Cadillac -50 modernisointi

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Projektit', aloittaja puusilmä, 6.7.2019.

  1. puusilmä

    puusilmä Gearhead

    Eli kyseessä olisi vuosikausia kauppa-autona palvellut yksilö. Autossa tekniikkana tällä hetkellä Chevyn 350 jostain 70-80 luvun vaihteesta ja TH350 jatkeena ja kun peränvälitys on jotain nelosen päälle, niin ei ole viitsinyt paljon tien päälle lähteä.

    Nyt kiinnostaisi ottaa auto laajempaan käyttöön, niin mitenkäs tämmösen modernisointi menisi? Löytyykö autoon valmiina jotain esim. Mustang II- tyylisiä etupään ratkaisuja ja mitähän voisi tuon perän suhteen tehdä?

    Ilmapussitkin kiinnostaisi ym. mutta mistähän löytäisi myös tekijän, tällä hetkellä itsellä ei ole tiloja mutta eipä oikeastaan ammattitaitoakaan...

    Autossa tosiaan aika karu look tällä hetkellä, sisustusta esim. ei ole oikeastaan ollenkaan joten mikään entisöinti ei autoon tule kysymykseenkään.

    Kaikki ideat otetaan vastaan mitä mieleen tulee! Eli mitä auton tekniikkaan keulasta perään pystyy parantamaan luotettavaksi, niin kiinnostaa. Ja tulisi samalla myös päivitettyä hieman turvallisemmaksi esim. kaksipiirijarrujen myötä
     
    Muokattu: 6.7.2019
    12345678910 tykkää tästä.
  2. Inlinee

    Inlinee Gearhead

    Chebby vithuun ni paranee het.
     
    sdfsd tykkää tästä.
  3. Tseitsei2

    Tseitsei2 3rd gear

    Kauppa-autona? Siis kaupassa käymis autona vai?
     
  4. puusilmä

    puusilmä Gearhead

    No näin kärjistettynä sanottuna. Eli on tullut lähinnä vaan tässä kaupungissa pyörittyä sillä
     
  5. sleepercooler

    sleepercooler Gearhead

    Kaiken saan korjattua / uusittua, riippuu miten paljon haluaa euroja käytää. En lähtis kyllä mitään mustang tyylistä etupäätä asentamaan, vaan kunnostaisin alkuperäiset osat.. orkkis jarrut kyllä toimii kun on kunnossa. Ja tekniikan kanssa, chevyn kone on halvempi kunnostaa kun esim cadilacin oma kone..mutta caddyn motti olis parempi ja samoin laatikko...

    En mä näistä mitään tiedä, kunhan kirjjuttelen vaan
     
  6. sleepercooler

    sleepercooler Gearhead

    Ja tietysti pitää chopata ainakin 2-4 tuumaa:D:D
     
  7. puusilmä

    puusilmä Gearhead

    Joo, auton karu ulkonäkö saa jäädä entiselleen, nyt on vaan tarkoitus miettiä auton käyttöominaisuuksien päivittämistä. Eli vanha koppa, uudempi tekniikka
     
  8. hzemax

    hzemax Double Gearhead

    Itte kyl korjaisin auton oman etuakselin. Vaihtoehtona paljon käytetty p71 fordin kyttä etuakseli. Ovat hapoja ja helposti saatavia, eikä osat tule kalliiksi jatkossakaan. Tietysti sovittaminen saattaa aiheuttaa mutkia matkaan. Motti ja laatikko sulla on jo,, vähän loivempi välitys saattas olla käytön kannalta parempi vaihtoehto.

    Jos pinkka on kunnossa, ni taivas vaan on rajana. Itte ajattelen sitä edullisinta vaihtoehtoa ensin, joka ei välttämättä ole se halvin.
     
    isalmela tykkää tästä.
  9. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Jos ne isot kierrokset on ongelma niin rakenna joku ylivaihdetoosa, muistaakseni th200r4 menee 350 tilalle suoraan ja siinä on pitkä ylivaihde.
     
    Powerstroke, dart -66 ja isalmela tykkäävät tästä.
  10. puusilmä

    puusilmä Gearhead

    Joo ne kierroksethan siinä on yks ongelma. Tuo etupäähomma vaan tuli siinä mieleen, kun olkatapit meni vaihtoon. En meinannu edes siihen hommaan löytää korjaamoo joka suostui tekemään. Ajattelin sitte jos joka homma menee noin vaikeaksi, niin pistäisi paketin kerralla kuntoon, jota sitten olisi hieman helpompi korjaillakkin myöhemmin. Ja osien hinnoissakin ja saatavuudessa tulisi etua myöhemmin. Esim. Chevyihinhän noita muutoksia ollaan paljo tehty, taitaa olla valmiita sarjojakin niihin. Cadillac onkin sitten harvinaisempi rasti, ei taida olla paljon kokemusta.
     
