl. pelastuslaitos, armeijan miehistönkuljetuska:t...) käytetä nastoja.
     
  3. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Tiijä noista pääkaupunkiseuvun urista ko tulloo harvon käytyä, sevverran syrjässä ko on.
     
  4. f34

    f34 Double Gearhead

    Tuohan on tutkittu moneen kertaan ja suurin aiheuttaja on raskasliikenne, joka mankeloi painollaan urat. Alustasepelit painuneet. Nastat ei yletä sinne asti.
    Toki nastat karheuttaa pinnan ja karhea pinta aiheuttaa rengasmelua ja kuluttaa renkaita.
    Mutta nastoista on myös hyötyä kitkarenkailla ajavia. Nastoilla murskataan jäätä asfaltin pinnasta.
     
  5. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    Mitenkä on yksi veivaus vähemmän? Vai teetkö rengastyöt itse?
     
  6. RaiRai

    RaiRai Gearhead

  7. RaiRai

    RaiRai Gearhead

    Linglongeihin meinasin sortua mutta tuo nimi pistää niin naurattamaan...
    Nakikakit olleet ennen ja ne olleet ihan jees.
     
  8. simeoni

    simeoni Double Gearhead

    Ling longit on hyvät
     
  9. riviera56

    riviera56 Double Gearhead

    Ostin Hankookit kapealla valkosivulla Pontiaciin viime kesänä. Olen tyytyväinen.
     
    sdfsd tykkää tästä.
  10. riviera56

    riviera56 Double Gearhead

    Ja vielä on sekin vaihtoehto, ettei ylipäätään aja urissa. Miksi pitää ajaa urissa? Tietty kokonaisuutena ajatellen tiet on melko kauheessa kunnossa, nyt sen kauheuden taas pääsee näkemään. Itse pyrin ajamaan poissa urista jos jotenkin mahdollista.
     
    Nikuzai ja DX tykkäävät tästä.
  11. urho3

    urho3 Gearhead

    Tietysti. No tänään veivasin muuta.
     
  12. trifive

    trifive Gearhead

    Eikös suomalaiset osaa tehdä tien pohjia? Keskieuroopassa missä nastoja ei käytetä uria ei esiinny vaikka liikennetiheys on monikertainen. Itse väitän, että nastarenkaat ovat suurin syy teiden kulumiselle ja urautumiselle. Esim. moottoritien urat mätsäävät henkilöauton raideleveydelle, ei raskaan liikenteen.
     
  13. simeoni

    simeoni Double Gearhead

    Nastat ja tiesuola tiet syö. Asfalttikiviaineksen keskeisin normi on nastarengaskestävyys. Jos uusi pinta on vaikka 70mm paksu niin kyllähän 15mm ura siinä näyttää jo aika syvältä.
     
  14. mikka

    mikka 3rd gear

    Keski-Euroopassa maa ei taida jäätyä, ainakaan kovin syvältä, Tai tietysti Alpeilla, mites vuoristoteiden kunto?
    Routa kai se on pahin ongelma tien pohjissa.
     
  15. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead


    Ite en ole koskaan kyllä nähnyt paripyörä uria, joku vois oikeestaan laittaa kuvaa ja karttalinkkiä niin voi kesällä käydä ihmettelmässä
     
  16. 930BiT

    930BiT 3rd gear

    Kaikissa rekoissa ei todellakaan ole paripyöriä!
     
  17. Jouni_K

    Jouni_K Gearhead

    Via Balticalla ainakin on pitkiä pätkiä missä erottuu että jäljet on paripyöristä. Laittaisin kuvankin jos osaisin.

    Edit: laitoin tonne: http://kuvanjako.fi/pqhn5.jpg
     
    Muokattu: 28.2.2019
  18. f34

    f34 Double Gearhead

    Tien deformaation sekä tiivistymisen eri muodot johtuvat pääosin raskaasta liikenteestä.
    Tällöin liikennekuormitus
    aiheuttaa sitomattomaan kantavaan kerrokseen niin suuria rasituksia, että kerrokseen
    alkaa syntyä pysyviä muodonmuutoksia. Päällysteen ollessa ohut on sitomaton kantava
    kerros kuormituskestävyyden kannalta tärkein tien rakenteellinen osa. Sen sijaan
    päällysteen väsyminen ei ole ohutpäällysteisillä tierakenteilla yleensä kriittinen tekijä.
    Sitomattomien kerrosten paksuus vaikuttaa alusrakenteeseen syntyviin rasituksiin ja sitä
    kautta koko tierakenteen toimintaan. Mitä paksumpi on sitomaton päällysrakenne, sitä
    pienemmät ovat liikennekuormituksen aiheuttamat alusrakenteen rasitukset ja niiden
    aiheuttamat pysyvät muodonmuutokset.
     
  19. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    tein runko vai rakenne vai miks sitä sanotaan on paljon kalliimpi korjata vs. pinta. Sitä runkoa vai mikä ikinä onkaan rasittaa just raskas kalusto eikä henkilöautot.
     
  20. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Ainakin Hesasta ku Porvooseen päin lähtee, niin siellä on niitä ollu. Nykytilannetta en tiedä, kun en oo aikoihin ajellu.
     

Kerro tästä muillekin!