No Prep / Street Outlaw Drag Racing

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Street & Race', aloittaja GS, 3.11.2017.

  1. GS

    GS Gearhead

    Miten niin ”Mun” hienot säännöt??

    Ei, suomessa ei 101%:n varmuudella tulla koskaan ajamaan yhtäkään kiihdytyskisaa ”Mun” säännöillä, vaan tässähän koko jutun pointti on kopioida organisaatiomalli ja säännöt lähes 1/1 jenkeistä.

    Kyseenalaistaminen on toki ihan ok, mutta siinä tapauksessa olisi ihan kiva jos oikeasti lukisi sen viestintuojan viestin ja vieläpä ymmärtäisi sen luetun, jotta oikeasti tietää mitä on kyseenalaistamassa.
    Toisekseen, pelkkä ”kyseenalaistaminen” ei itsessään vie koskaan asioita eteenpäin, vaan oikeus rakentavaan kyseenalaistamiseen tulee siitä että on tarjolla muuta ja vielä parempaa.
    Eli voisithan sinäkin heittää kerrankin sen oman ja kaikille ”tasapuolisen” mallin sääntöjen puolesta johon kaikki ovat tyytyväisiä?
    Siis ei pelkästään kilpailijat, vaan myös itse laji, jonka ”tyytyväisyys” mitataan aina lajikasvun kautta.

    Eli onko sinun mielestä nykytilanne suomen street kentällä niin erinomainen, että kaikki ihan jo teoriatason ajatukset jostain uudesta on turhia?
    Tällä hetkellä siis street ajamisen säännöt ovat kaikille samat ja selkeät, mediaa saa suorastaan hätyyttää pois niskasta, kilpailijamäärät kasvaa, lajikärjen kalusto kovenee ja rahaa virtaa lajiin sen tehokkaan markkinoinnin vetämänä?
     
    Muokattu: 14.5.2019
  2. GS

    GS Gearhead

    Siis Blacklisthan on jo selkeästi askel oikeaan suuntaan ja siitä toki kertoo jo sen tämän hetkinen menestys ”kartalla”.
    Mutta, ajetaanko Blacklist suomessa nykyään jo No Prep säännöin ja No Prepin kansallisella organisaatio/markkinointirakenteella? Ei tietenkään.
    Eli Blacklist tässä muodossa tarjoaa vain pienelle osalle koko tämän hetkisen street kentän tarpeista ja kokonaiskirjosta.

    ps.Se ”Mediamehustus” on kuitenkin yhtä kuin euroja...”Mediamehustuksella" laji myös saadaan suuren yleisön nähtäväksi, artistin ei tarvitse maksaa osallistuakseen kisoihin ja joka hyödyttää myös häntä syntyvän lisänäkyvyyden kautta.
    Jos/kun me elämme kapitalistisessa markkinataloudessa, mikään ei kasva eikä myy ilman ”Mediamehustusta”. Pohjois-Koreassa ja pahimmissa vihervasureiden utopioissa markkinoinnin tehokkuuden lainalaisuudet ovat erilaiset, mutta se mikä toimii jenkeissä, toimii tasan varmasti myös täällä.
     
    Muokattu: 14.5.2019
  3. cutlass cruiser

    cutlass cruiser Double Gearhead

    Ei , mutta west coast streetcupin uudet säännöt on kyllä hyvä parannus...saa nähdä miten ne otetaan vastaan....
    Ja tottakai ideoita pitää olla ja niitä pitää kuunnella, mutta realistina en usko että tää jenkkien 3000hp no prep saa jalansijaa suomessa...ja ei en usko niin siksi etteikö se olisi hieno juttu ja hienoa katseltavaa, vaan siksi, että tässä maassa ei ole sellaisia rahoja eikä riittävää määrää harrastajia jotta se toteutuisi...vai mitä luulet, kauanko se kiinnostaa suurta yleisöä että kolme neljä autoa kisaa toisiaan vastaan yhä uudestaan ja uudestaan.
    Mutta onneksi osoitat että olen väärässä ja järjestät ne kisat...ja ihan vaikka niillä jenkki säännöillä...ja hommaat rahoituksen ja vielä lennätät niitä julkkiskuskeja autoineen suomeen kisaamaan ...onnea valitsemallasi tiellä, tulen kyllä sitten kisoja katsomaan kun saat ne järjestettyä.
     
