Epäkesko kiillotukseen?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Kori', aloittaja RikuK, 15.3.2019.

  1. RikuK

    RikuK 1st gear

    Minulla on epäkeskohiomakone, 5mm liikkeellä. Voiko sillä kiillottaa autoa?
    Kun otan aplaripintaa P3000 paperilla, niin jos heitän sen jälkeen räsylaikan koneeseen, niin miten on,
    onnistuuko lakkapinnan kiillotus?

    Kiitos!
     
    Muokattu: 15.3.2019
  2. splitti

    splitti 2nd gear

    Onko siinä nopeussäätö?
     
  3. RikuK

    RikuK 1st gear

    Juu, onhan siinä parikin.. Tuo on Mirka Deros 650cv, aina 4000- 10 000rpm. asti.
    Mietin sitä, että tuon heiluriin saa laittaa laitteen mukana tulleita lisäpaino- ruuveja, niin kyllähän tuo vapisee melko voimalla, kun laittaa kierroksia ja lisäpainoja..
     
    Muokattu: 15.3.2019
  4. RikuK

    RikuK 1st gear

    Tuli mieleeni, että noissa kiillotuskoneissa kierrokset eivät saa kai nousta liian korkeaksi lämmön takia..? Eli vaikka tuon epäkeskon kierrokset nousisikin korkealle, ei liike olisi liian voimakas lämpöä ajatellen.. (?)

    Empä ole kiilotuskonetta juuri käyttänyt, eli en tiedä koneista oikeastaan mitään.
    Olisi kiva tietää mitä asiantuntijat ovat mieltä.. Ajattelin ostaa kiillotuskoneen, ja kummastelin, että miksi noita pyörökoneita, kiilotukseen tarkoitettuja, ole "yhdenkäden" versioina?? Onhan apukahvoja muihinkin pikkukoneisiin. Onkohan minulta jäänyt huomioimatta jokin salaisuus, joka liittyy noihin puolen metrin koneisiin, vai miksi ne ovat noin valtavan kokoisia!? Noistahan saa tuomion!
     
  5. hantta

    hantta Double Gearhead

    Käytin tuollaista kahden käden Mansonia toistakymmentä vuotta veneiden kiilloittamiseen, ja tosiaan mietin useasti, että olisipa yhden käden kone. Tuohon epäkeskolla kiilloittamiseen; suosittelen kokeilemaan, tuskin tuo maalipinta siitä huonommaksi muuttuu ;)
     
  6. f34

    f34 Double Gearhead

    Mulla on sellaisen pikkurälläkän kokoinen Flex merkkinen kiillotuskone, mutta hallinta pysyy paremmin kädellä.
     
  7. RikuK

    RikuK 1st gear

    Kiitos rohkaisusta! Ei tuossa tosiaan mitään häviä, vaikka kiiloitus ei onnistuisikaan mitenkään loistavasti.
    Tietysti ensimmäisenä tulee mieleen, että jos laikka joustaa liikaa, käy niin, että kone tekee kyllä liikettä, mutta riepu ei niinkään.
    Pitää laittaa "kova" laikka, ja kaikki painot heiluriin..
    Noita vaahtomuovilaikkoja on myynnissä monenmoista, ja paksuja ovat. Täytyy kai uhrata vanha T-paita tms.. : )
     
  8. Belve67

    Belve67 2nd gear

    Samaa itsekin miettinyt Jos hankkis tuollaisen Mirkan Deroksen hoituis hionnat ja kiillotukset.
    Viimeks ku autoni vahailin niin nuuka ku olen tai silloin olin hommasin jonkun awd kiillotuskoneen, no eihän sillä oikeen sitte mitään valamista saanu voima loppuu ku kierrokset siitä pudotti alas eikä saanut riittävän alas sit se vielä kaiken huvin lisäksi lämpenee niin et ei tiedä kumpi sulaa esti jätkä vai kone. Asia tuli sitte silti hoidettua loppuun vanhalla boschin epäkeskolla ja paree oli epäkeskolla se vahakin hieroa pintaan ei näyttäny koko jätkä ku vaahtokarkilta tuolla awd:llä.
     
  9. simeoni

    simeoni Double Gearhead

    En tiiä noista merkkikoneista mut halvalla yhden käden epäkeskolla ei oikein tullut kiillottamisesta mitään, ei kyllä tullut mitään vahinkoakaan. Ostin sitten ihan kiillotuskoneen pieniä myllytyksiä varten...
     
