Plymouth Belvedere 2D HT 1958

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Projektit', aloittaja DD6, 5.1.2018.

  1. DD6

    DD6 Gearhead

    Ei sekään varmaan tekemätön paikka olisi, vivustoon vaan pitäisi rakentaa jonkinmoinen 90° kääntö. Pitäisi vaan tovi miettiä, saavuttaako sillä varsinaisesti mitään etua.
     
  2. DD6

    DD6 Gearhead

    Hitaasti, mutta hitaasti.

    Eilen tuli mieluisa postipaketti sisältäen uuden nokka-akselin (Schneider), jämäkämmät jouset ja erilaisia sisäänajoon tarvittavia tahnoja ja nesteitä.

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    rekkamies tykkää tästä.
  3. DD6

    DD6 Gearhead

    Kjeh kjeh.

    [​IMG]

    On holkitettu, rengastettu, puhallettu, tasohiottu, katkenneet pultit irtikaivettu ja kampi hiottu.
    1,2k€ köyhempänä mutta hiukan tyytyväisempänä.

    Ja tässäpä kaikki, mitä kuukauden aikana on tapahtunut.
     
    rekkamies, sleepercooler, Rotten ja 5 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  4. DD6

    DD6 Gearhead

    Kesä meni autonrakentelumielessä vähän käsille, vaikka muuten olikin ihan hauskaa ja liian lämmintä.
    Sen verran hyvät naarmut saatiin esille vispilähoonin jälkeen, että lohko lähti koneistamolle. Väärin mitattuna tuli katsottua, että lohko on .030 ylikoossa ja ylikoon mäntien suhteen tilanne melko helppo, mutta kun tilanne tarkistettiin ns. "aikuisten oikeasti", lohko olikin .060 -koossa. Mäntien lakea raaputtamalla vastaava numerosarja saatiin esille, joten poly-moottorien guruja piti summonoida esille.

    "Poikani! .090 ylikokoon pitää sinun lohkosi poraaman ja erikoismäntää sisälle sujauttaman!" kuului ääni Atlantin takaa.

    No se annettiin ohjeeksi. Näin tehtiin. Nyt alkoi uusien mäntien etsintä, jota sivutaankin täällä: https://www.overdrive.fi/forum/threads/mittatilausmaennaet.304468/

    Viikonloppu meni tilauskaavakkeita ihmetellessä ja kannen palotilojen kokoja mittaillessa. Ihan mielenkiintoinen maailma tämäkin.

    [​IMG]
    [​IMG]
     
    rekkamies, LPV, tzampy ja 1 muu tykkäävät tästä.
  5. DD6

    DD6 Gearhead

    Gary Grand tykkää tästä.
  6. Gary Grand

    Gary Grand Double Gearhead

    Melko hintavaa alumiinia, mutta eihän nuo ilmaiset olis ollu teetettynäkään..
    Jos ei lähipiirissä jyrsintä ole, niin vaatii rahaa, tai käsityötä.:confused:

    Itse tein vastaavan alumiinilaipan Spreadbore imusarjaan ja siinä oli vähän toiseen suuntaan nuo ongelmat.:D Imarissa toisiokurkuilla isohkot aukot levällään.:confused: Pylväspora ja vinku lauloi..
    Tää sun auto kyllä lämmittää mieltä! Eikä tuo syöttöratkaisu ainakaan vähennä mielenkiintoa.:cool:
     
  7. DD6

    DD6 Gearhead

    Juu, tulihan köykämiinille hintaa :D
    Luulen, että tässä menee liikaa ajattelukapasiteettia ihan auton kasaamiseen, joten ei ehdi/kykene tekemään itse mitään vaativampaa osien valmistusta. Valmiit pulikat ovat pop, vaikka hintaa tuleekin. Taisin saada vielä tehostetun simpukan kunnostuksen ulkoistettua Joensuun suuntaan.
    Niin ja jäihän ne venttiilivarsien sateenvarjotkin laittamatta eka kerralla. Seuraavana päivänä lamppu syttyi ja hiukkasen harmitti..
     
    Inlinee, Rotten, Camino'79 ja 1 muu tykkäävät tästä.
  8. VintageSpeed

    VintageSpeed 3rd gear

    Jaaha, kerroppas sitten saitko ja kenelle sillä tarvetta olisi simpukan kunnostajalle täälläkin. Tämmöstä palvelua ei ookaan kukaan suomessa tarjonnut vielä. Jenkkeihin on pitänyt lähettää.
     
    tooke tykkää tästä.
  9. DD6

    DD6 Gearhead

    Kaikki tykkäävät kuvista. Näillä ilahdutin jo FB:n Polysphere-ryhmää ja niistä tulikin mukavasti keskustelua.