  4. GS

    GS Gearhead

    Miten niin ”kolme neljä autoa”?
    Eli et ole lainkaan lukenut aiempaa kirjoittamaani, vaikka olet ”kyseenalaistamassa” koko hommaa?

    Miksi muuten West Coastin uudet True Street säännöt ovat ”parannus”, vaikka ne ovat lähes 1/1 No Prepin True Street säännöt?

    Otetaan siis taas kerran uusiksi: No Prepissä on aina kolme eri kilpailtavaa luokkaa, joista ehdottomasti kilpailijamäärältään suurin on True Street (=kilvelliset katuautot).
    Kutakuinkin tätähän siis ajetaan jo ensi kesänä Porissa ja villi veikkaukseni on että autoja on enemmän kuin kolme/neljä, eikä yhdessäkään ole 3000-hevosvoimaa?
    Suomessa on tällä hetkellä muutaman tuhannen True Street auton potentiaali, joka nyt on ripoteltu eri kilpailuihin ja erilaisiin järjestettäviin ”kadunmiehen kiihdytyspäiviin” ja niihin jotka vielä eivät vielä ole radalla käyneet vaikka autossa potentiaalia riittäisikin.

    True Race kilvellisten katuautojen lisäksi No Prepissä on kaksi Race-luokkaa kilvettömille, eli Small ja Big tire luokat. Tällä hetkellä kaikki FHRA:n streetin ja Blacklistin autot soveltuu hyvin mitättömin muutoksin näihin luokkiin, jos leima puuttuu paperista.
    Lisäksi, koska tämän Big Tire luokan runkosäännöt sallivat ”putkirungot”, eli SFI leima rungossa voi olla mikä tahansa kunhan orggis peltikehikko+pilarit+alustanumero, päästään luokkaan kopan vaihdolla melkein mistä tahansa kilpaluokasta.
    Tarkoittaa sitä mitä tapahtui varsinkin No Prepin alkuajoilla jenkeissäkin, että vanhemmista doorslammerluokkien kilpa-autoista heivattiin kuitukopat mäkeen ja päälle laskettiin uusi alustanumerollinen peltikehikko. Hieman alustamuutoksia, varusteiden lisäys ja näin meillä oli Big Tire Race streetteri.

    Eli ollos huoleti siitä etteikö jengiä riitä ladulle enemmän kuin tarpeeksi, riittäähän sitä kokonaisuutena suomessa nytkin?
    No Prep säännöt eivät käytännössä kuitenkaan rajaa ulos yhtäkään tällä hetkellä suomessa Street kiihdytyskisaa ajavaa autoa ulos, vaan nimenomaan kokoaa koko baletin yhteen.
    Ne monituhatheppaiset Big Tire monsterit ovat vain No Prepin jäävuoren huippu, jota laji käyttää toki varsin voimakkaasti omassa markkinoinnissaan hyväksi ja joka sataa myös sen True Streetin laariin.
    Eli nyt se jenkkilästä ohimennen seurattu Big Tire saattaa näyttäytyä lajia tuntemattomille yhtä kuin No Prepinä, vaikka varsinaisesta kilpailijamääristä se edustaa vain muutamaa prosenttia. True Street on kuitenin se luokka joka tuo ladulle sen volyymin ja nämä kaksi Race luokkaa taas lajin markkinointikoneistolle sen suurimman myyntivaltin ja myytävän materiaalin.

    No Prepin muuttumaton perusidea on lisäksi jakaa siinä kilpaileville rahaa, ei käyttää heitä lypsylehminä baletin pyörittämiseen.
    Lisäksi, koska koko homma pyörii kaikella tavoin maksimoidun näkyvyyden ehdoilla, kasvanut näkyvyys vetää myös itsessään lisää kilpailijoita lajiin, koska se takaa myös kilpailijoiden omien yhteistyökumppaneille näkyvyyttä.
    Eli, se mitä suomessa tapahtuu nyt, ei ole mitenkään eikä mitään kautta verrattavissa siihen miten homma toimii siinä kohtaa kun kaikki No Prepin perustavaa laatua olevat prioriteetit tässä maassa näyttäytyvät.
    Jos tällä hetkellä ”villi” arvio on että meillä olisi kolme-neljä Big Tire autoa ensi juhannuksena ladulle, niin ok, näin se voi vaikka tässä toimintaympäristössä ollakkin, kun artistit maksavat laulut ja näkyvyys on maksimissaan oma facebook sivu.
    Suomessa ei kuitenkaan edelleenkään ajeta yhtäkään aitoa No Prep kisaa ennen kuin myös organisaatio ja sitä kautta lajin markkinointi on ”No Prep”.
    Rahan ja näkyvyyden voimaa ei kannata aliarvioida, koska ne kaksi elementtiä ovat kuitenkin kaiken lajikasvun peruspilarit.
     
