Dodge Ram 4x4 Cummins. FAQ sivulla 1.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja Mussemaan, 18.10.2004.

  1. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Viime lauantaina tankkasin kun olin reilu 1000km ajanu. 12,8 laskin kulutukseksi. Kuten aiemmin totesin niin se laahaava etunen vei näköjään yllättävästi lisää löpöä/100km.

    Laitettiin omaan 47re silloin kaikki sähkökilkkeet yksin tein ku oli silppuna. Kohta kaks vuotta ajettu eikä ole ollu mitään onkelmia lootan suhteen.
     
    ReDDot tykkää tästä.
  2. Nimimerkki

    Nimimerkki 1st gear

    Pari vuotta seurasin jollai kännykkäsovelluksella kulutusta 2007 5,9 Ramista ja keskiarvo taisi olla vähän yli 13. Alin yksittäinen mittaus taisi olla 11,5 ja kovin 18. Matkaa pääasiassa ajelin ja mittariin tuli parhaillaan 50tkm/vuosi. Talvella kun oli enemmän nurkkapyöritystä ja muutakin pyöritystä kera 4X4, ni keskiarvo taisi olla jossai 15 kieppeillä. Uskon, että aika lähelle kymppiä voisi päästä jos oikein yrittää ja just ja just päällä pysyvällä turbiinilukolla liruttaa alta 80km/h. Toinen juttu sit, mitä vi***un järkeä siinä on. Moottorin kierrokset näköjään vaikuttaa paljon (lue ajonopeus).
     
  3. ReDDot

    ReDDot 2nd gear

    juu, tuo menee 80:ssä noilla renkailla vajaa1200 kierrosta, muutenki kortti lähtee jäähylle seuraavasta kuvasta... muuten näis on isoja eroja kulutuksissa riippuu ihan miten on ajotuksia säädelty.
     
  4. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Itellä on noin 1300rpm ja 80/kmh, 285/75/16 pyärillä. ReDDotilla lie isommat pyärät tai turbiinissa eroa?
    Se turbiini joutuu muuten kaikista kovimmalle minusta. Ainakin itellä oli 360000km ajon jälestä loota vielä melko ok sisäkaluiltaan tehtaan jäliltä mutta turbiini rupes luistaan. Vahvistettu turbiini on ehdoton vaihtaa jos loota käy alhaalla yhtään minkään syyn takia, minusta.
     
    ReDDot tykkää tästä.
  5. ReDDot

    ReDDot 2nd gear

    Mulla on tuossa 315/75r16 , ja suncoastin 3-levynen turbaani. Tuo on ilimeisesti kasattu -08 jenkeissä, ja sen jälkeen sillä on ajeltu se 120 t mailia, ja mun mielestä turbiini on yhtä hyvä ku uutena.

    Syksyllä halus naapurin corvette-setä kokeilla miltä se Rami tuntuu, melekeen ajo seinään ku kylmillä öljyillä nyppäs d:n päälle,että aika kovasti on vetoja päällä, stallista ei oo sen kummemmin tietoo, matalampi kuitenki ku orkkis. Ei tykänny corvette-mies dodkesta, kysy että miten tällä pitäs ajaa, ku tuntuu ettei 60 vauhissa pysy tiellä:D Sanoin että anna jalakaa vaan...
     
  6. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Ne onkin tämmöset dodget tarkoitettu karvasille setille, mitkä ei vähästä hätkähdä.

    Kieltämättä jos ajaa ekoja kertoja niin varsinkin auton leveys ja mahdollinen iän tuoma ”luonne” ohjauksessa tuo äkkinäiselle haastetta. Saattaa huomata jos ei ole tarkkana että luisuu liikaa vastapuolen kaistalle. No, kyllä ne pienemmät ainakin on väistelly ja rekankin tullessa vastaan kehityy refleksit kummasti väistöä tehdessä.
     
