Autotallin rakentaminen

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja Anonymous, 15.8.2004.

  1. Pannu H-D

    Pannu H-D Gearhead

    Tehkää ne varaston nimellä eikä mitään "tallia".
     
    Camino'79 ja Jussi289 tykkäävät tästä.
  2. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Sama juttu Pohjolan kanssa, mikälie OP nykyään onkaan. "Talli" on tarkastettu ja hitsit kaasupullot ja rälläkät listattu... Tuskin kannattaa kilpailuttaa.
     
  3. valpas

    valpas Gearhead

    Kyllä tulityötilaan vakuutuksen saa.
    Sitten, kun siinä tilassa on yritystoimintaa, niin vakuutusmaksu menee kymmenkertaiseksi, ja tavallinen kotivakuutus ei enää korvaa mitään.
    Ei If, eikä OP vaadi mitään työkaluluetteloa, pelkästään uushankintaarvo niille.
    Yritystoiminnassa vastuuvakuutukset (80m2 hallissa) jne. on yht noin 600 Euroa vuodessa. Yritysvakuutuksessa saa varaosatkin vakuutuksen piiriin, mutta kotivakuutuksessa ei.
    Lähitapiola tarkastetaan huomenna.
    Tähän asti If on ollut kokonaisuutena halvin, paitsi kilpureiden liikennevakuutuksissa, niissä OP on edullisin. Korvaako mitään, se on sitten eri juttu.
    Tulitöistä alkanutta tulipaloa ei mikään korvaa, koska silloin ei ole noudatettu määräyksiä, jos palaa. Määräyksiä noudattamalla tulipaloa ei pysty syttymään.
     
  4. Reivn

    Reivn 1st gear

    Lupa haetaan nimenomaan harraste/varastotilana jollon ei pitäs olla vakuutusten saaminen ongelma. Pitää selvittää vielä, että jos menis ilman vakuutuksia ja käy joku kämmi niin miten se vaikuttaa asuinrakennuksen vakuutukseen, sovitella sitten hommat ja mahdolliset tulityölupien hakemiset niin jottei huonossakaan tilanteessa jää kämppä ilman korvauksia.

    Säädökset noissa on ihan hanurista kun autotallissa et saa tehdä muuta kuin säilyttää ajoneuvoja plus parikymmentä litraa nesteitä ja olikohan se satsi renkaita per auto. Hyvä jos saat edes persettä raapia ilman että vakuutusehdot ylittyy. Harrastetilassa sitten taas et sais säilyttää ajossa olevaa ajoneuvoa, paitsi jos irrotat akunnavan, tms. jollon se muuttuu ajoneuvosta korjaus/harrastekohteeksi. Koita siinä sitten pitää vakuutussedät tyytyväisenä :rolleyes:

    Just ostettiin viime kesän lopulla nykynen tontti 2400m2 joten vaihto ei ole ajankohtanen, mutta kun tuota edes puolilämmintä talli/hallitilaa on tosiaan niin turkasen vähän täällä nurkalla niin pakko se on oma tehdä. Tietysti vois vuokrata saman 100m2 lämmintä tilaa eräältä yritykseltä joka sitä tarjoaa, mutta kun kuukausivuokra on karvan vajaa 900€ niin eihän tuo harrastehommien kanssa kovin hyvin leiville lyö :D

    Vastaillaan :)
     
  5. paikkatakki

    paikkatakki Gearhead

    Tontti hankittuna haja-asutusalueelta ja talon lisäksi pitäisi saada säilytys ja harrastetilaa. Lämmintä tilaa varmaan riittäisi vajaa 100 neliötä (80-100), jolloin tilaa olisi kolmelle(?) autolle. Kylmää säilytystilaa saisi tietenkin olla ainakin 100-120 neliötä, ehkä jopa enemmänkin. Noitten maatilojen ohi ajellessa olen katsellut kaikenlaisia konehalleja, että ne ovat ilmeisesti aika tarkoituksenmukaisia.

    Rakentamisen suhteen olen aivan kuutamolla, joten kuulisin mielelläni, onko kanssaharrastajilla ajatuksia millaisena tuo halliprojeksi kannattaisi lähteä toteuttamaan, ettei mene heti alkumetreillä metsään?
     
  6. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Täytyypä vielä näistä perustusasioista kysellä, mitä mielipiteitä tulee. Katos/halli ei lämmin tila.