  5. stana

    stana 3rd gear

    No nyt kannattais pitää kiirettä ettei kukaan varasta noin helvetin hyvää konseptia. Eiku. No, koeta nyt vaan saada rallit aikaiseksi..
     
    cutlass cruiser tykkää tästä.
  6. GS

    GS Gearhead

    Niin, tässähän tämä on ollut jo joitain vuosia vapaana käytettäväksi, mutta ottajia ei vain tunnu olevan.
    Ei tässäkään ole tarjolla kuitenkaan yhtään ilmaista ateriaa, vaan vaatiihan tällaisen baletin pystytys ja kasvatus ihan helvetisti töitä ja intohimoa lajiin.
    Tosin aika vähän tuntuu suomessa olevan vielä tietoisuutta siitä miten No Prep jenkkilässä nousi varsin lyhyessä ajassa siihen asemaan ja sille valtavalle kasvu-uralle missä se tänä päivänä on, joten muutosvastaisuutta on ilmassa enemmän kuin muutoshalua, vaikka tarpeen tunnistavat lähes kaikki.

    Minähän tässä nyt olen lähinnä vain toistaiseksi viestintuojana, koska sattuneesta syystä olen nähnyt suhteellisen läheltä miten ja miksi Street/No Prep organisaationa, ideana ja lajina jenkkilässä on kehittynyt tähän päivään.
    Sen verran olen itse kuitenkin vakuuttunut ja ”lyönyt vetoa” siitä että homma tältä pohjalta oikeasti toimii myös täällä, että ollaan itse lyöty muutamassa viime vuodessa puhtaalta pöydältä ison kuusinumeroisen summan euroja kahteen puhtaasti No Prep autoon+infraan ja työtunteja ihan vitusti .
    Kun näistä valmistuessaan vapautuvat työtunnit saadaan päätökseen, eiköhän sen jälkeen laiteta ainakin organisaatio lähtökuoppiin jos kenellekkään muulle ei kelpaa ja niitä ”ralleja” katsotaan sitten myöhemmin, kun on ”rallien” aika.
     
  7. cutlass cruiser

    cutlass cruiser Double Gearhead

    Se on parannus jos sillä saadaan enemmän kilpailijoita ja paremmat kisat.
    Ja itse olen katurengasluokkaa puhunut jo kymmenen vuotta...




    Tämähän se on se ongelma...suomessa ei ole sellaisia rahoja...eikä niin paljoa yleisöä ja sponsoreita että toi touhu saataisiin rahoitettua.

    Ja jos sulla on sellaiset sponsorit tiedossa, niin ei muuta kuin kisoja järjestämään....jos ei, niin aika turhaa "uhoomista" noi sun jutut...

    Ja en, mä en ole harrastus vastainen, enkä torppaa mitään ideoita, mutta jos ne ei ole realistisia, niin ei niitä oikein voi kannattaakaan...
    Ja alkujaan olen ainoastaan kritisoinut sun väitteitä että suomen katsastussäännöillä mennään ja se riittää että auto on katsastuskuntoinen....se ei riitä, vaan pitää olla kaikille selkeästi samat rakentelusäännöt, muuten päädytään siihen samaan vanhaan ongelmaan, että jollain on ne flippikeulat isoisolohko ja nelilinkit jättimäisillä pyörillä...toisilla ei eikä tule...kun ne katsastussäännöt on vuosien varrella muuttuneet.
     
  8. pinola

    pinola Gearhead

    Yksi suurimmista haasteista mun nähdäkseni on ainakin se että millä porukalla / kalustolla näitä kisoja sitten tehtäisiin? Vai onko alkuun kenties tarkoitus Blacklist -tyyliin mennä ”valmiiseen pöytään” ajamaan jo olemassaoleviin kisoihin?

