Autotallin rakentaminen

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja Anonymous, 15.8.2004.

  1. valpas

    valpas Gearhead

    Totta, että vieressä oleva Betoniasema myy kalliimmalla betoninsa, kuin kauempana oleva.
    Onko kuljetuskustannuksien kompensointi verotuksessa syynä siihen?
    Vähän niinkuin auton vuokrauksessakin, kun yksityisen auton käyttö saadaan näyttämään kalliimmalta, kuin vuokra-auton käyttö, yrityksille?
     
  2. pantera

    pantera Double Gearhead

    Noh mä en kommentoi tohon yksauto-vuokra auto muutakuin että se on ihan todellista, ei kikkailua.
    petonista yleensä...
    Kysymys on markkinahäiriköinnistä. Kotimarkkina-alueelta tehdään liiketoiminnan voitto ja agressiivisella hinnoittelulla pyritään painamaan kilpailijaa sen kotimarkkina-alueella.
    Ostin pari rekkakuormaa kevytsoraharkkoo lujapetonilta vieremältä hintaan joka oli alhaisempi kuin paikallisten rautakauppojen sisäänostohinta lapualla tehtyjen ruuduksen harkoille oli.
    Lapualta on rahti puolet siitä mitä rahti vieremältä maksoi..
     
  3. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Minä tuossa keväällä katselin nettirautakauppojen hintoja ja säikähdin, kun harkot oli jotain ihan hirveää. Pelkät harkot omaan rakennelmaan olisi olleet jotain 6000€ luokkaa niillä hinnoilla.
    Uskalsin kuitenkin lähirautakaupasta kysyä tarjousta ja betoniverkot, raudat, harkot, eristeet ja laastit jäi karvan alle 3000€
    Jotain 380 harkkoa (250x500 ponttiharkko) muistaakseni pitäisi olla, mitään en ole vielä aloittanut paitsi puita kaatanut ja niitäkin on ihan järkyttävästi, pari talven polttopuut ainakin tulee.
     
    mikaa7146 tykkää tästä.
  4. mikaa7146

    mikaa7146 Gearhead

    Tätä topikkia seurannut ja myös ihmetellyt osan porukan halpoja tarvikkeita tai konetöitä... mieleen juontuu että, onko tavarat oikeasti ostettu jostakin vai saatu tai ”saatu edukkaasti” jostakin. Ja koneukothan ovat kovia poikia rahottamaan toisten rakentamista.
     
  5. darpen

    darpen Gearhead

    Markkinahinnaltaan 50€ tuote saattaa maksaa yrittäjälle 10€ ja toisen tuotteen suhde on taas 50€/30€. Ulosmyyntihinta riippuu pitkälti siitä minkä verran rahaa siinä tuotteessa on kiinni ja mikä sen menekki on.
    Jos tavara kulkee nopeasti läpi, pienemmälläkin katteella pärjää.

    Konetöissä ei paljon ole eroa virallisissa hinnoissa, mutta se vaikuttaa kuinka paljon verottajalle tulee työmaalta tunteja...

    Ja joskus vaan sattuu käymään tuuri ja löytää halvalla. Tai sit myyjä myy ostohinnalla tavarat erehdyksessä, näin on kerran käynyt mutta myyjä lupas ettei toista kertaa tee samaa virhettä.
     
  6. sbm396

    sbm396 Gearhead

    6000e pelkät harkot noitahan saa keskimäärin 4 euron kappalehintaan
     
  7. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Ne olikin näiden nettikauppojen hintoja talvella. En niistä mitään könttätarjouksia pyytänyt vaan katselin, että mitähän se voisi maksaa.
    Niissä oli kyllä hinnat "kohdallaan".
     
  8. valpas

    valpas Gearhead

    Mulla on sokkelissa anturan päällä vain neljä harkkokerrosta, ja riittää oikeen hyvin, kun on hyvät routaeristeet, ja halli pidetään lämpösenä. Vois toimia, vaikka halli olis ilman lämmitystäkin?
     
