Corveten maalaus ja "hämähäkit"

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Kori', aloittaja Buick225, 30.5.2019.

  1. Buick225

    Buick225 Double Gearhead

    Juu siis C4 avo ensi talvena uuteen maaliin. Kymmeniä peltiautoja maalannut mutta tuossa muovipulkassa varsin hankalan oloisia hämähäkin näköisiä halkeamia. Miten raati suosittelee nuo korjaamaan.
     
  2. Gary Grand

    Gary Grand Double Gearhead

  3. T5

    T5 Gearhead

    Asiasta mitään tietämättä, Wheeler Dealersissa ne jonkun Corveten maalasi, missä noita halkeamia oli.
    Siinä ne taisi ihan rälläkällä ajaa ne halkeamat lovelle loppuun saakka ja kitata sekä maalata.
     
  4. aircool

    aircool 3rd gear

    Snurralla tai vastaavalla kaivaa halkeamat ja hämähäkit auki niin,että lasikuitukarvat tulee näkyviin.Sitten niihin roiloihin hartsia tai lasikuitukittiä.Hionta ja tavallista kittiä päälle.
     
  5. Seppä Leonardo

    Seppä Leonardo Gearhead

    Suosittelen säröjen ja halkeamien poistamista hieman niiden kokoa isommalta alalta jos sattuu olemaan kosteutta ja kuivaamista kuumailmapuhaltimella.Vois laittaa kerroksen pari 150 gr/neliö painoista mattoa.Mikäli mahdollista laittaisin gelgoaattikerroksen vielä päälle ja sitten kitillä oikaisu.Tuo ohje lasikuitukitistä on hyvä varsinkin jos sattuu olemaan pitkäkuituista lasikuitua
     
  6. JJ

    JJ Gearhead

    Tuo C4 Vette ei sitten ole ihan normi lasikuitua vaan SMC:tä (Sheet Molded Compound), vaatii omat aineet korjaukseen.
     
  7. CevyAntti

    CevyAntti 2nd gear

    No ei se vanhempi C3 kaan ole mitään normilasikuitua. Päreiksi laitettuna muistuttaa enempi lastulevyä.
    Se että noi kuitulevyt on prässillä tehty muotoonsa ei koti sepälle aiheuta mitään sydämmen tykytyksiä tai muita. Epoksilla kudottua mattoa vaan kiinni korjauksiin. Kittinä voi käyttää SMC tä.
    linkki https://www.tarvikkeet.fi/tuotteet/kemikaalit/korikitit
     
  8. WBBC

    WBBC Double Gearhead

    Pitää vaan lasikuitukorjauksen jälkeen olla rauhassa mielellään muutaman kuukauden, ennenkuin alkaa maalauspuuhaan.

    Olen itse yhden 1970 vuosimallin Corvetten hionut ”peltipuhtaaksi”. Korjautin halkeamat ammattilaisella, annoin olla puoli vuotta sellaisenaan, ennenkuin vein maalarille.
     
  9. GS

    GS Gearhead

    Kun repii lasikuitumattoa , saksii sen 3-5mm pitkäksi säiesilpuksi ja sekoitaa tätä ihan tavalliseen vihreään lasikuitukittiin ( esim.Wurth), saa ”hämähäkit” paikattua lopullisesti.
    Eli avaa halkeamat pohjiin asti rälläkän hiontalaikalla säteittäisesti avaten, joilloin 15-20mm leveää railoa ja täyttää metallilastalla voimakkaasti painaen ko.alueet tällä ”terästetyllä” lasikuitukitillä. Kerrosvahvuutta ennen hienokittausta pitäisi jäädä vähintään 0.5mm, mutta mielimmin milli. Näin toimien ei ole pelkoa styreenin myöhemmästä maalin alla haihtumisesta ja lopputulos+kestävyys on paras mahdollinen.
     

Kerro tästä muillekin!