Kompuran perkele

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Työkalut, koneet ja tarvikkeet', aloittaja musta pässi, 7.3.2019.

  1. Rotten

    Rotten Gearhead

    Tuossa tupakilla käydessä tuumasin mikä siin oli, nii se mutterissa liian pitkä jenga, pohjas liittimeen, ennenkuin helmeä kiristi!
    Remelillä varovasti sit se helmi pois ja juottamalla kiinni!
     
  2. nuc-64

    nuc-64 3rd gear

    Toi on vielä pientä. Mun pari kolme vuotta sitten tekemäni kompuraostos se ihan p...ska olikin. Aikanaan siitä tänne kirjoitinkin. Pakkelilla ja räkäsaumalla korjattu säiliö. Hommasin sit palstan kautta uuden säiliön, jossa liitännät oli ihan erilaiset ja eri kokoiset. Painekytkin oli kompurasta poistettu käytöstä ja tiedä sitten kuinka kulunut tuo oikeasti edes onkaan. No monenlaisia liittimiä tuli tehtyä et sain vanhan kompuran ja uuden säiliön yhdistettyä. Putkien ja liittimien kanssa tuli kans ongelmaa. Vanhasta otettiin pätkät putkea ja tuttu putkari juotti ne uusiin putkiin (mä väänsin vastapalveluksena uudet lokarin kaaret putkarin autoon). Toimiva laite tuli mutta putkia ja liittimiä on säiliön perässä siihen malliin et taatusti tyhmempikin tunnistaa tein itse ja säästin kötöstykseksi.
     
  3. Rotten

    Rotten Gearhead

    Kyl nää joskus osaa koetella enemmänkin, mut kyllä sie saat ja se perkele rupee pitämään, ennenkuin jäät lähtee!!!
     
  4. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Päiväseltää naapurit luulee että oon pilkillä ku välillä kättä heiluttaa. Vaimo kävi äsken hakemassa sisälle välillä nukkumaan että jaksaa huomenna mennä taas aamusta yhteiskuntatalkoisiin. Huomenna jatkuu.....
     
    jarona, wilburi ja Rotten tykkäävät tästä.
  5. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Mite noi muijat onkin jotenkin nii arkoja tolle noitumiselle...
    Väittää kuulevansa viiden seinän läpi eri rakennukseen telkkarin yli ku mulla joku vähän kivestää.
     
    jarona tykkää tästä.
  6. 401

    401 2nd gear

    Oon nähny sen putken korvattavan kokonaan hydrauliletkullakin.sulla on käypäset nipat niihin lähtöihin olemassa niin tuherrat niihin hytikkaputken pätkät ja siihen letku putki tartunnoilla.
     
  7. darpen

    darpen Gearhead

    Piti vähän kaivella tietoa, eli jos haluat putkella vetää niin seuraavilla onnistuu;
    24-BAL-15 = suora 15mm putkitartunta 1/2" r-sisäkierteellä
    26-04010-08-10 = sisä/ulkokierrenippa joka muuntaa ylemmän kierteen tohon mikä sun säiliössä on
    hydyputkea 15x1.5mm = helppo taivutella
    24-RSI-08-10 = kiinteä suppari olis parempi ku toi 04010, mutta ei taida nykyään löytyä mistään, 5/8" R on harvinainen koko nykyään
    Noi on hiflexin tuotekoodeilla ja noiden tavaraa myy moni muukin-> https://www.digilehtikone.fi/esikatselu/313532383238353739322e37303431_ea7f8be43f732273e107/#pid=125
    Tonne kuvastoon hakuun koodit niin näet minkälaisia kilkkeitä noi on.
    Tai sit tosiaan letkulla, LVI-ukot vetelee tehtaissa noita 2" kompuralinjoja ykskuteisella hydyletkulla jatkuvasti.
     
  8. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Kattelin kans eilisehtoona kun en saanu unta ja pyörin hikisenä sängyssä tuskissani tota 15mmx1,5 hydrauliputkea ja siihen niitä leikkuurenkaita. Motonetista pokkari 9,90€ lisäksi. Se letku on minusta kalliimpaa mutta ei noi hydrauliputketkaan näy halpoja olevan.

    Tuumin tässä mitä teen kun ma vasta puulaakit auki mistä tollasta kamaa saa. Darpen tehny setin käsikirjoituksenkin valmiiksi ettei tämmöne puusilmäkään enää vois epäonnistua. Vai voiko......
     
  9. grantorino

    grantorino Gearhead

    Hae nyt vaan kaksi 15mm pääteliitintä ja pätkä 15mm kuparia, se ei ole kallista ja kestää tuossa.
    Hydrauliikkaletkussa ei ole mitään järkeä kun paineilmasta on kyse, maksaa vaan reilusti enemmän.
     
  10. 401

    401 2nd gear

    Joo se on kyllä tosi kallis.tuohon menee niin pitkälti vielä.
     
  11. Rautamäki

    Rautamäki 3rd gear

    Kympin pokkarilla ei taivu teräsputki.
     
  12. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    No voi vittu! Meillä päin hydrauliikka liikkeissä sillä kympillä ei saa muuta kuin turpaan. Jos niiku siellä sen väännättäis samalla. Tai voihan sitä tietysti kysyä. Turhasta kyselystä antavat tietysti vaan avarin.

    Siihen menee metrin verran jos vanhan mallin mukaan tekee, ehkä muutaman sentin yli. Nii että kai sen mallin mukaan pystyy vääntään. Tosin yks jantteri aikoinaan väänsi kerran putkenpätkän minulle mallin mukaan kuorma-autoon ihan liikkeessä koneella ja se meni niin vituiksi ettei kun palastelin ja hitsasin sen kasaan siihen jääny yhtään sen pokkaajan tekemää vinkkeliä. Ehkä se väänti sen kännissä tai oli sokea.

    Tossa kun aiemmin tänään teeskentelin työntekoa ja samalla katoin syödessä ”pääteliitin” nimellä ni kuukkeli ei tunnistanut muuta kuin sähköpuolelta. Onko muuta nimeä vai enkö enää osaa puhelintakaan käyttää?

    Katon niitä darpenin linkkaamia kilkkeitä ja muidenkin ehdottamia ratkaisuja tässä vkon lopun aikana ja kun ne valintamyymälät aukeaa maanantaina niin sitten patoutunut ostopaine räjähtää käsiin......
     

Kerro tästä muillekin!