    Jos on vaikkapa tasainen sorapatja, joka sinällään olisi ihan hyvä vaikka suoraan tehdä antura ja siitä vaikka pari kierrosta harkkoja ylöspäin.
    Salaojitus? Tiedän tapauksia, joissa ei ole minkäänlaista salaojitusta.

    Perustus, antura ja pari kierrosta harkkoja, ei täyttöä. Jos eristäisi pitäisi laittaa soran alle mutta ilman eristystä, siis kylmä katos/konehalli tyyppinen ratkaisu. Mitenkähän se toimisi.

    Talossa eristys on harkkosokkelin sisäpuolella pystyssä ja sitten vähän maanpinnan alla ulkopuolella vaakaan. Siinähän on kylmäsilta sinällään suoraan sokkelia pitkin anturaan ja sen alle.

    Meillä pitää tehdä semmoinen sorakenttä joka tapauksessa ja ajattelin, että kun pitää muuhun hommaan kuitenkin tehdä valua, niin tekisi samaan pakettiin katokselle anturan valmiiksi, jos joskus tulee vara tehdä enempikin taas. Tulisi siis maan päältä kaikki.
    Järkevää?
     
  7. simeoni

    simeoni Double Gearhead

    Laita eristeet anturan alle, valu suoraan eristeen päälle ja muualle 10cm soraa päälle.
     
  8. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    No niin, joskus pitää vaan kirjoitella tai puhua ääneen, että omat tyhmät ajatukset saa jotain oikaisua.
    Niin tietysti.

    Täytyisi nyt saada alue puhtaaksi puista ja konsultoida konekuskilta, miten tuon alueen saisi järkevästi tehtyä, kun sitä poistettavaa pinta-maata tarvitaan sitten vielä toisaalle täyttöön mutta ei tarvitsisi välissä ajaa mihinkään välivarastoon.
    Se on tuo liian pieni tontti...
     
  9. simeoni

    simeoni Double Gearhead

    Tuo on sellainen kevyen rakennuksen/huonon maan perustustapa... toimiva mut ei mikään ilmainen, sora on yleensä halvempaa kuin finnfoam. Tuollainen kannattais tehdä suoraan valamalla niin jää muuraushommat ja harkkojen ostaminen pois.
     
    Muokattu: 20.5.2019
  10. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    No tuossa joutuu ottamaan semmoisen 25m x 25m alan tasaiseksi sora-alueeksi muutenkin, niin siihen jos anturan pykäisi nyt "odottamaan". Jossain vaiheessahan olisi mahdollista sitten lyödä sisälle eristeet ja valaa lattia mutta tässä vaiheessa ~20cm antura ja pari kierrosta harkkoja, niin menisi kuutisenkymmentä harkkoa, eristämättömiä 200mm.

    Ampukaa idea alas, jos tämä nyt menee metsään.

    Siis tuo alue tasataan joka tapauksessa nyt tämän kesän aikana.
    Siihen tasaiselle soralle vedän finnfoamit anturan kohtaan, suorakaiteen muotoisesti siis. Vaikka metrin levyisesti?. Päälle se anturavalu ja ehkä nyt ne harkot.
    Salaojan pitää olla alempana kuin antura. Salaojan saisi siinä tapauksessa vaikka siihen finnfoamin ulkoreunaan ja siihen mahtuu sitten täyttöäkin päälle vielä hiukan, voi vaikka siihen soraan sitten kaivaa jälkikäteen vielä syvemmällekin.

    Miksi näin, koska tässä vaiheessa rakennuksen kohta ei kuitenkaan ole ihan 100% varma ja mitään lupaprosessiakaan ei ole vielä aloitettu mutta alueen tasaus tullaan kuitenkin tekemään ja sen voisi tehdä valmiiksi.
    Minulla on jo tuossa autojen parkkipaikalla vastaavalla tavalla tasattu sora-alue, siinä reunoilla kiertää salaoja mutta siihen on hankala saada mitään mahtumaan ja nyt pitää tehdä vähän lisää tuommoista varastoaluetta, niin sillä se tulisi lähes samalla.
     
    Muokattu: 21.5.2019
  11. Reivn

    Reivn 1st gear

    Jos rakennuksen sijoituspaikka ei ole 100% varma niin ei kannattane tehdä mitään anturoita ja sokkeleita vielä. Ne on siellä soran seassa ihan suotta alttiina yliajamisen, pakkasen, liikkuvan soran aiheuttaman mekaanisen rasituksen ja vesivirtausten, jne. tuomalle rasitukselle ja jos rakentaminen on ajankohtasta esimerkiksi viiden vuoden päästä voi olla aikamoinen urakka korjata se rakennettavaan kuntoon.

