Kokemuksia Nissan Leafista käyttiksenä

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja Harri S, 2.2.2019.

  1. darpen

    darpen Gearhead

    Tosta ekasta oon eri mieltä kun noita oman käyttöauton kuluja olen verrannut sähköiseen. 40t€ hinnalla en myöskään saa sellaista sähköautoa missä tila ja yleinen käytännöllisyys kohtaa ton bensa-Mondeon.
    Ja tosta cruising-kaluston tulevaisuudesta en oo kovin innoissani jos Leaf on suuntana...
     
    kippis tykkää tästä.
  2. hantta

    hantta Double Gearhead

    Ei varmaan olekaan kyse siitä, mistä me tykätään, vaan mistä meidät pistetään tykkäämään. Veikkaisin, ettei tälläkään foorumilla kukaan suhistele sähkökikottimella mieluummin kuin isolohkolla, tulevat lakimuutokset vaan pistävät miettimään, jatkaako harrastusta vai ei, saattaa olla, että 20 vuoden päästä -59 Cadillacin konehuoneessa surisee sähkömoottori, tai vaihtoehtoisesti se seisoo tallissa laittomana ;)
     
    Aslak, Custom_Rod ja Harri S tykkäävät tästä.
  3. darpen

    darpen Gearhead

    Olet oikeassa. Surulliselta vaan tuntuu jos autoja ja moottoripyöriä missä on jotain fiilistä(V2-pyörät ja V8-autot), saa tulevaisuudessa nähdä vaan museossa.
    Tossa on muuten hyvä juttu todellisuudesta-> https://www.kauppalehti.fi/uutiset/...sa-mutta/e63a6dbd-3d67-4c01-b002-1d6bc1121dbc
    Kommenteissa taas loistaa toi sähköautoilijoiden uskonnon tapainen sokeus oman kiesin puutteita ja arjen realismia kohtaan.
    Kirjoittaja on onneksi selventänyt asiaa kun ei teksti ole mennyt porukalle perille.
     
  4. AnHie65

    AnHie65 2nd gear

    Offtopikiksi mutta keskustelun jatkoksi;
    • Finnair hiilidioksidipäästöt per vuosi: 3,2 miljoonaa tonnia
    • Belchatovin hiilivoimala Puolassa: 38 miljoonaa tonnia...
    Ekoilua ystävät, ekoilua. Hieman mittakaavaa Suomen "pahuudesta".

    AHi
     
  5. faikku66

    faikku66 Double Gearhead

    Jos ainut vaihtoehto tulevaisuudessa cruisailla vaan sähköautolla niin mielummin kävelen-
     
  6. faikku66

    faikku66 Double Gearhead

    Juurikin PISTETÄÄN TYKKÄÄMÄÄN eli suomeksi PAKOTETAAN.
     
    Nikuzai tykkää tästä.
  7. Harri S

    Harri S Double Gearhead

    Pahaa oloa ja poliitikkojen viherpopulismia voi yhä puida toisaalla, ettei tää säie hämärry.
    Ei sinällään etteikö nuo kaikki olis totta mutta otsikon laitteella (ja sen omistajalla) ei ole ideologisia ajatuksia suuntaan tahi toiseen.

    Joten pysytyään käyttökokemuksissa. Jookos?
     
  8. -JJH-

    -JJH- Gearhead

    No "polttoainekustannukset" ei nuppia huimaa. Minkä verran tämmösessä Leafissa voisi olla muiden kulujen osuus l. estimoitu arvonalenema, vakuutukset, huollot ja verot?

    -JJ-
     
  9. Harri S

    Harri S Double Gearhead

    Hyvä kyssäri.
    Vakuutus ei juurikaan poikkea bensa-autosta. Toki jos kaskon ottaa niin nostaa kuluja.
    Otin itse kaskon, vaikka en tätä rahoituksella ostanut, vaan ihan jo siitä syystä että kyseessä on melko kallis hankinta meikäläisen mittapuulla.
    Minun käytössä auton ostohinta on maksettu kolmessa vuodessa nollaan, kertyneellä työmatkojen polttoainesäästöllä ja työmatkavähennyksillä.
    Seuraava huolto (60tkm ja ~300€) on aikaisintaan reilun vuoden, puolentoista päässä, jonka teen toki itse koska jarrut osaan herkistellä sekä ne parit nesteet vaihdella ihan itsekin.
    Katsastus vajaan 2v päästä.