    Ymmärtääkseni jenkeissä suurimmallaosalla radoista on oma ajanotto, jonkinverran henkilökuntaa, kalustoa radanhoitoon jne. Jos näitä ei ole, pelkästään niistä tulee aika kallis ja hankala toteuttaa jotta yleensä pystyy ajamaan. Osaavaa talkooväkeä ei tahdo riittää nytkään tässämaassa kaikkiin tapahtumiin. Ainakin jos tavoitteena on saada oikeesti homma pyörimään kuin edellä ajateltu niin kisojenkin tarttis rullata läpi nätisti ja ammattimaisesti ilman turhia katkoja.
     
    cutlass cruiser tykkää tästä.
  9. GS

    GS Gearhead

    Niin siis Porissa ajetaan nyt sitten tänä kesänä 1/8-mile True Streettiä katurenkain, mutta miten tämä nyt eroaa siitä lajina siitä True Streetistä mistä minä olen jauhanut?
    Eli kun Porissa nyt sitten ajetaan True Streettiä se on hyvä juttu, mutta siitä keskustelu, eikä varsinkaan rakentava ei ole ollut?

    Eli edelleen annat ”kritiikkiä” ilman että olet lainkaan lukenut mitä olen aiheesta kirjoittanut?

    No Prepin organisaatiota ja kilpailutoimintaa EI pyöritetä yhdenkään ”sponsorin” eikä ”tukijan” voimin.
    ”Sponsoreita” sanan vanhakantaisessa merkityksessä ei ole myöskään minulla tiedossa, eikä tule koskaan olemaankaan, koska minä ja laji ei tarvitse niitä.
    Ne ”sponsorit” voidaan siis ihan suosiolla jättää puulaakilentopallojoukkueille ja keppihevoskilpailuihin, niillä ei todellakaan pyöritetä mitään No Prep organisaatiota, ei jenkeissä eikä suomessa (kannattaa taas lukea aiemmat postaukseni ennen ”rakentavaa kommentointia”).
    Lajin/organisaation ansaintamekanismit ovat ihan jotakin muuta kuin ”sponsorointiriippuvaista”.

    ...jos puhutaan siis vain ihan perinteisestä kuvallisesta markkinoinnista, niin jopa tällainen True Street katuauto on myytävää ja markkinoitavaa tuotetta itsessään, vaikka siinä ei ole yhtään tarraa kyljessä, eikä sillä ajeta metriäkään. Kyse on siitä mikä konteksti ja miten halutaan esittäytyä.
    Eli kyse on siitä mihin mielikuvamaailmaan yhteistyökumppanit( ei ”sponsorit”) haluaa oman tuotteensa mielikuvat yhdistettävän:

    [​IMG]

    Jahas, ja taas törmätään siihen että et ole lainkaan lukenut aiempaa kirjoittamaani, tai sitten sinulla on jokin vakavaa laatua oleva lukemisen ymmärtämisen ongelma??

    Missähän kohtaa olen kirjoittanut että että True Streetin säännöt olisivat vain ja ainostaan se että auto on katsastuskuntoinen, eli riittää että auto on vain leimassa.
    Juurihan tuossa edellisellä sivulla postasin kopioidun True Street mallisääntökirjan joka varsin orjallisesti pitäisi olla myös suomalaisen True Streetin pohja.
    Se voimassa oleva rekisteriote on vain perusvaatimus ja tämä viidentoista kohdan luettelo lisärajaus....ja kyllä, edelleen ne juurikin ne flippikeulat, isoisolohkot ja nelilinkit jättimäisillä pyörillä on True Streetissä KIELLETTY.

