BBC öljynjäähdyttimen asentaminen

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Jenkki Jesse, 15.3.2019.

  1. Jenkki Jesse

    Jenkki Jesse 1st gear

    Moro! Millaisia öljynjäähdyttimiä muut on laittanut koneisiin jossa ei ennestään sellaista ole meikäläisen -86 454 sellasta aattelin alkaa asentaa. Olisiko vinkkejä (millaista öljynjäähdytintä kannattaa käyttää?)
    Kiitän jo etukäteen.
    Ps. Motti tulee -88 c1500
     
  2. puna niska

    puna niska Gearhead

    Moottoriöljylle?

    Jos se ei ole joku endurance roadrace pikkuppi niin onko sille oikeesti tarvetta.

    Jos lootalle niin sitten.
    Mikävaan vauhtikaupan jäähy.
     
  3. TimoT

    TimoT 3rd gear

    http://janicolracing.fi/kategoria/oljynjaahdyttimet-3683

    Tuolla on monen kokoisia, siitä valitsemaan itelle sopiva koko, eli pitää olla oikea kierre/kartioliittimillä oleva jäähy ja letkut kunnolliset prässätyillä liittimillä hydrauliikkaletkua, ei klemmarivirityksiä, sellasella letkuklemmarikennolla ei tee mitään.
     
  4. julmajari

    julmajari Gearhead

    Muakin rupes kiinnostaa kun pientä lämpöongelmaa, mistä lähdöt kierrolle? (396")
     
  5. Kai ne tarttee jollain ryöstölaipalla ottaa. Niitä on maailmassa sen miljoona erilaista. Yksi näppärä ratkaisu Bemarin E30:ssa ollut termarilaippa:

    [​IMG]

    Tässä juttu on semmoisen modaamisesta vanhempaa Bemariin ja tässä kuva Fiatin koneeseen, johon se sopii suoraan:

    [​IMG]

    Tuskin sopii suoraan BBC:hen. En ole tutkinut noista kierteitä. Mutta sorvaamalla tuommoinen tappi, niin sopii varmaan mihin vaan.

    No toki saman lopputuloksen saa erillisellä ryöstölaipalla ja termostaatilla.
     
    4d sedan tykkää tästä.
  6. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Joissakin HP 454 lohkoissa saattaa olla valmiina tai mahdollisuus tehdä lähdöt öljynjäähdyttimelle, mutta se on aika harvinaista käsittääkseni, uudemmissa Vortec 7400/8100 lohkoissa ne lienee enempi jo vakiona.

    Omassa C1500:ssa on toteutettu lähtö tuon tapaisella sandwitch adapterilla suodattimen ja lohkon välistä.

    https://www.summitracing.com/int/parts/trd-1313

    Siinä voi käyttää myös alkuperäistä GM suodattimen jalkaa, jossa on letkulähdöt...se vaihdetaan sen vakion tilalle, kiinni 2 pultilla lohkossa.
    Noita löytyy SBC/BBC purkukoneista, rompetorit, eBay jne.

    Noita löytyy usein ihan kotimaisten harrastajien jäliltä, sillä monestihan ne auton orkkis öljynjäähdyttimen letkut vuotavat, jolloin ne poistetaan ja samalla tuo jalka heitetään yleensä mäkeen ja tilalle vaihdetaan normaali suodatinjalka...tyypillinen halpa "korjaus" täällä.

    [​IMG]

    Jäähdyttimenä on tuollainen B&M jäähdytin, en tosin muista onko juuri tuo koko ?

    https://www.summitracing.com/int/parts/bmm-70266/overview/

    Letkut on tehty AN-metallipunosletkuilla ja liittimillä.
     
    Muokattu: 15.3.2019
  7. xarper

    xarper Gearhead

  8. darpen

    darpen Gearhead

    Löysin tollasen nurkista joka on ollut servoleenan V6-motissa.
    kiinnityspulttien väli n. 40mm. Onkohan sellanen mikä vois käydä?
    [​IMG]
     
  9. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Ei käy, kasissa on huomattavasti isompi.
     
  10. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Termostaatillasta systeemiä pitäisin järkevänä, jos ei ole kyseessä all out ratkaisu jolla ajetaan kokoajan jokatapauksessa täysillä. Öljy kun pysyy liaan kylmänä niin ei sitä virtaa laakerien läpi jäähdyttäen niitä -> tod näk. laakerivaurio.

    Pikkusenkaan viileemmässä kelissä ei tahdo öljy muutoin lämmetä, jos termaria ei systeemissä ole tai öljyä jäähdytetä jäähdytysnesteeseen, tuli tämäkin aikoinaan kokeiltua.

    Kaikissa tehtaan jäljiltä olevissa systeemeissä on termari tai sit jäähdytyksen hoitaa moottorin jäähdytinneste.

    Omaan turbo sbc:n laitoin Mocalin välilaipan termarilla, sorvailemaan siinä tosin joutu että sai sellasen "yleismallisen" laipan istumaan, just noita kierreosia etc.
     
    rb ja xarper tykkäävät tästä.
  11. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Mulla on pari koneen ja filtterin väliin tulevaa kaapparia joissa termostaatti. Jos kiinnostaa niin privaa tulemaan.
     
  12. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    No tosta Mudracerilta kaappari tarvitsialle ja sit hyvillä AN-letkuilla(10 tai 12 koossa) kenno syylärin eteen niin pysyy öljyn lämmöt kurissa.
     
  13. Jenkki Jesse

    Jenkki Jesse 1st gear

    [​IMG]
    Tuollainen siinä nyt on. Käykö tuo?
     
  14. Jenkki Jesse

    Jenkki Jesse 1st gear

  15. Kysytään näin päin: miksei tuo kävisi? Jos se vaan tulee tiivisti kiinni lohkoon eikä vuoda öljyä.
     
  16. Impala76

    Impala76 Gearhead

    Kuvassa ilmeisesti tuo GM:n suodattimen jalka? Jos on, niin omaan bbc mosaan samanlaista Chevellessä suunnittelin,mutta en asentanut. Öljyletkulähdöt olivat suoraan kohti peltisarjan putkia.. Valusarjoilla toimii
     
  17. Jenkki Jesse

    Jenkki Jesse 1st gear

    Ikinähän en ole konetta käyttänyt. Eli en tiedä onko tiivis mutta sittenhän se selviää startatessa. Ellei aiemmin. Mulla ei vielä pakosarjoja ole mutta semmoiset c1500 menevät siihen tulee...
     
  18. Inlinee

    Inlinee Gearhead

    Sama juttu Oldsmobilessa- jalka ampuu jäähyn lähöt suoraan pakosarjaan peltisarjoilla. Valusarjoilla pelais.
     
  19. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Tuohan on alkuperäinen GM-osa ihan omalla paikallaan, aivan kuten tehdaskin sen asentaa, mikseipä se siis toimisi ?
    Se tiivisterengas kannattanee uusia, vanha voi olla kovettunut...

    Saattaa tulla joidenkin peltisarjojen eteen, mutta jos C1500 tarkoitetut, niin se on niissä sarjoissa huomioitu, koska niin monessa autossa on tuo sama jalka jo tehtaan toimesta...kuten myös alkuperäinen C1500 SS454 pick up.
     

Kerro tästä muillekin!