  9. mikaa7146

    mikaa7146 Gearhead

    On toiminut mulla pelkässä autokatoksessakin jo 15 vuotta, betonilattia ja siinäkään ei ole ainuttakaan halkeemaa.
     
  10. valpas

    valpas Gearhead

    Lattiassa auttaa ne lattian alla olevat eristeet.

    Muutamilla, kun on syksyllä valetun lattian jätttäny talveks silleen, ilman päälirakennusta, niin lattia on usein nousu keskeltä. Halkeemiakin on silloin tullu.
     
  11. mikaa7146

    mikaa7146 Gearhead

    Joo, kannattaa peittää jollakin esim telttapatja tyyppisellä matolla. Jos jää ilman kattoa talveksi.
     
  12. urho3

    urho3 Gearhead

    Itse laitoin 15cm finnfoamia lattian alle niin hyvin kesti eka talven,onhan siinä lumi eristeenä. Sama ulkopuolella että pitää olla kunnon eristeet ja sokkelia vasten on pystyssä sisä ja ulkopuolella foamit 70mm.
     
    valpas ja Camino'79 tykkäävät tästä.
  13. simeoni

    simeoni Double Gearhead

    Silloin on kyllä tehty sutta ja sekundaa jo alussa jos näin pääsee käymään.
     
    Inlinee, fudge85, valpas ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  14. sbm396

    sbm396 Gearhead

    Usein tehdään vain kolme harkkokerrosta
     
  15. valpas

    valpas Gearhead

    Sitä minäkin yritin, mutta vastaava mestari taivutteli piirtämään neljä kerrosta. Hyvä niin.
     
  16. urho3

    urho3 Gearhead

    Jos on hyvä routimaton maa niin ei välttämättä tarvitse sitä anturaa tehdä syvään. Ehkä korkeampi antura helpompi eristää syvempään vaan ei mikään estä laittamasta anturan alle foamia ja eristämään sokkeli ympäriinsä niin ei tule kylmää harkkoja pitkin.
     
  17. zuinula

    zuinula Gearhead

    Rossipohja on pula- ajan keksintö.
    Maanvaraisen lattian eristäminen on tyroksikauppiaan puheita.

    Molemmat on takavuosien kylänviisaampien puheita.

    Itse näissä kylmäkosteusasioissa noilta osin kannatan maalaisjärjen käyttöä. Anturan ja sokkelin osalta. Ulkoseinässä ja katossa paras neuvonantaja on fysiikan tuntemus. Ehkäpä mitä ylemmäs rakennusta mennään sitä enemmän hajontaa ohjeissa, tänäkin päivänä:(
     
  18. urho3

    urho3 Gearhead

    Niin sanotaan näin että ei ole mitään yksiselitteistä ratkaisua vaan lähtisin siitä että tehdään valinta rakennuspaikan mukaan jos nyt yleensä kannataa rakentaa minne sattuu. Rossipohja on ihan hyvä valinta oikein tehtynä verrattuna esim näihin valesokkeli taloihin.
     
    Inlinee, Jussi289 ja eilhik tykkäävät tästä.
  19. signet

    signet Gearhead

    No ei ole.Se on puhtaasti markkinataloutta.Jos lähellä ei ole riittävästi markkinaa,painetaan kauemmas halvemmalla että saadaan kuutioita maailmalle.
    Toisaalta ostajan kannalta isommissa työmaissa on riski ottaa kauempaa;nurkalta valut tapahtuu yleensä joustavammin; aloitus soitosta->työmiehet odottaa ekaa kuormaa...
    viimeinen vajaa kuorma->taas odotetaan...
    Monille isoille työmaille ei tämän takia saa myytyä kauempaa betonia vaikka myisi halvemmalla kuin se vieressä oleva.
     
  20. signet

    signet Gearhead

    Se täytyi olla loppuvuodesta -12,asfalttifirmana paremmin tunnetun firman asemat myytiin keltavalkoselle elokuussa 2012,sillloin se hinta pompsahti LPR:n seudulla,kunnes oululaisten mylly ilmestyi viipurinportin takapihalle,ja markkinatalous korjasi hinnat kuluttajaystävällisiksi
     
    simeoni tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!