  7. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    No nii, sainpas kuitenkin kun loma alkoi, ne governor springsit tsekattua. Löysäsin yhden naksun ja nyt cruise toimii ainakin paremmin. Aiemmin oli liian ”hötkyilevä” ja tahto ettei jää just siihen mihin painoi vaan kiihty lisää. Sitte laitoin sen painemittarin siihen pumpun kylkeen. Aluksi oli ajatus suodattimen päälle pysyvästi mutta nuukasti tilaa. Snubberi ja päälle venttiili sekä mittari. Yllättävää cummins ramissa! Laitoin sitte tosiaan tsipin neuvon mukaan neulaventtiilin siihen mittarin ja snubberin väliin. Ostin kyllä laatu palloventtiilinkin mutta neulaventtiili on varmaan paree jos snubberin kanssa olis väpättäny neula kuitenkin jostain syystä. Niinhän se sitten oli että tyhjäkäynnillä 30 min lenkin jälkeen 14psi ja myöhemmin paikallaan käytellessä 16-17psi. 2500rpm 22psi. Sitte paluulinjaa puristellessa nousi joten täytyy ofv uusia. Kattellaas sitte vaikuttaako mitä siihen kulkuun ku joku tais sanoa että minulla voima loppuu kesken ku ei kierrä 3gsk jousilla tarpeeks ylös. Story will be continued.......
     
    tsipi tykkää tästä.
  8. tsipi

    tsipi Gearhead

    Minkä mittarin laitoit? Mun pitäs vaihtaa semmonen mittari toho et näyttäs uskottavia lukemia. Nestevaimennettu mekaaninen olis tietenki paras, mutta jotenki tuon mieluummin kabiinin puolelle sähköjohdon ku diesel linjan..

    Vähän luulen, että mullaki siirtopaineet vähä matalat, mutta ei vaan minun tapauksessa pääse mistään puristelemaan paluulinjaa...
     
  9. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Tää on marshall 60psi semmonen takakiinnitteinen. Olisko ollu joku amatsooni mikä myi;). Saatto olla kyllä ebaykin. Katto kummastakin haulla pressure gauge marshall 60psi, ni alkaa löytyyn ja missä on halavin. Ei ollu kallis mutta made in usa. Siihen pumpun kylkeen glowshiftin snubber ja tallista löytyneellä neulaventtiilillä laitoin ni saa viä sillä säädellä lisää. Pikku palloventtiilinkin hankin mutta ameriikan joe sanoi että suattaapi väpättää että neulaventtiili kandee väliin viä. Jää sojottaan vähä alaspäin mutta näkee taskupeilillä tosi hyvin ramista vieressä seisoen ellei ole 40 tuuman pyörät. Saahan niitä vinkkeleitä tietysti jos haluaa kulman muuttaa ylöspäin. On kyllä niitä sivukiinnitteisiäkin tietysti myynnissä. Tiijä auttaako se fordissa mitä mutta saahan sen letkulla kyllä tietysti vetää mekaanisen mittarin loksun kupeeseen. Sitä tilaa tais olla hintsusti. Tilasin mekaanisen ahtopainemittarinkin kun se vanha oli paska. Tai se oli sitä jo uutuuttaankin kyllä. Kyllä niihinkin 50 ja 60-luvun autoihin enempi mekaaniset mittarit kyllä kuuluis....

    Saapiko niitä torktekin ofv010 tahikka ofv020 mistä mahtollisimman halavalla? Paljon ne ei muuten maksa mutta saatanan rosmot ottaa 40-60 euroa lähetyksestä!

    Löysin bosch ofv ja ainakin kehuvat genuinea olevan. Oli vaan niin halapa että taijan päätyä siihen jollei ensin mainittuja löyvy het vällein.
     
  10. tsipi

    tsipi Gearhead

    Itelle kans toi tork tekki pitäny ostaa. Eli jos tilaat ja oot jossai välis lahden seudulle taas matkaamassa, ni saat postikulut puolitettua :)

    Mulla on joo letkulla anturi viety jarrupääsylkyn viereen, mutta se sano sopimuksen irti aika nopeesti... nyt ei oo tälle kesälle ees saatu koko koslaa ladulle ku etuakselin vaihto vielä pahasti kesken.
     
