Pylväsporakoneen ostoa

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja 68FuryIII, 11.2.2005.

  1. 68FuryIII

    68FuryIII Gearhead

    Tarvis nyt tallille moinen hommata. Onko suosituksia tai tarjolla peräti
     
  2. Nappula

    Nappula Gearhead

    Mun mielestä kannattaa ostaa iso käytetty kuin pieni ja uusi koska niissä peinissä harrastekoneilla ei tee oikein mitään , itte sai aikas halvalla 200e sellasen vanhan koneen yhestä koneistamosta, toimii ihan hyvin tosin öljyä tiputtelee vähän mutta sitä saa kaupasta :-?
     
  3. amis

    amis 1st gear

    Mulla on sellanen 200€ motonetista ostettu pylväsporakone. Ihan menettelee pikkuhommissa, mutta jos vaan mahdollista, niin suosittelen kyllä jotakin käytettyä merkkikonetta kuten tuossa edellä. Toi mun kone ainakin värisee ja rämisee, hihnapyörät vipottavat, joten koko kone tärisee, hihnat myös luistavat... Moottori myös on hieman alimitoitettu... 16mm reikä menee vielä kohtalaisesti, ja olen sillä 48mm reikäsahallakin reiän saanut aikaiseksi. Tosin kovan taistelun tuloksena. Mutta jos nyt ei ihan ammattikäyttöön ole vehjettä ostamassa, niin kyllä tuollakin pärjää. Nokittaa se käsikoneen kuitenkin 10-0.
     
  4. velsuk

    velsuk 3rd gear

    Kokeilepa paikkakuntasi työkaluässäliikettä. 400 korville saa jo ihan ammattilaatua ja 650e pitää olla jo seurakunta kantamaan.
     
  5. blazoffer

    blazoffer 3rd gear

    Ja sitten vielä ne kierrosnopeudet.

    Kannattaa olla tarkkana ettei käy niinkuin allekirjoittaneella, että meni ja hankki "liian ison" pylväsporan. Kierroksia ei irronnut kuin max 2500rpm. Yritäppä sillä sitten porata pieniä reikiä amuliiniin tahi aseteräkseen kun ei varvit riitä. Eli jouduin menemään pomon juttusille ja hankkimaan vielä lisäksi pienemmän, kovemmin kiertävän pylväsporan...myös senkin firman piikkiin :odroll:


    Kävi vähän samoin kuin pulttipyssynkin kanssa - ekassa oli "liikaa" jerkkua 8)
     
  6. amis

    amis 1st gear

    Isoja reikiä poratessa ei sitten saa olla liikaa kierroksia: oliko se nyt 210r/min kun mulla on koneessa, ja kyllä sekin on vähän liikaa 16mm terällä...
     
  7. vernando de hoto

    vernando de hoto Gearhead

    Ostin noin vuosi sitten Titan merkkisen hihnavetoisen pylvasporakoneen. Olen ollut erittain tyytyvainen koneeseen, ja reikia on porattu paljon. Suurimmat reiat teralla jota olen porannut taitavat olla 28mm ja koteloporalla kai jotain 43 ja hyvin toimii. Kuulemma tuollainen on ollut jossain tarjouksessa n650E hintaan. Rittaa ihan vaativaan tallikayttoon. Kyllahan hammaspyoravalitteinen on parempi mutta niin on myos hinta.
     
  8. bbford

    bbford Gearhead


    Eikö kestänyt? Pikateräs poralle leikkuunopeutta teräkselle pitäis olla n.30m/sek. eli toi 16mm pora olis saanu pyöriä n.600rpm.
    Eli 30/(pii*halkaisija)= 30/(3,14*16)=0,597 eli 597 rpm.

    Noilla arvoilla mä töissä päästelen.Toki kannattaa laskea arvoja kun toi jäähdytys on varmaan mallia crc-purkki?
     
  9. B 50

    B 50 Gearhead

    ?
     
  10. amis

    amis 1st gear

    Ei nyt crc-purkki, mutta pilteman leikkausöljy-purkki :D Kierroksia on liikaa senkin takia, että moottori on vaan 450w, ja mitä pienemmät kierrokset, sitä enemmän vääntöä. Toki jos oikein kunnon kone olisi, niin voisi varmasti isommillakin kierroksilla päästellä...
     
  11. bbford

    bbford Gearhead


    Siis jotta 30m/min... aivohärö.
     
  12. Timmo

    Timmo 1st gear

    Itse olen hihnavetoisen kannalla kun se joustaa vähän jos terä haukkaa kiinni jostain syystä, ei tule katkenneita teriä niin helposti. Itse olen hyvin pärjännyt tuollaisella reilun metrin korkuisella joka nököttää pöydällä. Kannatttaa kiinnittää huomiota istukkaan ja varaistukan saatavuuteen, eivät tunnu olevan ikuisia.
     
  13. blazoffer

    blazoffer 3rd gear

    Ja pystyy myös pitämään käsin pienempiä paloja. Hihna on hyvä,.
     
  14. perkele

    perkele Gearhead

    kuka hölmö pitää käsin kiinni porattavasta kappaleesta??
    meillä on duunissa näitä pari näkyny....
    toiselta meni sormi ja toiselle tuli vatsaan aikas ilkee haava....kun tuo pellinpala pääsikin pyörähtämään
    ja hydorilla kun olin hommissa niin yhdellä kaiffalla joka teki kompuran kanteen reikiä siis 6kpl kertaporauksella niin sillä jäi hanska sekä muutama sormi niihin teriin.....oli se jotenkin ilkeen näköistä kateltavaa

    tosin tuo hihnaveto antaa vähän anteeksi....
     
  15. Flathead

    Flathead 1st gear

    Tyhmähän se on joka hanskoja tollasissa hommissa käyttää. Ei tarvi kun vähän näyttää hanskan kulmaa niin jo nappaa kiinni, kuten tiedätte. Minäkin opin kerrasta... :odroll:
     
  16. Timmo

    Timmo 1st gear

    Ite oon aina pitäny semmosia tosi nafteja hanskoja, jotain mallia kirurgi mutta puuvillaa kuitenkin. Jotkut kappaleet on sen verta hankalia että niitä ei saa kiinni kunnolla joten kädessä on tullut pidettyä. Esim. 30 x 40 cm lattalevyä ei ruuvipenkkiin noin vain sommitella. Juju on siinä että pidetään pyörimissuuntaa vastaan siitä kiinni ja toki ei saa olla liian voimakas kone, reikä tulee yleensä pienelläkin teholla jos terät vaan on terävinä.
     

Kerro tästä muillekin!