-68 Satellite "taksikoppanen belvedere"

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Projektit', aloittaja xarper, 6.7.2019.

  1. xarper

    xarper Gearhead

    Kai tästäki vois jotai päiväkirjaa ruveta pitää mitä kaikkee sille tulee tehtyä ja rikottua.

    Kysessähän on ympärivuotinen käyttis/huvittelu auto millä ois kiva ajaa kovempaakin joskus joten kompromisseja joutuu tekemään välityksen suhteen yms.

    Huomenna eessä vaihelaatikon (TF999 Lockup) muutos lukottomaks ja turbiinin vaihto mikä ilmotettu 3500 stallia 408n perään, made by JN Trading. Varmaan jossain 3000 hujakoilla stallia ton 318 perässä sivistynyt arvaus.
    Loota kusee jostain turbiinin kaulalta öljyä aika railakkaasti, ei tykänny vissii ku uudenkarheet renkaat tuli laitettua sileeks yhessä yössä viikko sit :poff:
    Saipahan tekosyyn nyt vihdoin muuttaa ton lukottomaks ja päivittää kunnon turbiiniin stallilla.

    Turbotus edessä joskus lähitulevaisuudessa kans kuhan saa viimeset osat haalittua kasaan, suurinosa löytyy jo tässä vaiheessa ja vähän on tullu "alotettua" tätä ja vedetty kontista keulille 70mm2 piuha jotta saa akun konttiin ja reilusti tilaa ahtimelle ja muulle keulalle.

    Vanha museo ote:
    [​IMG]

    Kuva autonhakureissulta kun sen ekan kerran hommasin 2014 Helmikuussa:
    [​IMG]

    Muita kuvotuksia/videoita:
    - 2014 kesältä matkalla Tampereelle
    [​IMG]

    - Joulukuulta 2018 ku tuli tehtyä tuo liikennekelposeks ja leimattua taas
    [​IMG]

    - Käyttis bemari rupes olee kylmä noilla pakkasilla ni ajelin pahimmat pakkaset tolla sit
    [​IMG]

    - Tässä kilahti loppukesästä 2018 tuo 408:
     
    Muokattu: 14.10.2019
    impala62, SauliK, big t ja 11 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  2. sleepercooler

    sleepercooler Gearhead

    Olis hyvä sleeper projekti...
     
    MadMike ja xarper tykkäävät tästä.
  3. xarper

    xarper Gearhead

    Scooppi lähtee mäkeen heti ku saa ahtimen keulille, varmaan korjattava tuo reikä pellissä sit jos mahtuu kaasarin hattu ja ahtoputket vaan pellin alle mukisematta.

    Voima ku lisääntyy ni tekee mieli tehä vaan viattomamman näkönen tosta :D

    Kaaret tulee tulevaisuudessa sisälle kans ainaski taakse jotta saa oikeet vyöt kiinni mutta tarkotus vetää B pilaria pitkin pääkaari ja lähellä kattoo piilossa kaikki ettei näy ulos juurikaan.
     
    Gary Grand, MadMike, Rotten ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  4. sleepercooler

    sleepercooler Gearhead

    Mielestäni noi 60-70 likujen kanttikopat on parhaimmillaan on orkkiskuosissa perus peltivanteilla ja pillerikapseleilla....ja tietysti jollain hirviömotilla...
     
    Gary Grand, VilleTre, MadMike ja 5 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  5. hzemax

    hzemax Double Gearhead

    Suomiauto on lähes poikkeuksetta jollain vessatekniikalla. Kaikkeahan voi kyhätä tallissa, tai rakentaa rahalla, mut nyt on niin, että. Alkaa noi peruskinnerit,, noh vähä kalliimmat mennä performannssipuolella aika kovaa.

    Syö miestä, ko ei se naapurin A mersu jäänykkään moottoritien rampissa, vaikka laitoin 2 turboa "aspeniin" ja maksoin niistä aika paljon.

    Itte nautin vanhoista ameriikkalaisista autoista lähes orggigsena. (Vähä voi virittää)
     
    Gary Grand, Pertti K, miguelo ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  6. sleepercooler

    sleepercooler Gearhead

    Meinasin vaan, jos tarkoituksena on tehdä sleepperi, yleensä niissä on jokin voima motti....onhan tässä nyt kuitenkin v8 pellinalla, nii siitä on hyvä lähtee liikkeelle...
     
