Ford Fairlane Crown Victoria 55-56

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja Tupis, 4.10.2003.

  1. fikkn1

    fikkn1 1st gear

    Moi,

    Vanha viestiketju, mutta piti ihan kirjautua käyttäjäksi, että pääsen vastaamaan tähän.

    Tuli juuri tänään mieleen, että josko jossain olisi nähtävissä tuo Muistojen Tango dokumentti.
    Ja löytyyhän se tuubista ""

    Samassa hötäkkässä törmäsin tähän autokeskusteluun.

    Siitä autopätkästä. Se kuvattiin joskus muistaakseni 1996. Se auto oli mun tuttavan omistuksessa silloin ja minä olin sitä kuljettamassa lavetilla kuvauksiin, jotka tehtiin jossain Oriveden perukoilla.
    Ja ne ukot siinä autossa.. Minä olin yksi takapenkillä istuja ja auton omistaja luonnollisesti ajoi sitä. Jouduin vähän tahtomattani siihen kyytiin, kun kuvausporukassa ei ollut montaa heppua.

    Toivottavasti tästä tiedosta on jollekin teistä hyötyä.
     
  2. mr.X

    mr.X 3rd gear

    Yksi varma suomiauto oli 55 2 d HT, alunperin sini/valkoinen ja 79-85 minulla punavalkoisena, kilvet alunperin ???-86, ZFK-55 ja 1977 alkaen AKE-655. Taisi olla 90-luvulla Kouvola/Lappeenranta suunnalla, jossakin vaiheessa kävi katttokerhossa ja nykyään chopattuna ja mattamustana Lemillä. Ei mitään tekemistä Olan kanssa. Voi kyllä muuten olla eräs tarinan autoista.

    Tässä autossa oli muuten nimenomaan 56 mittaristo yms.
     
  3. westfalia

    westfalia 3rd gear

    Kiitos tuosta AC-99 selvennyksestä, kyseessä siis olikin rekonstruktio. Tietojeni mukaan Olavi Virran ensimmäinen auto oli -38 Ford, jonka hän kunnosti käyttöautokseen sodan jälkeen. Mobilisti tosin härskisti väittää, että se -52 Customline olisi ensimmäinen, mutta se tieto ei pidä paikkaansa. Tmi Olavi Virta perustettiin -45, joten on luontevaa että tuohon bisnekseen tarvittiin autoa, vaikkakin bensa ja autot olivat kiven alla. Jostain löytyi tuo 2-ovinen Ford ja Virta kunnosti sen täysin. Euroopan reisulla, muistaakseni Saksassa -48 (pitää tarkistaa) Virta kolaroi (ja olikin hänen elämänsä ainut kolari) ratikan kanssa. Hän pääsi kuitenkin autolla takaisin Suomeen, mutta Fordin elämä ilmeisesti pääättyi tähän. Autosta on olemassa valokuva, mutta millä Virta ajoi -48-52? Armoitettu automies omisti aivan varmasti auton tuona ajanjaksona, todennäköisesti käytettynä hankitun/hankitut. Rekisteritunnukseen viitaten, Customline oli rekisteröity kesällä -52 ja lienee Virran ensimmäinen uutena ostama auto, koska se pääsi niin paljon elokuviin mukaan. Vuonna -54 tuli sitten seuraava uusi Fordi, mutta mitä olivat nuo aiemmat autot...?

    Edit. Löysin Euroopan kiertueella -51 otetun kuvan, jossa Virralla oli oma auto mukana, kromikilpinen uusi -51 Ford Customline. Ja tämä on siis eri auto kuin se Puupääelokuvien -52 Customline.
     
    Muokattu: 29.1.2020
  4. hantta

    hantta Double Gearhead

    Oliko musta/punainen 56 vaiko 57, kiihdytteli -80 luvun vaihteessa katuautoskaboissa?
     
  5. esmi

    esmi Gearhead

    56
     

Kerro tästä muillekin!