440 rakentelu.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja kotr, 5.9.2013.

  1. Skigu

    Skigu 2nd gear

    Onko näiden kansien alla kone kasas ja menikö viilaamattomana paikalle?
     
  2. SBM

    SBM 2nd gear

    Lohkon betonoinnista: sovittiin koneistajan kanssa että laitetaan vähän betonia, no mun vähän on roppujen alalaitaan tai 1/3 ropusta, koneistajalla eri käsitys, oli laittanu ylälaitaan. Tämä siis x-pikkulohko.
    Tämä "vähän" sovittiin puhelimessa, lisäksi lähetin kaksi viestiä että "älä laita paljoo betonia", tulee päivittäiseen ajoon. Oli yllätys kun menin hakemaan lohkon ja kysäsin että paljo sitä nyt tuli?.
    Öljyt on aivan liian kuumat, ja nyt odotellaan vesi-öljy jäähdytintä, että sais lämmöt alemmaks. Veden lämmöthän ei oo ongelma.
    Jos mä olisin halunnut rallilohkon, niin olisinhan minä semmosen ostanu.
    EDIT: ja oli valuroputkin vaihtamatta, arvatkaapa vuotaako ylälaidat? Ja arvatkaa onko vanhat roput vaikea saada irti siitä vitun betonista.
     
    Muokattu: 14.8.2019
  3. viridia

    viridia Gearhead

    On, 440 .030 ylikoossa, wiseco flattopit 0 dekissä, comp XE285HL nokka, Torker 440 imusarja, 750 holley.

    Kansiin ei koskettu muutenkun ohjureita piti väljentää, eli kannattaa kannet tsekata ennen asennusta.

    Tästä olikin tarkoitus rakentaa ihan perus ruisinki moottori ja on sillä reilu 2000km tullutkin tänä kesänä ajettua. Vartilla kelas loppuja 181 kmh 66 Dartilla.
     
  4. mopster

    mopster Gearhead

    Mulla ei oo mitään tiettyä lukemaa hylkyrajana vaan noita pitää arvioida tapauskohtaisesti. Eniten vaikuttaa minkälaiseen käyttöön lohko menee, kuinka paljon tehoa ja miten ahkerasti sitä käytetään, esim ajetaanko koneella aktiivisesti kisaa vai käydäänkö vain satunnaisesti radalla. Sit kun löytyy ohuita paikkoja niin missä kohtaa ne on ja kuinka isolla alueella.

    Jos lohkon seinämissä on paksuutta porauksen jälkeen +.180" thrust seinämissä (helmojen puoleiset seinämät) ja +.120" non-thrust seinämissä ( männän tapin puoleiset seinämät) niin kyseessä on priima yksilö joita on ehkä 2 tai 3 kymmenestä. Tämmösestä voi hyvillä mielin tehdä +700 hv koneen.

    Sitten kun otetaan 2-3 huonointa lohkoa siitä kymmenen nipusta niin niistä löytyy ekaan ylikokoon porattuina alle .140" thrust seinämiä ja alle .090" non-thrust seinämiä. Tämmösiä en huoli pervormanssi käyttöön.

    Puolet lohkoista menee sitten tuohon välimaastoon, ja käyttötarkoituksen mukaan tätyy arvioida kuinka tehokkaan koneen uskaltaa tehdä. Betonilla voi korjatta tilannetta tarpeen mukaan, ja mä yleensä laitan sitä betoniakin vähän enemmän niihin kohtaan lohkoa missä sitä eniten tarvitaan.

    Pari esimerkkiä hylkyyn menneistä lohkoista. Yhdelle asiakkaalle olin alkamassa tekemään +700hv konetta ja se toi kaks 400 std lohkoa joista piti valita parempi. Toisessa oli muutama thrust seinämä luokkaa .140" ja toisessa oli pahin non-thrust seinämä .060" paksu. Nää olis pitänyt siis vielä porata. Joutui ilmoittamaan asiakkaalle et kumpikaan ei kelpaa.

    Sit oli yks 440 josta oli toinen ammattimies juuri tehnyt tehnyt stroukkerin, mutta kone ei toiminut vaan detonoi sen verran pahasti ettei se sietänyt ennakkoa kun 17 astetta. Kone tuli mulle tarkoituksena tehdä siitä toimiva, ja mittasin siitä myös seinämät niinkuin kaikista koneista mitä mä teen. Lohkossa oli .110" paksua thrust seinämää ja .080" non-thrust seinämää, ja se oli laitettava hylkyyn koska tehoa oli kumminkin yli 600hv. Tuli aika kallis kone kun se piti kahteen kertaan rakentaa, mutta tietty vielä kalliimpi olis tullut jos olis ensin räjäyttänyt sen eka version. Paljon olis säästänyt jos se lohko olis ihan ensimmäisenä mitattu.
     
    Skigu ja 4d sedan tykkäävät tästä.
  5. Kalu

    Kalu Double Gearhead

    ^ihan mielenkiinnosta. Mikä aiheutti ennenaikasen tulemisen, siis detonoinnin...?
     
  6. mopster

    mopster Gearhead

    Vääränlainen osakombinaatio, liikaa puristusta ja liian vähän nokkaa.
     
  7. Kalu

    Kalu Double Gearhead

    Jaa oikee noinkin erikoinen vika, ammattilaiset....
     
