SBC bensapumpun oikuttelut seisonnan jälkeen

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja jakulepi, 6.3.2019.

  1. jakulepi

    jakulepi Double Gearhead

    Kyllä se seitsemän vuotta sitten vielä pelasi!

    Mulla on '72 Camaron 350 koneessa todnäk alkuperäinen bensapumppu, oikein paluulinjalla varustettu!
    Aiemminkin ollut ominaiskäytöstä, että pitkän seisonnan jälkeen autoa joutuu starttaamaan hieman pitempään, jotta pumppu ehtii imaista tankkiin valuneet bensat takaisin hyötykäyttöön. Mutta aina se on käyntiin saatu ilman huikkaa ongelmitta. Pumppu on nostanut hetken sahauksen jälkeen lientä imusarjan päälle.

    Mutta ei enää tänä päivänä. Nykyään pumppu ei nosta kerrassaan mitään kaasarille. Tai nostaa sen jälkeen kun huikkabensaa on annettu kaasarille puoli litraa, tanssittu sadetanssi vuohenkallosta tehty päähine päässä samalla kun uhrilammas valuttaa viimeisiä pisaroitaan valtimostaan ja koko talliyhteisö on rukoillut manitouta otsa ja polvet verillä.

    Toisin sanoen, kun kone on saatu jollain poppakonstilla elämään, lähtee myös bensapumppu toimimaan, ja kone saa soppaa kuten pitääkin. Ja lähtee käyntiin seuraavanakin päivänä. Ja sitä seuraavana.
    Mutta jos kokeilet kuukauden päästä, pitää taas ottaa taikasauva esiin ja soittaa Tylypahkan helpdeskiin.

    Ei sen näin pitäisi toimia? Erikoisintahan tässä on se, että ruuvipenkissä lihasvoimin vatkaten pumppu ruiskii lientä ihan kunnolla.

    Seitsemän vuoden projektiosion aikana autoon on uudistettu bensalinja (alkuperäistyylinen edelleen), ja vaihdettu kaasari Edelbrockista Holleyksi. Välissä on suodatin, mutta sama ilmiö toistuu ilman filtteriäkin.

    - Voiko bensapumppu kulahtaa pitkän seisomisen jälkeen siinä määrin, ettei se enää toimi kuin elvyttämällä?
    - Vaimikähelvettitässänyton?
    - Help!
     
  2. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Voi.
     
  3. sangi74

    sangi74 Gearhead

    voi olla myös bensalinjassa pieni vuoto et vetää vähä ilmaa tulopuolella ennen pumppua
     
    xarper tykkää tästä.
  4. jakulepi

    jakulepi Double Gearhead

    Kaikki on bensalinjassa uutta klemmareita myöten, ja liitoksetkin asialliset. Varsinaisia vuotoja saati bensankäryä en ole ainakaan aiemmin havainnut auton alla touhutessani. Mutta eipä se iso vaiva ole katsoa bensalinjakin vielä kertaalleen ihan vain varmuuden varalle.
     
  5. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    Samoja vaivoja oli mun voortissa. Vaihdoin bensapumpunkin ja tuuppasin paineilmaa linjasta läpi. Kävi sen aikaa kun kaasariin kaadettu gaso paloi.

    Käytin kaasaria (holley)yhellä pajalla ja sinne vaihdettiin kaikenlaista, muunmuassa neulaventtiili. Ja taas vörkkii.
     
  6. xarper

    xarper Gearhead

    Epäkesko siellä jakopäässä kulunu mikä pumppua pyörittää? Ei toimi enää täysin voimin ni ei jaksa imee pienillä kierroksilla? Eli startatessa?

    Edit en tiedä miten se chevyssä pelaa mut moparissa ja foordissa ainski näin.
     
  7. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    ....ite varmistuin kaasariviasta kun ei bensa mennyt kaasarin nipasta läpi ees erillisellä sähkösellä pumpulla....
     
  8. Morbidelli

    Morbidelli 3rd gear

    Paitsi bensapumppu, vaihda sekin.
     
  9. jakulepi

    jakulepi Double Gearhead

    Joo, alan kääntyä tähän vaihtoehtoon. Haen tänään US Partsista uuden kun ei montaa kymppiä edes maksa.
     
  10. Kalu

    Kalu Double Gearhead

    Letukassahan on pumpulle se tappi mikä hankaa nokka-akseliin, onkohan noilla tapana kulua lyhkäseks niin ettei ylety tarpeeks pökkiä pumppua?
     
    xarper tykkää tästä.
  11. jakulepi

    jakulepi Double Gearhead

    Tapissa ei vikaa ja kyllä tuo pumppu lähtee toimimaan, kun koneelle on tarjottu riittävästi soppaa huikkana että voidaan sanoa sen käyvän. Pumppu siis pelaa silloin juuri kuin pitääkin.
    Ilmeisesti silloin kaasari tuottaa sen verran alipainetta putkeen, että se imaisee bensaa ja elvyttää pumpun taas hommiin.
    Mutta tosiaan pitkän seisotuksen jälkeen bensaputkesta ei tule pumpulta pisaraakaan kaasarille vaikka kuinka startilla sahaisi.
     
  12. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Ei ole letukoissa epäkesko- tai tappivikoja.

    Pumpun venttiilit todennäköisesti falskaa kuivana sen verran että startin pyöritysnopeus ei riitä nostamaan bensaa.
    Kannattaiskohan laittaa sen alkuperäisen pumpun tilalle ihan tavallinen ilman paluulinjaa oleva peruspumppu.
     
  13. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Multa ääni tälle kans.
     
  14. f34

    f34 Double Gearhead

    Vanhan bensan jäänteet toimii myös liimana, tuore bensa ei välttämättä liota liimaa kokonaan pois.
     

Kerro tästä muillekin!