  7. xarper

    xarper Gearhead

    Ei tollakaan nyt ihme ja kumma jää ihan joka tusina bemarille ja mersulle jalkoihi vaikka rautakantinen 318 onkin kyseessä. Helppoja ja halpoka hevosiahan siitä saa ton ahtimen kaa sit, kuha toi lodju lakkaa kuseksimasta ni yritän käydä takapyörädynossa ton kaa vielä vaikka se polttaaki öljyä ihan huolella jostain syystä vaikka ostin koneen "rempattuna"...
    Uudet laakerit ja renkaat siihen tulee sit ennen turbotusta ja block filleriä vähän tällä kertaa eikä niinku viimeks et purkki per puoli :D
    Tosin en kyllä mitään haittaakaan siitä keksiny sillo, hyvin pysy lämmöt kurissa viimekesän toukokuun helteillä silleinki.
     
  8. sleepercooler

    sleepercooler Gearhead

    Sopii hyvin noi slotit alle...
     
  9. MJF

    MJF Double Gearhead

    [​IMG]

    Tuossapa vähän vanhempikin kuva kun oli museokilvissä.
     
    MadMike, mukko, isalmela ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  10. xarper

    xarper Gearhead

    Nää sopi kans mun mielestä helvetin hyvin alle ja 295set oli vielä ni täytty pyöränkoteloki kivasti mut ei halunnu kaveri myyvä noita...
    [​IMG]
     
    big t, Gary Grand, faffeli ja 1 muu tykkäävät tästä.
  11. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Ihan hyviä suunnitelmia. Kaaret erityisesti ja heti tekee niistä säännönmukaiset niin ei harmita sekään sit jälkikäteen jos tulee joskus viritettyä lisää. Korin jäykkysmielessäkään ei huono juttu.

    Ilmeisesti sen takia kun aiot ajaa autolla paljon, pysyt tuossa 318-motissa? Meinaan että jos se mun olis niin ajeleisin sillä sellasenaan ja tekisin sille turboversiolle toisen koneen, vaikka samankokoisen mutta enempi ahtopaineelle tarkoitetun. Järeempää veiviä, mäntää etc. ihan jo sen takia että sen vakion valumännät ja kannetilkkeet ei varmaan kauaa kestä? No tietysti jos vaan pikkusen antaa ahdoilla apua niin kai se voi jonkun 0,5bar kestää hyvillä säädöillä?
     
    miguelo, xarper, sleepercooler ja 3 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  12. xarper

    xarper Gearhead

    Kaveri on tehny kaaria ihan jokseenkin ja nimenomaan sääntöjenmukasia ni sillä aateltiin mennäkkin, mitä niitä suotta tekemään useempaan otteeseen.
    Apurungot kanssa yhistettävä jossain välissä mutta se nyt ei oo ihan se ajankohtasin vielä.

    Tää nyt on vaan sivullinen uhri tää 318 tässä, noi ahtokamat yms on hankittua LS mielessä tulevaisuutta ajatellen, ei nyt ihan ajankohtanen sekään vielä mut jos vaikka enstalven aikana sais hommattua jonkisortin LS ja tekis sen talven aikana ihan rauhas kesän rientoihi, jos tolla 318 selviäis vielä kevääseen asti vaikka ahtaiskin :D
    Kohta täällä onkin mopar miehet parjaamassa sit ettei sinne voi mitään LS laittaa!

    Tommonen vakio 318 alakerta nyt ei suuri menetys oo vaikka räjähtäiskin mutta silleen mäkin sen aattelin et kyllä sen puol kiloo pitäs kestää mikä vaan, onhan tota huuatettu ihan surutta sinne 7000 rpm aika monestikkin vaikka pitäis räjähtää jo ennen sitä jos internettiä on uskominen. Ja ihan itsetehdyillä venttiilikoloilla vielä ni ei voi olla kun hyvä ellei täydellinen!

    Kaverin firma (www.vauhtiputka.fi) sponsoroi noi ahdinvermeet suurimman osan ni siitä se ajatus sit lähti.

    Nyt on uus turbiiniki paikallaa mutta siitä tarinaa myöhemmin taas, on vähän erilainen ajettava tommonen 3200 mitä toi nyt ottaa vs 1600 mitä oli :D
     
    isalmela ja 4d sedan tykkäävät tästä.
  13. Tässä on ihan hyvä kuva yhden puljun vahvistuspaloista. Noi on semmoisia, joita kyllä itekin taikoo pellistä:

    [​IMG]
     
    MadMike, Gary Grand, MJF ja 1 muu tykkäävät tästä.
  14. xarper

    xarper Gearhead

    Jooh rautaa en vieroksu ni ite ne on tarkotus askarrellakki sit, kuvahan kertooki kaiken tarpeellisen sit näköjää.
     