    Siis jos nyt toinen kotimainen taittuu edes auttavasti, niin taas kerran kopio näistä True Streetin mallisäännöstä ( joita ainakin minä olen tässä toitottanut alusta asti):

    1. Stock suspension ONLY- front and rear
    2. Rear coil overs allowed
    3. Bolt in aftermarket suspension parts allowed,
    must bolt in stock location
    4. NO ladder bars or aftermarket 4 links
    5. Full interior (factory dash, factory door panels,
    carpet and 2 front seats)
    6. NO lexan or optic armor, factory glass only.
    Lexan allowed in rear of truck but only if cage goes threw
    7. NO wheelie bars
    8. Stock firewall, notching allowed
    9. Must have working headlights, tail lights and brake lights
    10. Fiberglass limited to hood, bumpers, decklid
    11. Exhaust with mufflers past firewall,
    turbo acts as a muffler but must still pass firewall
    12. Nitrous or single turbo/forced induction only. NO twin turbos, single power adder only (nitrous on forced induction cars NOT allowed, etc) NO turbo big blocks,
    88 mm MAX turbo size
    13. NO big chief heads on big block
    13. 275/60 drag radials or 28x11.50 et street/quick time pro, any size radial on 17" wheel or larger
    14. Weights:
    Naturally aspirated small block - no weight limit
    Nitrous small block - 2800 pounds
    Forced induction small block - 3100
    Naturally aspirated big block - 3000
    Nitrous big block - 3300
    15. Must make 40-50 mile cruise before race


    ...toisaalta, True Street ei sekään ole tarkoitettu miksikään museoajoneuvojen tarkkuusajokilpailuksi, eikä luokaksi niille joiden oikea paikka olisi cruisingjono eikä strippi.
    Se että itse ei ole valmis panostamaan oman autonsa rakentamiseen ja nopeammaksi tekemiseen, ei saa olla pois niiltä jotka ovat motivoituneita autonsa rakentamiseen ja sen nopeammaksi tekemiseen.
    Jos/kun omistat vuosia työtä ja paljon rahaa vaatineen oikeasti nopean katuauton, sinua ei pidä sakottaa siitä sen vuoksi että joku muu näin ei halua, pysty, osaa tai kykene tehdä ja haluaa mielummin hidastaa sinun autoasi, kuin saada omansa nopeammaksi.
    Koko hommassa ei ole mitään mieltä jos tieliikennelaki suomessa antaa rakentaa nopeamman auton kuin ne joiden sallitaan kilpailevan ”katuautoluokassa”.
    On ultimatum absurdia sellainen tilanne että kisassa ajetaan ”suomen nopeimman katuauton tittelistä” samalla kun parkkipaikalla seisoo selvästi nopeampia katulaillisia autoja ja näiden kuskit istuu katsomossa, vain siksi ettei niille muille ”tulisi paha mieli” sen vuoksi että itse eivät ole viitsineet panostaa, mutta voittaa silti pitää??

    Eli kyllä lähtökohta pitää olla True Streetissäkin se, että se on kilpailu missä ratkotaan ne nopeimpien katulailliste/kilvellisten autojen paremmuus ilman että ne nopeimmat rajataan keinotekoisin säännöin kilpailun ulkopuolelle, jotta kenellekkään ei tulisi vain paha mieli.
    Joo, on selvää että jotkin järkevät rajat tähänkin on hyvä laittaa, mutta sen kanssa on oltava todellakin ”kieli keskellä” suuta, jotta ei taas luotaisi jotakin keinotekoista, joka ei pitkässä juoksussa palvele ketään eikä mitään.
    Cruising on cruising, kisa on kisaa ja mikäli se on sinulle maailmanloppu että joku muu panostaa enemmän ja on nopeampi sen vuoksi kuin sinä, valitse cruising...siellä ollaan kaikki yhtä nopeita ja kaikilla...letkan hännillä on yhtä kivaa kuin keulilla.
     
    Muokattu: 16.5.2019
  10. GS

    GS Gearhead

    Tämä nyt puhtaasti tämän hetken omana suuntaa antavana ajatelmana, joten tästä ei tarvitse kenenkään repiä peliverkkareita. Eli kyse on mielipiteestä, ei mistään muusta:

    Ensiarvoisen tärkeää olisi se, että ainakin osa nykyisistä lajin toimijoista lähtisi tietyin reunaehdoin yhteisellä pelikirjalla ajattamaan oman alueensa National No Prep listasijoitukset+kisat (+Itään saataisiin toimintaa pyörittävä ”Big Chief” ja toimiva listaskaba).
    Nämä toimijat toki voivat ajattaa myös muita omia skaboja niin paljon kuin virtaa riittää, mutta pointti olisi se että joka alueelta saataisiin kesän aikana järjestykseen laitettu virallinen lista kolmessa luokassa toimitettua katto-organisaation pöydälle.
    Nythän on niin että mikäli meillä olisi tämä ”pyhä kolminaisuus”, True Street, Small Tire ja Big Tire kilpaluokat, ne käytännössä kattaisivat kaikki suomessa tällä hetkellä eri street säännöin ajettavat autot, joten mikään ei siinä suhteessa muutu.
    Tarkoittaa sitä että pelkästään neljän eri alueen omat ja itsenäiset listakisat tuottavat kilpailijoita niin paljon että ”veren vähyyttä” ei tarvitse kärsiä.
    Katto-organisaatiohan hoitaa näiden lisakilpailujen markkinoinnin ja ”jälkimarkkinoinnin”, jolla taas on saada kokonaisuus toimimaan niin että kilpailijalle kisa on aina ilmainen.

    Päätapahtumahan on sitten se kun selvitetään maan nopeimmat kaikissa kolmessa luokassa ja tässä on sitten jaossa rahaa. Mielummin enemmän kuin vähemmän.
    Muiden tapahtumien yhteydessä voidaan lisäksi ajattaa rahapalkinnoin kutsukilpailuja missä tahansa luokassa, mikäli yhteistyökumppanien ehdoin halutaan maksettua erityis tai yksinoikeusnäkyvyyttä.

    Jutun juoni on kuitenkin se että vain ajamisen vuoksi ei No Prepiä suomessakaan kannata ajaa metriäkään, vaan koko toimintaympäristö pitää perustua täysin toisenlaiseen ajattelutapaan ja markkinointiin kuin streetissä tai oikeastaan missään suomen drag racingissa tällä hetkellä.
    Siinä kohtaa kun organisaatio ja sen oikea käsi, eli markkinointi on ja toimii, sen jälkeen katsotaan mitä tilin saldo alkaa pikku hiljaa näyttämään(kuskien ja tiimien markkinointi alkaa heti ensi hetkestä kun organisaatio käynnistyy...siis kauan ennen kun on ajettu metriäkään).
    Heti kun on rahaa mitä käyttää, sen jäkeen ne kisojen järjestämiset ovat pikku juttu ja jos rahaa ei ole, metriäkään ei tämän lipun alla varmasti ajeta.

    Muistutan nyt kuitenkin vielä siitä mikä on somen voima ja mahti vuonna .-2020, jos/kun meillä on jotakin myytävää ja meillä on myyntimiehet sitä myymässä.
    Pikkulikatkin tienaa nykyisin pelkillä vaate tai sisustus blogikirjoituksilla/markkinoinnilla helposti sen verran että sillä nyt jonkin päiväkisan järjestää vaikka maksuväellä.
    Tällä hetkellä lajin sisällä emme näe mitä lajilla olisi oikeasti tarjottavana ja annettavana markkinointinäkökulmasta, kunhan itse myytävä tuote ja sen markkinointi on päivitetty tähän päivään ja jätetään tosiaan ne ”sponsorit” sinne kultaiselle 80-luvulle.
     
    Muokattu: 16.5.2019
    pinola ja supo tykkäävät tästä.
  11. 1320

    1320 Gearhead

    Tässä olis juuri sopivat säännöt tuollaiseen luokkaan. Jos noi säännöt täyttyy, niin laite on aikalailla poikkeuksetta katuauto (=sillä voi ajaa kadulla), riippumatta siitä mitä rekisteriote sanoo. Muuten ollaan taas tilanteessa, että jonkun autoon on saatu joskus lipsautettua isolohko otteeseen, ja nykyään se ei enää onnistukaan. Silloinhan voisi olla kaksi täsmälleen samanlaista autoa, toisella vaan ei saisi ajaa kilpaa kun leima puuttuu.

    Eli siis mitä yritän tässä sanoa, niin jos säännöt on tarpeeksi selkeät ja rajaa auton rakentelun tarvittavilta osin, ei mitään teennäistä leimapakkoa tai muutoksia otteessa tarvita ollenkaan, vaan autot pysyy hyvin katuautomaisina jo luokan sääntöjen puitteissa.

