Aloittelija opiskelee - 77 Lincolnin tavoille

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja isalmela, 11.6.2017.

  1. Smirkelimies

    Smirkelimies 3rd gear

    Oisko ollut sama patinoitunut Fairlane??? joka oli paikalla myös pari vuotta sitten. Olin jo menossa tuonne mutta piti tulla mökille puita sahaamaan, ny on jo sikspäkki lonkkua mennyt, aamulla ois olo parempi kun ois vaan pällistelly härveleitä. Hatun nosto heille, jotka ovat tapahtumaa puuhanneet, sille on selvä tilaus! Ja lincolnikin näyttää hienolta, tytöille mukavia lapsuusmuistoja.
     
    Powerstroke ja isalmela tykkäävät tästä.
  2. isalmela

    isalmela Gearhead

    Mulla ei minkäänlaista muistikuvaa, mutta arvovaltainen raati kertoi sen olevan Ford Custom 500 -67.
     
    Powerstroke tykkää tästä.
  3. Charger´69

    Charger´69 Double Gearhead

    Joo kyllä pitää paikkansa, USA CARS TOP3 luokan palkinto tuli Banditille ja olin kyllä yllättynyt kun hienoa kalustoa oli melkoinen määrä paikan päällä, autoja tais olla kaikkiaan yli 400 niin ei voi olla kuin otettu kun oma auto TOP3:een kiipii :odcool:

    Ja mukava oli tavata! Toivottavasti teillä oli perheen kanssa mukava päivä siellä :)
     
    Jussi289 ja isalmela tykkäävät tästä.
  4. leivonharri

    leivonharri Gearhead

    Tässä ei nyt välttämättä puhuttu foordista.
     
  5. isalmela

    isalmela Gearhead

    Lincolnia taas vähän rassattu. Autoa on vaivannut koko minullaoloajan pieni täristys kovempaa ajettaessa. Samoin etujarrut täryyttävät vähän kevyesti jarruttaessa. Levyissä ei ollut heittokellolla mitaten heittoa, paloissa oli pintaa eivätkä jarrut laahaakaan kuin ihan vähän. Huomasin nyt että jarrulevyn "napa" on epäkesko, voisiko tuo aiheuttaa tärinää vaikkei varsinainen kontaktipinta olekaan?

    https://aijaa.com/xscW9y

    Takaiskarit sain vaihdettua ja kaasarin bensavuotoa taas ainakin vähennettyä, seuraillaanpa vieläkö tuo tihkuu. Taka-akselin ylityksen kohdalla tihkunut jarruputken liitos oli näköjään alkanut viimeinkin pitämään, mukava juttu. Pikku hiljaa siis taas edistyy!
     
  6. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    Kyllä kai tuon vertainen voi jo hyvinkin ravistuksena tuntua, paljon grammoja vaikka kaukana ulkokehältä onkin. Luulis kumminkin ettei se jarrutuksessa tärinää aiheuta - nivelissä / puslissa väljää? Satulat liikkuu hyvin?

    Voiskohan sitä ravistusta koittaa poistaa laittamalla vanteeseen painoa tuon heiton vastakkaiselle puolelle? Oikea tapa tietysti on sorvata levy suoraksi, mutta tuolleen vois kokeilla onko mitään vaikutusta vai paheneeko vain, asteittain painoa lisäämällä.
     
  7. isalmela

    isalmela Gearhead

    Oli semmoinen turhan oloinen korjausreissu tänään. Jarrulevyt ja palat tilasin oikein Pohjois-pohjanmaalaisesta jenkkiautoihin erikoistuneesta varaosaliikkeestä. Tilauksen yhteydessä varmistelin: onhan tässä varmasti kaikki tämmöiseen remonttiin tarvittavat osat? Näin vakuuteltiin olevan, ja muutaman kommelluksen jälkeen osat saapuivat Ouluun. Hinta tosin oli kalliimpi kuin sovittiin, "kun en minä voinut tietää että ne on noin painavat". Kuskin puolta purkaessa vasta älysin, että tästä puretaan ulkolaakeri ensin pois ennen kuin levy lähtee. Levy lähti kohtuullisen nätisti pois. Sitten ihmettelemään, että miten sisälaakeri ja varsinkin stefa lähtisi ehyenä pois. Aukaisin toiveikkaana toisen laatikon, jos sieltä vaikka löytyisi uudet huulitiivisteet. Pettymys oli melkoinen kun laatikosta löytyi tämän näköinen jarrulevy.

    [​IMG]

    Nyt hommasta tuntui olevan sen verran vastuksia (= puuttuvia osia) että kasasin jarrut vanhoilla osilla takaisin kokoon.

    Ei niin huonoa ettei jotain hyvääkin. Kaasuttimen vuodot näyttävät vähentyneen merkittävästi viime remontin jälkeen. Kiihdytyspumpun kotelossa oli vielä tippa, mistä lienee tullut. Kiristin vähän kaasuttimen kannen ruuveja, katsotaan joko vuoto loppuisi kokonaan.

