Ratin korjaaminen.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Verhoilu ja sisusta', aloittaja Seevu, 25.4.2019.

  1. Seevu

    Seevu Double Gearhead

    Vanhan ratin korjaamisesta oli juttu AmerikanRaudassa 3/2018. Artikkelissa kuvattiin työvaiheet ja materiaalit. Helppo homma.

    [​IMG]

    1963 Impalan ratti otettiin työn alle ja halkeamat kaivettiin auki: [​IMG]

    Lehden ohjeen mukaan hommasin Wurthin Replast Snap 90sec. täyteaineeksi. Se vaikuttaa kuitenkin liian pehmeältä ja parempi aine voisi olla tämä Rellun rattiin laitettu Teroson 5010:
    [​IMG]



    Ratti ja täyteaine (Wurth) on todella pehmeää kamaa, joten työstämisessä kannattaa olla tarkkana. 120 karkeus on ehkä liian rouhea rattiin, mutta tarkkakätinen hioo sillä liian täytteen.

    Muotojen hiomiseen käytin hammaslääkäristä hylättyjä tekareiden kiillotukseen tarkoitettuja hiomakärkiä. Toki kärsivällinen tekijä pääsee samaan tulokseen hienolla hiomapaperilla kiedottuna sopivaan palikkaan.

    [​IMG]

    Impalan ratista täytettiin kromikoristeiden paikat ja huomenna pintaan laitetaan DeBeer Berobase 500 värimassa ja Supreme lakka.

    [​IMG]

    Rattia(kin) korjatessa pitää rasvat poistaa huolella. Ja laittaa muovitartunta ennen täyttöä ja ennen maaleja.
     
    Muokattu: 2.2.2020
    Dataviilaaja, pe-le ja cdv70 tykkäävät tästä.
  2. Seevu

    Seevu Double Gearhead

    Värin ja lakan sain vasta tänään päälle. Musta hinkkaväri ei välttämättä olllut(minulle) paras vaihtoehto. Virheitä jäi niin paljon, että oikein hävettää :(:oops:

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Muokattu: 2.2.2020
    AnHie65, juko7, Dataviilaaja ja 7 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  3. maxvo2

    maxvo2 Double Gearhead

    Hienosti tehty ratti! harmittaa kun ei ollut tietoa oikeista aineista kun värkkäsin Polaraan 3-spoke optiorattia.
    Lainaan samalla topikia.

    Mulla Pontiacissa PMD:n orkkis ratti. Jotain kumi / muoviseosta ja yhden sakaran ympäriltä mustaa massaa lohjennut pois.
    Tuumittelin jos pinnottaisi koko kapistuksen nahalla ja korjaisi puuttuvan massan ennen päällystämistä.

    Eikös täälläkin ollut firmoja jotka hoitaa homman, vai oliko viron reisu edessä?

    Tällainen ratti:
    https://www.google.com/search?clien...19j0i8i30i19.07FAgqMpui0#imgrc=-596OtL4SFkaBM:
     
  4. Naumasto

    Naumasto 3rd gear

    Hyvä että teit tämmösen miniprojektiketjun,nämä on mukavia kun voi aina oppia.
     
  5. Bat ass

    Bat ass Gearhead

    Ajoneuvoverhoomo L.Keihäs hoiti minulle yhden Cadillacin ratin nahalla päällystämisen ja lopputulos oli aivan huippu, suosittelen
     
  6. Juhaniitta

    Juhaniitta 1st gear

    Hyvä postaus!
     
  7. mietmi-3

    mietmi-3 Double Gearhead

    Miten tekisin ton Raf977 ratin kun ei oo ku rautalangat jäljellä. Huom TEEN!!!! ryssänmaalta voi ostaa vajaaseen 400€ entisöidyn joo. Mutku haluan tehdä itte enkä maksaa jollekkin.
     
    f34 tykkää tästä.
  8. Tuohon tuskin auttaa pikkujutut..Varmaan tarttee rakentaa runkoa jostain jne. Tässä on hieno video, mutta ei kyllä auta kotiseppää. Mutta ehkä voisi silti auttaa keksimään jotain?