    Vähän tärähtänyt kuva mäntien eroista:

    [​IMG]

    Magnumin kiristin. Tuon olemassaolo jatkokehityksessä tulee olemaan vähän kyseenalainen, kun kuluminen voi tuplaketjulla olla ilmeisesti kovahkoa. En muista tuplaketjua edes tilanneeni, mutta näemmä sellainen paketista oli kuoriutunut.

    [​IMG]

    Vielä yksi ylimääräinen kuva kalliista alumiinista.

    [​IMG]

    Korjausopasta tavatessani iski päälle pienimuotoinen hätä, koska -58:n manuaalissa on maininta ylimääräisestä välirenkaasta nokka-akselin ja päätylevyn välissä ennen ketjupyörää, ja sellaista ei osakasasta löytynyt. Ilmeisesti vanha nokka oli uudempaa perua, koska niissä välirengas on kiinteä osa nokkaa ja sama rakenne on Schneiderin nokassa. Tokihan olin laittanut osat kiinni kaikesta huolimatta, ja näemmä toimin vahingossa oikein.
     
    rekkamies, Gary Grand, Inlinee ja 1 muu tykkäävät tästä.
  10. DD6

    DD6 Gearhead

    Projekti etenee hitaasti.
    Päätin kokeilla PowerFliten purkamista ja kasaamista. Öljypohjasta löytyi hienoa metallimuhjua, luultavimmin uudelleenpinnoitettujen ja hieman tiukkojen pantojen takia. Yhden planeettapyörän laakeritappi oli katkennut, muttei aiheuttanut vielä tuhoja. Niputuksessa sitten vierähti pari kuukautta ajanpuutten takia, mutta nyt se on kasassa, ja ylimääräisiä osiakaan ei jäänyt yli.

    [​IMG]
    [​IMG]

    Moottori on pääpiirteissään nipussa. 2x4 imusarjaa piti hieman muokata adapterilevyjen ja TBI-yksiköiden naittamista varten. Kuvassa ei ole vielä tehty viimeisintä vingutusta, esim. nuo selkeät raput on ajettu alas.

    [​IMG]

    Vähän maalia niskaan, niin näyttää rujompikin moottori nätiltä. Venttiili- ja ilmanputsarien kopat maalattaneen kultaisiksi.

    [​IMG]

    Jarrupolkimien ja oheislaitteiden eroja fiilistellään tässä:

    [​IMG]

    Sähköjohdot oli hyvä uusia, koska entiset alkoivat murenemaan käsiin. EZ Wiringin setti oli hinnaltaan kohtuullinen.

    [​IMG]

    Toiminnot alkoivat löytyä kohtuullisella vaivalla.

    [​IMG]

    Sähkön tuotosta tulee sitten huolehtimaan toisessa ketjussa tiedustelemani Powermaster PowerGen. Tästäkin joku pahoitti mielensä.

    [​IMG]

    MSD Ready-to-Run -jakaja hoitaa kipinäntuoton, Megasquirt 2 -pohjainen ATEcu sitten päättää, miten ilma-polttoaineseosta ja kipinää jaellaan moottorille.

    Paljon on vielä tekemättä, mutta on jotain saatu aikaankin.
     
    rekkamies, Gary Grand, NorthElite ja 7 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  11. sleepercooler

    sleepercooler Gearhead

    Millä aineella sait rasvat pois laatikosta??? Itellä tulossa sama homma eteen....
     
  12. DD6

    DD6 Gearhead

    Bräkleenillä ruiskuttelin vaan pirusti jokaisen osan kauttaaltaan ja n+1 rättiä käytin.
    Osat tulivat Fatscolta. Holkki/laakerisarjan tilasin samalla, ja niiden kanssahan tuli vähän työtä. Pitihän se sisähalkaisija koneistaa sopivaksi prässäämisen jälkeen, mutta onneksi sai osat pyörimään manuaalisorviin. Etuöljypumpun holkille se jäi tekemättä, joten joutunee sen vielä irrottamaan kertaalleen...
     
  13. sleepercooler

    sleepercooler Gearhead

    Ok, taidan tilata kans tuolta Fatscolta, korjaussarjan suosiolla valmiiksi hyllyyn odottamaan...
     
  14. Inlinee

    Inlinee Gearhead

    Mitä tälle projektille kuuluu nykyään?
     
  15. DD6

    DD6 Gearhead

    Etenee hitaasti. Tekniikka on paikallaan, startti jäi tulpanjohtoja vaille vajaaksi. Ei tullut hoksattua, että MSD-jakaja halusi HEI-tyyppiset johdot. Sitten loppui vapaat ja tuli taas parin viikon tauko. Startilla sain jo moottoria pyöritettyä. Kunhan sisäänajo on tehty kaasareilla ja JOS moottori ja/tai vaihdelaatikko ei porsi, alan vääntämään ruiskuja paikalleen. Pitää siirtää kuvia nettiin.
     