    Enkä minäkään yritä torpata mitään, jos tällaisia skaboja joskus ajetaan niin tulen katsomaan...Ja miksei ajamaankin, jos vaan rakenteilla olevalle autolle löytyy sopiva luokka. Tuskin sillä näissä pärjää, mutta omaksi iloksi mä sillä ajattelinkin suhailla.:odwink:
     
    cutlass cruiser tykkää tästä.
  12. GS

    GS Gearhead

    Miten leimapakko on ”teennäinen” ja miten se antaa rakentajalleen ENEMMÄN vapauksia, kuin että leimapakkoa ei olisi? Minä vain en kerta kaikkiaan tajua tätä yhtälöä??
    Edelleen se leimapakko on vain yksi osa isompaa True Street sääntökokonaisuutta, eikä se tarkoita mitään muuta kuin että säännöt sen voimassa olevan leiman vaatii?

    Mutta, ilman leimapakkoa...miten sinun mielestä me voimme markkinoida lajia....”suomen nopeimpien laillisten katuautojen lajina”... jos kuitenkin mukana voi olla autoja mitä suomen laki ja tieliikennelaki ei tunnista autoksi lainkaan?

    Eli lajin markkinoinnilla olisi täysin ylivoimainen tehtävä myydä ja tuoda lajia suuren yleisön tietoisuuteen, mikäli yhteistyökumppaneille ja koko somenäkyvyydelle jouduttaisiin selittelemään, kiertelemään, jossittelemaan ja vääntämään sääntökirjan kautta rautalankaa mistä True Streetissä on pohjimmiltaan kyse?
    Säännöt pitää oikeasti kuitenkin olla kristallin kirkkaat selittää ihmisille/toimijoille/lajin ulkopuolisille jotka eivät Street Racingista tiedä muutakuin sen mielikuvan joka on lajista täysin ulkopuolisena on rakentunut.
    Yksi lause pitää riittää kirkastamaan koko perusajatuksen.
    No Prep on kokonaisuutena laji ja ideologia jota ei tarvitse koskaan selitellä kuin muutamalla sanalla, jotta sitä voidaan oikeasti myydä superlatiiveillä.
    True Street....maan nopeimmat katulailliset autot...Thats it. Helppoa, ymmärrettävää, yksinkertaista, superlatiivi =helppoa myydä.
    Vai lähdetäänkö avaamaan koko somekontaktikentälle ja lajin yhteistyökumppanille ensimmäisenä 50-sivuista sääntökirjaa ja selitellään mitä saa tehdä ja mitä ei...siis taholle joilla olisi valmiuksia ja halua liittää oma tuotteensa ...niihin Suomen nopeimpiin katuautoihin ilman keinotekoisia ”pipertäviä ehtoja ja jossitteluja”.
    Tarkoitus ei ole ehdoin tahdoin myydä ikämiessarjaa, kun tarjolla on ehdoitta ja selittelyittä yleisen sarjan maan tai jopa maanosan nopeimmat, johon voi rahallista korvasta vastaan sen oman tuotteensa mielikuvatasolla liittää.

    Jokaisen lajimarkkinoinnin itse aiheutettu niskalaukaus on korruptoitunut, jokaiselle jotakin/pirstaleinen sääntökirja, jota on täysin mahdoton myydä uskottavasti.
    Tässä tullaan taas siis siihen mistä olen jo aiemmin paljon avannut, eli No Prepin säännöt ovat ja pitää olla teflonia kilpailijoiden korruptointiyrityksille, koska ne ovat oikeasti funtsittu ensisijaisesti lajin markkinointia silmälläpitäen.
    Kun laji itsessään voi hyvin ja myy, laji automaattisesti myös kasvaa ja tästä hyötyvät lopulta kaikki lajissa toimivat.
    Taas kerran, jos meillä ei ole tuotetta johon voidaan lajia tuntemattomallekkin ymmärrettävästi, helposti ja uskottavasti liittää superlatiivejä, meillä yksinkertaisesti ei ole mitään myytävää, tai ainakaan sellaiseen hintaan että maksaa vaivan.
    Mikäli meillä ei ole myytäviä superlatiivejä, vaan sääntökirjoja, sitten vain harrastellaan omaksi iloksi. Tosin sitten myös laulu ja soitto maksetaan kokonaan itse ja lopetetaan kitinä siitä että ”kun kaikki maksaa".

    No Prepissä on kuitenkin True Streetin lisäksi kaksi muuta luokkaa niille Race autoille joissa ei ole leimapakkoa ja Small Tire luokka sisältää kuitenkin sen verran vielä perusrajoituksia että se on luonteva porras ylöspäin ko.”hierarkiassa”.
     
