pakkeli sulattaa pohjamaalin

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Kori', aloittaja nasu74, 6.11.2015.

  1. GS

    GS Gearhead

    Ei, se ei todellakaan vetäydy sen jälkeen kun kovettuminen+pieni haihtuminen on ok.
    Eli se kyllä vetäytyy jos kovettiman määrän kanssa ei olla oltu tarkkana , ohenninta on läträtty liikaa, pintaväri on vedetty liian pian tai/ja hiontaväri jätetty hiomatta tasaiseksi ennen pintavärin vetoa.
    Kotioloissa kun antaa kuivahtaa max.25% ohennetun hinkan pari päivää ja hioo/oikaisee pinnan kunnolla ennen pintojen vetoa, niin ei taatusti painu, mikäli alle ei ole jätetty muovailuvahaa tai polttamatonta savea.

    No, jos jonkun 2K hinkka siltikin on painunut, niin siinä tapauksessa merkki vaihtoon, laatuhiontavärit oikein käytettynä ei painu..
     
  2. J_Lanttola

    J_Lanttola 3rd gear

    No, se on sun mielipide mutta kyllä ihan omakohtaisia kokemuksia löytyy ja aiheesta on juteltu useammankin hyvänä pidetyn ammattimaalarin kanssa ja kaikki on olleet samaa mieltä. Kaikki hiontavärit kutistuu enemmän tai vähemmän. Myönnetään, ehkä pilkunnussintaa, koska laadukkaammilla hinkkaväreillä kutistuminen on niin pientä ettei sillä ole juuri merkitystä, mutta kutistuu kumminkin.
    Pahimmat tuo parin kuukauden päästä kaikki hiontanaarmut ja rajakohdat näkyviin. Ja näissä todellakin on isoja eroja. Itse olen jo merkkiä vaihtanut juurikin tuon takia.

    Juuri sen takia pohjat pitäisikin saada mahdollisimman hyväksi ennen hinkkaväriä. Itse sortunut joskus siihen että pyhkäissyt nopeasti liian karkealla paperilla kitit ja maalirajat ja koittanut peittää kaiken hiontavärillä. Silläkin konstilla saa nätin pinnan mutta se on parin kuukauden päästä niin kauhea ettei kestä katsella. Riippuen tietysti taas siitä hiontavärin merkistä.

    Olen törmännyt tähän väittelyyn kyllä ennemminkin. Joskus käynyt niinkin että tyyppi joka väittää että hiontaväri ei kutistu, ei vain itse näe sitä. Joko silmä ei ole tarpeeksi tarkka tai sitten sitä lopputulosta ei itse jouduta katselemaan.
     
  3. DX

    DX Double Gearhead

    kutistuuhan ne, vaikkei olisi ohennettukaan,
    satakasikymppisen naarmut hinkan alla alkaa olla ns. turvallisilla vesillä, kittirappujenkin välttämiseksi kitti olis syytä loiventaa niin laajalle alalle, että sitä on alueen ympärillä senttejä läpikuultavaksi hiottuna.

    pari viikkoa alkaa olla "kotioloissa" sellanen, että ei enää kutistu merkittävästi, mutta jos pakkeliinkin on jäänyt hionnassa hädintuskin tuntuvia vajaita kohtia ja täyttää ne hinkalla, niin kyllä nekin kesähelteiden saatossa tahtoo tulla esiin kun vastavaloon tiirailee.

    mulla ollut kokeilussa monia sellaisia 2k hinkkoja ettei ammattikäytössä tule kuuloonkaan,
    kun seuraavana päivänä viimeistään ehtoolla pitää päästä jatkamaan,
    talvikausiharrastemaalarilla tilanne toinen kun yleensä voi odotella.
     
