Ohjauksen keskitangon kunnostus

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Ohjauslaitteet', aloittaja VintageSpeed, 25.6.2019.

  1. Näin minäkin sen näen ja ajattelen. Minusta tämä on aika vahva todiste, ettei tuossa tarvitse palloniveliä, vaan pusla ja tappi riittää.
     
  2. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Juu, siis ei saa olla palloniveliä. Se centerlink ei saa kiertyä missään oloissa. Kun siihen tulee raidepäät kiinni, jotka ovat pallonivelet, niin jos vielä centerlinkissä olisi pallot, niin auraukset vaihtelis ihan holtittomasti ja raidepään korkeus myös. Josta seuraisi täysin odottamaton ohjauskäytös esim. joustoliikkeen aikana.
     
    Camino'79 tykkää tästä.
  3. Weijari

    Weijari Gearhead

    Eikös vastaava osa irroitettuna esim apusimpukasta käy? Eiks yleensä ole niin että center linkissä on rei'ät ja nivelet on raidetangoissa , apusimpukassa ja sektorivarressa?
     
  4. Camino'79

    Camino'79 Gearhead


    Valitettavan monessa vermeessä myös centerlinkissä on nivelet
     
    Jussi289 tykkää tästä.
  5. Weijari

    Weijari Gearhead

    Niin on näköjään omassakin harrasteessa, piti oikeen käydä katsomassa :)
     
    Camino'79 tykkää tästä.
  6. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Tosta tuli imuriin, et vanhan auton sellasta niveletöntä ei kannata teloa vaikka kiveen mutkalle, niitä voi olla vaikee löytää, kun kukaan ei ole koskaan tehny niitä tarvikkeena.
     
    Camino'79 tykkää tästä.
  7. exchevelle

    exchevelle Gearhead

    Onko varmaa että ongelman aiheuttaja on tuo alkuperäinen keskitanko?

    - Tuntuuko siinä jumitusta kun kääntelee renkaita niiden ollessa ilmassa?

    - Onko autossa ohjaustehostin?

    - Onko pyöränkulmat tarkastettu ettei johtuisi niistä?

    Siis nuo vaan ajatuksena mikä muu voisi olla syyllinen.
     
  8. exchevelle

    exchevelle Gearhead

    En ihan saa kiinni mitä yrität sanoa tuossa. Mutta tässä yksi esimerkki kuinka kaikki keskitangon kiinnitykset on pallonivelillä. Hyvin tyyppillinen totetus usa-laitteessa:

    [​IMG]
     
  9. exchevelle

    exchevelle Gearhead

    Oletin tosiaan että raidetangot tulevat kiinni uloimmaisiin palloniveliin tässä viestiketjun tapauksessa.

    Kuvassa näkyvä järjestelmä toimi mikäli apusimpukan varren geometria vastaa täydellisesti simpukan kääntövarren geometriaa. Toimii kyllä vaikkei täysin vastaisi, kun noissa holkki-tappi liitoksissa täytyy olla pieni välys. Mutta pidemmän päälle syö väljäksi puslat välitangosta mikäli ei geometriat ole symmetrisiä.
     
  10. Rautamäki

    Rautamäki 3rd gear

    Toleranssien puitteissa ovat. Juuri kasailin Corvairin ohjausta ja sitä jouduin vähän shimmailemaan että sain toiminnan kitkattomaksi. Tuossa kun on rattiakselikin jäykkä, niin ensin tähtäsin simpukan sellaiseen asentoon, että akseli on linjassa rattiputken laakerin kanssa. Apusimpukan kiinnitys koriin vaati vähän shimmilevyä ja jo tehtaan jäljiltä väljissä pultinreijissä hakemista jotta asettui linjaan simpukan kanssa. Korjaamokirjssa on läpileikkauskuva apusimpukan tappi reikään-nivelestä ja siellä on laakeriholkin ja nivelen kuoren välissä kumia tai muuta joustavaa materiaalia mikä sallii pienen heiton linjassa. Heti se siitä huolimatta alkoi kanittaa jos ei olut linjassa kun kiristi paikalleen.