    MadMike ja Camino'79 tykkäävät tästä.
  15. xarper

    xarper Gearhead

    Jooh tosiaan aamusella tuli alotettua toi laatikon muuttaminen lukottomaks ja samalla vähän stallia kanssa, löyty vahingossa ajamaton JN Tradingin tekemä turbiini mikä oli ilmotettu 3500 stallia 408 perään mihin se oli tehty, hinta kohtalaiset 350€ custom turbiinista ni kannattanu edes miettiä muuta tai noita listaturbiineja kun taitavat olla mitä on.

    Lootajumppa alkaa olee jo ihan tuttua, tais mennä about 25min ku oli loota irti autosta, alle puol tuntia jokatapauksessa kun UÄ pesuri oli ajastettu 30min, "uus" öpumppu ja input shafti sai pesut, ja vielä se suris ku loota oli maassa.

    Noh input shaftihan on näköjään ihan vitun tiukassa sit, lähti pamauksen kera prässissä pois no problem. Noh sit meinasin irrotella vanhasta rummusta ton lukollisen input shaftin että saan sen vaihettua ni eipä lähtenytkään input shafti mihinkään vaan räjähti irti siitä keskeltä ja input shafti oli hievahtamattakaan. Eli paskakshan se meni.
    Noh onneks oli noita 3 kytkimen rumpuja parikin tossa ni piti sit semmosella kasata se, oishan toi 4 kytkiminen aina ollu parempi tottakai mut ei nyt tähän hätään ollu ehjääkään.
    Seuraavaks sit uus hela turbiinille ja tässähän se selvis sit se vikakin, hela siellä oli vaan niin kulunu että sen takia varmaan kusi öljyä, uus turbiini ja hela ni toihan ei paljoo enää keikukkaan toisinku vanha mikä oli ihan horoloro mutta kun ei ollu varsinaista kokemusta mikä on "hyvä" ni en tienny, nyt tiiän sit.

    Öpumppuahan piti sit vielä "koneistaa" kun tuo 5 kytkimen directi rumpu ei mahu tommosenaan sinne, sen kaa on viistetty se öljypumpun puoli mitä vasten se tulee.
    Noh vähän tussilla merkintöjä ja rälläkkä käteen samalla kun kaveri pyöritteli öljypumppua ni saatiin priimaa aikaseks ja sehän käviki hienosti sit paikalleen.

    Tässä vaiheessa sit lottosin internetin ja american joejen tietojen perusteella että mun EI tartte vaihtaa venttiilikoneistoa kun mulla on se lukon mekanismi jumitettuna kiinni siellä ettei se voi edes yrittää kytkeä sitä, eli rojut kaikki nippuun ja lootaa mallailee takasin.

    Jahs, uudessa turbiinissa oliki sit 7/16 UNF pultit kun vanhassa oli noi moparin omat rimpulat mitä alunperin.
    Näitä ehtiessä vierähtikin sit tovi, löytyki sit lopulta raskaankaluston korjaamolta vähän liian pitkät mutta niitähän saa aina lyhennettyä, samalla piti kairata vetolevyn reiät vähän isommiks. Nää jäikin tiukaks ja ihmettelen suuresti että sain pultitkin vielä kaikki paikalleen ilman suurempia kiroiluja vaikka reiät oli tiukat ja pultit katkottu rälläkällä "suoraan".

    Eipä se sit ollu ku kaikki kii, liemet sisään ja koeajolle. Onhan toi vähän "hengettömän" olonen tuolla matalilla kierroksilla, pitää vaan oppia antamaan kenkää sille :D mutta ei hirveesti muuttunu kummiskaan kaupunkinopeuksissa kolmosella kierrokset kun ajelee 40-50kmh, 300-400rpm max jos sitäkään nous kierrokset tasasessa vauhdissa.

    Selvinnee myöhemmässä jaksossa mimmonen on maantiellä ajella sit, 2000+ tuntuu jo tarraavan tosi hyvin kiinni ni en usko että kyllä suurta muutosta siellä puolella.

    40kmh kolmosella (~1500 rpm) kun polkasee lapun lattiaa ni nousee jengat ~3200 rpm.

    Kaikinpuolin onnistunut remppa siis pienistä vastoinkäymisistä huolimatta.

    Kuvatuksia myöhemmin epäonnistumista...