    Toki pikku polte hommata uusi 40kWh malli on jo olemassa. Siinä olis autoa pitkäksi aikaa ja toimintasädekin jo tuplat tähän verattuna, eli parit kolmet lataamiset viikossa riittäis työ- ja arkiajoissa. Paluuta perinteiseen käyttövoimaan ei ole.
     
    -JJH-, Pertti K ja Aslak tykkäävät tästä.
  10. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    Työmatkavähennykset lie samat käyttövoimasta riippumatta?
     
  11. Naketti

    Naketti 3rd gear

    Seuraavan kerran, kun on autoon rahulia laittaa enemmän kun tonni, on se luultavasti sähköauto tai ainakin hybridi. Talvet joutaa tuollaisella kipolla ajella aivan täysin, kun tuntuu toimivankin ihan mukavasti pakkasillakin. Pöljä kysymys, mutta miltä tuossa tuntuu ns. Moottorijarrutus? Lähinnä, että onko minkälainen vierintävastus?
     
  12. simeoni

    simeoni Double Gearhead

    Miten nopeasti tuollainen latautuu? Eli jos range on 200km niin kuinka pitkään pitää odotella että pääsee taas 200km?
     
  13. zuinula

    zuinula Gearhead

    Yksi lähipiirin kokemus on sähköautoilusta. Pitkällisen pohdinnan jälkeen kaveri osti jagulaarin i-pacen. Hintalappu 96ke. Noh alkuhämmästelyn jälkeen alettiin touhuamaan latausasemaa hänelle kotiin, kun se auton mukana tuleva 8A:n laturi on hiukan verkkainen. Bout 36tuntia on latausaika johonkin ns. lähes täyteen ja citarilla istuskelu ei oikein kiinnostaisi iltaisin. Lopulta saatiin garolainen toosa, jonka puolesta olisi saatu jo 1x32A:n latausvirta hyödynnettyä. Toki rajoittaa tuo okt:n 3x25A:n liittymä. Noh kaveri laittoi leukaa tiukemmin rintaan ja boxi lähti palautukseen.
    Citari illat jatkuu toistaiseksi.
    Nyt alustan jotkut ilmapussisähköjouset ei jaksa enää yötä pitää auto ryhdissä vaan se on aamuisin lintallaan.
    Myyjän mielestä ei saisi parkkeerata vinolle alustalle..
    Range on myös jäänyt reilusti alle luvatun koko ajan. Kaveri kuvaileekin autoilua nuoruuden seikkailuksi, kun amisvalo palaa kokoajan.
    Tarina jatkuu kaupanpurkuna kuluttajariitana, ostaja ei ole saanut sitä mitä on luvattu.
    Ehkä sautoilu sopii lattemiehille kehätien lähellä mutta kaikilla ei ole varaa noin kalliiseen harrastukseen.
     
    Nikuzai ja Pertti K tykkäävät tästä.
  14. Harri S

    Harri S Double Gearhead

    Verovähennyksiinhän ei vaikuta käyttövoima, auton malli taikka hinta.
    Näkisin tämän lähinnä niin että sähköautossa tuota työmatkakulunkia maksetaan ostovaiheessa enemmän suhteessa vastaavaan perinteiseen.
    Ise en kuitenkaan ole tuota huomioinut, koska 3v jälkeen tämän arvo ei ole 0€ vaan pääoman lasku on 30-40% luokkaa nykyisestä jos valtiovalta ei noita toimillaan sotke. Yleensä sotkee...