  11. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Nii se marshall muuten oli nestevaimennettukin. Tuumin sitäkin että ottasko pois ku saa ofv vaihdettua vai jättäskö siihen.

    Täytyy kattella niitä overflow venttiilejä vielä, yleensä oon ollu niin sitkee paskiainen että monesti on löytynyt muissakin hilppeissä sopiva kanava ja hinta ku on viittiny penkoa.
     
  12. tsipi

    tsipi Gearhead

    Tuossa halvin mitä minun silmään osui. Liekö joku kopio? Pistäsin kyllä pari het tilaten, jos tuo sopis m-sarjan pumppuunkin. Harmi kun ei ole sen kierrettä ja banjon pituutta tullut mitattua...

    https://www.ebay.com/itm/OVERFLOW-V...443145?hash=item3d6e5ab409:g:uVsAAOSwIM9bDu4p

    Harmittavasti kyllä lukee tekstissä ettei tuo sopisi paikoilleen ilman pumpun irrotusta? Voiko olla näin? Muistan ainaki omasta venäyttäneeni vähän jousta ja en kyllä ole pumppua napannut irti. Kellään tietoa etteikö tuota pientä ruuvia mahdu laittamaan kiinni paikoillaan?
     
  13. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Linkki ei kyllä aukea, muttei sevväliä. Yleensä kai näkee siitä kuulemma että onko ofv vaihdettu, jos kannesta on rälläkällä veistetty pala pois. Näin ameriikan joet väittää. Itellä on kyllä pala pois ja kylessä bosch ofv kiinni. Samoin ne hillybillyt väittää että halvat kestää vuoden verran suunnilleen. Tiijä häntä. Orggis bosch numero on 1417413047

    tästä halpa kopio ihan hoodeilta:

    https://www.adita.fi/verkkokauppa/tuote/17211526655-venttiili-1417413047

    Jenka niis on 14x1,5 ja kanta eli avainväli 19mm sekä kannan alta 26mm ns. kierteen pituus vaikkei sitä o kun päässä

    Alipappa myy 0,5-0,9 taalaa tsipale ku minimitilaus on 10.

    Ai nii, tossa minun boschissa ei o pulttia päässä. Eli ei säädettävä ole. Olen kyllä nähny kuvia boschista jossa on. Liekö eri numerolla vai uudempi/vanhempi? Se varmaan se sisempi säätöpultti mahtuukin kait pois mutta koko runko se ongelmallisempi?
     
    Muokattu: 10.6.2019
  14. tsipi

    tsipi Gearhead

    Kai tuo samalla mitotuksella on ku perus banjopultti. Ton säätöosuuden sulkeva pultti siihen sitte lisäks korkeutta. Eli mietin just et sopiiko sen päällipultin laittaan kii ku banjo on jo kii?

    Tarviiko tänää kattoo jahka pääsen projektin kimppuun et miten tarkallaan mahtanee olla...

    Minulla avaa kyllä tuon laittamani linkin.. siinä oli pultti 30e ja postit 20e tyyliin..
     
  15. VallMan

    VallMan 1st gear

    Moro!
    En tähän hätää puhelimella löytänyt sopivaa tietoa, että mikä voisi vaivata - 95 vuoden cumminssia. Itse epäilen polttoainelinjassa "takaiskuventtiiliä" mikä se ny näissä vehkeissä on.

    Auto seisoi päivän verran tasaisella, ei ollut mitään ogelmaa toimi normaalisti, mutta samana päivänä oli puolituntia keula ylämäkeen ja sen jälkeen ei millään käymään, ennekuin pumppasi käsin lutkupumpulla millä ilmataan järjestelmää.

    Taas pari päivää seisonut suht tasaisella kohdalla pihalla, eikä mitää ongelmaa käyntiin lähdössä.

