THM-200-4R öljyvuoto

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja T-top, 9.4.2019.

  1. T-top

    T-top 1st gear

    '86 Cutlassin laatikko tihkuttaa hiukan öljyä molemmista päistään.
    Tulevan kesän ajattelin ajella sellaisenaan, pidän vaan huolen ettei pääse öljyt vähiin.

    Mutta sitten kun tulee aika tehdä asialle jotain...
    Onnistuukohan laatikon irrottaminen jos nostaa auton jollain motonetin pukeilla joka nurkasta niin ylös kun vaan pukeissa on pituutta? Ainakin 600 mm pukkeja löytyy. Vai pitääkö auto saada oikeasti ylös?

    Kun laatikko on pöydällä, niin epäilemättä molempiin päihin pitää laittaa uudet stefat/tiivisteet, mutta nyt kysyisinkin että onko veikkausia tai kokemusperäistä tietoa, että mitä muuta 33 vuotiaalle ja rapiat 80.000 mailia ajetulle laatikolle kannattaisi tehdä?

    Spesialisti tietysti tietää mitä katsoo ja osaa sen perusteella sanoa mitä tarvii tehdä, mutta kun tämä laatikko-projektikin tulee olemaan minulle se neitseellinen ensimmäinen kerta.
    Peukalo ei ole ihan keskellä kämmentä, youtuben käyttö on sujuvaa ja lontoon-kielisiä ohjeitakin ymmärrän. Mutta jos raati on siitä huolimatta sitä mieltä että laatikon purku/fiksaus/kasaus on vallan mahdoton operaatio ensikertalaiselle ilman kädestä-pitäen-opastusta, niin minne laatikko kannattaisi viedä pääkaupunkiseudulla operoitavaksi?
     
  2. Inlinee

    Inlinee Gearhead

    Muuten en ota kantaa kuin että saat alas. Mä otin oman toosan pelkkä etupää pukeilla irti.
     
    T-top tykkää tästä.
  3. rb

    rb Double Gearhead

    Jaska (Helsinki automatic center) tekee siitä hyvän, mutta se ei ihan ilman ala käsiään siinä sotkemaan.
     
  4. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Kyllä sen pihalla pois saa ja takaisin.


    Ylimääräistä korkeutta varaisin tunkille tms millä voi laskea, nostaa ja tukea laatikkoa. Huonosta asennosta ei pakosti riskimpikään mies auton alta sitä nosta paikalleen, tai jos akselin varassa vääntyy pois ottaessa.



    Puol metriä on jo juhlallinen tila. Jos pukkeja ei halua ostaa, tunkkailee hiljalleen niin, että autossa renkaat paikallaan ja laittaa auton omien renkaiden alle vanteita.



    Tunkille vanerilappu tms lisäämään tukevuutta ja laatikon öljypohjasta nosto/lasku.



    Jos loota muuten toimii niin vaihda vaan stefat tai sitten vie pajalle syyniin. Itse vaihtaisin vaan stefat ja ajelisin jos muuten toimii. Toki öljynvaihto+suodatin.
     
    T-top tykkää tästä.
  5. fennia

    fennia Gearhead

    T-top tykkää tästä.
  6. T-top

    T-top 1st gear

    Kyllä tämä oppimiskäyrä on ollu huima kun vaihdoin Buellin Oldsiin :D

    En ollu ikinä kuullutkaan mistään kumitiivisteitä elvyttävästä litkusta.
    Uskaltaako tota oikeesti laittaa vanhaan automaattilaatikkoon?!? Ilman että tulee entistä kalliimpi laatikkoremppa eteen...

    Jos uskaltaa, niin voishan tuolla saada hyvällä tuurilla laatikon tiiviiksi tulevan kesän ajeluille. Vois ne stefat siltikin pistää vaihtoon sit seuraavan talven pimeinä iltoina.
     
  7. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    On nuo aineet toisilla toimineet toisilla ei, riippuu toki tuotteen hinnastakin raaskiiko. Ei siinä mitään muuta häviä kuin aineen hinnan jos ei toimi.

    Stefathan ei paljoa maksa mutta on siinä lootan irrotuksessa jokusen tunnin homma.
     
