Jäähdyttimen maalaus

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja HCkivi&pyöritys, 10.10.2012.

  1. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Musta väri luovuttaa lämpöä paremmin kuin kirkas alumiini :D
     
  2. Mecki

    Mecki 3rd gear

    Musta Ferrex+sopivasti ruiskuohennetta. Ferrex on tarkoitettu paljaalle metallipinnalle vedettäväksi korroosionesto pohjamaaliksi, mutta tämä mattamusta on myös säänkestävä, eli ei tarvitse pintamaalia poiketen useimmista muista alkydipohjamaaleista. Sopivasti ohennettuna pinta jää mielestäni tosi siistiksi ja osien entisöinnin kannalta oikean sävyiseksi. Yksikomponenttisena vaatii aika pitkän kuivumisajan eikä alkydimaalina kovetu kivikovaksi, mikä saattaa vain olla eduksi. Mahdolliset vauriot on helposti korjattu, kun ei ole erillistä pohjamaalia eikä tarvitse sekoittaa kovettajaa. Näyttää parinkymmenen vuoden jälkeen vielä ihan hyvältä omissa tinatuissa messinki/kupari syyläreissä.

    Uudempia alumiinisia olen maalannut Motipin satin black akryyli yksikomponentti spraymaalilla ilman erillistä pohjamaalia. Maalin tarttumisessa alumiiniin en ole huomannut käytännön eroa akryyli primerin ja akryyli pintamaalin välillä, joten alumiinin suojaamisen kannalta pidän pintamaalia riittävänä ja mahdollinen vauriokorjaaminen on helppoa. Kuivuu todella nopeasti ja muodostaa ohuen, mutta hyvin peittävän kalvon. Ongelmanahan on, että kennon joutuu ruiskuttamaan monta kertaa eri suunnista ettei jää paljaita kohtia ja maalia tulee helposti paikoitellen liikaa. Olen huomannut, että Motipin akryylit toimivat tässä paremmin kuin mikään muu testaamani spraymaali (ja niitä on kymmeniä), varsinkaan alkyydit. Tällä tavalla maalatut jäähdyttimet ovat pysyneet hyvinä useita vuosia moottoripyörissäni.

    Lopputuloksen ja kestävyyden kannalta eniten vaikuttaa kuitenkin pohjatyö eli maalattavan osan puhdistus vanhasta hilseilevästä maalista ja liasta sekä kunnollinen pintojen pesu. Se onkin jo jäähdyttimen osalta melkoinen projekti johon on tullut kokeiltua vaikka mitä.
     
  3. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead


    Toi varmasti olis paras lopputuloksen kannalta, vaan on omat haasteensa siinä kyllä. Kappaleetkin on melko isoja, joten oma ongelmansa siitäkin tulee....?
    Jotain osia olen anodisointia teettänyt yhdellä harrastajalla, paljon se näki vaivaa asian eteen mutta ei siitä jäljestä koskaan tullut sellasta mitä esmes noi AN-liittimet on. Lopetti sit sen anodisoinnin ja alkoi maalauttaa tuotteensa jauheella, näin käsitin?

    Toki jos jollain harrastajalla on homma niin hyvin hallussa että voi sanoa homman onnistuvan, kuuntelen mielelläni lisää:)
    Paras se varmastikin olis lopputuloksen kannalta.
     
  4. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead


    Tästä ei varsinaisesti ole kyse vaan siitä että noi kennot näkyy autosta ulospäin ja ainakin mua se ottaa silmään? Enempi siis huvikseen hommaa tää on, eikä niinkään toiminnasta ole kyse....
     
  5. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead


    Tuttuja tuotteita noi molemmat, Ferrexiä tuli aika monta litraa viime talvena ruiskittua tekemiini rautarakenteisiin, mitä lie työtasojen runkoja.

    Motipia olen kans johonkin käyttänyt, ehkä sen kestävyydessä on mun mielestä toivomisen varaa? Ainakin sellaset osat erottuu konehuoneesta jotka tuolla maalattu kun vieressä on akryylillä ruiskulla maalattuja osia. Ei kuitenkaan varmaan se huonoin spraymaali vaikka pikkuhiluihin.

    Jäähdyttimet ja kuuleri on uusia eli putsaussavottaa on onneksi vähän, ei ainakaan mitään vanhaa maalia postettavaksi.


    Nyt näyttää siltä että tota F34:n ehdottamaa maalia käytän, jos ei nyt jotain uutta ilmaannu anodisoinnin puitteissa?
    Ensiviikolla asialle jo täytyy jotain tehdä, että pääsee projektissa eteenpäin, samoilla kiinnikkeillä monta muutakin juttua niin alustassa kuin konehuoneessa....
     
    Muokattu: 30.5.2019
  6. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Tolla ulkonäkö-tavoitteella lähtisin ite ehken vetäseen ohuella happiksella harson ja siihen satiinimustaa just sen verran, että peittyy hyvin.
     
  7. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    oon ainakin ite maalannu syylärit mustalla maalilla eikä ole mitään ongelmia ollut keittämisen kanssa. Toki syylärini ovat olleet niin harvaripaisia ettei maali oli päässyt tukkimaan ripojen välejä kuten ehkä voi käydä jonkun tiheeripasen alumiinisyylärin kanssa.
     

Kerro tästä muillekin!