  10. RikuK

    RikuK 1st gear

    Minä suosittelen lämpimästi tuota Mirka Deros 650cv! Nopeuden esisäätö, ja päällä vielä "kaasulippa". Eikä meinaan lopu puhti, vaikka painat kunnolla! Kierrokset pysyy kiltisti säädetyssä.
    DC-moottori on harjaton ja hiljainen, eikä mitään muuntajia, vaan 230Vac piuha suoraan töpseliin. Kone on todella kevyt. Bluetooth on minulle outo, enkä ole siihen perehtynyt, mutta kierrosluku, ja tärinän voimakkuus- seuranta tms..? Ammattilaiskone tuo on ehdottomasti.

    Kalliinpuoleinen, mutta Veneilijän verkkokaupassa rapiat 400€ hoituu muutaman kympin kuukausimaksulla melkein huomaamatta. Rekisteröimällä kone Mirka- sovelluksessa, tulee takuuta vielä kolmas vuosi.
    Suosittelen ehdottomasti.

    Ps. Orkkis 27mm imurin letku on älyttömän kallis, joten hain RautaOtrasta Mirka hiomatukeen tarkoitetun 25mm. 4M imuriletkun, sähköteipillä kiinni koneeseen. Hinnaksi tuli 12€ +sähköteippirulla 1€
     
    Muokattu: 15.3.2019
  11. hzemax

    hzemax Double Gearhead

    DX tykkää tästä.
  12. RikuK

    RikuK 1st gear

    Tuo on ainakin halpa.
    En näe mitään estettä, miksi tuolla ei voisi hioa kittiä, kun vaihtaa hiomalaikan..
     
    hzemax tykkää tästä.
  13. simeoni

    simeoni Double Gearhead

    Tuo on sit suora, ei epäkesko. Tollanenkin löytyy, hyvä kone mut lakat aika äkkiä puhki kun tuolla ja lampaanvillalla alkaa jynssäämään.
     
  14. RikuK

    RikuK 1st gear

    Katselin noita kiillotuskoneita, ja melkein järjestäin noita mainostetaan myös hiomakoneina. Ei kai ihan kittiä.. En tiedä sitten mitä noilla "hioisi". Kaiketi appelsiinipintaa karkeammalla tahnalla.?
    Joku viisas voisi kai valistaa.
     
  15. hantta

    hantta Double Gearhead

    Hionta tarkoittanee lähinnä n.s myllytystä, jossa kauhtunutta maalipintaa hiotaan, sen jälkeen samalla laitteella voidaan levittää vaha ja suoritttaa loppukiilloitus.
     
  16. f34

    f34 Double Gearhead

    Tuon videon kun katsoo kokonaan läpi, niin saa käsityksen appelsiinipinnan poistosta
     
  17. Rautamäki

    Rautamäki 3rd gear

    Mä oon hionut maaleja pois, kasikymppisellä Abranet-kiekolla lähtee aika mukavasti. Tai sitten neekerintukkalaikalla, mutta ei ole yhtä tehokas.
     
  18. f34

    f34 Double Gearhead

    Epäkesko, jossa ei ole nopeuden säätöä riittävästi ja paljon kierroksia, sopii hiontaan.
    Kiillotuskone, jossa hitaammat kierrokset, tahnahiontaan eli myllytykseen eli kiillotukseen.

    Se on niin työlästä hommaa muutenkin, niin kannattaa katsoo netistä millä ammattilaiset tekee. Hommaa sen mukaan koneen, laikat ja tahnat.

    Oikeat välineet helpottaa ja nopeuttaa hommaa.
    Saahan mutteritkin auki jakoavaimella, mutta räikällä käy nopeammin saati iskevällä mutterivääntimellä.

    Tuolta löytyy myös ohjeita ja videoita.
    https://www.autodude.fi/tuotteet/myllytys/
    ja
    https://www.autodude.fi/auton_myllytys_kiillotus/
     
    Muokattu: 16.3.2019
    Pertti K tykkää tästä.
  19. splitti

    splitti 2nd gear

    Kiillotukseen tarkoitetuissa epäkeskoissa kierrosalue on yleensä 2000-5500rpm, eli toi 4000rpm on jo aikalailla ylärekisterissä. On liimat kovilla. Mutta varmaan pystyt tolla jotain tekemään. Et tarvitse yhtään vapinaa tai tärinää auton kiillotukseen. Päinvastoin smooth käyttökokemus on suotavaa. Nykyään jopa noi isoheittoisetn(21mm) koneet on saatu todella hyvin tasapainoon ja miellyttäviä käyttää tunteja putkeen.

    Ja muutenkin tollainen kämmen hiomakone on tarkoitettu juurikin siihen, yhden käden hiomiseen. Ergonomia kiillottamista varten on ihan erilainen.
     
    Muokattu: 16.3.2019
  20. splitti

    splitti 2nd gear

Kerro tästä muillekin!