454seen puhtia

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Chevrolet454ss, 23.8.2018.

  1. pecu_83

    pecu_83 Gearhead

    Onpas ollut pitkä tauko OD:lta.

    Lyhyesti sanottuna Procompit oli liian isot ja Peanutit ehkä vähän liian pienet tähän koneeseen. Sanoisin että AFR 265cc olis sopivin tähän komboon. Procompit alkoi hengittää vasta yläkierroksilla niinkuin käppyröistä näkee, mutta mun venttiilikoneisto alkaa tanssia ripaskaa, jo ennenkuin päästään 6000rpm yläpuolelle.
     
  2. max

    max Double Gearhead

    Hyvinkin näin.Sama ilmiö täällä Procomp/Speedmaster kansien kanssa.Tapahtumat alkavat 4000rpm. paikkeilla.Tottakai jyrkähköllä nokalla 276/282 @ 0.050 on myös vaikutus asiaan.
    Ripaskaan yrittäisin lääkkeeksi mekaanista laahaajaa ja mahdollisimman kevyitä keinuja.
    Yksinkertainen ja kevyt venakoneisto on ison Letukan hyvä kaveri.
     
    Camino'79 tykkää tästä.
  3. monster

    monster Gearhead

    Jos laittaisin tohon 2500 kuorkkiin snipperin nelireikäsen ruutan niin mikähän imusarja siihe pitäis laittaa.kannet Kait ovaali reijillä.Nokan päivitys olis kans mielessä,kattei tässä ei oo mut päästöistä läpi pitäs mennä kun 95 vuotinen .aika alas voima pitäs saada kun loppuu rpm mittarista näyttö 5000.
     
  4. max

    max Double Gearhead

    Veikkaan että siinä on ”Peanut port” kannet mutta venakoppaa raottamalla ja valunumero kannesta kertoo sen sit varmasti.
    Edelbrock Performer on yksi niistä harvoista imusarjoista joka stemmaa noiden peanuttien kanssa.
    Performer myös oikea valinta kuorkkiin.
    Peltisarjat ja reilu tuplaputkisto myös herättelee 454:sta eloon.
    Performerissa on sitten Spread bore plenumi,joten se kantsii huomioida,jotta passaa ruiskun kanssa.
    Weiandilta löytyy Peanut sarja jossa on Square bore plenum.

    Edit.Nimimerkki ”Kapki” täällä kauppas joku aika sitten tuollaista uutta kiillotettua Peanut Weiandia.Kysys jos se on vielä kaupan.
     
    Muokattu: 9.6.2019
  5. makesgarage

    makesgarage Gearhead

    Moi. Löytyskö täältä apua, mulla tollanen gen. v 454 porattu .30 yli, mäntinä KB -32 domella olevat, aikasemmin oli rauta kannet joitten numeroo en nyt muista pienillä venttiileillä ja 118cc palotilalla. Imusarjana air cap ja kaasarina 800 speed demon, nokkana crane 134241 joka 286/296, compin magnum keinut rullakärjellä, tossa w-dynossa siitä saatiin takaa 309hv ja 620 vääntöjä.

    No sitte tuli mieleen et josko isonnettas venttiiliä ja laitettas alumiini kansia ja ostin sitte tuollaset: https://www.ebay.com/itm/BIG-BLOCK-...454760?hash=item4d3f98b728:g:0CEAAOSwzgRWv21L sama konstruktio muuten mutta nyt teho ja vääntö romahti 5000rpm:ssä ja saatiin muutama hevonen vähemmän ja vääntöä karvan verta huonommin, käppyrät tippu tossa kohtaa suoraan alas.

    Onko kannet ny liian isot alakertaan vai toi nokka joka ei sovi, Joku muu? Kun jotenkin olisin odottanu et olis teho hiukka noussu, kilpuria tästä ei olla tekemässä mutta noi tehot tuntuu hiukka pieniltä 454.seen...
     
  6. SauliK

    SauliK Gearhead

    voisko venttiilikoneisto sakata?
     
