Etuveto Eldon etupyörälaakerin kiristys?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Jarrut ja jousitus.', aloittaja Adventurer, 17.7.2019.

  1. Adventurer

    Adventurer Gearhead

    Vaihdoin -73 Elukanraatoon etupyörän laakerit. Ongelma eli väljyys silti jäi. Eli vetoakselissa / pyöränvavassa on n. 1 mm päittäisvälys. Itse laakeri on varmaan tiukalla. Vetaria pitäisi saada se milli vielä hubiin päin, mutta miten? Pajavasaraa jo käytetty ja akselin mutterilla sitä ei varmaankaan kannata kiristää - sillä oltiin edellinne laakeri saatu paskaksi. Pitääkö sinne jotain shimmiä laittaa vai mitä?
     
  2. JC5IEDM

    JC5IEDM 3rd gear

    Ainakaan 1970 Cadillac Shop Manualista en löytänyt mitään shimmaustarpeeseen viittaavaa, ainoastaan sen laakerien väliin tulevan "spacerin".
    Kiristysmomentiksi ovat laittaneet 110 ft-lbs, eli about 150 Nm.
     
  3. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Onko se spaceri oikean vahvuinen?
     
  4. Adventurer

    Adventurer Gearhead

    No se laakerien välissä oleva renkula on se mikä tuli Timkenin laakerisetin kanssa.
    Mistä niitä eri vahvuisia löytyisi???
    Ymmärrettävästi milliä paksumalla renkaalla välys vähenisi tai sitten ei... luulisi myös sen hubin aina pohjavaavan??? pitäähän siellä toki välys olla että vetari pyörii.
     
    Muokattu: 18.7.2019
  5. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    No, ei sinne väliin käy ku yhden vahvuinen holkki. Ja se on nuuka. Ja juuri se holkki estää sen, että sillä vetarin mutterilla et millään momentilla pysty särkeen sitä laakeria, joten väärä oletus laakerin hajoamissyystä. Jos siellä on väärän paksunen holkki, niin laakerit menee paskaksi, kiristit tai et.
    Eli, jos sen laakeripaketin ulkomitta(paksuus) jostain syystä on vähemmän, kun vetarin mutteri antaa kiristää, niin rikkaahan sinne alle on saatava. Sama kummalle puolen, mutta ei "väliin".
    Ja kaikki tämä ulosanti täysin tuntematta yksityiskohtaisesti ko. värkin rakennetta.
     
  6. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Aivan, se spaceri tuleekin laakerien mukana, se on sit just se mitä kuuluu käyttää.
    Ymmärsin ekasta tekstistä että sillä vetarin mutterilla on mahdollista kiristää laakerit jumiin, ja edellinen hajoaminen johtui siitä.
    Puuttuisko siitä tosiaan joku prikka vielä, niinkuin Jussi meinas? Tai siitä pyörännavasta olis kulunut olkapää piloille?
     
    Gary Grand ja Jussi289 tykkäävät tästä.
  7. Adventurer

    Adventurer Gearhead

    No päättelin edellisen laakerin särkyneen, kuten takavetoauton etupyörässä, liiasta kireydestä. No näin ei sitten kai ole. Rikki se oli silti joten se miten se oli särkynyt ei sinällään kiinosta vaan se miten sen vetarin ja hubin välyksen saisi pois. Tämä on minun ensimmäinen etuveto joten tämä tekniikka vähän niin ja näin. Uusissa autoissa tuo design on taas ihan erilaista.
    Ajattelin kysäistä jos jollain on ollu Elukanraadossa sama onglema ja sen selvittänyt
     
  8. Adventurer

    Adventurer Gearhead

    vetäisen sen mutikan 110 jalkapaunaan, ajelen ja ihmettelen sitten uudestaan.
     
  9. -tl-

    -tl- Gearhead

    Siis sulla on mutteri kireällä ja vetoakseli hölskyy vielä millin verran? Laita mutterin alle paksu karkaistu prikka niin ei mutteri pohjaa kierteestä ja laakerikin menee oikeaan kireyteen.
     
  10. Adventurer

    Adventurer Gearhead

    siellä on paksu prikka eikä tietenkään pohjaa, sellaisethan pitää tarkistaa ensin.
     
  11. -tl-

    -tl- Gearhead

    Tarkistappa vielä että prikassa on riittävän suuri reikä ettei se ala ahdistaan väärästä kohtaa.
     
    Jussi289 tykkää tästä.
  12. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Tuleeko ne laakerit jonkin kannen alle, vai onko siinä vaan lukkorengasura? Onko sen puolesta jämpti, ettei ne laakerit siellä pesässään pääse hölskyyn siihen pituussuuntaan?

    Sen mitä tuosta laakeroinnista katsoin uusien osien kuvan perusteella niin kaksi kartiorullalaakeria siellä on, ja niiden välissä ulkokooleilla se laakerien mukana tullut simmirengas? Voisi siis päätellä että sisäkoolit täytyykin kiristää sillä vetarin mutterilla toisiaan vasten, muuten ei noi laakerit ole oikeassa asemassa toisiaan vasten.
     
    Muokattu: 19.7.2019

Kerro tästä muillekin!