Gm 5.0 yskii kaasariin. (ilm. lg4)

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Bazzeus, 2.7.2019.

  1. Bazzeus

    Bazzeus 1st gear

    Eli kone toimii suht nätisti. Lähtee nöyrästi käyntiin, hieman ennen automaatti imua pätkii terävästi, kaasarin imu tulee ja käy nätisti, laskee imun pois käy n. 600 rpm, ottaa kierroksia. Mutta kun lähtee ajamaan ei kestä kaasua, ja yskii kaasariin. Sytty oli alunperin 0 tdc, vähän samoja oireita, aikaistin nyt -6 tdc. ja samat oireet. Kone ilmeisesti lg4 305. Koneessa Gm 5.0 merkinnät. Quadrajetin kaasari. Venttiilit säädetty puristepaine mittarin kanssa(että löyty puristukset joka sylinteriin). Oisko nyt, ettei vena nostoja tarpeeksi.
     
  2. INVICTA

    INVICTA 3rd gear

    Käviskö vaan laihalla.
     
  3. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Venakopat auki kone käydessä ja säädät venttiilit noin. Voihan se laihallakin olla, mutten oo kuullu puristuspainemittarilla välyksiä säädettävän?
     
  4. rb

    rb Double Gearhead

    Ekan kerran olin ihmeissäni, kun joku puhui imusta, että se tarkoittaakin ryyppyä.

    Mut joo.... Oisko sitä preloadia jo liikaa, kun käydessä sitä öljynpainetta on himppa enemmin, kun starttaillessa...
     
  5. max

    max Double Gearhead

    Aivan uutta ainaskin mulle puristuspainemittarin käyttö venojen säädöissä.
    Mut jos kuitenkin ihan tavan mukaan 18436572 ja puol kiinni nolla välyksestä.
     
  6. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    ^Harvon oon vanhassa mosassa saanut muuta kuin käyntikuntoon ne noin.


    Käydessä löysää ja kirraa. Hakkaa kyllä räikkään ja äänestä kuuluu jos väärin. Öljynpaine tekee nostajalle ihmeitä varsinkin ajetussa koneessa.
     
  7. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Nu juu, ei venoja kyl ehken ihan noin kannata säätää...
    Liian vähän ennakkoa tai laihalla on myös hyvinkin mahdollinen.
     
  8. stana

    stana 3rd gear

    Kuulostaa ilmavaivalta, kannattaa katsella ettei ole isoja vuotoja tiivisteissä. Ja imuhan on ryyppi, viittaa itäänpäin sen sanan käyttö..
     
  9. Morbidelli

    Morbidelli 3rd gear

    Joo, viittaa ilmavuotoon kaasarissa. Kannattaa tarkastaa kaasarin kiinnitys, kaikki alipaineletkut mitkä on kaasariin yhteydessä ja kaasarissa olevat tulpatut alipainelähdöt sekä jarrutehostimen tiiveys.
     
  10. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Sama vika oli tuossa minun vanissa mutta se ei ole ihan verrannollinen, koska siihen oli vaihdettu edelbrockin kaasari ja alipaineet oli vähän erikoisista paikoista otettu (ei vissiin muistettu lukea asennuskaaviota tms.) ja sitten se jakaja oli se nakuanturiversio, mikä tarvitsi tietsikan ohjaamaan mutta kaasarin vaihdon yhteydessä tietysti oli kaikki anturit otettu pois eli ei oikein ennakonsäädöt toimineet täysin.

    Nyt se toimii, ei paukuta, tosin kylmänä tietysti herkästi nyykähtää ilman ryyppyä.

    Onkohan tämän aloittajan quadrajetti ja jakaja sähköohjattua mallia vai täysin mekaanista? Ja onko siellä kaikki letkut ehjiä ja paikallaan.
     
  11. Bazzeus

    Bazzeus 1st gear

    Juuh, se puristepainemittari tuli ideaksi, kun kolmesta pytystä puuttu paineet. Ja niinhän se oli, että venttiilit kanto(eli pre loadia liikaa). Joten omassa pikku päässä tein niin, jotta pytty ja venttiili kerrallaan konetta pyörittäen löysimmälle, alkuperäinen pre load pois, työntötankoa pyörittäen sormi tiukkaan, ja puoli kierrosta tiukkaan. Mut paine mittari näytti kuitenkin 0 bar startatessa, joten 1/3 kierrosta pre loadia pois, ja hups paine mittari näytti startatessa hyvät paineet pyttyyn. Tuolla tyylillä menin koko koneen läpi, ja mylly soi nakuttamatta. En tiiä onko ne venat ny päin helvettiä vai ei? mut tuntu toimivalta idealta.
     
  12. Bazzeus

    Bazzeus 1st gear

    Quadrajet on täysin manuaalinen, huomasin vain tänään, että kaasari on imusarjan toisella puolen jotenki hassusti(keulasta vänkärin puolella, imusarja uloimmat kaasarin kiinnitys pultin reiät näkyy kuskin puolella). Eli ei täytä koko imusarjan päällystä??? Joku HEI jakaja siinä on käretön, mut ei mitään boxia. Tämä on vähän vaikiaa kun osti tämmösen vehkeen missä mikään ei ole orkkista. Ni metästää kaikilla kansien yms. muilla numeroilla mitä se on syöny.
     
  13. rb

    rb Double Gearhead

    Hmmm..

    Katsoithan että säätäessä se oli puristustahdilla, tai venttiilit muuten sellaisessa asennossa, ettei ne olleet kannolla?

    Tai sit sinne on laitettu short travel nostimet, joissa preload on vain se nolla viiva vartti.


    Sorry!!... Ajatuskatko.:odoops:

    Liikaahan sinne välystä jäisi, jos ne nostolla säätäisi...
     
    Muokattu: 3.7.2019
  14. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Imareissa voi olla useempi jako erimallin kaasareille. HEI:n boksi on siellä jakajan sisällä.
    Ei mitään ihmeellistä nuissa.
     
  15. Bazzeus

    Bazzeus 1st gear

    Juuh, kiitos kaikille vastanneille. Vika löytyi. Olis vaan itse pitänyt lähteä perus aisoista liikenteeseen. I am an idiot. Noh, ompahan nyt kaikki alipaine ja ilmavuodot katottu, ja putket vaiheltu. Myöskin venat säädetty. Niin, kone käy nyt niinkuin zingeri. oli vain entisen omistajan jäliltä 4 ja 6 pytyn piuhat ristissä. DOH.
     
    Karpov tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!