  7. max

    max Double Gearhead

    Ei noi kannet liian isot ole.Mulla oli samankaltaisia huolia 750 speed demonin kanssa,ja se meni polvilleen koko alueella.
    Sitä ei saatu toimimaan kovasta ähellyksestä huolimatta.
    Mulla on 454:ssa saman valmistajan alukannet,mutta rect.port.versiona.
    Motti tuotti likelle 600 heppaa ja vääntöä tais olla 720nm,joten kyllä kansien valinta sulla pitäis olla kohdallaan.
     
    makesgarage tykkää tästä.
  8. makesgarage

    makesgarage Gearhead

    Saattas olla toi kaasari politiikka kyllä, AFR oli kyl siin kohtaa kun teho ja vääntö alko tippuun ni 13.5. Venttiilikoneistosta ei kuulunnu mitään omituista, käppyrät vaan tippu ku taikaiskusta tasan 5000 kiekassa.
     
  9. Impala76

    Impala76 Gearhead

    Täällä kun on bbc kansi tietäjiä paikalla, niin onko kokemusta ,että voiko edelin 60499 performer kannet heittää suoraan mark IV 454 päälle? Flattop orggis männät on paikoillaan.
    Jollain jenkki foorumilla varoiteltiin että imuventtiilien kuopat männissä ei välttättämättä ole riittävän syvät..?? Eli ilmeisesti voi ottaa kiinni mäntään kun moottori on käynnistynyt ja hydraulinostin täyttynyt..? Onko kokemusta tästä asiasta/näistä kansista?
    Jos oikein laskeskelin niin purkka nousisi noin 8sta noin 8.9 iin..?
    Nyt paikoillaan 781 kannet joissa 118cc palotila ja näissä edeleissä olisi 100cc
     
  10. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Orggismännissä taitaa venttiilikolot olla aika pienet, ja nyt kun sulla imuventtiili suurenee, niin voi tulla aika ahdasta. Ainakin jos nokassa yhtään reippaammin .050" asteita.

    Varminta on tehdä jäykällä nostajalla ja muovailuvahalla testi, tai jos vaihtaa venttiilijouseksi herkän testijousen niin voi konetta pyöritellessä kokeilla välillä sormin painamalla paljonko venttiili/mäntä välystä on missäkin vaiheessa.
     
  11. Impala76

    Impala76 Gearhead

    nokka on cranen 133801
     
  12. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Tuon nokan specsien perusteella männän ollessa ykk:ssa imuventtiili on auki noin 2.3 milliä.
    Tuskin se siinä vaiheessa mäntään tavoittaa, mutta lähimpänä kosketusta se on hieman yläkuolokohdan jälkeen.
    Asiaa voi vähän hahmottaa kun mittaa irtokannesta paljonko venttiili mahtuu aukeamaan ennenkuin lautasen reuna on kansitason kohdalla ja paljonko männässä on koloa.
     
  13. Skigu

    Skigu 2nd gear

    Oman kokemuksen perusteella en uskaltais laittaa paikalle ilman muovailuvaha testiä. Ilmainen homma kokeilla, jossei laske itelle tuntipalkkaa.. Tuskin pohjaa, mutta kolon leveys voi tuottaa ongelmaa, niinkuin artsi sanoi. Veikkaan, et kolon leveys just riittää mutta, paljonko mäntä heiluu..
    Nokan asteista tosiaan riippuu kuin liki pääsee mäntää. Imuvena alkaa jo aukeen ennen, ku mäntä on päässy ylös ja siinä just ennen on lähinpänä.
     
  14. Impala76

    Impala76 Gearhead

    Mitäs kansia käyttäsitte tässä mun kombossa? Ajatuksena siis saada purkkaa ylemmäs lisätehon toivossa..
    Vm 77 Truck 454 alakerta vakio kunnossa flat top std männillä. Openchamber 781 kannet.
    Nokka tuo jo aiemmin mainittu 133801 Crane powermax hydylaahuri.
    Imusarjana Edelin rpm airgap ja kaasarina Holleyn 850 db.
    CompCamsin Diecast rullavipat. Sytkänä Msd 6al digital Hei jakajalla.
    Kyllähän tuokin yhdistelmä jo kivasti piirtää parilla 295 radiaalilla,mutta enempi tietysti aina olisi parempi..
    Jos olen oikein laskenut/ymmärtänyt niin tuolla mäntä/kansi yhdistelmällä puristus-suhde jossain 8-8.5 hujakoilla..? Nokan suositus oli muistaakseni 9 ja ylöspäin.
    Mitkä kannet olisi hinta/hevosvoima suhteeltaan järkevät heittää tuohon alakerran päälle sellaisenaan. Mäntien vaihtoa ainakn toistaiseksi olen ajatellut välttää..
     