    Muokattu: 16.5.2019
    supo tykkää tästä.
  13. cutlass cruiser

    cutlass cruiser Double Gearhead

    Mistä tulee rahoitus?
    Kilpailijat ei maksa, ei sponsoreita...jäljelle jää yleisö...mistä yleisö?
     
  14. Keme

    Keme Gearhead

    Sama juttu, ku blacklistissä "Maan nopeimmat katukelpoiset autot" Saispa seki vähä nostetta allesa, ni ois super jees. JA sääntökirja on mukavan ohut :)
     
  15. darpen

    darpen Gearhead

    Tää ei oo mullekaan selvinnyt.

    Nyt taas suunnittelussa on otettu se kanta, että joku hoitaa, vaikka tästähän oli jo käyty juttua "porukalla";) eli GS ei enää itse veisikään hommaa eteenpäin...
    Eli jostain pitäis kehittää ydinporukka joka lähtee hommaa promoamaan ja yrittää saada mainostajilta ilmeisesti rahat koko hommaan.
    No tähänhän tarvittais joku innokas talkooäijä, tai arjesta pihalla oleva yrittäjä.
    Itse en lähtisi firman kautta tollasta hoitamaan tässä maassa. Aina pitää muistaa että jenkeissä 1% kiinnostuneita on aika helvetin paljon enemmän ihmisiä kuin 1% kiinnostuneita täällä.
    Sen takia tuolla marginaalilajitkin pärjää.
    Mutta seurataan tilannetta:cool:
     
    cutlass cruiser tykkää tästä.
  16. cutlass cruiser

    cutlass cruiser Double Gearhead

    Ja jokainen joka on ollut järjestämässä yleisötapahtumaa, tietää että on äärimmäisen vaikeaa saada ihmiset liikkeelle ja vielä maksamaan siitä...ja nykyään entistä vaikeampaa kun tapahtumia on monia päällekkäin ja mökillekin pitäisi mennä ruohoa leikkaamaan....
     
  17. cutlass cruiser

    cutlass cruiser Double Gearhead

    Minkähän takia tää sun kuva on tungettu täyteen sponsoritarroja?
    Siis autossa ei ole yhtään, mutta kuva on niitä täynnä....
     
  18. stana

    stana 3rd gear

    Kun tuo koko sarja on markkinoitu ja artistin ei tartte maksaa, vai miten se oli. Että tuohon markkinointipohjaan voi pistää minkä vaan sarjaan osallistuvan kilpurin kuvan. Olishan hienoa jos tuo toimis, mut voi olla mainosraha tiukassa, varsinkin tuossa mittakaavassa. Paljon pitäs rahaa jostain nyhtää ja myyntialue on pieni. Onnea ja menestystä. Nii ja ne kisojen talkoolaiset tms järkkäriduunarit, ne on vaikeita nykyään löytää ja sitouttaa..
     
  19. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    No.

    Konkretisoidaanpa asiaa ihan oman käyttö- ja harrasteautoni kannalta. Ei tietenkään siksi, että haluaisin vaikuttaa sääntöihin, koska tuskin koskaan rakennan autoani varttimailille, vaan siksi, miten joku voisi vastaavassa tilanteessa rakentaa autoaan true streettiin.

    - auton paino reilu 1400 kg
    - LS-moottori, tilavuudeltaan 5.6 litraa
    - Trafin tiedoissa moottori on ahdettu

    Mitään merkintää ei ole ahtimesta tai ahtimista tai ahtopaineesta tai välijäähdyttimien koosta tai mistään muustakaan ahtamiseen liittyvästä.

    Jos kombinaatiosta haluaisi nopsan, niin näihin saa Powerglideä perämurikan varteen kiinnitettynä. Tehontuotto ei liene ongelma riittävällä ahtopainella ja päästöistä pääsee läpi kunhan vaan on säädöissä ja katit pakoputkistossa.

    7 sekunnin true streetteri?

    Hmhm...



    No, varmaan tuossa on liian leveät takarenkaat ja muutakin.
     
  20. GS

    GS Gearhead

    Taisit saada vastauksen omaan kysymykseesi?
     

Kerro tästä muillekin!