Epäkesko kiillotukseen?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Kori', aloittaja RikuK, 15.3.2019.

  1. RikuK

    RikuK 1st gear

    Kiva lukea, että kiilloitus ylipäätään onnistuu epäkeskolla, olin hyvinkin epävarma asiasta, kun aloitin tämän topikin. Tuo Deros ei ole (kai) edes tarkoitettu kiilloitukseen, se on hiomakone, puu, metalli, lakka, maali, yms pintojen hiomiseen..
    Osaatko "Splitti", antaa mitään ohjeita tuon Deroksen kanssa kokeiluun?
    - Laitanko lisäpainoja?
    - Kierrokset?
    - Millainen laikkasetti?
    -Fluidit/ tahnat?

    Noihin olisi kiva saada ohjeita, ihan aloittelija kun olen. Minua askarruttaa edelleen nuo laikat, ne kun ovat kovin paksuja ja pehmeitä. Kuinka epäkesko kykenee antamaan kiilloitukseen tarvittavan liikkeen, jos laikkakin vielä joustaa.
    Kirjoitit myös, että ei lisäpainoja välttämättä lainkaan, ja että 4000rpm. riittäisi..??
    Avaisitko hieman..?
     
    Muokattu: 16.3.2019
  2. Rautamäki

    Rautamäki 3rd gear

    Mulla oli paineilmalla pyörivä halpiskone jossa sai lukita epäkeskon niin, että laikka pyöri samaa nopeutta kuin moottori. Ehkä tätä haetaan? Minäkään en usko että epäkeskoliikkeellä saa mitään aikaan kiillotuksessa. Joskus kokeilin epäkeskolla ja karhunkielellä matata pintaa, mutta ei siitä mitään tullut, epäkeskon muutaman millin liike hukkui villan joustoon.
     
  3. simeoni

    simeoni Double Gearhead

    Kyllähän epäkeskolla saa kiillotettua, no problem. Rotarylla tehokkaammin mutta myös saa tehokkaammin leikattua lakan ihan pilalle.
     
  4. RikuK

    RikuK 1st gear

    Joo, minulla on vain tuo Mirka Deros epäkesko, joka on tarkoitettu lähinnä ehkä puun, maalin, ja ehkä metallin hiomiseen. Siinä on 5mm. Liike. Kierroksia kylläkin sitten 10 000rpm asti, ja noita lisäpainoja heiluriin. Olisin vain niin mielelläni kokeillut sillä myös kiilloitusta.
    Rautamäki sanoi juuri ne sanat, joita itse olin tuuminut; "Epäkeskon muutaman millin liike hukkuu villan joustoon.."

    No, minä kokeilen niin, että lisään heiluriin painoa, sekä hieman kierroksia, niin ehkä liike "riepurätti-laikalla (melko kova)" siirtyy edes välttävästi lakkapinnalle asti..
    Sitten lopuksi villalaikan sijasta, käsin hankaus..?
     
  5. A.Naali

    A.Naali 3rd gear

    Tuo ei tosiaan ole epäkesko, mutta muuten pirun hyvä, On kierroslukusäätö, jota noissa halvoissa ei yleensä ole. Itse tuolla hioin kivilattiaa, joten miksei sopisi muuhunkin hiontaan.
    Toki yksinään tuolla ei autonkiillotuksessa juuri mitään tee, Toki saa isot naarmut pois, ja hologrammeja tilalle.(Osaava tekee tuollakin hyvää jälkeä, mutta suurin osa ns.ammattilaisistakin holoja)
    Motonetistä saa esim https://www.motonet.fi/fi/tuote/789814/MTX-Automotive-Dual-Action-epakesko-kiillotuskone epäkeskokoneen, jolla ei aloittelijakaan saa ihan helpolla tuhoa aikaiseksi, mutta jolla mikrokuitulaikalla ja leikkaavalla tahnalla saa jo huonompaakin maalipintaa elvytettyä.

    Toki helpoimmassakin tapauksessa tuo vaatii vähintään kaksi ainetta ja kaksi laikkaa. Mitä aineita ja laikkoja, siihen vaikuttaa maali. siksi noita on paras ostaa joku setti, ainakin laikkoja.

    Kivaa hommaa, kunhan pääsee sinuiksi. Itse kymmenkunta autoa kiillottanut ns. kunnolla. Edelliseen meni viik.loppu+ seuraavan viikon illat. Mutta edelleen omistaja ihmettelee, miten voi olla noin kiiltävä. myllytettiin kesällä, nyt talvella pesty vain painepesurilla vaahdottimen kanssa. ei käsin koskettu. Silti tuo kiiltää ja puhdistuu kivasti.

    Vahana pinnassa tuttu ja varmaksi todettu collinite 476s
     
    simeoni tykkää tästä.
  6. DX

    DX Double Gearhead

    jos multa kysytään, niin unohtakaa epäkeskot kiillottamisessa, se on kissanpesua ja vaikkapa vesihiotun nokkapellin kiillottamiseen sellaisella menee ikuisuus.

    rälläkkämalli on se jolla tapahtuu jotakin, siksi sillä saa varomattomuuttaan poltettua lakan ja ne nurkatkin puhki.
     

Kerro tästä muillekin!