  8. Skigu

    Skigu 2nd gear

    Täytyy kattoo jos sitä mittauttais noi omat seinämätkin. Tekeekös joku sitä hommaa täälä Porin suunnalla? Milläs te noi vesitilat putsaatte ennen betonointia?
     
  9. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    Täytyy huomen yrittää kaivaa ne omat 400 lohkomittaukset esiin, muistaakseni oli kyl reippaasti paksummat ne huonommat poraamattomatkin. Se paksuin oli jo .035" ylikoossa. Toisesta niist huonommistakin tehtiin yli 700 hv vapari 3.9" iskulla.
     
  10. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    Mun mielestä lipee on paras lohkon putsaukseen, luonnollisesti menee kyl sitte vaihtoon myös nokkalakrut ja okkis käyttöakselin pusla. Mut vaihdetaan ne toki yleensä muutenkin.Sitruunahappoo myös käytetty, mut ite en enää ielellään sitä käytä.Tos yhes 400:ssa käytin sitruunahappoa vain vesitiloissa, ei tarvinu isoa astiaa eikä mitään sen kummemmin varoa.
     
  11. 68corvette

    68corvette Gearhead

    Kaverini hapotti lohkoa + muita romppeita sitruunahapossa.
    Jokin "muu rompe" oli sylineriputkessa, josta oli seurannut sähkökemiallimen pari ja parissa yössä söi itsensä sylinterin läpi vesitilaan.

    Itse olen rauta kansia hapottanut paljonkin sitruunahapossa, varsinkin kun menevät ralli, tai ahto käyttöön, jotta jäähdytys toimii kun vesitilat eivät ole ruosteessa.
     
  12. sbm396

    sbm396 Gearhead

    Kierteet ja muut koneistetut pinnat ei tykkää sitruunahaposta pinta menee sellaseksi pehmeeksi muhjuksi
     
  13. ilu100

    ilu100 Gearhead

    Ettekö käytä inhibiittoria hapon seassa, esim Rodine x
     
  14. Skigu

    Skigu 2nd gear

    Miten siis kuulu lohko hapottaa, tai mikä on oikea tapa putsata vesitilat esim ennen betonointia?
     
  15. petrib1

    petrib1 Gearhead

    Sitruuna hapolla Sopiva seos joku 4%. Lämpö tehostaa puhdistumista. Jos haluu suojata jotain pintoja niin vedenkestävä vaseliini toimii esim.sylinteri putket jos ei oo menossa koneistukseen. Hapotuksen aikana kun nostaa lohkon ja harjailee irtoavan töhnän irti niin puhdistuu paremmin. Hapotuksen jälkeen huolellinen pesu/harjaus jollain emäksisellä pesuaineella,huuhtelu vedellä, kuivaus ja suoja öljy pintaan niin ei heti ota uutta ruskeeta huntua pintaan jos joutuu säilyttelemään.
    Ei siinä sen kummempaa.
     
    Skigu tykkää tästä.
  16. max

    max Double Gearhead

    Tein kerran ruosteenpoiston seuraavalla tavalla vesitiloista ja potilas oli sbc loki.
    Sain kaverilta lainaan teollisuuskäyttöön tarkoitetun painepesurin joka myös kuumensi veden.
    Kaikki proput irti ja sit kauhealla paineella ja kuumuudella joka reikään.Yllättävän paljon ”kultaa” irtosi ja lopputulos oli puhdas.

    Edit.Samoin tein sai nostajalaakson sun muut paikat putipuhtaaksi tuolla”Helvetinkoneella”.
     
    Muokattu: 18.8.2019
  17. Skigu

    Skigu 2nd gear

    Mihinkäs nykyään kannattaa osat viedä tasapainotukseen? Päätöstä ei vielä ole tehty tuleeko tästä stroukkeri vai vakio iskunen. Vähän laskeskelin, et kun tarvii männät, renkaat, laakerit, kiillotus, tasapainotus, niin nousee helposti 1500 hinnaks. Toi olis puolet sourcen kitistä..
     
  18. 440Mag

    440Mag Gearhead

  19. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    Mul on yks lohko menny sitruunahapotuksessa pilalle. Ensinnäkin jos se lilluu siellä pitkään ni siihen alkaa muosodtua sellasta "kattilakiveä" joka ei sit lähe niin tasan millään järkevästi. Mut sen pilalle menneen hapotti yks kaveri duunissaan, se oli yhden yön kuumassa liemessä. Vahvuudesta ei mulla tietoa, mut sitruunahappoa kuitenkin jonka ei pitäis mitään kauheen vahvaa olla. Roudas sitte lohkon mulle ja rupesin sitä kattelee ni eka huomio oli et pukit oli väljiä lohkoon. Sit ku sitä rupes tarkemmin kattelee, ni lohkoo pysty veistää moralla. En oo kauheesti sen jälkeen hapotellut..., siis valurautaa.

    Betonointi juu... kantsii tosiaan pitää aika vähissä. Monenlaista on tullu nähtyy. Kansipulttien "bossithan" menee aika syvällekin, sinne asti ku täyttää ni kas, vesi ei enää kierrä lainkaan. Eka betonoitu lohko mul oli RB, vedetty joku 2/3 vesiproppuihin asti. Siin näki jo selvästi vaikutuksen öljylämmöissä pidemmässä ajossa. Ja tosiaan, ennen koneistusta laitettava ja annettava kovettuu.
     
    Skigu tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!