    Mitä tuohon esimerkiksi laittaamasi kuvaan Valiantin ohjauksesta tulee, niin vaikka ei mulla Valiantista ole omakohtaista kokemusta, silti rohkenen väittää että ei ole palloniveliä keskitangon ja sektorivarren/apusimpukan välillä. Tangon tulee liikkua ainoastaan sivusuunnassa jämäkästi, ei se saa muljuta pallonivelissä. Ohjausvoimien vaikutuksestahan se niin tekisi pallonivelien liikeratojen rajoissa. Toisessa päässä tietenkin voisi olla pallonivel.
     
    Muokattu: 27.6.2019
  11. exchevelle

    exchevelle Gearhead

    Se ei "muljua" sen takia, että siinä on kaksi palloniveltä tukipisteinä. Yhdellä pallonivelellä tietenkin kääntyisi mihin tahansa asentoon. Tai jos toinen väljä niin geometriä menee miten sattuu.

    Onhan tuossa kuvassa myös -sleeve-kiinnitetty kahdella pallonivelellä, jotka ovat sen tukipisteet. Ei -center link- ole sen erikoisempi osa, kiinnitetty kahdella pallonivelellä jotka ovat sen tukipisteet.

    Käytännön esimerkki: kun ottaa sleeve:stä keskeltä kiinni niin sitä voi kiertää sen verran mitä pallonivelten äärilaidat antavat myöten. Samalla tavoin center link:ä voi kiertää ottamalla siitä keskeltä kiinni, pallonivelten äärilaitojen rajoittamana. Kummankaan osan kiertäminen ei vaikuta ohjausgeometriaan, käytännössä siis auraukseen (kun pallonivelet ovat välyksettömiä).
     
  12. Camino'79

    Camino'79 Gearhead



    Centerlinkki ei kylläkään kierry. Ja tottakai sen kiertyminen vääristäisi kulmia koska sen sisemmän raidepään korkeus muuttuisi. Ei nyt ihan hölmöksi kannata heittäytyä :D sama vaikutus kuin auton ylös ja alasjoustolla jos haluat jonkin käytännön esimerkin väitteeni tueksi, silloin vaan ulkopään korkeus muuttuu=auraus muuttuu ;)
     
  13. Weijari

    Weijari Gearhead

    Just samaa mietin. Centerlinkkiä pystynee? kiertämään renkaat ilmassa, mutta maassa ei. Periaatteessa kait jos Raidetanko olisi suoraan centerlinkin jatkeena, niin pystyisi renkaat maassakin?
     
  14. Camino'79

    Camino'79 Gearhead


    Ei sitä pitäisi pystyä kiertämään missään asennossa koska edellinen viestini ;)

    Ja centerlinkki ei ole verrattavissa raidepäihin koska niissä nivelpiste pysyy samana eikä se tee muutosta kolmanteen osapuoleen toisin kuin celterlink tekisi mikäli se pääsisi "pyörimään" :)
     
  15. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    No eivät ole kaikki palloniveliä. Älä nyt viitti vängätä selvää asiaa. Pitman armin ja idler armin päässä ei ole palloniveltä.
     
    Gary Grand, Hai ja Camino'79 tykkäävät tästä.
  16. xp

    xp Gearhead

    Mut jos joustintukien ylälaakerit.....
     
  17. Sierra

    Sierra Double Gearhead

    Pystyykö tommoisen kiinteän pallonivelen purkamaan ja vieläpä kasaamaan, jos siihen löytyisi tai saisi sovellettua ehjät sisäkalut?

    Ainakin jossain vanhemmassa 3.5L v8 range roverissa oli tehty purettavaksi palloniveliä, kun muistan jollekin semmoiseen pistäneeni korjaussarjan eli siinä prässätty pohjakakkara olikin aukaistavissa ja niveleen tuli uudet romut sisälle sekä tappi.
    https://www.amazon.co.uk/Bearmach-3646-Drop-Arm-Repair/dp/B01CGQSE30
     
    Muokattu: 28.6.2019
  18. exchevelle

    exchevelle Gearhead

    Yes, SIR !!!

    18:00 >

     
    Muokattu: 28.6.2019
  19. Lintta cruiser

    Lintta cruiser Gearhead

    A ja G koppa letukoissa ei ainakaan ole palloniveliä edellä mainituissa paikoissa
     
    Camino'79 tykkää tästä.
  20. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Kyllä ennenvanhaan oli myös korjattavia niveliä. Kuten oli myös korjattavia kahvinkeittimiä.
     
    Pertti K tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!