BBC moottorin kunnostamista + piristelyä

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Impalala, 12.8.2011.

  1. Impalala

    Impalala 3rd gear

    Itsellä on noi compin roller tip keinut olleet nyt jo 7 ajokautta ja ostin ne käytettynä jonkun venekäytössä olleen motin päältä.
    Ainakin toistaiseks toimineet moitteetta, toki mitään kovin rajuja ei oo jousipaineetkaan olleet
     
  2. Impalala

    Impalala 3rd gear

    Mikä parasta kamaa noihin kannenpulttien kierteisiin?
    Perus mustaa rtv silikonia oon aina ennen laittanu, mut jostain luin, että pitäis olla mieluummin jotain ptfe pohjaista litkua.
     
  3. max

    max Double Gearhead

    Olen käyttänyt viimeisessä kahdessa sbc ja bbc motissa Permatexin mustaa mottisilikoonia kannenpulttien kierteessä.Ominaisuuksilla hi temp ja oil resistant.
    Samalla tavoin sit imusarjan kanssa.
    Mulla tuli aiemmin vuotoja ARF Tread sealarin kanssa.Ja lopetin sen kanssa touhut tykkänään.
    Kohta aika liittää 454:seen kannet ja samalla linjalla menen.
     
    Camino'79 tykkää tästä.
  4. max

    max Double Gearhead

    Tuli käpälöityä taas noita mun World Merlin Rect Port kansia.Kyllä tuli hyvä mieli kun saa kosketella amerikkalaista valurautaa ja lisäksi täällä Suomessa ammattimiehen hieromat.
    Jouset siinä ovat Comp Cams Magnumin 305 H nokkapaketin jouset.
    Kannet ovat hieman liian isot 454:seen tavalliseen katukäyttöön.Toki toimivat 454:sen kanssa,mutta luokkaa 500 kuutioisen kanssa ovat varmasti aivan loistavat.
    Mitäs raati tuumaa,jos haluaa luokkaa 500 kuutioisen alakerran,niin kumpi tie olisi fiksumpi 496 vai 502,kun ajatellaan että käytetään myös tässä 305 H Magnum nokkaa?
     
  5. janihei

    janihei Gearhead

    Mun mielestä 502 on kaikkein paras lähtökohta, iso poraus ja muutenkin vahva alakerta jo vakiona. Ovat vaan noi 502 mosat täällä kovin harvinaisia.
     
    artsiracing ja max tykkäävät tästä.
  6. Camino'79

    Camino'79 Gearhead

    Jenkeistä uitat semmosen 8100 vortecin ja teet siitä. Vakiona 4bolt alakerta ja kun yhtään kattoo nummeroita ni saa valmiiks takoakselilla ;)
     
    max tykkää tästä.
  7. paja1

    paja1 Double Gearhead

    paitsi ettei siitä käy tohon maxin projektiin mikään,edes pultit.
     
  8. TimoT

    TimoT 3rd gear

    Samaa mieltä Janin kanssa, 502:ssa on 4,470" poraus ja sama 4" isku, kuin 454, eli vähän kuin suurennettu 427o_O takoakseli ja veivit tehtaalta, 4 bolt lohko ym. kivaa.
    Toki eihän stroker 496 mitään vikaa ole ja taas taitaa riippua, mitä osaa sattuu löytymään nurkista...

    https://www.chevrolet.com/performance/crate-engines/big-block-502-ho

    https://www.skipwhiteperformance.co...m-block-crate-motor-674-hp-base-engine_90749/
     
  9. tapio.t

    tapio.t 3rd gear

    Tero79 nimimerkillä näyttää olevan v8 marketissa 502 alakerta myynnissä 1500€
     
  10. TimoT

    TimoT 3rd gear

    Ei tossa Vortec 8100:ssa taida olla mitään vaihtokelpoista näiden vanhanliiton isolohkojen kanssa:

    Generation VII
    L18
    The Vortec 8100 L18 was a V8 truck engine. It was a redesigned Chevrolet Big-Block engine and was introduced with the 2001 full-size pickup trucks. It is an all-iron engine (block and heads) with two valves per cylinder. It retained the same bore diameter as the old 7.4 L (454 cu in) Big-Blocks, but the stroke was upped by 9.4 mm (0.37 in) to reach 496 cu in (8.1 L), for a total bore and stroke of 4 1⁄4 in × 4.37 in (108 mm × 111 mm). Power output ranged from 340 to 550 hp (254 to 410 kW),[citation needed] and torque from 455 to 690 lb⋅ft (617 to 936 N⋅m).