    Inlinee, 12345678910 ja 63S88 tykkäävät tästä.
  16. DD6

    DD6 Gearhead

    Vähän lisää kuva-aineistoa ja tarinaa pienistä opettavaisista virheistä ja niiden välttämisestä. Monet virheet on jo aiemmin raportoitu, mutta elämä olisi tylsää ja ei-opettavaista, jos niitä ei itse toistaisi.

    Helmikuussa päästiin jo vaiheeseen, jossa 318 ja PowerFlite pitäisi naittaman keskenään vastustamattomaksi voimapaketiksi. Sekin meni toki ähräämiseksi.

    [​IMG]

    Paketin väliin ilmaantui aina vain senttien rako, ja onneksi muistista kaivautui jokin tieto laatikon etummaisen öljypumpun vaikutuksesta asiaan. Netistä löytyi jokin kuva sisäänmenoakselin oikeasta asennosta, ja omassani se sojotti ihan liikaa edessä. Nöyränä pumppu irti, ja käyttöhammaspyöränhän sai laitettua väärin päin. Sen kääntämällä puuttuvat sentit löytyivät ja paketti oli valmis.

    [​IMG]

    Ylemmässä kuvassa hammaspyörä on siis väärinpäin. Ja kun pyörän kääntää toisinpäin, löytyy akselille kummasti tilaa alemman kuvan mukaisesti.

    [​IMG]

    Ja millä se Suomi kuljettaa?

    [​IMG]

    Toki moottoria yritettiin survoa konetilaan roikottamalla sitä liinoilla, ilman varsinaista nostolevyä. Tämän jälkeen suosittelen itsekin lämpimästi sellaiseen investoimista. Oli nimittäin suhteellisen hanurista pyöritellä eri suuntiin kimpoilevaa pakettia yhdessä eri suuntiin kimpoilevan hermoheikon avustajan kanssa.

    Sitten fast forward (look) unohtamalla muutamia kriittisiä juttuja tässä välissä, ja päästään tilanteeseen, jossa jo nostetaan öljynpaineita käyttämällä apuna Gerniä ja yli metristä tankoa. Yllättävän kauan sai jauhaa, moottoria pyöräytin hitaasti kerran-pari. Asennusrasvat taisivat ahdistaa jonkin verran.

    [​IMG]

    Kun yhdistetään yhteensopivia jälkituotanto-osia, eivät jälkituotanto-osat sovi yhteen. Tässä siis MSD Ready-to-Run ja Lokar-tuotteena kaasu- ja kickdown-vaijerin korvake. Tuosta selvittiin poistamalla korvakkeesta tavaraa.

    [​IMG]

    Suunnilleen tähän vaiheeseen jäätiin.

    [​IMG]

    Sisälokarit irrotan kertaalleen ja kuorrutan tuoreella maalilla. Nyt ne ovat kiinni lähinnä jäähdyttimen ja sen kehikon tukemista varten. Tulipelti vaatisi myös parantelua. Polttoainelinja on väliaikaisratkaisu sisäänajoa ajatellen ja korvaan sen AN-letkuilla ja liittimillä. FB-ryhmässä kurkkuputki-ylävesiletkusta tuli hyvää kritiikkiä virtausvastuksen muodossa, se vaihtuu sileään. Ilmanputsarikotelot nyt vaan piti heittää näön vuoksi koneen päälle. Ne saavat yhdessä venttiilikoppien kanssa kultaisen silauksen.

    Kaipa tuosta vielä jotain tulee.
     
    Make500, 1purehell, Gary Grand ja 10 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  17. maxvo2

    maxvo2 Double Gearhead

    Kultainen silaus sopii oivasti näin hienoon Mopariin.
     
    Muokattu: 23.3.2020
    Gary Grand, DD6 ja isalmela tykkäävät tästä.
  18. Charger´69

    Charger´69 Double Gearhead

    Mulla menny tää prokkis täysin ohi, tää on myös oma unelma-auto :cool: Löytyykö tästä mistään enempiki kuvia mitä vois kuolata? Ja jos joskus harkitset että voisit tän myydä tai vaihtaa johonkin niin otapa yhteyttä :odwink:
     
    isalmela tykkää tästä.
  19. DD6

    DD6 Gearhead

    Nettiin en ole enempiä ladannut. Imgur-palvelusta on näemmä mahdotonta saada kansion osoitetta, mutta kaikki ovat tässä ketjussa näkyvillä. Jotain väliaikakuvia olen työntänyt Mopar Finland Crewn ja Forwardlookin FB-ryhmiin.
    Pitää nyt malttaa saada tämä valmiiksi ja ajaakin jonkin aikaa :D Seuraavan 5-vuotisvaiheen aikana jos tulee pellityshommia ja jos ne alkavat ahdistaa liikaa (en tykkää, tekniikka on vielä helppoa), tutkailen asiaa uusiksi.
     
  20. Tämä projekti on todella hieno ja mielenkiintoinen.

    Tuosta TBI -adabterista tuli hiukan vastaava Mercury Marinen tekele vastaan:

    [​IMG]
     
    DD6 tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!