    Omassa autossani tuo energian talteenotto tapahtuu sekä jarrutettaessa että kaasua löysätessä.
    Tuon moottorijarrutuksen vaikutus on pienin perus D moodilla, Eco jarruttaa sitten jo enemmän ja B moodilla saa vautia pois niin, että takaisinotto on 20kW luokkaa tai jopa ylikin.
    Motarilta rampille tultaessa kun nappaa lennosta B-moodin päälle ei jarruihin tarvitse koskea käytännössä ollenkaan eikä energiaa siten kulu jarrulaikkojen lämmitykseen.
    Rullaamaan tämän saa kun pitää kädellä vaihdekepukkaa vapaalla hieman kauemmin. Vierintävastus silloin sama kuin perinteiselläkin autolla.

    Käsittääkseni tuo uusi malli lataa 0-80% 40 minuutissa pikalatauksella. Rajoituksen tekee lämmönhallinta joka ei ole Nissanin vahvinta osaamista (jäähdytys puuttuu). Ja korkea lämpötila kuten kova pakkanenekin hidastaa lataamista varsinkin niitä viimeisiä kymmeniä prosentteja.
     
  15. Harri S

    Harri S Double Gearhead

    Hassuja nimittelyjä sulla, mutta toki ne värittää harmaata ketjua. Toki kahvini juon maidon kanssa kun maidosta muutenkin tykkään. Kuten myös moni perinnemoottorimieskin.

    Kuten tuolla aikaisemmin kerroin, tulee "taustatyö" tehdä hyvin ja loppuun asti.
    Mitään lukion pitkää matikkaa se ei vaadi, vaan tosiasioiden ymmärtämistä ja niiden sisäistämistä.
    Kauppaansa kaverisi tuskin saa purettua koska noi kaikki on ns. yleistä tietoa joka löytyy parin klikkauksen takaa.
     
  16. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    Mistä löytyy tieto ettei sähkö-Jaggea saa parkkeerata vinolle alustalle?
     
  17. Harri S

    Harri S Double Gearhead

    Hieman tikusta asiaa, mutta vastaanpa kuitenkin.
    Sähköllä käyttövoimana tokko on merkitystä ilmajousituksessa.
    Ilmajousiahan mm. britit ja saksalaiset on käyttäneet maailman sivu premium vehkeissään. Se että tässä pussit on osa ongelmavyyhteä, ei ole mikään sähköauton erityisominaisuus.
    Ko. järjestelmän ongelmat on ihan arkea Mersumiestenkin keskuudessa eikä ne tuosta katoa auton ikääntyessä (kyllä, mulla on ollut vuosien saatossa yht. 16 Mersua, joten tiedän asian).
    Myyjä korjannee vuodot takuun pikkkiin koska sillä on siihen oikeus. Jos taas manuskassa maininta että saattaa vajuta tai tasata asentonsa yön aikana on kyseessä Jagen ominaisuus.
     
  18. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

  19. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead


    Eli kun suomessa kielletään autoilu toi puolan voimalaitos lakkaa savuttamasta
     
    Karpov tykkää tästä.
  20. Harri S

    Harri S Double Gearhead

    Bisnestähän noi ketjut tuolla hommalla tekee. Ainakin täällä PK-seudulla latauspisteet muuttuu järjestään maksullisiksi vuoden kahden sisällä käyttöönotosta.
    Perus markkinointipsykologiaa, rakennetaan tapa/tottumus, joka vaivihkaa muutetaan maksulliseksi ja käyttäjä on valmis maksamaan siitä että tuttu ja totuttu tapa ei muutu/katoa.
    Noissa on sitten usein se 20c/kWh hinta joka nostaa käyttökulun dieselin tasolle.
    Toimii siis lähinnä hätävarana tai kalliina hifistelynä.

    Pidän ykkössääntönä sähköautoa käyttikseksi harkitsevalle sitä, että latauspaikka ON löydyttävä kotoa (latausmahdollisuus taloyhtiön parkkipaikalla), muuten hommassa ei ole mitään järkeä.
    Jos toi ei täyty, unohda koko juttu!
     
    Pertti K, ramman ja zuinula tykkäävät tästä.

Kerro tästä muillekin!