    T-top tykkää tästä.
  8. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Adrenaliini on luonnon oma "piri". Kun kerran pudottaa sen naamalle tai sormilleen, niin menee äkkiä paikalleen. Toki edellyttää, ettei ole heti vastoinkäymisestä lannistuvaa tyyppiä. Sellasen lootat pysyy lattialla aina.
     
    peltsi, T-top ja Camino'79 tykkäävät tästä.
  9. DX

    DX Double Gearhead

    kannattaa silti suhtautua niinkin, ettei kroppansa rikkominen päin vittua asennoissa punnertamalla ole erityisen mielhekästä,
    ite aattelen, että mieti hetki eka, riuhdo vasta sitten.

    esmes vanhasta jarrulevystä saa tehtyä hallitunkkiin laipan, jonka päällä ploota lepää siedettävän tukevasti, hilaa lootan tunkin päälle vaikka trukkilavan päältä ja päinvastoin.
    voi lähteä kesken asennuksen vaikka paskalle ja myös keskittyä tärkeisiin juttuihin,
    kuten että turbiini pysyy pohjassa ja öölipumpun käpälät niille tarkoitetuissa koloissa

    niillä tyypeillä jotka kahvipöytäkeskusteluissa juttelevat vaihdelleensa "datsunien" moottorit yksin pelkin kiukkulihasvoimin,
    järjestään ovat selät ja olkapäät 35 ikävuoteen mennessä enempi tai vähempi romuna,
    ja ne kivut seuraa hautaan asti.
     
    Muokattu: 10.4.2019
    T-top, Camino'79, jarona ja 1 muu tykkäävät tästä.
  10. Petri R.

    Petri R. Double Gearhead

    Oon Novasta käyttäny lootan pari kertaa lattialla pois ennen ku hommattiin tallille nosturi. Isojen pukkien varaan tai vanteita renkaiden alle että saa riittävästi korkeutta, ei sitä nyt juuri enempää tarvi kun hallitunkin ja laatikon verran (ilman mittaputkea). Itse muljautin laatikon lopuksi pahviarkin päälle jolla raahasin sen auton alta pois ja itseasiassa takaisinkin. Moottoripyöränostinta käytin lasku- ja nostohommassa mutta hallitunkkikin käy kun siihen laittaa jonkin sopivan käikäleen väliin, ettei loota kippaa syliin nostettaessa. Painaa se kuitenki varmaan sen 50-60kg. Ajosiltanosturilla ja laatikkonostimella laatikon irroitus ja asennus olikin sitten jo aivan ameriikan hommaa.

    Itse en ehkä lähtis tekemään laatikolle nuiden stefojen ja suodattimen+öljyjen vaihtoa kummempaa, jos se toimii eikä autoa ole tarkoitus virittää ja jos laatikkohommiin ei ole aivan erityistä mielenkiintoa. Voihan siinä jonkun shift kitin asentaa samalla jos haluaa laatikolle pidempää ikää ja toiminnallista parannusta (helpompi kun laatikko on irrallaan), mutta muuten täysremontti toimivaan laatikkoon on nimenomaan "harrastamista". Yhden täysrempan olen laatikkoon tehnyt ja se kyllä tavalliselta ihmiseltä onnistuu, mutta edellyttää että asiaan on mielenkiintoa perehtyä ja muutaman erikoistyökalun tarvii.

    Monenlaista sankaritarinaa sitä toisinaan kuulee, miten moottoriremontit ja laatikonvaihdot onnistuu vaikka yksin jossain horsmapensaassa ja kaikki työkalutki tehdään itse. Kyllähän sitä ihminen pakon edessä monenlaiseen pystyy ja talvisodassakin on kuulemma vaihdettu panssarivaunuihin moottoreita 25 asteen pakkasessa kenttäolosuhteissa hyvin alkeellisin menetelmin, mutta kuinka paljon kannattaa omaa terveyttään ja stressinsietokykyä koetella autoharrastuksen vuoksi niin sitäkin on syytä aina miettiä ettei mene maku koko touhusta. Tarkoitan, että homma kannattee valmistella hyvin.