     
  9. mietmi-3

    mietmi-3 Double Gearhead

    Noita youtuubin videoota on tullu katteltua. Jyrsinkones rikki :mad: . Joku halkaastu pukihässäkkä vissiin pitää teherä johon voi valaa jotain jne........... Miks tunteja on 24/vrko_O
     
  10. Minusta tuntuu, että joillakin on useampikin tunti vuorokaudessa.

    Saiskos siihen rattiin hisattua kiinni jonkilainen metallirinkula, johon voisi vaikka ruuveilla kiinnitellä rungon palasia, niin kuin vanhoissa puurateissa.
     
  11. juhapih

    juhapih Double Gearhead

    Se on hyvä Mikko, että sulla on vaan pelkkä ranka jälellä. Korjasin aikoinaan veekasin ohjeen innoittamana Tsaikan ratin joskus 20 vuotta sitten. Mitä lie ryssän muovia se oli, mutta noin 5 vuotta myöhemmin irtosi maalit ja ruiskukitti. Ja tässä muutama vuosi sitten kun vein etupenkille uuden tuulilasin, niin haisi kabiinissa kuin mädätynyt kissan raato. Ratti oli sulanut, liejua oli valunut lattialle ja koko ratti oli ihan räkää... Siinä oli ehjää vain se korjattu tööttikehä jonka työstin alumiinista... :eek:
     
    Dataviilaaja ja Gary Grand tykkäävät tästä.
  12. sepi-ukko

    sepi-ukko Gearhead

    jatkan tähän. Mites tuollainen uudempi ratti , jossa on osasta kehää tuo muovi pehmennyt. Eli siis osassa ratti on lötkö ja toisaalta oikeanlainen tiukka. Ja ratti siis 99 mussesta....Mitäs sille voi tehdä?
     
  13. Seevu

    Seevu Double Gearhead

    Muistaakseni joku oli injektioneulalla ruiskuttanut pikaliimaa pehmusteen sisään. Kokeilu omalla vastuulla..
     
  14. VintageSpeed

    VintageSpeed 3rd gear

    Loctite ® 480™ Prism on oikee mönjä ton korjaukseen. Sitä ruiskulla ratin sisään. Toimii.
     
    juko7 tykkää tästä.
  15. stana

    stana 3rd gear

    Joskus oli wheeler diilerissä ratin korjuuta, oli joku kaks osainen ruuveilla yhteen puristettava muotti johon puristettiin jotain smäidää sisään. Kun en vaan muista mikä cottero se oli..
     
  16. sepi-ukko

    sepi-ukko Gearhead

    OK. kiitos. . .täytyypä haeskella tota ainetta....
     
  17. Seppä Leonardo

    Seppä Leonardo Gearhead

    A-Fordin ratinmuotti on kestänyt 25 vuotta,vain alle 20 kpl valettu.Pitäisi olla useita muotteja rattien halkaisijan ja puolien lukumäärän vuoksi.
     
  18. Harri S

    Harri S Double Gearhead

    Kehän teko ”tyhjästä” lienee ratin korjauksen vaikein juttu.
    Jos kehä on muuttunu pelkäksi ruoteeksi etsisin jostakin toisesta sopivankokoisen ja mallisen ehjän kehän, jonka avaisin metallille tarvittavilta kohdilta ja hitsaisin kiinni olemassaoleviin puolaruoteisiin.
    Ne puolat sitten massasta rakentaen, kun ovat usein melko selkeälinjaisia ja hitsipaikat samalla massalla täyttäen.
    Päälle maalit ja lakat.
     
  19. Dataviilaaja

    Dataviilaaja Gearhead

    Kahdesta paksusta vanerista sorvissa muottipuolikkaat, ja uran pinnoitus jollain, ettei valettava aine ota kiinni? Tai sitten, jos pitäisi olla "sormiurat," niin jonkin ratin kehä muotiksi muotille.

    Fiiatin rakentaja teki puuratin vanhaan rankaan, mutta RAFissa taidettiin mennä muovilla.
    http://fiatforum.fi/viewtopic.php?f=9&t=40106&start=18
     
  20. Eyetech

    Eyetech Gearhead

Kerro tästä muillekin!