    Seuraavaksi
    Tarkotus olis noi uudet bensavermeet askarrella paikalleen ja akku tosiaan siirrellä konttiin ennenkun rupeen edes ahtamaan tai mitään, noi kun voi tehdä valmiiks jo sitä varten ni käy sit aina nopeemmin se ahtaminen ettei auto seiso viikko tolkulla, tarkotus kun olis 5 arkipäivässä selvitä tosta turbottamisesta sit, ei perse kestä kahta työviikkoo uhrata sen rassaamiseen.
     
    Muokattu: 8.7.2019
    MadMike, Vuokralainen, sleepercooler ja 10 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  16. isalmela

    isalmela Gearhead

    Tässä projektissa on hyvä tekemisen meininki päällä!
     
    Karpov tykkää tästä.
  17. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Tekemisen ja ajamisen meininki ympäri vuoden! :cool:
     
    sdfsd ja isalmela tykkäävät tästä.
  18. xarper

    xarper Gearhead

    Viimevuonna tais varmaan seisoo enemmän tuo paska ku oli ajossa, johonki toukokuulle asti ajelin sillä ja tuli ostettua 340 siihen, noh sylinteri halki, putkitukseen ja betonia reilusti ja 2vk ja sama homma taas halki..
    Myyjältä tuli "hyvä" 360 tilalle mitä en sen enempää tarkistellu, tainnu viikkookaa mennä ku rupes kolisemaan, kaikki laakerit oli ihan finaalissa...

    Sit seisoki melkeen syksyyn ja ajelin sen 2vk mitä se 408 kesti ja sit seisoki jouluun asti taas ku vähä meinas jo vituttaa.

    Sit ostin ton "rempatun" 318 missä sit ollu mysteeristä öljynkulutusta alusta asti mikä ei oo ulospäin näkyny joten veikkaan et apinaa koijattiin taas ja ei oo varmaan rengastettu konetta tjsp ku polttaa öljyä ihan huolella tuo...
    Mutta toistseks sillä vielä pärjänny, seuraavaks tilattava laakerit renkaat ja tiivistesarja tohon ni voi rempata ton alakerran valmiiks.
    Kannet on tehty Artsiracinkin toimesta ohjurit ja kumit ni en malta uskoa että sieltä pääsis läpi yhtään.
     
  19. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Minulle opetettiin kun olin nuori,että käytettyä kaasutinta ei kannata ostaa. Ethän halua toisen hammasharjaakaan käytettynä ainakaan tuntemattomalta, sanoivat. Siinä kun on joku voinu rassata sitä piloille tai saada jotain paskaa sinne kanaviin jumiin mikä ei irtoa millään. No on tullut kuitenkin myöhemmin hankittua uusia ja käytettyjä kaasareita ja ullatus! Niiden uusien kanssa ei ole ollut koskaan ongelmia.

    Moottoreita, irtosellaisia en ole koskaan pannu paikoilleen sellaisenaan avaamatta, muutamaa poikkeusta lukuunottamatta. Niissä luvatuissa ”hyvissä” koneissa on useimmiten ollut monia vikoja ja siinä se tulee samalla laitettua kuntoon eikä myöhemmin kun se on käytetty nokilla/perässä ja havaittu huonoksi. Nykyään kun on ikääkin enemmän niin ei viittis enää turhaa työtä tehä niin paljon kun nuorempana. Sitte on sitä perfektionistin vikaa ollu aina että se mihin koskee ni se pitäs olla 100%.
    Anteeks ja kiitos.
     
    Jussi289, Filth, Gary Grand ja 1 muu tykkäävät tästä.
  20. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Aika monta konetta on sit jo ollut ajossa tuossakin autossa, nopeet liikkeet hajotuksessa ja ehjäyksessä:D

    LS-swappi pidän ihan järkipuuhana, vaikka se jollekin oiskin vääränmerkkistä metallia, varsinkin jos painotus pysyy enempi käyttiksenä kuin kiihdyttimenä. Tai kyllähän LS-koneesta saa sen kiihdyttimenkin moitteetta mutta ne käyttöominaisuudet taitaa olla parasta siinä pannussa suhteessa perinteisiin kahdeksikkoihin, suhteessa käytettyyn rahaan?
    Käyttöautopainotteistesti vois valita joko 4,8 tai 5,3L koneen, jolle sit apuja turbolla, melko maltillisilla muutoksilla noi molemmat näkyvät työntävän ihan mukavasti ja kestävänkin vielä, pilaamatta käyttöominaisuuksia.
     
    Gary Grand, xarper ja Camino'79 tykkäävät tästä.

Kerro tästä muillekin!