    Nyt sitten odotellaan millä aikataululla liike saa hommattua uuden jarrulevyn, pyöränlaakerit ja stefat. Helvetin kiireinen syksy on luvassa, mutta pitää yrittää jostain järjestää aikaa osien vaihtoon. Toivottavasti nuo saa vielä vaihdettua ennen talvea.
     
    Powerstroke tykkää tästä.
  8. isalmela

    isalmela Gearhead

    Lincolnin yleiskunto parani taas aavistuksen verran. Vaihdoin eteen jarrulevyt, palat ja pyöränlaakerit.

    [​IMG]

    Käytiin isomman tytön (2v) kanssa vähän uusia kitkapintoja sisäänajamassa. Piipahdettiin kummipojan perheen kanssa Kempeleen Shellillä juomassa kahvit ja pillimehut. Onnistuneen remontin kunniaksi tankkasin 68 l V-poweria :)
     
    kuutio, ImpJay, Vuppe ja 3 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  9. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Loppuko tärinä ajettaessa? Vanha oli minustakin sen oloinen että vois hyvin täristää.
     
  10. isalmela

    isalmela Gearhead

    Vielä en osaa ihan tarkkaa sanoa. Uusilla kitkapinnoilla ajettu vasta 40 km, jompikumpi etujarru jää vielä satunnaisesti jarrutuksen jälkeen vähän kihnuttamaan. Kyllä se varmasti ainakin väheni. Oli kyllä älyttömän iso heitto siinä vanhassa pyörännavassa. Pitää alkaa ensi kesänä vaihtamaan ne kaksi vuotta hyllyssä olleet kardaanin ristikot, jos vielä tuntuu jäävän tutinaa :rolleyes:
     
    Powerstroke tykkää tästä.
  11. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Lienee höhlä kysymys, mutta varmaan herkistit männät oikeen kunnolla?
     
  12. isalmela

    isalmela Gearhead

    Joo semmoisella puusepän puristimella painoin männän pohjaan kun laitoin uudet palat satulaan. Tuntui liikkuvan varsin nätisti. Samoin voitelin ohuella kerroksella kuumaa kestävää "tappirasvaa" :) ne satuloiden liukupinnat. Ei ne oo koskaan laahannut juuri nimeksikään, uskon että ne kyllä hakeutuu paikalleen kun pikkuisen ajelee.
     
  13. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Tuo kannattaa toistaa useamman kertaa, siis puristaa männät sisään, ja polkea ne ulos ja taas sisään. Muuten jää jumittaan helposti.
     
    kuutio ja isalmela tykkäävät tästä.
  14. HendriXXX

    HendriXXX Gearhead

    Tai jos tuntuu vähänkään ahdistavan männän liikkuminen ni sievä hoonaus ja korjaussarjaa perään ni pelaa varmasti taas pitkään. Nuo herkistelyt ei ainakaan itsellä ole ollu kovin pitkäikäisiä fixauksia..
     
    Jussi289 tykkää tästä.
  15. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Ei ne herkistämättä pelaa kovin pitkään vaikka olis kuinka sievästi hoonattu vuosi sitten.
     
  16. isalmela

    isalmela Gearhead

    Eipäs ollut Koitelissa enää ruuhkaa :)

    [​IMG]

    Neljä astetta lämmintä ja kylmä tuuli oli, kun käytiin koko perheellä makkaranpaistossa.

    [​IMG]

    Kyllä kai se on uskottava, että paras kesäauto sesonki alkaa olla lopuilla :D
     
    Pertti K, zuinula, ImpJay ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  17. leivonharri

    leivonharri Gearhead

    Jos lämppäri ja pyyhkimet toimii, niin nyt on vielä ne kelit, kun voi huristella veekasin lämmössä t-paidassa, kun viereisen kaistan ekodiisselissä kuski pitää kahdella sormella kylmästä ratista kiinni ulsteri niskassa eeberi täysillä. Syksyn värit nätsää hienosti siihen seitkytluvun ruskeaan ja kaasari tuntuu viileässä tuovan ainakin hevosvoiman lisää.

    Liukkailla kannattaa varoa samalla lailla kuin muillakin vehkeillä.
     
    Powerstroke, ImpJay, isalmela ja 1 muu tykkäävät tästä.
  18. Carpenter

    Carpenter Double Gearhead

    On tuollainen iso kaksiovinen ja varsinkin valkoinen jenkkiauto sitten niin hieno. :)
     
    isalmela tykkää tästä.
  19. isalmela

    isalmela Gearhead

    Joo meillä on kovasti yhteneväinen maku :D
     
    Carpenter tykkää tästä.
  20. isalmela

    isalmela Gearhead

    Kertaus on opintojen äiti. Käytin molemmat etujarrut vielä kerran auki @Powerstroke ohjeiden mukaan, siihen loppui satunnainen kuskin puolen etujarrun laahaus. Samalla tuoreet öljyt ja suodatin moottoriin, huolellinen ulkopesu ja hoitoaine vinyylikattoon. Auto alkaa olla talvehtimiskunnossa! Ensi viikolla on jo lupaillut räntäsateita, pitänee käydä joku päivä talvisäilytykseen viemässä.
     
    Powerstroke tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!