    Other important differences between the Vortec 8100 and older Big Blocks include a changed firing order (1-8-7-2-6-5-4-3), a new 18-bolt head bolt pattern, longer connecting rods, different symmetrical intake ports, different oil pan rails and the use of metric threads throughout the engine. The fuel-injection system for the Vortec 8100 is nearly identical to that used on Gen III engines, right down to the fuel and spark tables in the ECU.[29]
     
  11. Camino'79

    Camino'79 Gearhead

    Kato persana :eek:
    Mä oon jotenkin huijannu itteäni että se on vaan tehtaan stroukki tosta mark6 454sesta mikä mulla on itelläkin työn alla :confused:
     
  12. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Aamun uutisissa oli otsikko että Max-koneet on käyttökiellossa! :eek:
     
    max, Herje ja rb tykkäävät tästä.
  13. Terok

    Terok 1st gear

    Ääni 502:lle! Kauheen kiva ja ajettava tuli ZZ502 alakerran ja E-streettien kanssa. Imarina Edelbrockin RPM airgap ja Sniper päällä. 502hv ja 820Nm... Räyhää tyhjäkäynniltä liki 6000r/min asti.
     
    max, janihei, artsiracing ja 1 muu tykkäävät tästä.
  14. max

    max Double Gearhead

    Juu,noi max koneet ovat arveluttavia ja lähtevät tällaisen taviksen hallinnasta helposti.
     
  15. max

    max Double Gearhead

    [​IMG]

    Tätä ei ole suinkaan unohdettu,vaan tulee seuraavaksi Merlinien kanssa.
     
    pecu_83, sangi74, artsiracing ja 3 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  16. max

    max Double Gearhead

    Joo huomasin kyllä,ja rupes heti tuo Crower ruisku proggis saamaan uutta huomiota.
    Käyn varmaan aivan näinä päivinä koppaamassa tuon 502:sen,ellei kukaan nyt ehdi ennen.
    Tuollainen isokoinen ”427” kuulostaa kyllä tosi mielenkiintoiselta.
     
    Terok tykkää tästä.
  17. Impalala

    Impalala 3rd gear

    Nelisen tuhatta km tullu mittariin lisää tän vuoden aikana, ilman suurempia ongelmia.

    Auto kun painaa sen reilut 2000kg, perävälitys on 2.73 ja 29" takarenkaiden ulkohalkaisija, niin ei oikeen kovin ripeesti viivalta irtoa.
    Joten tulevan talven projektina on välityksen vaihto tiuhempaan.

    3.42 ja 3.73 on olleet mielessä, mutta kumpi tommoseen kannattaisi laittaa, ylivaihde lootaa silmällä pitäen?
     
  18. max

    max Double Gearhead

    Vaikka auto on tuollainen jytky välityksineen niin kun kyseessä on kuitenkin 454 niin pitäisi sen auton silti kiihtyä kohtuullisesti.
    Oletko varma että sulla on kaasuttimen säädöt kohdallaan?

    Mut mitä tulee sitten välitykseen,niin kysy itseltäsi mihin autoa käytät.
     
    Muokattu: 25.8.2019
  19. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Ylivaihteen ja korkeiden renkaiden kanssa kannattaa laittaa 3.7 tai jopa vieläkin tiuhempi perävälitys.
    Jos vertaa 0.70 ylivaihteellisen kokonaisvälitystä tavalliseen kolmivaihteisen suoraan välitykseen, niin 3.7 vastaa 2.6 välitystä.
     
  20. LUM-1

    LUM-1 Gearhead

    riippuu kuinkä pitkä ylivaihde tulee

    Camarossa mulla on 3.42 ja TKO600 0.62 ylivaihteella
    aivan liika pitkä välitys tolle laatikolle ku ei oo motti ees vetoaluueella 100km/h, jossa 1650rpm 27" kumella

    dynossa vedetty 6700 asti ja voimaa on 760hp/950Nm eli kulkee niin lujaa ettei kukaan tervejärkinen uskalla ajaa täysillä :odeek:
     

Kerro tästä muillekin!