  4. GS

    GS Gearhead

    Niin,no, itse ollut 25-vuotta itse ammatissa ja väitän edelleen että 2K hiontavärit ei painu yhtään mihinkään kunnon uunituksen tai riittävän pitkän ”tallivetäytymisen” jälkeen.
    Eli ei, sieltä ei todellakaan tule näkyviin skraadit eikä kittirajat, vaan kunnon hinkkapohja on kuin betonia joka sulkee alleen lähes mitä tahansa. Ok, jos alla on jotaki 1K ikkunakittiä, niin kai se voi siellä niin paljon elää että tämä ”betonikuorikin” voi pettää, mutta jos alla kuitenkin on ihan kunnon 2k autokamaa, niin jossain muualla on vika kuin itse hinkkavärissä jos painumista tapahtuu.
    Nyt puhutaan siis EHYESTÄ hiontavärikerroksesta, eikä paikkapaikoin puhkihiotusta ja sen päälle vedetyistä pinnoista.
    Eli joko sekoitussuhteissa, kuivumisajoissa tai hiontavärin laadussa on ongelmia.

    Ok, jos hifistellään niin muista syistä johtuvia ongelmia voi "nousta pintaan” esim.kiiltomustilla laajoilla pinnoilla missä on jouduttu tekemään raskasta oikaisua kitillä niin että kittiä ei ole vedetty koko alueelle/saumasta saumaan tai ”häivytys" on liian pienellä alueella.
    Eli liian vahvat kittikerrokset laajoilla tasaisilla pinnoilla aiheuttaa helposti epätasaisen lämpölaajenemisen kautta isojen kittipintojen raja-alueille pientä ”välhyä” jonka voi tulkita toki myös ”painumisena”.
    Tämän välttää sillä kun tekee kittauksen oikeaoppisesti, eli koko alueen yli oikaisten, ei pelkkiä ”kittipaikkoja”.
    Yleensäkkin ”amatöörit” yrittävät kitata aivan liian pientä piperrystä, kun kuitenkin 100% lopputulos vaatii helposti koko esim. oven tai katon ehyttä ylikittausta.
    Hiontaväri kuitenkin ajaa myös kitin asiaa, mutta sitä on myös ”rapattava” kunnon kerros jotta oikaisussa se ei heti puhkea.

    Oikeasti nämä ”ammattimaalarien” manaamat hiontavärien painumiset on vain asiakkaalle annettu tekosyy omasta laiskuudesta tai asiakkaan nuukuudesta.
    Eli ei ole vedetty ehyttä toista tai kolmatta hiontavärikerrosta kun hiottavalla alueella on hiontavärikerros puhjennut ja alta on tullut näkyviin puhdas pelti
    Tällöin varsinkin liuotinpohjaiset värit painuvat=”juoksevat” hiontavärin ja pellin rahapinnoilla ja aikaansaavat varsinkin tummissa väreissä helposti nähtävää ”välhyilyä”.
    Nytkään vika EI ole itse hiontavärissä, vaan siinä että sitä ei ole käytetty niin kuin sitä pitää käyttää, eli AINA ehyt pinta ennen pintaväriä.
     
  5. KEKE 56

    KEKE 56 1st gear

    Mitäs pakkelia pitäis laittaa puskuun hitsatun pellin päälle ensimmäiseksi.Hitsaus tehty takalokasuojan päällä. Oli hävinny takakontin vesiurat (ruoste)saatiin toisesta autosta korjauspalat. Auto Chrysler Newport -73.
     
  6. xarper

    xarper Gearhead

    Koritinan korvaajaa?
     
  7. KEKE 56

    KEKE 56 1st gear

    Toiset puhuu että pitäis laittaa pehmeää pakkelia hitsisauman päälle,toiset taas että kovaa kittiä ja pehmeämpää päälle,mene ja tiedä.Taitaa asiasta olla yhtä monta mielipidettä kun on pakkelin levittäjää.
     
  8. f34

    f34 Double Gearhead

    Tärkeää on, ettei hitsin huokosista pääse takakautta kittiin kosteutta. Esim. huokoset sulkeva epoksimaali.
    Tausta puolelle vähintään kotelosuoja. Riippuu mitä pääsee taustapuolelle tekemään.
    Normaali polyesterikitti käy kun paksuus pysyy alle 3mm:n.
    En ymmärrä mitä tarkoitetaan pehmoisilla ja kovilla kiteillä.
    Katso haulla toinen topikki, missä on hyviä kittejä suositeltu tai tästä
    https://www.overdrive.fi/forum/threads/kitit-pakkelit-tasoitteet.309801/#post-3538943
     
    KEKE 56 tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!