  11. Semmoinen juttu, että jos aikoo niitä akseleita päivitellä, niin niiden tulee olla kotoisin vähintään yhtä painavasta autosta. Kun käkkylä painaa jonnin verran, niin siihen tuskin riittää Mustang II -etuakseli.

    Tässä on juttu Dodge Dakotan etupään osista. Joku tommoinen olisi varmaan katsastusmiehelle mieluisampi lähtökohta.
     
  12. Niin kannattaa lukea pykälät ensin. Tässä on ne ja se a oli mitä tarkoitin:

    3.2 Akseliston ja akselivälin muutokset

    Ajoneuvon akseliston tai akseliston osien vaihtaminen ajoneuvotyyppiin kuuluvaan akselistoon,
    ajoneuvotyyppiin tarkoitettuihin akseliston osiin tai akseliston perustyypiltään muutoksen
    kohteena olevaa ajoneuvoa vastaaviin ajoneuvoihin tarkoitettuihin akselistorakenteen muutososiin on sallittu, jos:

    a) ajoneuvoon vaihdettava akselisto, akseliston osat tai akselistorakenteen muutososat on
    tarkoitettu akselimassaltaan tai valmistajan sallimalta akselimassaltaan sekä teholtaan vähintään muutoksen kohteena olevaa ajoneuvoa vastaavaan ajoneuvoon;

    b) ajoneuvoon vaihdettavien tai lisättävien akseliston osien tai akselistorakenteen muutososien
    tulee kiinnikkeitä lukuun ottamatta olla tehdasvalmisteisia ja soveltuvia muutoksen kohteena
    olevassa ajoneuvossa yleisessä tieliikenteessä käytettäviksi; asiasta on esitettävä selvitys
    muutoskatsastuksessa;

    c) akselistosta johtuva raideväli muuttuu korkeintaan 100 mm;

    d) mahdollisesti tarvittavat uudet tukivarsien tai jousien kiinnikkeet tai akselisto kokonaisuutena on voitava kiinnittää luotettavasti ajoneuvon runkopalkkeihin tai muihin riittävän lujuuden omaaviin rakenteisiin; ja

    e) muutoskatsastuksessa on esitettävä selvitys hitsauslisäaineista ja hitsaustyöstä sekä muutettujen rakenteiden ja omavalmisteisten kiinnikkeiden lujuudesta; hitsaussaumat on esitettävä pintakäsittelemättöminä, ellei katsastajan kanssa ole muuta sovittu.

    +muuta jorinaa
     
  13. lintta88

    lintta88 2nd gear

    Vaihtais koko keulan esim caprisesta ja samasta vekotimesta
    Sais kaikki loppu romutkin taka-akselineen kaikkineen mikäli ne sinne alle sopisi
     
    Muokattu: 7.7.2019
    LPV tykkää tästä.
  14. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    Hyvä tarkennus, itelle tulee kauppa-autosta ihan muuta mieleen ja Cadillacia oli aika vaikea sovittaa siihen mielikuvaan. Mutta miksei.
     
    Tseitsei2 ja mikkis83 tykkäävät tästä.
  15. [​IMG]
     
    maxvo2, Herje, Gary Grand ja 6 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  16. 12345678910

    12345678910 Gearhead

    Suosittelen.
    Jostain jo paalituomion saaneesta poimii noi tarvittavat osat. Alustaan osat ihan pilkkahintaisia. Ajettavuus hyvä. Omasta mielestäni ainakin.
     
  17. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Ja sit siihen 307:aan solmu pakoputkeen, niin Caddy oppi viheltämään!
     
  18. 12345678910

    12345678910 Gearhead

  19. Jos haluaa vaihtaa taka-akselin, niin leveys olis hyvä tietää. Tässä joku kertoo 1949 mallisen leveys. Tuskin se siitä paljon poikkeaa?

    The width of the 1949 rear axle (wheel mounting surface to wheel mounting surface is 64 1/4.

    Eli melko leveä on..
     
  20. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Ei peruskorjaamoilta kannata olkatappihommia kysellä, ne on nykyään enemmänkin varaosan vaihtajia kuin korjaajia. Kun löydät jonkun hyvän korjaajan niin sillon tollaset ei ole ongelma. Missä läänissä/alueella/päin maata asut? Varmaan täälläkin tietäisi jotkut suositella jotain hyvää korjaajaa.
     
    Gary Grand, isalmela ja palontie tykkäävät tästä.

Kerro tästä muillekin!