    Se mitä ite varmaan tekisin ois linjata ne hahmotellut anturalinjojen paikat ja sitten kaivas ne 30cm syvemmiksi kuin ympäröivän alueen. Laittaa linjat johonkin sivuun ylös vaikka rimoilla/metallitolpilla paikantamisen avuks jollon ne on helppo kaivaa auki kun alkaa rakentamaan.
     
  12. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Eikun alue sorastetaan ja se rakennuksen paikka ei ole varma, niin ei voi niitä linjauksia eikä salaojia sen suhteen tehdä vaan antura tulee sitten, kun siltä näyttää. Sitten kun antura on, niin rakennuksen paikka on siinä. Olisi vaan tasaista kenttää, mihin jossain vaiheessa tulee rakennus mutta silloin ei enää tarvitse kaivinkonetta vaan noustaan soralta ylöspäin.
     
  13. valpas

    valpas Gearhead

    Kannattaa se lupa hakea, ennenkuin anturoita valaa.
    Finnfoamin itekkin laitoin anturan alle, tärytetyn Kapillaarikatkomurskeen päälle, mutta vain anturan levysen. Sitten kuumennettu bitumi harkon, ja anturan kylkeen. Vasta sen päälle 100mm:n Finnfoam (anturan alla olevan Finnfoamin alapinnan tasolle, tai vähän alemmaksi). Kun bitumin, ja satamillisen Finnfoamin välistä valuu joskus kosteutta, niin se menee alas salaojaan, eikä pysähdy ylileveelle Finnfoamille, ja imeydy siitä siihen anturaan. Antura tahtoo pikkusen painua finnfoamiin, ja ylilevee osuus nousee ylös, ja ohjaa vedet anturaan? Näin minun mielestäni? En tiedä, mikä on paras, mutta noin ite tein. Vielä ei ole tullut semmosta, että olis kannattanu tehdä toisin.
     
  14. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Ainakin vielä suunniteltu kokoluokka menee ilmoituksella, maatalouteen liittyvä rakennus tai katos alle 200m²

    Uusi rakennusjärjestys on kyllä työn alla, tiedä milloin tulee voimaan.
     
  15. Catrik

    Catrik 3rd gear

    Vajaa 70 neliön kylmä varastorakennus jossa puurunkoinen rakenne lähtee suoraan betonilattian päältä. Mikä tuollaisessa olis järkevin tapa jos haluaa lattian eristää? Toki siis seinien ja katon lisäksi.
     
  16. Dataviilaaja

    Dataviilaaja Gearhead

    Kantava laatta, eli ei voi piikata lattiaa pois? Kai siihen päälle sitten eriste ja uusi pinta.
     
    Catrik tykkää tästä.
  17. Catrik

    Catrik 3rd gear

    Ei ole tietoa. OKT tontilla mitä kävin kattomassa. Kattotuolitkaan ei olleet semmoset kantavat vaan siellä on pilarit harjan kohdalla, mietin että kannattaako ollenkaan alkaa tekemään talliksi jos kuitenkin tila loppuu kesken.
     
  18. Dataviilaaja

    Dataviilaaja Gearhead

    Ilman vanhan laatan piikkaamista tosiaankin EPS-levy siihen päälle ja sen päälle uusi laatta. Nuo pilarit ja mahdolliset väliseinät pitää korottaa uuden laatan tasolle, eikä jättää valun sisään. Noin äkkiseltään rakennus kuulostaa hieman kötöstetyltä (nuo pilarit), joten voi olla tarpeen miettiä, missä määrin siitä on kannattavaa lähteä mitään rakentamaan, vai aloittaako alusta.
     
    isalmela ja Catrik tykkäävät tästä.
  19. simeoni

    simeoni Double Gearhead

    ^Näin, kannattaa tarkkaan miettiä lähteekö tuosta jatkamaan vai tekeekö kokonaan uuden, monesti fiksumpaa niin. Antaa katoksen olla katos ja tekee lämpimän erikseen.
     
  20. Filth

    Filth 3rd gear

    Koskaan ei oo tarpeeks sitä kylmääkään säilytystilaa mihin sais vehkeet katon alle...
     
    valpas ja Catrik tykkäävät tästä.

Kerro tästä muillekin!