    Kuva liittyy asiaan.
    [​IMG]
     
    T-top, esmi, jarona ja 1 muu tykkäävät tästä.
  11. T-top

    T-top 1st gear

    Kiitos paljon asillisista kommenteista!
    Alan kallistua siihen että vois ruiskasta purkin tota mystistä AT-205 Re-Sealia sisään, ihan vaan sen takia ettei se ehkä merkkais reviiriään niin paljon tulevana kesänä.
    Ajokauden jälkeen sitten lodju irti ja stefat vaihtoon.
    Näiden ja muutamien live-kommenttien perusteella vaikuttaa vahvasti siltä että laatikon sisuskaluihin en puutu!
    Nyt laatikko toimii ihan ok, 80.000 mailin jälkeen. Eikös noiden pitäis kestää siistissä käytössä vaikka kuinka paljon? Joten jollei kesän jälkeenkään käytös ole outoa, niin ei liene noilla maileilla mitään tarvista viedä laatikkoa tohtorille ihan vaan sen takia että se sattuu olemaan irti?
     
    Muokattu: 10.4.2019
  12. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Ei mun mielestä toimivaa parane korjata. Vielä kun tommosessa takavetojenkissä laatikon irrotus ei ole mikään ihme temppu. Sitten vois harkita jos laatikon irrotus olis kauhea työ


    Hyvällä huollolla joku 200-400tkm lienee saavutettavissa.
     
    T-top tykkää tästä.
  13. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Aiheeseen liittyen tuli mieleen, kerran vissiin jääty Oldsin 350C lootassa kartaanin stefan huuli kiinni joukkiin. Ihan ykskaks alko reilusti pissiin alleen parkissa, jos yhtään oli keula ylämäkeen. Oli just näitä kelejä, vettä, räntää, pakkasta vuoronperään. Huuli oli irrallaan yoken kaulalla kun sitten sain aikaseks kattoo.
     
    T-top tykkää tästä.
  14. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Jos se öljyvuoto on vähäistä etupäästä, en tekisi sille mitään.

    Takapään stefan saa vaihdettua ihan lattialla ja holkinkin vaikka ei olekkaan irrotettavaa häntää. auton peräpää ylös ettei takaa valu öljytä ulos.
     
    Karpov ja T-top tykkäävät tästä.
  15. T-top

    T-top 1st gear

    AT-205 Re-Seal olikin käyttämästäni verkkokaupasta loppu, mutta sieltä suositeltiin tilalle Wynn'sin vastaavaa tuotetta.
    Etupään vuoto lakkas, mutta takapään ei.
    Kun kardaania renkkaa ylösalas, niin se pääsee heilumaan lootan takapäässä ainakin puoli milliä. Tuon tiivistämiseen ei taida enää ihmeaineet riittää...

    Onko tuo jo ns. lopun alkua kun siinä on tuollainen välys?

    Takapään holkin kuluminenko tuon välyksen tekee?

    Uudet holkki ja stefa onkin jo tossa pöydällä. Pitäs varmaan pistää vaihtaen, kerta se onnistuu lootaa irrottamatta.
     
  16. peltsi

    peltsi Gearhead

    voi vaatia pientä sorminäppäryyttä tai ainakin työkalun värkkäämistä jos sen holkin vaihtaa loota paikallaan ja nipussa....
     
    Jussi289 tykkää tästä.
  17. T-top

    T-top 1st gear

    @sdfsd Mites tuo holkin vaihto onnistuu laatikko paikoillaan? Tarviiko ostaa/tehdä joku erikoistyökalu tms?

     
  18. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Melkeen tarvii jotain. Holkki ei ole kovin tukevaa ainetta. Yoken kunto pitää kans arvioida, jos kulumaa, niin menee hylkyyn.
    Irrotushan ei ole kun hännän varomista, vanhan helan voi rutata keksimällään konstilla vaikka kaksinkerroin ja noukkia ulos. Mutta uuden pehmeän helan naputtelu sinne sisään EHJÄNÄ vaatiikin sit jo vähän efforttia.
     
  19. T-top

    T-top 1st gear

    Kun vanhaa holkkia irrottaa, niin pakkohan sinne on vissiin iskeä ensin meisseliä holkin ja laatikon rungon väliin, jotta pääsee liikkeelle. Toivottavasti kovin pahoin rungon pintaa naarmuttamatta.

    Mulla olis melko sopiva hylsy uuden holkin sisään survomiseen, 0,3 mm pienempi ulkohalkaisija kuin holkilla. Menisköhän se tuollei hylsyllä naputtelemalla, vai onko sovitus niin tiukka että sopivasta hylsystä huolimatta haisee ongelmilta??

    Yoken luulis olevan ok, kun vasta 80.000 mailia takana, mutta pitää tietty tsekata sekin.
     
  20. T-top

    T-top 1st gear

    Vezques tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!