    Ulospäin ei näy mitään vuotoja missään kohdassa polttoainelinjoja.

    Onko muilla ollut vastaavaa ja mitenkä kyseisen ominaisuuden saa ehjättyä?
     
  16. tsipi

    tsipi Gearhead

    Korjatkaa paremmin muistavat/tietävät

    Minusta nostopumpussa itsessään on tulopuolen takaisku. Siellä ei ole muita mitkä estäisi virtaamisen takaisin tankkiin. Paluupuoli on tuon edellä höpistyn banjon takana. Tuskin sielläkään muita on, ja onko lie merkitystä vaikka paluupuoli valuisikin tyhjäksi.
     
  17. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Samaa mieltä ja varmaan kaikki maailman pa-pumput on takaiskulla varustettu. Toinen juttu pelaako se. Eikös jollain hajonnu se, olisko ollu 66monaco?
     
  18. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Yrittänyttä ei laiteta, kuten sanoin olen aika sitkeä paskiainen. Soitin kaverille joka taas lähetti pojalleen viestin eurooppaan joka taas lähetti vaimolleen viestin amerikkaan. Tilasin sen tork tekin sitte luvan saatuani sinne aurinkoiseen californiaan. Jos se ameriikan vaimo sitte laittas sen tulemaan mustalle pässille tänne kotisuomeen. Vissiin helpommin vois tänkin tehä kai? Postit ei ollu ku 2,49$ rapakon takana. Suomessa sillä saa pelkän postimerkin.

    Näyttäs lähteneen jo matkaankin, sähköpostivahvistuksen mukaan.
     
    Muokattu: 13.6.2019
    4d sedan ja tappokinnas tykkäävät tästä.
  19. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Itse lähestyin overflowvalvea vähän toiselta kantilta, toki pumppukin 13mm mitä ruokitaan että ei tälläsiä joka setuppiin tarvitse:

    [​IMG]

    [​IMG]

    Ideana syöttää sähköpumpulla ja AN-letkuilla ainetta molemmista reijistä sisään mitä P-pumpussa on, ja säätää se siirtopaine tuolla.

    Vanin pumpussa mulla taas sellanen Boschin tekemä mokkula, joka tuli pumpun mukana, ja sillä ja omalla mekaanisella siirtopumpulla siirtopaine on sen 2bar, mun mielestä ihan hyvä.[​IMG]

    Meinaan että kai se on melko sama minkälaisella säätimellä sen pari baria siihen siirtopaineeseen tekee, jos haluaa askarrella? Toki tuon selkeemmin ja helpommin mitä Musta Pässi teki ei juuri ole mahdollista painetta säätää....


    Ilmavioista, joskus oli sellasta vaivaa että pörähti käymään ja sammui n. 10sek päästä, ilmeisesti vuoti kaikki suodattimen ja muut tyhjäksi takaisin tankkiin ja kävi vain sen aikaa mitä oli ainetta pumpun "galleryssä"? Siihen auttoi uudet letkut konehuoneeseen ja uusi siirtopumppu, oisko sen takaisku just valskannut ne aineet takas tankkiin?
    Letkutkin voi vuotaa sillain ettei vuoda ainetta ulos, mutta vuotaa ilmaa ulkoa sisälleen jolloin tietty kaikki vuotaa takas tankkiin. Nähty on tälläinenkin ihme:confused:
     
    Muokattu: 14.6.2019
  20. tsipi

    tsipi Gearhead

    Laitoikko 4dsedan pelkällä sähköpumpulla syötön tolle 13 mm pumpulle, vai syöttääkö sulla myös mekaaninen pumppu?

    Joo mäki mietin ihan "normaalia" regua tonne jossai välissä, mutta kyllähän se on vaan helpompi minunki tapauksessa maksaa tosta tork tekistä. Halvimmalla pääsis toki ku laittas vaan tiukemman jousen. Mä oon jo kerran venäyttäny omaa vieteriäni...
     

Kerro tästä muillekin!