Ongelma Yariksessa

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja kuminasta, 29.4.2019.

  1. ak72

    ak72 Gearhead

    Niin minkäs teet, tuulipukukansan riisikupit valtaavat jokapaikan.
     
  2. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Hyvä kun ajat itse täysverisellä jenkillä ympäri vuoden :cool:
     
  3. maverick999

    maverick999 Gearhead

    Voikohan koko ohjausvaihde olla irti?
     
    Nikuzai tykkää tästä.
  4. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Ota kaveri matkaan ja kato heiluuko toisen puolen pyörä sen heilutettavan tahdissa, jos niin raidetanko/ohjausvaihde on irti, ei ois eka kerta

    Vähitellen löystyy pultit ja lopulta on vaan yhdellä kiinni, sit jossain vähän tukevammin kääntäessä poksahtaa viimenen irti ja raidetanko hölppäsee pahimmillaan pelkän rattiakselin varassa
     
  5. Muurahainen

    Muurahainen Gearhead

    Osaako näissä iskarit paukkua?

    Kolisee ihan hitosti kun ajaa hiljaksiin mutta heiluttelemalla tai niveliä tutkimalla en onnistunut löytämään mitään.
     
  6. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Yleensä ne kolkottaa/kalisee jossei sitten jousi pääse paskan iskarin takia pamahtamaan.
     
  7. kuminasta

    kuminasta 1st gear

    Kiitos kaikille osaa ottaneille molemmissa merkityksissä.

    Pieni tilannekatsaus. Nostin auton keulan tänään ylös ja oikean puolen etuvakaajan yhdystangosta puuttui kaikki kumiosat. Sen vaihdon jälkeen paukkuvat äänet loppui, mutta klappi pysyi. Joku taisiki veikata, että saattaa olla kaksi eri vikaa.

    Klappi on noin kahden sentin luokkaa ja rengasta vääntäessä toistuu toiseen eturenkaaseen. Elikkä jotain ohjausvaihteeseen liittyvää?
     
  8. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Hammas/raidetanko silloin oletettavasti irrallaan, en mene vannomaan onko tässä, mutta jossain autoissa hammas/raidetanko on kiinni tän näköisillä lenksukoilla
    [​IMG]

    Noi voi löystyä joko pulteista joilla on kiinni autossa/akselistossa tai sitten tosta klemmari osasta jolloin toinen voi olla murtunut ja toinen hakkaantunut irti autosta/akselistosta

    hyvällä tuurilla siellä on joskus vaihdettu ohjauslaite ja lukitteet jäänyt uupumaan, joten pultit/mutterit voi olla ihan vaan löysällä
    Ellei sitten ole ollut aikasempina omistajina sellainen joka aina kääntää pysäköityä renkaat suoraan

    Onko paikallaan kone sammuksissa rattia vähän käännellessä tyhjän tuntuista aluetta ja helpottaisi jos joku voisi katsoa raide/hammastankoa samalla kun kääntelee rattia, et liikkuuko koko ohjaus systeemi
     
  9. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Kattoo nyt vielä ilman rengasta liikkuuko hammastanko vai joku muu välystä antaen. Laita vaikka ratti rattilukkoasentoon niib helpottaa
     
    Custom_Rod tykkää tästä.
  10. kuminasta

    kuminasta 1st gear

    No niin. Klappi on lisääntynyt ja lisäksi auto vääntää pahasti oikealle ja ohjaus tuntuu huteralta. Kun kääntää ratin tappiin vasemmalle ja ajaa pientä ympyrää, kuuluu jaksottainen laahausääni. Ääni on lyhyt ja toistuu aina täyden rengaskierroksen kohdalla. Ääni loppuu heti kun rattia vähän oikaisee.

    Nyt kun oli tovin aikaa, niin tutkailin tilannetta. Rattilukko päällä klappi tuntuu molemmissa renkaissa niitä heilutellessa ja ratissa on lukko päällä myös saman suuruisen tuntuinen klappi. Jos lukitsen ratin rattilukkoasennossa kumpaan tahansa klapin suuntaan lukkoa vasten voimalla, ei renkaissa tunnu klappia ollenkaan. Eli jos pidän rattia voimalla paikallaan, ei renkaissakaan tunnu klappia.

    Otin eturenkaat irti ja rytkyttelin paikkoja. Ainakin raidetankojen ulommat päät näyttäisi olevan kunnossa.
     
  11. kuminasta

    kuminasta 1st gear

    En päässyt näkemään niin syvälle, että olisin huomannut mitään tuollaista.
     
  12. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Siis jos kaveri pitää rattia rattilukkoa vasten välyksiä ei ole?

    Silloin vian täytyy olla jossain muualla kuin raidetangossa

    Rattiputken muovit irti ja katsoo ettei rattiputki ole irronnut tai kuten ladoissa murtunut korvakosta jolloin koko ratti ja putki heiluu velttona, sit kun murtuma on riittävän pitkä pääsee rattiputki kiertymään alapäästä sivulle ja tuntuu et ratissa ois klappia

    Mut siitä et ratissa on klappia ei ole montaa käännöstä et koko rattiputki on sylissä


    Ei jaksa ny muistaa missä autossa rattiputki oli pulteista löystynyt
     
  13. xp

    xp Gearhead

    Nyt on ihan turha netistä neuvoja hakea, ainoa mahdollisuus on että viet auton suoraan korjaamolle. Etkä aja mitään muuta sillä. Eihän sitä voi niin tehdä että jos ohjausta epäillään vialliseksi niin ajellaan kuukausitolkulla ihmishenkiä vaarantaen.
     
    Muokattu: 28.9.2019
    isalmela ja Karpov tykkäävät tästä.
  14. f34

    f34 Double Gearhead

    Näytä sitä autoa ihmiselle, joka vähänkin ymmärtää auton tekniikan päälle.
     
    Karpov tykkää tästä.
  15. caprice305

    caprice305 Double Gearhead

    Kohta luetaan lehdestä ku toyota on pyörinyt katon kautta
     
  16. f34

    f34 Double Gearhead

    Kuulostaahan tuo ihan uskomattomalta, renkaissa tuntuu sentin klappi ja sitä ei pysty paikallistamaan.
    Jos ei kylillä ole yhtään tyyppiä, joka ymmärtää tekniikan päälle, niin vie auto katsastukseen. Kyllä ne siellä kertoo klapin syyn.
    Hyvä se on muutenkin vanha auto kerran vuoteen katsastaa.
     

Kerro tästä muillekin!