  15. max

    max Double Gearhead

    AFR tarjoaa monenlaisia erinomaisia laadukkaita vaihtoehtoja kansiksi,sikäli mikäli kukkaro kestää.Imukanavan koon kanssa en olisi ahne,ja vois olla reilusti alle 300cc.
    110cc palotilalla taidat päästä sinne 9.0:1 puristuksen paikkeille.
    Budjetti vaihtoehtona sit Edelbrock E-Street kansi.

    Edit.AFR 3620 olis varmaan aika timantti sun tarpeisiin.
     
    Muokattu: 20.11.2019
  16. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    118cc kannet yhdessä venttiilikoloilla varustettujen flattoppien kanssa, jotka ilmeisesti jää vielä dekin alapuolelle, ja normi kansipahvit, niin todelliset puristukset jää jopa alle kasin.

    Palotilat sais olla korkeintaan 100cc (esim. Edel Performer 60499, kuten jo itse kaavailit) että pääsis edes ysiin. Materiaalin ollessa alumiini olis hyvä päästä vielä 1/2 - 1 yksikköä ylemmäs.

    Uusistakin kansista voi tietysti pyyhkäistä millin siivun tasoista pois ja laittaa ohuet kansipahvit, niin ollaan jo vajaassa kympissä ja tuntuu edes jossain!
     
  17. Impala76

    Impala76 Gearhead

    Okei, kiitos neuvoista.. Tarvii tutkailla noiden afr 3620 sekä edelin 60499 saatavuuksia.. Kaverilla olis myös tarjolla 65 396 corveten closed chamber kannet.. Valunumero vielä selvityksen alla.. Toimiiko tälläiset vanhat 396 rautakannet miten 454 päällä? Jos päädyn aftermarket alsakansiin niin niissä tosiaan käytetään järjestäin alkaen 2.19 imuventtiiliä. Jos se ottaa kiinni/on liian pieni välys Flat top männän venttiilitaskun reunoihin,niin onko lisätilaa suotavaa/mahdollista tehdä mäntään irroittamatta tai purkamatta alakertaa.? Esim paineilmavingulla varovasti...? Vai tuleeko tässä heti tasapaino/männän lakivahvuus asiat eteen..?
     
  18. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Venttiilikoloja voi isonnella tarvittaessa paikallaankin, kunhan suojailee ja putsailee ettei purua ole joka paikassa. Tavaraa tuskin tarvii niin paljon ottaa että mäntä heikkenis, tasapainotuksen menettämisestäkään ei tarvi olla huolissaan.

    Pienipalotilaiset 396:n ovaalikannet vois olla ihan hyvä budjettiratkaisu, jos eivät satu olemaan aivan loput. Valunumeron perusteella voi sit pohtia asiaa lisää.
     
  19. max

    max Double Gearhead

    Vähän lainaan tätä ketjua.
    Eli mistä täältä Suomesta vois ostaa hieman isomman BBC alakerran?
    Kyselin asiaa taannoin US partsista,mutta eivät olleet kiinnostuneita tällaista kauppaamaan.
    Ajatuksissa olis 500-540 kupiikkinen murikka jonka puristukset olis 118cc kansilla siellä kympin paikkeilla.
    Olikos täällä Vantaalla joku RP:n jatkaja,jota kuulemma huvittaa tehdä kauppaa ja pystyy järkkäämään tavaraa?
     
  20. T781

    T781 1st gear

    Kivinummi varmaan myy sopivan motin. Muistaakseni sieltä saa blueprintin motteja myös. Hinnoista en tiä. Multakin löytyis yks +500 cid motti mutta kampiakseli säröillä. En oo löytäny vielä toista ehjää akselia tilalle.
     

Kerro tästä muillekin!